Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Objevte podnikání na volné noze
Hledáte, jak začít podnikat na volné noze? V tomto článku jsme pro vás připravili základní tipy, nad kterými byste se měli zamyslet, pokud to v podnikání na volné noze myslíte vážně. Přidali jsme i odkazy na naše rozhovory se zkušenými freelancery, ve kterých se dozvíte spoustu cenných zkušeností a rad pro vaše začátky podnikání.
Podnikání na volné noze není v ničem jiné než jakékoliv další podnikání. Musíte k němu přistoupit s patřičnou rozvahou a dobře si promyslet, jaké služby či produkty chcete nabízet, za kolik je budete prodávat, kolik práce zvládnete udělat, jak oslovíte svoje potenciální klienty, jak si nastavíte pracovní postupy a procesy a jak to celé zvládnete tak, abyste byli šťastní.
Z naší zkušenosti se stovkami freelancerů víme, že ti nejúspěšnější se vyznačují dobře zvoleným oborem, ve kterém podnikají, silnou osobní značkou, vysokou pracovní produktivitou a dobře nastavenou ekonomickou stránkou jejich podnikání. Pojďme ale začít postupně.
Podnikatelů na volné noze je v Česku hodně a každý dělá něco jiného. Někdo může být kadeřník, někdo další třeba marketér. Výběr oboru, ve kterém začnete podnikat, je nesmírně důležitý. Platí klasická rada, že vás především musí bavit a naplňovat. To v ideálním případě poznáte tak, že se mu věnujete i bez nároku na odměnu ve volném čase, rádi se v něm sebevzděláváte a trávíte nad ním spoustu času.
I podnikání na volné noze ale vyžaduje kvalitní podnikatelskou přípravu. Doporučujeme nepodcenit přípravu byznys plánu. Ověřte, zda o vaše služby bude skutečně někdo mít zájem, dokážete najít a oslovit potenciální zákazníky, vytvoříte si nějakou konkurenční výhodu a dokážete na tom vydělat peníze.
Pokud jste se takovými otázkami ještě nezabývali, můžete začít jednoduchými kroky, které zvládne i naprostý začátečník. Ověřte, zda ve vašem oboru už někdo podniká a čím se stal atraktivním pro své zákazníky. Zjistit můžete i to, zda vaše služby někdo vyhledává na internetu a kdo všechno je nabízí. V neposlední řadě se můžete zamyslet nad tím, v čem se od konkurence lišíte a co můžete svým zákazníkům nabídnout navíc.
Poslechněte si, jak začínali podnikat někteří freelanceři:
Většina začínajících podnikatelů neví, jak získat klienty. Z naší zkušenosti čerpají freelanceři nejčastěji z dobré pověsti na trhu a doporučení od svých stávajících klientů, případně jiných freelancerů. Proto vám doporučujeme vyzkoušet následující:
Začínající freelanceři mohou první klienty získat i od zkušenějších podnikatelů. Například zkušení marketéři na volné noze často odmítají nové poptávky, jelikož pro ně už nemají kapacity. Napište jim, seznamte se s nimi a zeptejte se, zda vám nemohou se začátky podnikání pomoct. Mnoho freelancerů vás jistě neodmítne.
Budování značky hraje v podnikání na volné noze zásadní roli.
Skrývá se pod ní dobrá pověst na trhu, kterou si získáte tak, že budete odvádět co nejkvalitnější práci pro vaše klienty, nebudete je jakkoliv podvádět či obcházet a budete jednat vstřícně, proaktivně a otevřeně v dobrých i špatných situacích.
Vybudovat si osobní značku můžete i skrze vaši aktivitu na sociálních sítích či blog, kam můžete vkládat texty, videa či podcasty o vašem podnikání a oblasti, které se věnujete.
Pomoci vám může i vystupování na oborových konferencích. Na mnoho z nich se můžete přihlásit zdarma a zapsat si svou přednášku. Stačí hledat různé akce (často s názvem „barcamp“) ve vašem okolí. Pro freelancery je pohybování se v komunitě velmi důležité. Není nezbytné, ale přináší velké hodnoty.
Inzerce | Chci tu být také
Jako podnikatel na volné noze jste závislý sám na sobě. Na rozdíl od klasického zaměstnání nemáte nadřízeným stanovenou pracovní dobu a úkoly, které v ní musíte splnit. Právě proto se freelanceři zaměřují na osobní rozvoj a osvojování návyků, které jim pomáhají být co nejefektivnější, nejproduktivnější, ale současně i co nejvíce zdraví a šťastní.
Mezi důležité návyky patří vše, co vám pomůže kvalitně a efektivně odvádět co největší množství práce v co nejkratším časem. Spadá tam cokoliv od řízení projektů, organizování času po celkovou pracovní rutinu, kterou si nastavíte.
Důležité jsou ale i čistě osobní návyky, které vám pomohou udržovat si zdravý životní styl, kvalitní spánek, dostatek pohybu a mnoho dalšího. Proč to zmiňujeme? Protože mnoho freelancerů pracuje z domova a velmi rychle spadne do workoholismu, nebo se naopak nedokáže dokopat k práci. To vše vyžaduje nadhled sám nad sebou a disciplínu, kterou si můžete vybudovat.
Jakmile se vám začne dařit, budete mít hodně práce. Možná se vám to nyní zdá příliš vzdálené, ale způsob, jakým budete pracovat, přímo ovlivní vaše výsledky už od začátku.
Práce na volné noze totiž není jen o realizování služeb pro vaše klienty, ale i o osobním marketingu, sebevzdělávání a mnoha dalších činnostech, na které musíte najít čas.
Proto je důležité, abyste si osvojili základy projektového řízení a snažili se odvádět práci co nejefektivněji a v co nejkratším čase tak, abyste se mohli věnovat i něčemu jinému. Nejeden freelancer se proto věnuje i automatizaci procesů.
Naučit se musíte také prodávat svůj čas za správnou cenu. Mnoho začínajících freelancerů podcení cenotvorbu a nabízí své služby za velmi nízké peníze, za které se ale reálně nedokáží uživit. Spočítejte si, kolik peněz potřebujete vydělat za jednu hodinu práce, kolik z toho odvedete na daních a kolik peněz potřebujete pro investice do vašeho růstu.
Inzerce | Chci tu být také
Většina lidí zkouší začít podnikat na volné s jednou službou, kterou nabízí svým klientům. Postupem času ale zkušenější freelanceři hledají způsoby, jak své podnikání diverzifikovat. To jim pomáhá zvládnout období, kdy například nemohou najít nové klienty. Současně je to pro ně ale i způsob, jak na chvíli opustit rutinu a realizovat se zase v něčem dalším.
Novými zdroji příjmu mohou být třeba placené on-line produkty, kurzy, knihy, vystoupení na konferencích a mnoho dalšího. Poslechněte si, jak nad finančním růstem přemýšlí zkušení freelanceři:
Finanční nezávislost je obrovské téma, které řeší stále více podnikatelů na volné noze. Dá se jí dosáhnout tak, že se naučíte efektivně hospodařit s vašimi penězi a dělat správná rozhodnutí do budoucna.
Začít můžete třeba tím, že si vytvoříte osobní rozpočet a zamyslíte se, kam investovat peníze a zda si dokážete vytvořit pasivní příjem.
Poslechněte si naše rozhovory o budování finanční nezávislosti na volné noze:
Máme pro vás stovky rozhovorů, článků, videí a podcastů o podnikání na volné noze. Podívejte se do rubriky Na volné noze, kde je najdete úplně všechny. Zde pro vás máme ty nejnovější:
Před 2 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |