Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Prodej firmy je pro každého podnikatele zásadním milníkem, který vyžaduje pečlivou přípravu a strategické rozhodování. Na našem webu se prodeji firem aktivně věnujeme a poslechnout si můžete konkrétní a praktické zkušenosti českých podnikatelů, kteří své firmy prodali, nebo je naopak jako investoři nakupují. Žádná teorie tedy, ale reálná praxe.
Prvním krokem při prodeji firmy by mělo být ujasnit si, proč vlastně firmu prodáváte a co tím chcete dosáhnout. Je to otázka finančního zajištění, chuť posunout se k novým projektům, nebo například neschopnost dále firmu řídit? Vaše motivace pomůže i definovat, koho chcete oslovit jako potenciální kupce.
Klíčové je také zvážit, zda je prodej firmy načasován správně. Tržní podmínky, finanční zdraví vaší společnosti a celková atraktivita firmy hrají významnou roli v tom, jak úspěšně prodat firmu. Spousta úspěšných prodejů firem těžila ze správného timingu a v jiné době by se možná nestala.
Jedním z nejdůležitějších kroků je připravit firmu na prodej. To zahrnuje nejen její finanční a právní stránku, ale také celkovou atraktivitu pro potenciální investory.
Zkuste si položit otázku, proč by si někdo měl koupit právě vaši firmu a jaký problém si tím vyřeší. Kupující mohou hledat příležitost k expanzi na nový trh, posílení své tržní pozice nebo získání vašeho unikátního know-how. Pokud těmto potřebám dokážete přizpůsobit svou prezentaci, zvýšíte pravděpodobnost hladkého prodeje i lepších podmínek. Inspirovat vás může třeba tento podcast s Jiřím Hlavenkou.
Majitelé firem často podceňují důležitost reálných očekávání a může je překvapit, že prodejní cena nemusí být v celé výši vyplacena okamžitě, může být podmíněna výkonností firmy v následujících letech, a někdy mohou mít povinnost firmu dočasně dále řídit.
O těchto možnostech je dobré předem mluvit se zkušenými poradci, kteří vás upozorní na případné nástrahy a pomohou nastavit realistickou strategii. Pamatujte také na to, že prodej firmy je často emocionálně náročný proces. Představuje nejen obchodní rozhodnutí, ale i vyjednávání a loučení se s něčím, co jste dlouho budovali. Držím vám moc palce, abyste to zvládli! Snad vám v tom moje pomohou i moje podcasty.
Když si povídám s podnikateli, co prodali své firmy, tak většinou mívají různé důvody.
Jedním z nejčastějších je únava z každodenního řízení firmy. Po letech podnikání si prostě uvědomili, že už nemají chuť pokračovat ve stejném tempu nebo že se chtějí zaměřit na jiný životní styl. Někteří z nich už byli i vyhořelí a chtěli se začít věnovat něčemu jinému. A setkávám se i s tím, že už prostě na řízení firmy neměli, nechtěli dál růst a každodenní práci ve firmě přestávali zvládat.
Pro některé podnikatele je prodej firmy přirozeným krokem, jak z ní dostat peníze a využít je třeba pro další projekty nebo vlastní odpočinek. Mnozí se následně stávají investory, poradci, mentory apod.
Dalším důvodem může být strategická úvaha o budoucnosti firmy. Někdy majitelé prodávají firmy proto, že nemají vhodného nástupce, který by převzal řízení firmy, například v rodinných firmách.
Prodej firmy může být také reakcí na měnící se tržní podmínky – například přibývající konkurence, vstup zahraničních hráčů, konsolidace trhu, tlak na inovace nebo už nemají, kam růst. Podnikatelé v takových situacích často volí prodej firmy, aby umožnili její další rozvoj a růst.
V neposlední řadě hrají roli i peníze. Podnikatelé mohou firmu prodat, aby maximalizovali její hodnotu v okamžiku, kdy se nachází ve vhodné situaci pro prodej, což jim umožní zhodnotit jejich dosavadní úsilí.
Dalších důvodů ale může být celá řada. O mnoha z nich mluvíme v našich podcastech. Prodej firmy vám také doporučuji předem probrat se zkušeným poradcem či advokátem.
Před prodejem firmy je klíčové si ujasnit, proč firmu prodáváte a co od prodeje očekáváte. Rozhodujete se kvůli změně životního směru, absenci nástupce, nebo chcete jen využít nejlepší moment na trhu? Jasně definované důvody vám pomohou lépe vybírat a komunikovat s potenciálními kupci a zvýšit atraktivitu vaší nabídky.
Dále je důležité si stanovit realistickou prodejní cenu, která odpovídá hodnotě firmy a jejímu budoucímu potenciálu. V tomto kroku se vyplatí spolupracovat s profesionály na oceňování firem, kteří vám pomohou zohlednit nejen finanční výsledky, ale i faktory, jako je konkurence, situace na trhu a spousta dalšího.
Cena bývá i předmětem vyjednávání, se kterým ale spousta podnikatelů nemá zkušenosti, a proto se opět doporučuji obrátit na někoho, kdo ano. Viděl jsem situace, kdy kupující dokázali prodejce firem stlačit na velmi nízkou cenu jen díky chybám ve vyjednávání. Doporučuji i podcast s Vítkem Horkým.
Pečlivá příprava na prodej výrazně zvyšuje šanci na úspěch. Firma by měla mít v pořádku účetnictví, smlouvy a další dokumentaci, vztahy se svými dodavateli a spoustu dalšího. Součástí prodeje bývá tzv. due diligence, v rámci kterého mohou všechny slabiny firmy vyvstat na povrch. Kupci se také pro případ nečekaných nepříjemných zjištění jistí ve smlouvách.
Firmy na prodej by měly být schopné fungovat i bez původního majitele, což vyžaduje jasně definované procesy a kompetence klíčových zaměstnanců. Zároveň je nutné eliminovat slabiny, například právní spory nebo nedořešené závazky, které by mohly odradit investory nebo výrazně snížit cenu.
Proces prodeje zahrnuje vyhledání vhodných zájemců, vyjednávání podmínek a uzavření transakce. Zde opět doporučuji vše zkonzultovat se zkušenými poradci. Poslechněte si třeba rozhovor s Lenkou Ondruchovou, která prodala svou firmu a s poradci má vlastní zkušenost.
V mých podcastech najdete praktické zkušenosti hostů s prodejem jejich firem. Mám pro vás ale i několik obecných tipů, které vás mohou inspirovat:
Doporučuji vám při prodeji firmy vše konzultovat se zkušenými poradci a advokáty.
Před 4 dny
Inzerce | Chci tu být také
Před 9 měsíců
Před 10 měsíců
Před 11 měsíců
Před 11 měsíců
Před 12 měsíců
Před 1 rokem