Přes 10 let vzdělávám české a slovenské e-shopy a vytvářím pro ně podcast, do kterého jsem vyzpovídal už stovky e-shopařů a e-commerce specialistů. Působím také jako konzultant pro e-shopy a další podnikatele. A pořádám off-line akce, kde e-shopaři mohou sdílet zkušenosti mezi sebou.
Jirka nemá vliv jen na desítky tisíc e-shopů v Česku, ale i na miliony lidí, co na nich nakupují.
Miroslav Uďan - zakladatel Shoptetu
Mým cílem je klientům poskytovat co nejlepší produkty a služby. Proto začnu tím, že nemám vlastní e-shop. Nikdy mě to nelákalo a nemám dnes na stole business záměr, který by tradiční e-shop zahrnoval a dával mi smysl. Místo toho buduju a rozvíjím vlastní projekty, diverzifikuju je mezi různé zdroje příjmu a dlouhodobě a konzistentně buduju vlastní podnikání, se kterým jsem začal v roce 2011.
E-shopům jako konzultant a poradce dokážu nabídnout přehled napříč oblastmi e-commerce a mezi stovkami e-shopů, které jsem za svou kariéru poznal. Je v mém podcastu k dnešnímu dni najdete 1558 epizod, z nichž stovky jsou zaměřené na e-shopy a zpovídám v nich zkušené e-shopaře, manažery a další specialisty.
Kromě toho jsem měl možnost nahlédnout celé řadě e-shopařů pod ruce (a také do excelových tabulek) a vidět, jak jejich firmy fungují zevnitř, co se jim osvědčilo a kde naopak objevily slepé uličky. Vybudoval jsem si také obrovskou síť kontaktů, která mi dává možnost čerpat ze zákulisních informací z malých i velkých firem, propojovat klienty s dalšími e-shopaři, poradci či investory a zeptat se někoho zkušenějšího, když něco nevím.
Tohle všechno je kombinace zkušeností a zdrojů, které vám rád poskytnu jako váš e-shop konzultant. Pokud vám moje poradenství dává smysl, neváhejte mne kontaktovat.
Ukázaná platí, a proto jsem pro vás vybral několik epizod podcastu, kde sdílím svoje zkušenosti a pohled na podnikání. Čerpám z toho ze zkušeností z vlastního byznysu, ale i s klienty v rámci konzultací a mentoringu.
Moje další podcasty najdete tady.
Naživo mě můžete zažít i na off-line akcích, které pořádám pro majitele e-shopů a dalších firem. Aktuální termíny najdete na této stránce.
Při konzultacích s e-shopy nejčastěji narážím na tyto problémy, se kterými se potýkají. V praxi jich samozřejmě najdeme více, tyto bych ale vypíchl.
Spousta e-shopů neprodává ani nenabízí nic unikátního, co by si zákazník nemohl koupit jinde levněji, rychleji a pohodlněji. Řadě firmám také postupem času mizí jejich konkurenční výhody, stávají se zaměnitelnými a do budoucna zranitelnými.
Stále mě překvapuje, kolik e-shopů neovládá finanční řízení, neřídí se přes čísla a nemá přehled o tom, na jak zdravých základech stojí. Marže e-shopů se navíc v posledních letech snižují, rostou ceny reklamy, dodavatelé zdražují a finančně to často přestává vycházet.
Řekněme si to na rovinu… Většina e-shopů nemá příliš hezké vyhlídky do budoucna. E-shopaři neví, kde budou jejich firmy za 5 nebo 10 let, což je velmi krátká doba. Právě vize je ale v podnikání velmi důležitá a vy potřebujete vědět, kam vlastně míříte.
E-commerce je velmi mladý obor, a proto se v něm těžko hledají zkušení manažeři a další specialisté, kteří by v byznysu už měli něco odžito a měli s budováním a řízením e-shopů zkušenost. Přesto existují, ale proč by měli jít pracovat zrovna k vám?
Marketing je dnes sice relativně jednoduché dělat, ale současně se stále víc komplikuje. Ceny reklamy se zvyšují, algoritmy sociálních sítí přitvrzují a konkurence je stále víc. Do budoucna se vyplatí mít silnou značku, která ale nevznikne za měsíc.
Všímám si, že řada e-shopů je ve svém nitru velmi komplikovaná a neefektivní. To jí zhoršuje podmínky pro další růst a řízení. Proto je důležité, aby firma byla jednoduchá, efektivní a aby měla dobře nastavené procesy. To se týká i skladu a logistiky.
Před 5 měsíců