Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Tuto epizodu jsem připravil exkluzivně pro mé předplatitele. Mezi nimi jsou majitelé firem, freelanceři, manažeři a spousta dalších. Vzdělávejte se s nimi. Stojí to pár stovek a Vy získáte spoustu cenné insipirace.
nebo se přihlaste
Ondřej Hnát, komerční ředitel Heureky, patří mezi zkušené profesionály v oblasti retailu a technologií. V minulosti působil v Alze, Allegru, LG i Sony a nyní stojí v čele spolupráce s klíčovými značkami v největším českém nákupním portálu a cenovém srovnávači. V rozhovoru jsme se zaměřili na budoucnost e-commerce, strategické plánování i výzvy, které trh čekají.
Inzerce | Chci tu být také
Podle dat Heureky se česká e-commerce po náročném postcovidovém období opět vrací k růstu. V posledním čtvrtletí vzrostla o 8 % v Česku a o 4 % na Slovensku. Tento růst se ale už nedotýká všech segmentů stejně. Tradiční kategorie jako elektronika nebo velké domácí spotřebiče stagnují nebo rostou jen minimálně, zatímco health, fashion či hobby zažívají dynamický vývoj. Specifickým případem je gaming, který podle dat zaznamenal dvojciferný meziroční růst.
Odlišný vývoj je vidět i mezi různě velkými prodejci. Daří se spíše větším a středním firmám, zatímco malým obchodníkům růst zpomaluje. Kromě toho trh prochází konsolidací. Z trhu zmizeli někteří tradiční prodejci jako ElectroWorld či OKAY, zatímco do české e-commerce agresivně vstupují zahraniční marketplaces jako Allegro nebo Kaufland.
Ondřej Hnát s námi sdílel svůj strukturovaný pohled na strategické plánování v e-commerce. Základem je jasná vize, která slouží jako maják pro celou firmu. Vize by měla být doplněna o strategii, která určuje klíčové iniciativy vedoucí k jejímu naplnění, a ta se následně promítá do konkrétních plánů a rozpočtů. Více než kdy dřív je podle něj nutné pravidelně revidovat, zda konkrétní aktivity skutečně vedou ke splnění firemní mise.
Pro úspěšné plánování v nejistém prostředí Hnát doporučuje detailní audit podnikání:
Jen tak lze podle jeho zkušeností realisticky naplánovat udržitelný vývoj.
Podle Hnáta bude umělá inteligence v následujících letech hrát klíčovou roli v transformaci e-commerce. AI nástroje ulehčí zákazníkům proces rozhodování, zejména u nákupů, které je nebaví nebo které jsou rutinní. Agentní systémy mohou v budoucnu samy navrhovat změnu dodavatele služeb, zboží či produktů a rovnou zajišťovat jejich objednání.
Větší roli budou hrát značky s dobře vybudovanou komunitou a unikátním produktem, který nelze snadno porovnat (například víno nebo specializované dárky). Naopak ohroženi budou překupníci a prodejci komoditního zboží bez přidané hodnoty.
Heureka AI využívá například při párování produktů, automatizaci komunikace se zákazníky, v softwarovém vývoji i v salesu. Důležité je podle Hnáta zachovat si nativní traffica co největší množství přímých kontaktů se zákazníkem (např. přes e-mail, aplikaci nebo fyzické prodejny).
V Heurece prošla poslední dobou proměnou firemní kultura. Klade se větší důraz na měřitelné KPIs, které jsou rozpadnuté z celofiremního plánu a promítají se až na úroveň jednotlivců. Každý větší projekt má jasnou hypotézu, jak má přispět ke konečnému výsledku.
Variabilní složka mzdy je v Heurece navázána na KPIs různě podle typu pozice. Čím nižší pozice, tím menší by podle Hnáta měla být variabilní složka, ale stále s důrazem na to, že i například recepční ovlivňuje výsledek firmy. Důležitá je také realistická predikovatelnost plánů a pravidelná kontrola klíčových metrik, které se v Heuréce sledují napříč jednotlivými týmy a projekty.
Kdo bude v e-commerce úspěšný? Velcí hráči si udrží svou pozici, ale prostor k výraznému růstu mají i menší a střední prodejci, pokud budou silně vyprofilovaní, budou znát své zákazníky a budou schopni přidat hodnotu nad rámec samotného prodeje.
Poslechněte si celý rozhovor, ve kterém Ondřej Hnát sdílí řadu dalších praktických vhledů pro všechny, kdo chtějí uspět v e-commerce budoucnosti.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 5 měsíců
Před 6 měsíců
Před 9 měsíců
Před 1 rokem
Před 2 roky