Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Obrací se na mě spousta podnikatelů s tím, jak podnikat na volné noze a vybudovat si takové podnikání, které jim bude sloužit, vydělávat peníze a dodávat svobodu a radost do života. Ačkoliv se to z některých návodů a podcastů na internetu může zdát jednoduché, z mojí zkušenosti se to povede jen malému procentu všech freelancerů, kteří zkusí vlastní podnikání na volné noze rozjet a místo zaměstnání podnikat sami na sebe.
Sepsal jsem proto tento text, abych vám předal část mých zkušeností z vlastního podnikání, ale také s freelancery, se kterými pracuju v rámci mentoringu, kde jim pomáhám jejich podnikání na volné noze nastartovat a rozvíjet tak, aby naplnilo jejich potřeby.
Osobně podnikám na volné noze od roku 2011. Vybudoval jsem jeden z předních českých podcastů o podnikání, do kterého jsem k dnešnímu dni nahrál 1474 epizod s vlastními zkušenostmi z podnikání a rozhovory s úspěšnými podnikateli, freelancery, manažery, e-shopaři a dalšími byznysmeny.
Vedle toho pořádám i vzdělávací byznysové off-line akce, poskytuji poradenství pro podnikatele a spoustu dalšího. Moje podnikání je diverzifikované do několika zdrojů příjmu, povedlo se mi na trhu vybudovat novou osobní značku rostecky a za tu dobu vzdělávat tisíce podnikatelů na volné noze a majitelů menších firem.
Pokud mohu s rozvojem podnikání pomoci i vám, neváhejte mne kontaktovat. Teď se ale pojďme pustit do toho, co doporučuji promyslet, než se do vlastního podnikání na volné noze pustíte.
Pokud vám mohu pomoci s rozvojem vašeho podnikání, kontaktujte mne na info@rostecky.cz.
Já osobně vnímám podnikání jako nástroj, který nám má pomoci dosáhnout cílů, které si stanovíme. Znám řadu podnikatelů, kteří jsou uvězněni ve svých firmách, nemohou z nich odejít, mají na sobě napsané obrovské závazky a cesta ven je velmi trnitá. Viděl jsem takových příběhů tolik, že nedokážu vnímat podnikání jen jako zdroj zisku a prostředek k vydělávání peněz, ale je pro mě mnohem víc.
V rámci mentoringu společně s podnikateli – bez ohledu na to, zda podnikají na volné noze, nebo mají vlastní firmu – na začátku vytváříme něco, čemu se v oboru často říká majitelské zadání. To je dokument, do kterého shrneme, co všechno klient od svého podnikání očekává a co mu musí dávat, aby byl spokojen. V podstatě tím pojmenujeme jeho představu o úspěchu.
Rád začínám penězi. Hodně lidí řekne, že od podnikání očekává svobodu, ale já tomu pojmu nikdy nerozumím. Co znamená? Že budete pracovat 3 dny v týdnu a zbytek budete mít volno? Že budete moci cestovat a pracovat na dálku? Nebo že si budete moci vybírat klienty a mít svobodu v tom, pro koho a na čem budete pracovat?
Každý z těchto tří cílů vyžaduje úplně jiný přístup. Tak například:
Jak vidíte, každý z těch cílů nesmí být jen prázdnou frází, ale musí ho následovat akční plán a konkrétní kroky, které pro jejich naplnění uděláte. To nás dostává k tomu, jak já pracuji s mými klienty a proč podle mě zdaleka z podnikání na volné noze nedostanete tolik, pokud se nenaučíte pracovat s penězi…
Firma, která neřídí svá čísla a nemá přehled o tom, na čem vydělává a kde prodělává peníze, nejspíš nemá moc velkou šanci na úspěch. Popravdě nerozumím tomu, proč je mezi podnikateli na volné noze v Česku finanční řízení naprosté tabu a proč se mu věnuje tak málo freelancerů.
Smyslem finančního řízení v podnikání není jen přehled o vašich příjmech a výdajích. To je ta jednoduchá část, protože většina freelancerů na rozdíl od firem nemá výdaje moc velké a transakcí v jejich podnikání neprobíhá tolik, takže jejich excelové tabulky zdaleka nemusí být tak komplikované jako v případě firem nebo e-shopů.
Dobře udělané finanční řízení vám má ale především pomoci definovat vaše ambice a naplánovat, jak jich dosáhnete.
Moje klienty vedu k tomu, abychom určili jedno číslo – číslo, jaké chtějí každý rok vydělat. Mám klienty, co odpoví 500 000 Kč, ale také klienty, co se chtějí pohybovat ve vyšších milionech nebo dokonce v desítkách milionů každý rok. Pro člověka, který nepodniká a neumí s penězi jako podnikatel pracovat, jsou to samozřejmě oslňující částky. Pro podnikatele to ale není nic víc než číslo.
Copak si myslíte, že všechny ty firmy, co míří na miliardové obraty, to tahají z klobouku a děje se jim to omylem? Samozřejmě, že ne. Mají svoje finanční plány a ke svým cílům přiřazují konkrétní kroky a rozhodnutí, která jim pomáhají jejich cílů dosáhnout. Klidně si to poslechněte v mých podcastech o růstu firem.
Vraťme se ale na začátek… V rámci majitelského zadání vám doporučuji si určit, co všechno vám má vaše podnikání dát. Osobně nejčastěji pracuju se třemi veličinami:
Určíte-li si roční cíl např. vydělat 5 000 000 Kč bez DPH a pracovat 4 dny v týdnu 7 hodin denně, mít 3 dny v týdnu volno a chcete mít klid, protože máte svoje příjmy rozděleny mezi více zdrojů a klientů, máte možnost snadno nabírat klienty nové a chodí vám nové poptávky, tak jsou to konkrétní cíle, které už čekají pouze na vytvoření plánu, jak jich dosáhnete.
Rozpracujte si vaše cíle a očekávání, která od podnikání máte. Nastavte si konkrétní cíle. Vytvořte si plán, jak na nich budete pracovat, aby se vám je jednoho dne povedlo naplnit.
Tohle samozřejmě není jednoduché a s každým klientem to děláme a nastavujeme jinak. Pokud vám s tím mohu pomoci, objednejte se ke mně na pár hodin konzultací a já vám to pomohu udělat rychleji a lépe.
Teď ale pojďme ke kompetencím, které předurčí váš úspěch v podnikání a které vás mohou vrátit do zaměstnání, pokud se je nenaučíte…
Spousta začínajících podnikatelů na volné noze si myslí, že stačí přijít na trh a klienti jim urvou ruce. Bohužel opravdu nestačí to, že umíte psát texty, tvořit webové stránky nebo jste dobrý specialista na nějakou oblast. Pokud nejste jedni z mála a nemáte extrémně výhodnou pozici oproti konkurenci, tak se nevyhnete tomu, že se budete muset umět nabídnout a efektivně prodat.
Freelanceři často dělají všechno možné, aby získali nové klienty. Začnou psát blogy, přispívat na LinkedIn, tvořit obsah na Instagram, chodit na networkingové akce a spoustu dalšího.
Z mojí zkušenosti nic z toho nefunguje, pokud k tomu nepřistoupíte strategicky a promyšleně. Blog nikdo nečte, protože na něj neumí přivést návštěvnost, a pak ji přetvořit v platící klienty. Na LinkedInu a Instagramu mají spoustu lajků a komentářů, ale vydělávají na tom minimum peněz. A ze všech akcí si odnáší sice super známé, ale neotevřeli si dveře nikam, kde by mohli vystavit fakturu.
A jestli z toho i tak něco získáte, tak osobně rozlišuju ještě mezi náhodou a promyšleným plánem. Získat pár klientů vůbec nemusí být výsledkem promyšlené strategie, ale může to být prostě jenom náhoda, štěstí nebo pár kontaktů z dřívějška, o které jste se na chvíli mohli opřít. Otázka zní: Co dál?
Vraťme se zase na chvíli zpátky do světa firem, které toho o podnikání ví nejvíc. Každá firma, která nemá zvládnutý obchod a neumí prodat to, co nabízí, je předurčena k zániku. Ať se nám to líbí nebo ne, podnikání je o generování nového byznysu, prodávání produktů a služeb a budování takové pozice, ve které vám to jde stále snadněji a vaše výsledky se zlepšují. To je úspěch v podnikání, které svým majitelům může sloužit a plnit jejich cíle.
Skutečně se na mě obrací řada podnikatelů na volné noze, co na začátku někde získali pár klientů, ale po chvíli jim to přestalo stačit a oni vůbec neměli schopnosti prodávat a přinést si z toho trhu něco pro sebe. Nezbývá tedy nic jiného, než se to naučit a začít nad svým podnikáním přemýšlet jako aktivem, které vám vydělává peníze a které je postaveno na pevných základech.
První, co doporučuji promyslet, je proč by vůbec někdo měl nakupovat od vás. Představte si restauraci. Proč máte jít zrovna do ní a ne do nějaké jiné? Opravdu vaří lepší jídla než ostatní? Nabízí snad lepší prostředí a atmosféru? Má super personál, se kterým se budete cítit dobře? Nebo tam jdete jen proto, že je nejlevnější a je nejblíž?
Všechno, co v živote využíváte, děláte z nějakého důvodu. Do nejbližšího Lidlu chodíte možná právě proto, že je nejblíž. Do toho hotelu v Itálii jedete už potřetí, protože je na super místě, má skvělou kuchyni a milý personál. A to kafe si doma melete proto, že je kvalitní, má dobrou chuť a vám chutná.
Naučte se na svět dívat skrze USP, což je zkratka počátečních písmen slov Unique Selling Propositon. To lze přeložit jako jedinečné prodejní argumenty, respektive důvody, proč si vyberete jednu věc a ne druhou, proč je pro vás jedno lepší než druhé a čím si vás jedna značka získala a vzala vás jiným. Tyhle „proč“ jsou velmi důležité, protože když je nemáte, tak se stanete jedním z mnoha a podnikání na volné noze pro vás bude bojem o přežití, kde půjde o cenu a to, kdo ji víc podstřelí.
V čem jste jiní než konkurence? Napíšete lepší texty? Uděláte lepší web? Jste lepší kouč, advokát nebo řemeslník? Máte možnost klientovi nabídnout něco, co ostatní nedokážou?
V Česku najdete jen velmi málo lidí, kteří by jako já měli přehled napříč tisíci firmami, freelance byznysy a dalšími druhy podnikání a co by navíc dokázali kombinovat schopnost pokládat otázky a jít do hloubky s poznatky z psychologie, mentoringu a napříč snad všemi oblastmi řízení firmy a podnikání. Najdete málo lidí, co ročně vidí do stovek firem, mluvili s tisíci podnikateli (jen v podcastu jich mám tisícovku) a dokážou z trhu syntetizovat to nejcennější na míru každému klientovi, který se na ně obrátí. A pokud nedokážou pomoci a jejich znalosti nestačí, sáhnou do obrovské sítě kontaktů a propojí klienty s někým zkušenějším.
Tohle jsou jedny z mých USPs. Moje unikátnosti, které mi pomáhají mít na trhu lepší pozici. Nevznikly ze dne na den, ale je za nimi více jak 13letá práce. Každý podnikatel se ale může odlišit od konkurence, pokud se pro to rozhodne, určí si svoje USP a začne na něm pracovat.
Ptáte se, jestli je tohle všechno potřeba a jestli prostě nestačí být jen jedním z mnoha a uživit se stejně jako řada jiných? Určitě stačí! Je spousta freelancerů, kteří si vyfakturují pár desítek tisíc měsíčně a jsou spokojeni. Měřítkem průměrné mzdy v Česku si vlastně vydělají hodně.
Problém je, když přijdou o jednoho nebo dva své klienty. Když přijde další pandemie a jim se byznys rozpadne pod rukami. Když se trh ochladí a noví klienti přestanou přicházet. Když potřebují měsíc volna, aby si odpočinuli. Nebo když se jim rozbije počítač a oni musí najednou zaplatit několik desítek tisíc, což je do jejich rozpočtu velký zásah.
Průměrnost přináší problémy. Stáváte se v ní zranitelnými. Stačí málo a váš byznys se rozpadne. Pravděpodobně bojujete s cenou a nejspíš jste závislí na velmi málo klientech. Pokud si nebudujete významné rezervy, tak se snadno můžete dostat do velké tísně. A z mojí zkušenosti může freelancerovi trvat i několik měsíců, než sežene nového klienta, pokud nemá už zvládnutý prodej, marketing a začíná na zelené louce.
Průměrnými se ale nestáváme jen tak. Je to důsledek toho, že neumíme objevit naši excelenci a nevíme, jak podnikání nastavit pevnější základy, aby nám skutečně nabídlo tu svobodu a radost, kterou od něj očekáváme. Po firmách chceme, aby měly něco lepšího než ostatní. Chtít to musíme i po sobě.
Je to tvrdé? Ano. Nakonec ale jde o to, jak prožijeme náš život. A já moc přeji všem podnikatelům, aby ho prožili v klidu, pohodlí a s radostí, kterou jim jejich práce přinese a kterou jim nabídnou i vydělané peníze. Nikdo po nás nechce, abychom vydělávali miliardy a soutěžili o to, kdo vyfakturuje víc. O tom to fakt není. Za mě je to o zodpovědnosti a o racionálním a objektivním řízení našeho podnikání, a právě proto vedu klienty k principům, které se osvědčily v mnoha byznysech před nimi a které sice umí nalít čistého vína, ale dávají také prostor pro další rozvoj a vybudování si mnohem lepších podmínek.
Kdyby tohle udělali všichni, měli bychom tu mnohem víc spokojených a prosperujících podnikatelů, co nenadávají na výši daní, měsíčních záloh a jak se všechno zdražuje. Jejich byznysy by stály na pevnější základech a oni by to měli víc pod kontrolou. Přesto by ale nedosáhli všichni stejné výsledku. Proč? Protože vy i já jsme z úplně jiného těsta…
Každý týden se bavím s několika podnikateli z různých typů byznysů. Od miliardářů po malé živnostníky, od majitelů firem po freelancery a od lidí, co chtějí změnit svět, po ty, kterým stačí zaplatit složenky. Svět není černobílý a nabízí takovou diverzitu, že čím víc toho člověk pozná, tím víc možností a přístupů vidí.
Jedna z mých největších zkušeností pramení z této úvahy: Co mezi nimi vytváří rozdíl? Jak je možné, že dokážu vyjmenovat spoustu podnikatelů, co na sebe mají napsané obrovské dluhy, osobní směnky a jejich firmy roky hospodaří se ztrátou, když jiní by něco takového v životě neunesli? Proč někteří dokážou vydělat stovky milionů, když tomu jiní dávají stejné množství času, ale tak tak se uživí? A proč se někdo prodává snadno a s lehkostí, ale druhý u toho trpí a vyhýbá se tomu?
Nebudu vás napínat. Fakt to není jenom štěstí nebo že jedni jsou workoholici a druzí chtějí mít rodinu. Tohle říkají lidé, kteří realitu poznali příliš málo. Pro mě je odpovědí náš vnitřní svět.
S klienty na mentoringu často rozebírám jejich strachy. Jsou to šikovní specialisté se spoustou zkušeností, ale pak se rozklepou, když mají oslovit potenciálního klienta a nabídnout mu svoje služby. Když jim řeknu, aby zdražili, tak se jim div neudělá špatně, přestanou si věřit a začnou o sobě pochybovat. Nebo jim říkám něco, co jsem stokrát viděl fungovat jinde, ale i tak jsou negativní, netrpěliví, shazují mi to ze stolu a obhajují si to svoje, co je ale dosud nedovedlo nikam.
Můžeme se tady bavit o výchově, jaké se nám dostalo v dětství, prostředí, ve kterém jsme vyrůstali, a celkově o tom, co se nám v životě událo. Zcela bez legrace přiznávám, že část klientů posílám za psychoterapeuty, protože vím, že když v sobě zpracují nějakou životní zkušenost, tak se mohou výrazně posunout i v podnikání. To, jací jsme, není náhodou. Je to důsledek našeho života a událostí, kterými jsme si prošli. A já coby mentor musím poukázat nejen na to, co je dobré pro klienta, ale i na to, co prospěje jeho podnikání. A to často potřebuje, aby se klient změnil.
Podnikání je naším odrazem. Napište si proto vaše strachy a přesvědčení. Lidé mi stále dokola a dokola opakují to samé, co jsem ale v praxi mnohokrát viděl, že tak vůbec být nemusí. Například:
Rád klientům říkám, že i ti nejúspěšnější z nás mají stejný bobek jako my. Fakt všichni chodíme na záchod, čumíme tam do dveří, scrollujeme na mobilech a říkáme si, že by to chtělo zhubnout. Jsme lidi! A já znám sice tisíce podnikatelů, ale ani jednoho, co by nehasil nějaké požáry a nepotýkal se s výzvami, které není jednoduché překonat.
To, čemu věříte, je rovněž důsledkem vašich zkušeností z dřívějška. Pokud ale půjdete na trh s tím, že uspějí jen podvodníci a že při prodávání ostatní otravujete, tak jednak zažijete spoustu stresu a nervozity, a druhak nesklidíte příliš dobré výsledky.
Musíte věřit sami sobě a tomu, co děláte. Musíte věřit vašich schopnostem, ale současně s pokorou hledat, co vás v nich omezuje a čím si způsobujete, že vaše výsledky nejsou lepší a vám se na volné noze nedaří lépe.
Začíná to u vás. Čím dřív přijmete stoprocentní zodpovědnost za vaše výsledky, tím dříve budete moci začít pracovat na brzdách i zdrojích růstu vašeho podnikání. Začněte tedy tím, čemu věříte, čeho se bojíte a co vás limituje v dalším růstu. Neváhejte mi napsat, pokud s tím potřebujete pomoci.
Na začátku mentoringu si s klienty vyjasňujeme i očekávání, s jakými vstupují do naší spolupráce. Spousta podnikatelů na volné noze očekává, že se jim byznys rozjede velmi rychle. Nejradši by během pár týdnů měli stabilní příjmy a všechno to, co od podnikání vyžadují.
Realita bohužel bývá jiná a já vás chci inspirovat k myšlení, které známe ze světa investic a lze ho s lehčí nadsázkou přirovnat ke složenému úročení. Na začátku může být vaše pozice složitá, ale dáte-li vašemu podnikání čas a budete-li v něm rozvíjet ty správné věci, tak postupem času může nabývat na síle a stát se pro vás jednodušším.
První získané reference mohou přivést nové klienty. Stávající klienti vás mohou doporučovat dalším. Vybudované publikum na jedné sociální síti vám může usnadnit budování publika na jiné. Jeden zdroj nových poptávek může podpořit další. Znalosti v jedné oblasti dokážete využít někde jinde. A tak bych mohl pokračovat.
Po 13 letech podnikání si u sebe všímám, že mohu čerpat z historicky odvedené práce. Spousta firem a podnikatelů se mnou již má praktickou zkušenost, takže se mi jim dnes prodává mnohem snadněji než na začátku, kdy mě vůbec neznali. Důvěra nových klientů je od začátku vyšší, protože mě mnozí roky sledovali, poslouchali moje podcasty a poznali mě víc, než kdybych pro ně byl někdo neznámý. A zkušenosti, které jsem získal třeba při prodeji jedné služby, se mi daří využít v prodeji dalších služeb, což mi dneska umožňuje snadněji přicházet s novými nabídkami a rychleji je dovést do černých čísel.
Tohle všechno ale nevzniká přes noc. Mrzí mě, když vidím zkušené specialisty z firem, kteří přichází na volnou nohu a nejradši by chtěli výsledky ihned. Přitom sami už ušli velký kus cesty a vidí, jak dlouho trvá, než se něco naučíte.
Ano, i podnikání se musíte naučit. A v rámci něj spoustu dílčích činností a aktivit. Může trvat měsíce i roky, než se dostanete tam, kde si přejete být. A nikdo vám navíc nedokáže garantovat úspěch, takže i osvědčené postupy u vás nemusí fungovat a budete muset dál hledat, co fungovat bude. Věřte mi, že vidím do spousty firem a často si všímám, že co v jedné nefungovalo, v další přineslo skvělé výsledky. A naopak. V tom je kouzlo podnikání.
Na druhou stranu… Nemáme na to 100 let a sklep plný peněz. Proto vám doporučuji toto:
Vidím podnikatele na volné noze, co například stále dokola píšou na LinkedIn a čekají z toho nové klienty. Utekly měsíce a nikdo nepřišel. Přitom vedle toho nemají ani zapnuté PPC reklamy, takže nejsou dohledatelní na Googlu, když klienti hledají přesně někoho jako oni. Věří ve změnu, že se to jednoho dne zlomí a bude to lepší, ale faktem je, že to nefunguje a jinde mohou ležet mnohem lepší příležitosti.
Dejte tomu proto čas, ale buďte i velmi kritičtí ke všemu, co děláte. Na začátku vám doporučuji zjistit, kde máte nejníže visící ovoce. Tedy kde je nejjednodušší získat nové klienty. Může to být třeba to, že napíšete vašim kontaktům z dřívějších zaměstnání a řeknete jim o sobě a o tom, co teď děláte. Nebo se jich zeptáte, zda neznají někoho, komu byste byli užiteční. Nebo si opravdu zapnete ty PPC reklamy, abyste se dostali na mapu. Může to být cokoliv jiného.
A z dlouhodobého hlediska pracujte na tom, co vám vaši pozici do budoucna výrazně vylepší. To jsou vaše konkurenční výhody, USPs, je to vaše vzdělání, ale také to mohou být nové dovednosti, kontakty, zdroje nových klientů, nebo třeba to, že si vybudujete silnou značku na trhu.
Představa začínajících freelancerů bývá často jako přes kopírák. Vyberou si službu, co chtějí nabízet. Založí si web a možná i blog. Vytvoří si profil na nějaké sociální síti. Zajdou někam na networking. A čekají, že se nad nimi roztrhne pytel s novými příležitostmi.
Přijde mi to velmi podobné, jako když si začínající e-shopař založí e-shop, pronajme si sklad, vybaví si kancelář, zaregistruje se na Instagramu a čeká, že začne prodávat. Přál bych si, aby to bylo tak jednoduché. Pojďme se ale vrátit do reality.
Drtivá většina freelancerů má na začátku velmi malý finanční polštář, který jim má pomoci uživit sebe a rodinu po nějaké přechodné období, kdy zkusí v podnikání štěstí. Nemají peníze nazbyt a každá neefektivní investice tak pro ně může být kritická. Proto vám doporučuji se velmi vážně zamyslet nad tím, do čeho dáte nejen peníze, ale i svůj čas, protože ani jednoho nejspíš nemáte nazbyt.
Web je vel mi užitečný nástroj a myslím si, že každý freelancer by nějaký měl mít. Opravdu ho ale potřebujete hned od začátku? Pokud neovládáte internetový marketing, tak to zpravidla končí tím, že si založíte web, který bude srovnatelný s weby většiny vašich konkurentů a na který nedokážete přivést návštěvnost. V organických výsledcích vyhledávání na Googlu se nedostanete ani na první stránku, a i kdyby ano, tak tam budete s celou řadou vašich konkurentů. A peníze na marketing má na začátku málokdo, takže nejspíš nezapnete reklamní kampaně, abyste návštěvnost na web přivedli. K čemu tedy takový web pak je, když reálně nevydělává peníze? Podle mě k ničemu.
Zvažte proto následující:
Web možná nemusíte mít od prvního dne. Já třeba moje mentoringové služby rozjel ještě dřív, než měly podstránku na mém webu. Off-line akce mám často vyprodané dřív, než o nich napíšu na internetu. A to všechno je možné jen proto, že neberu web, sociální sítě ani nic dalšího jako dogma, ale jako nástroje, z nichž ne každý se hodí vždycky a pokaždé.
Opět vás tedy zvu k objektivní kritičnosti ve všem, co děláte. Viděl jsem podnikatele, co dali spoustu peněz do webových stránek, ale nic jim to nepřineslo. Místo toho by je víc posunulo, kdyby se třeba naučili dělat marketing, zaplatili si pár hodin s někým zkušenějším a peníze jim přinesly zkušenosti, které by sami získávali mnohem déle.
Já nevím nic o řízení automobilek. Kdybych ale od zítra měl začít dělat CEO nějaké automobilky, tak ještě dnes začnu volat na všechny strany a hledat nějakého mentora nebo poradce, který mi rychle pomůže byznys a řízení automobilek pochopit a provede mě začátky, abych zbytečně neobjevoval kolo.
Vraťte se tedy ke svým cílům, k plánu, který jste si vytvořili, a k vašemu ideálnímu klientovi. Zvažte, jaké investice vás skutečně mohou posunout kupředu, a nedělejte něco jen proto, že se to tak dělá a že se to obecně doporučuje. Vy máte svoje podnikání, které vyžaduje individuální přístup.
Nemám rád umělé senzace. Za moji kariéru už přišlo hodně trendů, které měly změnit svět a naprosto předělat, jak pracujeme a podnikáme. Proto jsem kritický i vůči umělé inteligenci a nástrojům, které s sebou přináší. Neznamená to ovšem, že máme být vůči AI slepí a nemáme si vyhodnocovat rizika, která našemu podnikání přináší.
Osobně věřím tomu, že například v oblasti tvorby digitálního obsahu umělá inteligence nabídne věci, které jsme ještě nedávno považovali za nemožné. Umím si představit, že si budeme vytvářet podcasty na míru a že nám AI vytvoří rozhovory mezi reálnými lidmi bez ohledu na to, jestli jsou ještě naživu, a bude to znít naprosto skutečně a realisticky. Poslechněte si třeba tento se Stevem Jobsem.
Mluvím o tom proto, že je to samozřejmě riziko i pro jednu z částí mého podnikání. Ačkoliv mám dneska jeden z největších českých business podcastů, uvědomuji si silné riziko, že podcasty jednoho dne bude vytvářet umělá inteligence a že tvůrcům jako já vznikne brutální konkurence. Doplní nás uměle vytvořené podcasty, nebo nám vezmou práci? Budou lidé na podcastech vytvořených AI vydělávat podobně jako tvůrci na Instagramu, kteří už dnes vytváří smyšlené lidi a budují jim vlastní profily? Vezme nám to předplatitele a inzerenty?
Možná. Já to nevím, ale to riziko tady je. A jednou z hlavních kompetencí podnikatele je vnímat svět kolem sebe a vyhodnocovat již existující i nová rizika. Proto i s tímto scénářem pracuju a svoje podnikání rozvíjím tak, abych na to byl připravený. Kdybych dnes celý můj podcast vypnul, tak to bude nepříjemný, ale už ne zničující zásah do mého podnikání. Prostě jeden oheň zhasne, tak přiložíme jinde.
Umělá inteligence možná vezme práci i vám. Čím dříve si toto riziko připustíte, tím dřív se mu dokážete přizpůsobit.
Spousta podnikatelů na volné noze vnímá nástroje jako ChatGPT a jemu podobné jako nesmysly a vzdoruje jejich příchodu. Myslím si, že profese jako copywriteři už dnes musí přehodnocovat svoje byznys plány a strategie do budoucna, protože celá řada firem kolem mě si už dávno generuje texty a nechává je maximálně doladit a upravit. Podobných profesí je celá řada.
Ptejte se sami, proč máte mít na trhu budoucnosti místo. Jakou přidanou hodnotu budete mít pro své klienty za 5 nebo 10 let? Proč máte mít právo na úspěch i v budoucnosti? A pokud ho nemáte, začněte rychle přemýšlet nad tím, jak si ho vytvořit a čím si místo na trhu zasloužíte.
To nejsou jednoduché úvahy. Doporučuji vám dělat věci, které spousta freelancerů nedělá, ale o hodně přichází. Například:
Všímám si, že moji klienti mají různé vztahy k budoucnosti. Hodně z nich se jí bojí a odmítá se měnit a rozvíjet. To není dobrý přístup a já jim ho pomáhám změnit. Budoucnosti bychom se neměli bát. Naopak bychom se na ni měli těšit a měli bychom si stavět takové podnikání, které bude mít v budoucnu své místo a bude prosperovat. Pokud to tak necítíte, nalijte si čistého vína, přijměte realitu a pojďte se pustit do práce.
Jedním z nejvíce přeceňovaných a současně nejhůře pochopených témat mezi podnikateli na volné noze je podle mě budování osobní značky. Spousta expertů se snaží protěžovat, jak je osobní značka pro freelancery důležitá a jak by ji ti začínající měli budovat.
Souhlasím, pokud dobře pochopíme, co je to osobní značka.
Osobní značka pro mě není o tom, že máte hodně fanoušků na sociální síti, dostáváte lajky na vaše příspěvky a hrnou se na vás komentáře lidí, kteří vám nikdy nezaplatí ani korunu. Být slavný na nějaké sociální síti ještě neznamená, že máte dobrou pověst odborníka a že se o vás mluví mezi vašimi potenciálními klienty.
Víte, kdy poznám, jakou má kdo osobní značku? Když sedím s majiteli firem na nějaké off-line akci a oni začnou rozebírat různé experty a vyměňovat si zkušenosti a zpětnou vazbu, jak se jim s nimi pracovalo a jakou odvedli práci. Možná byste se divili, kolik negativního feedbacku na různé celebrity z různých oborů jsem už takto slyšel a kolik naprosto neznámých lidí, které skoro ani nenajdete na sociálních sítích, se mezi firmami doporučuje a bojuje se o jejich kapacity.
Osobní značka v mém pojetí funguje, když vydělává peníze. Jejím cílem je, aby vám otevírala dveře, přinášela vám nové příležitosti a zvýhodňovala vaši pozici na trhu a při případném vyjednávání. Osobní značka není o tom, jak vypadáte na LinkedInu, Instagramu nebo někde jinde, ale jak o vás mluví vaši potenciální klienti a zákazníci, jak vás vnímají a zda jste pro ně řešením problémů, se kterými se potýkají.
Podnikatelé nejsou víc než chlapy a ženský, co budujou svoje firmy a někdy i dost marně hledají někoho, kdo jim s tím pomůže. Na konci dne si to mezi sebou řeknou někde nad pivem nebo na nějaké akci. Nebo si pošlou e-mailem a navzájem si nasdílí zkušenosti.
Buďte dobře zapsaní tam, kde to potřebujete a kde vyděláváte peníze. Nabízejte skvělé produkty a služby, za které vám klienti rádi zaplatí, budou odcházet spokojení a třeba vás i doporučí ostatním. Pracujte na svém přístupu a servisu, jaký klientům nabízíte. Vylaďte vaši komunikaci a staňte se skutečnými profesionály, o kterých se nebude mluvit jako o nafouknutých celebritkách, ale jako o autoritách, které chcete mít na palubě.
Na závěr si dovolím pár slov k tomu, jak vnímám můj mentoring podnikatelů na volné noze. Je to služba, která mě moc baví, dělám ji s radostí a ve které mohu zužitkovat všechno, co jsem se za ty roky naučil.
Mentoring v mém podání není o tom, že si zaplatíte mentora a on vám vydělá spoustu peněz. Někdy se na mě obrací podnikatelé, kterým to v podnikání nešlape, a očekávají, že se mnou se to změní. Kéž bych měl takové schopnosti, ale mentor není CEO vašeho podnikání, nemá nad ním kontrolu a za vás to neodmaká.
Role mentora podle mě tkví v tom, že výrazně rozšiřuje vaše obzory, pomáhá vám vidět věci, které nevidíte, brání vám před tunelovým viděním a představuje vám hrací karty, které jste ani nevěděli, že máte. Současně vám ukazuje, co fungovalo jemu, co se osvědčilo u dalších podnikatelů a kde naopak mohou ležet hrozby a slepé uličky.
Mentor může být člověk, se kterým si popovídáte o podnikání tak jako s nikým jiným. Měl by být nestranný, nad věcí a měl by vás umět dovést hlouběji ve vašich úvahách, pojmenovat podstatu věcí, vyvodit z toho závěry a určit priority.
Osobně se do mého mentoringu snažím přinášet i rozsáhlou síť kontaktů a přehled napříč různými oblastmi trhu, což mi umožňuje některým klientům i otevírat dveře a seznamovat je na správných místech.
Všechno, co jsem vám popsal výše, je pouze špičkou ledovce. Podnikání se nedá vtěsnat do pár odstavců. S klienty to všechno rozpracováváme do co největšího detailu a vytváříme akční plány, na kterých mohou začít pracovat. Používáme k tomu metodiky, jako jsou třeba OKRs, SMATR cíle, GROW modely, ale i principy, které se používají ve firmách v rámci jejich řízení, strategie, financí, obchodu, procesů apod. Jdeme na to metodicky, ale hlavně prakticky, protože nemá smysl se o věcech jen bavit.
Pokud cítíte, že přesně něco takového ve vašem podnikání oceníte, napište mi na info@rostecky.cz a probereme, zda vám dokážu být užitečný.
Držím vám palce.
Spousta freelancerů osobní marketing neřeší, nebo se mu věnuje jen velmi málo. Mnozí ale přiznávají, že nejsou spokojeni se svými příjmy a chtějí to změnit.
Před 2 týdny
Před 3 týdny
Před 4 měsíce
Před 5 měsíců
Před 6 měsíců
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |