Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Často se na mě obrací podnikatelé s otázkou, jak prodávat jejich produkty a služby, jak vybudovat úspěšný obchod a jak toho prodávat víc a za víc peněz. Je to jedno z nejčastějších témat, která s nimi řeším při konzultacích a v rámci mentoringu a o kterém si povídám i s hosty v mém podcastu. V tomto článku vám předám několik tipů, které vás mohou inspirovat.
Neexistuje obecný návod, jak prodávat. Existují pouze rady, které lze vztáhnout na většinu typů podnikání, a poté samozřejmě existují tzv. best practices, jak prodávat konkrétní druhy zboží nebo služeb. Ať už podnikáte na volné noze a poskytujete nějakou službu, máte vlastní e-shop a prodáváte zboží přes internet, budujete vlastní agenturu nebo jinou firmu, nejspíš ve vašem oboru najdete příklady, jak prodávat úspěšně a efektivně.
Moje zkušenost je, že spousta podnikatelů objevuje kolo. Místo, aby se inspirovali od zkušenější a studovali třeba svou konkurenci, podobné byznysy nebo firmy v zahraničí, tak zkouší všechno na vlastní pěst, zbytečně objevují slepé uličky a zdržují se v jejich cestě za úspěchem. Proto vnímám velkou hodnotu v sebevzdělávání a důkladné rešerši trhu, jeho studiu a vnímání, co a komu funguje.
O Češích se obecně říká, že umí dobře vyrábět produkty a vymýšlet nové služby, ale už selhávají v jejich prodeji. Prodej často považujeme za něco špatného, negativního a otravného. I moje zkušenost z poradenství pro podnikatele je, že se klienti často stydí nebo z jiného důvodu bojí nabídnout svoje produkty či služby a zkusit prodávat. To jim samozřejmě brání v prodeji. Pokud hledáte, jak prodávat i vy, neváhejte se objednat ke mně na konzultaci.
Pokud podnikáte na volné noze a řešíte, jak více prodávat vaše produkty či služby, tak řešíte stejný problém, jako řada mých klientů na konzultacích. Všímám si, že velkou roli u nich hraje strach, nízké sebevědomí a malé přesvědčení, že je jejich práce skutečně dobrá, kvalitní a přínosná pro ostatní. Tyto bloky jim doporučuji (a pomáhám) odstranit, protože pokud sami sobě a své nabídce nevěříte, také se vám úspěšně prodávat bude jen velmi těžko.
Obecně podnikatelům na volné noze doporučuji, aby identifikovali hlavní důvody, proč neprodávají. Nejčastěji jsou to tyto:
To jsou tři nejčastější důvody, se kterými se setkávám. Pokud jste freelancer a nedaří se vám prodávat, hledejte možné příčiny právě zde. Pokud vám s tím mohu pomoci, dejte si se mnou pár konzultací a podíváme se na to. Doporučuji i moje video Každý prodává jinak.
E-shopaři patří mezi moje časté klienty na konzultacích a posluchače mého podcastu. Velká část z nich řeší nízké prodeje a malé tržby, což je vzhledem k často velmi malým maržím kritický problém. Většina nových e-shopů z mé zkušenosti byznys nerozjede a rychle skončí, protože se jim nepodaří nastartovat prodeje a tržby generovat.
Proč tomu tak je? Příčin je celá řada. Mezi ty nejčastější řadím hlavně to, že se často až příliš zaměřují na samotné produkty, fotky na webu apod., ale už podceňují obchod. Chybí jim dovednosti v marketingu a prodeji, neumí na web přivést dostatečnou návštěvnost, nemají peníze na reklamu a neumí přivést zákazníky, kteří by si jejich zboží koupili.
Další příčinou může být to, že jsou snadno zaměnitelní s konkurencí a neumí se od ní odlišit. Pokud prodávají to samé co jiné e-shopy, nebo jejich nabídka prostě není konkurenceschopná, musí bojovat cenou, silným marketingem a dalšími zbraněmi, které se ale snadno mohou otočit proti nim. Proto jim doporučuji velmi důkladně promyslel jejich byznys model a propozici na trhu, a vytvářet takovou strategii, která jim pomůže dlouhodobě růst. Jako e-shop konzultant jim s tím rád pomáhá – neváhejte mých služeb využít také.
Internet nabízí podnikatelům neuvěřitelnou škálu možností, jak oslovit zákazníky a úspěšně prodávat. Záleží samozřejmě na tom, co konkrétně chcete prodávat a jaké nástroje se k tomu hodí.
Prodej na internetu se totiž liší podle toho, zda nabízíte fyzické produkty, digitální služby, nebo třeba konzultace či jiné služby. Pro někoho je ideální vlastní e-shop, jiný uspěje na tržištích jako Amazon a další. Naopak poskytovatelé služeb mohou efektivně prodávat přes webové stránky, blogy, různé katalogy atd. Existuje spousta cest, jak prodávat – důležité je najít tu správnou právě pro vás.
Mnoho začínajících podnikatelů nachází své první zákazníky na sociálních sítích. Další zase spoléhají na reklamy ve vyhledávačích, spolupráci s influencery nebo obsahový marketing. Každý z těchto kanálů má svoje specifika a vyžaduje jiný přístup. Pokud chcete vědět, jak dobře prodávat, začněte tím, že se podíváte, kde se vaši zákazníci vlastně nachází. Pak vyberte kanály, které vám je pomohou oslovit, a pracujte na tom, abyste je zaujali a motivovali k nákupu
Jak říkají mnozí podnikatelé, se kterými jsem mluvil ve svých podcastech – začátky jsou často o improvizaci a maximálním využití dostupných nástrojů. Zejména, když nemáte peníze. I tak se ale dají najít možnosti, jak prodávat.
Jednou z největších chyb v prodeji je nabízet něco, o co není zájem. I ten nejlepší produkt nebo služba potřebuje zákazníky, kteří v nich vidí hodnotu – pokud trh nezajímáte, ani sebelepší strategie vás nespasí.
Dalším zásadním problémem je, že o vás ví málo potenciálních zákazníků, protože podceňujete marketing. Bez viditelnosti vašeho produktu nebo služby nemá ani úspěšný prodej šanci – je to jako otevírat obchod v prázdné ulici, kde vás nikdo nezná.
Častou chybou je také zaměnitelnost – pokud nabízíte stejné nebo horší služby než konkurence, zákazníci vás snadno přehlédnou. Abyste věděli, jak dobře prodávat, musíte pochopit, čím se můžete odlišit a proč by si zákazníci měli vybrat právě vás. K tomu se často přidává špatně zvolená cílová skupina – oslovujete lidi, kteří vaše produkty či služby nepotřebují, místo těch, kdo by za ně rádi zaplatili.
Další častý problém je také špatné nastavení cen – příliš vysoké ceny zákazníky odrazují, příliš nízké zase snižují vaši důvěryhodnost a vaše marže.
Mnozí prodejci také podceňují, jak důležité je naslouchat trhu a vylepšovat své produkty a služby. Bez zpětné vazby od zákazníků snadno ztratíte krok s jejich potřebami, což vás v konkurenčním boji oslabí.
A nakonec – vzdát se příliš brzy je častá chyba, která vás může připravit o klíčové zkušenosti v tom, jak prodávat. Prodej je totiž z velké části o vytrvalosti, zkoušení nových přístupů a učení se z neúspěchů.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |