Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Marketing e-shopu je slabou stránkou spousty internetových obchodníků. Z mé zkušenosti na něj nemají dostatek peněz, chybí jim zkušenosti a podnikají ve velmi konkurenčním prostředí, kde je náročné se v marketingu odlišit a získat nové zákazníky. Situaci nepřispívá ani příchod zahraniční konkurence a růst cen reklamy v posledních letech.
Žádné podnikání ale není jednoduché, takže je marketing e-shopu jen další výzvou, kterou je potřeba zvládnout, pokud chcete být v e-commerce úspěšní.
Proto pro vás připravuji rozhovory se zkušenými e-shopaři, e-commerce experty a marketéry o tom, jak dělají marketing v jejich e-shopech, co jim funguje nejvíce, jak marketing vyhodnocují a jak se mění v čase. Čerpat z těchto podcastů můžete pro vaši vlastní propagaci a tvorbu e-shopu.
Vybral jsem pro vás několik podcastů, ve kterých marketing e-shopu rozebíráme a kterými vám doporučuji začít:
Pokud mohu vašemu podnikání pomoci i já, neváhejte využít mého poradenství pro podnikatele. Zvu vás také na naše off-line akce pro e-shopaře.
Marketing je úspěšný ve chvíli, kdy vám vydělává peníze. Jeho cílem – zejména na začátku podnikání – je především vydělávání peněz. Pokud jste začínající e-shopař, tak nejspíš potřebujete vydělat první peníze, abyste mohli pokračovat v podnikání a dále ho rozvíjet. Proto je zásadní se zaměřit na takové aktivity, které vám k zisku pomohou.
Existují samozřejmě i jiné strategie. Spousta firem se v prvních letech podnikání nezaměřuje v první řadě na zisk, ale především na růst a nabývání tržního podílu. Investují hodně do vlastní značky a vytvoření co největšího povědomí o jejich e-shopu. Tyto strategie mohou být funkční, ale současně jsou velmi rizikové a vyžadují nejspíš vysoký počáteční kapitál a spoustu zkušeností.
Pokud začínáte a nemáte na propagaci e-shopu tolik peněz, zaměřte se hlavně na aktivity, které vám pomohou přivést nové zákazníky. Hledejte taková místa, kde se vaši zákazníci nachází. Jsou skutečně na Instagramu? Hledají vás na Googlu? Využívají nějaký marketplace nebo srovnávač? Existuje celá řada možností, kde mohou být a kde tedy může dávat smysl váš e-shop propagovat.
Inspirovat se můžete i od e-shopařů v mých podcastech, kde se jich často ptám, jak získávali první zákazníky a jak dělali marketing ve svých začátcích. Neváhejte si objednat i konzultaci u mě – rád vám pomohu.
Mezi nejčastějšími chybami v marketingu e-shopů vidím tyto:
O mnoha chybách mluvíme i v mých podcastech s hosty, kteří sami e-shopy vybudovali nebo řídí jejich marketing. Pokud nechcete časté chyby opakovat, neváhejte se objednat i ke mně na konzultaci.
Každý e-shop je jiný, má jinou nabídku a jiné zákazníky, a proto se liší i jeho marketing a co mu v něm funguje nejlépe.
Začínající e-shopaři z mojí zkušenosti často dělají chybu, že se snaží opakovat úspěch někoho jiného, koho znají z médií nebo ze sociálních sítích. Pamatujte ale na to, že tito lidé mohli začínat v úplně jiné době, kdy i internet fungoval jinak (např. příspěvky měly na sociálních sítích větší organické dosahy, nebyla taková konkurence apod.).
Vracejte se proto k tomu, co nejlépe funguje vám, kde se nachází vaši zákazníci, na co reagují pozitivně a co vám přináší nejvíce konverzí. Naučte se váš marketing racionálně a objektivně vyhodnocovat a na základě dat a čísel dělat další rozhodnutí.
Osobně úspěšnost marketingu e-shopu nevyhodnocuji pouze skrze peníze, které mu vydělal, ale i na základě řady dalších kritérií. Jedním z nich je například dopad marketingu na dlouhodobý úspěch e-shopu, jeho značku a pověst na trhu. I marketing se dá přepálit a může se obrátit proti e-shopu, který si to neuvědomil včas.
Dalším kritériem je pro mě i diverzifikace zdrojů nových objednávek. Zažil jsem e-shopy, které byly závislé na jednom zdroji návštěvnosti (např. z vyhledávání nebo jednoho profilu na sociální síti). Jakmile se ale něco změnilo (třeba ztratily pozice ve vyhledávání, zablokovali jim profil nebo se změnily algoritmy), tak přišly v podstatě o celý svůj byznys.
Přistupujte tedy i k vašemu marketingu zodpovědně a tak, aby vám fungoval dlouhodobě, konzistentně a hlavně, abyste ho dokázali průběžně měřit, vyhodnocovat a řídit.
Investice do marketingu bývají pro e-shopy mezi těmi největšími. Zejména v prvních letech, kdy e-shop zná málo potenciálních zákazníků a musí si nejprve vybojovat svoje místo na trhu, tak jeho propagace může stát hodně.
Začínající e-shopaři na to zpravidla nemají příliš velké rozpočty, a proto spoustu marketingových aktivit dělají svépomocí a hledají místa, kde se mohou propagovat bezplatně. Postupem času ale stejně budou muset do marketingu začít investovat a naučit se ho měřit a vyhodnocovat.
Jak velké investice si to vyžádá, nelze bohužel říci. V každém případě ale doporučuji marketing pečlivě měřit a vyhodnocovat, abyste dokázali rozlišit, jaké investice se vám skutečně vyplácí a co je potřeba změnit.
Jednou z největších výzev v marketingu je nalezení lidí, kteří vám s ním pomohou. Dobrých marketérů je na trhu velmi málo a zejména pro menší firmy je velmi obtížné je hledat. Řešil jsem to už s celou řadou e-shopařů a bohužel musím říct, že velká část z nich se musela vydat cestou výchovy vlastních marketérů, případně skládání externích specialistů s interními zaměstnanci.
Na trhu je i celá řada marketingových agentur a marketérů na volné noze, kteří vám mohou pomoci. Doporučuji se zaměřit na jejich reference a pokusit se zjistit, jaké výsledky ve skutečnosti svým klientům dokázali doručit, jak se s nimi spolupracuje a jak nad marketingem přemýšlí.
Pokud hledáte marketingového ředitele, doporučuji si přehrát i tyto rozhovory:
Inzerce | Chci tu být také
Jak reagovat na příchod zahraniční konkurence do e-commerce a jak dnes přemýšlet nad budoucností e-shopu? Nahlédněte do zákulisí několika e-shopů.
Před 3 týdny
Před 1 měsíc
Před 7 měsíců
Před 7 měsíců
Inzerce | Chci tu být také