Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Až polovinu svého času věnuje sebevzdělávání. Přesto je Pavel Ungr velmi výraznou osobností české marketingové scény. Jak to všechno zvládá?
Pavel konzultuje, školí, přednáší, píše blog, zúčastňuje se mnoha akcí a je velmi aktivní na sociálních sítích. V našem videorozhovoru jsme polemizovali o tom, co vlastně dělá a zda označení SEO konzultant je to nejlepší. Dnes jsem se zeptal na jeho začátky a způsob, jakým to všechno zvládá.
Věřím, že Pavlův příběh i jeho postupy mohou být inspirací pro mnoho začínajících konzultantů v agenturách i na volné noze. Jdeme na to…
Pavle, patříš mezi nejvýraznější jména české online marketingové scény. Proč zrovna ty?
Popravdě – nevím. Byly doby, kdy jsem byl spíše nevýrazný, nesmělý, bál jsem se vybočovat. Dokonce mi dost věcí nešlo, dělal jsem hodně chyb. Pak se v jednom momentu něco změnilo. Bylo to asi půl roku po nástupu do Ataxa. Najednou jsem měl více motivace a chuť něco změnit, něco zlepšit. A začalo mi to jít.
Inzerce | Chci tu být také
Myslím, že za to může moje současná žena, se kterou jsem v tu dobu už krátce byl. Aneb za každým silným mužem stojí ještě silnější žena.
A jak se tedy konkrétně lišil tvůj přístup před tou změnou a po té změně?
Před tím jsem se bál udělat nějakou změnu, byl jsem nejistý. Po té změně jsem byl sebevědomější, měl jsem chuť měnit, zlepšovat svůj život. Možná i to chlapské vychloubání před mojí přítelkyní, aby na mě mohla být hrdá.
Vzpomeneš si, jaké byly tvoje začátky v SEO?
Ano, dělal jsem v té době jednoduché weby pro sebe a pro kamarády a chtěl jsem, aby tam chodilo víc lidí. A o SEO jsem začal číst na jakpsatweb.cz a přišlo mi to jako dobré řešení mého problému. Časem se ukázalo, že to bylo dobré rozhodnutí.
V kolika letech jsi začínal a jak?
Myslím, že to bylo okolo roku 2005 v mých 28 letech. Zkoušel jsem to na dnes již neexistujících skautských webech, kde to fungovalo skvěle. Po prvním úspěchu jsem to zkoušel i na dalších webech – klientských a myslím, že první úspěch byla v té době docela konkurenční fráze „svatební šaty Praha”.
Pak jsem začal číst odborné knížky a weby, šel jsem na první školení Dobrého webu, školil mě Martin Smrt.
Jak dlouho jsi byl zaměstnán v agentuře?
Od září 2009 do prosince 2013.
Proč jsi nakonec šel na volnou nohu?
Říká se, že v agentuře nebo v korporaci se dá vydržet na jednom místě maximálně 5 let. Potvrzuji. Hájednička mi už neměla co dát, navíc korporativizace byla čím dál silnější, plat nepatřil mezi nejlepší a dobří lidé odcházeli.
Moje žena byla těhotná, a tak jsem si řekl, že bych se o ni i o sebe měl začít více starat. Bohudík mi tenkrát Martin Matějka a Lukáš Pítra ukázali, že se nemám čeho bát.
Kdybys měl dnes začít znovu, šel bys zase do agentury, nebo si to zkusil sám?
Určitě bych získal praxi v agentuře nebo menší firmě, ale být nezávislý specialista na volné noze je něco, k čemu bych se stejně vrátil. Je to úžasná zkušenost i styl práce. Jediné, co by mě lákalo na nějaké agenturní práci, je dávat dohromady celý tým a nastavit si vše podle sebe. Ale bojím se, že by mě žádná agentura nezaplatila. (smích)
Co ti ve tvé kariéře konzultanta pomohlo nejvíce?
Praxe v agenturách a kontakty. Myslím, že mi agentura pomohla k těm měkkým znalostem (soft skills), jako je sebeřízení, plánování práce, práce v týmu, komunikační a obchodní schopnosti. Ale i související obory, jako UX a copywriting. Bylo od koho odkoukávat.
Odborné zkušenosti jsem od roku 2012 získával de facto sám. A pak to, že jsem chodil na konference a jiné akce, kde jsem se mohl seznamovat a potkávat se skvělými lidmi, to mi bylo inspirací. Onlinový networking na blozích a diskusních fórech a sociálních sítích k tomu neodmyslitelně patřil. Mně myslím hodně pomohl Twitter.
SEO se neustále vyvíjí a tys mi v našem videorozhovoru řekl, že až polovinu času věnuješ sebevzdělávání. Hodně diváků mi psalo, že by bylo skvělé napsat nějaké zdroje, ze kterých při sebevzdělávání čerpáš. Co bys jim doporučil?
Těch zdrojů je hodně, mám je rozdělené na sociální sítě, kde mi funguje zhruba stejně Twitter (ten je nejsilnější), Facebook a Google+ a pak samozřejmě moje RSS zdroje ve Feedly.
Koho doporučuju sledovat na Twitteru, jsem nedávno sepsal v článku, na Google+ mám kruh SEO lidí, který sleduji. Už mě několik lidí prosilo dát to nějak systémověji dohromady. Asi to někdy udělám do nějakého článku včetně exportu z Feedly.
Pak také odebírám výběry toho nejlepšího z bit.ly, Delicious, Mozu a nově je v ČR i projekt Onlajn a Tricero. To je hezký sběr dat, který chytřeji opisuje můj nápad z agregátoru @seologer. A v neposlední řadě pomocí TalkWalkeru a Mention sleduju pro mě důležité zmínky na internetu.
Jak tvoje sebevzdělávání probíhá? Jenom čteš, nebo si i něco někam zapisuješ?
Sleduju vyjmenované zdroje a filtruji zajímavé informace. Ty opravdu zajímavé věci si ukládám do svého Delicious (skvělý zdroj nových článků! – pozn. Jirky). Tam si to důsledně štítkuji, takže když to zpětně potřebuji, stačí vyhledat důležité téma, třeba https, a můžu z toho hned čerpat.
Nezapisuju si skoro nic, jen chytře ukládám a třídím. Jsem hodně digitální a onlinový typ.
Na druhou stranu je to poměrně hodně informací. Jak si je všechny dokážeš pamatovat a použít je ve správnou chvíli?
Určitě si nepamatuju všechno. Snažím se jen filtrovat to nejdůležitější, a pak to jen vyhledám. Pomáhá mi si nové věci hned zkoušet nebo na to napsat článek či to připravit do přednášky. Díky tomu si zapamatuji mnohem více. Možná trochu překvapivě, některé přednášky a články pomáhají možná více mně než čtenářům nebo posluchačům.
Ověřuješ důvěryhodnost zdrojů, které sleduješ? Tedy to, zda píšou fakticky správné informace, což zrovna v oboru SEO bývá problém…
To se moc, myslím, nedá – je to hodně časově náročné. Spíše vybírám autory a zdroje, u kterých mám jistou důvěryhodnost ověřenu, a hodně dávám na svou zkušenost. Samozřejmě, jsou případy, kdy se seknu, ale většinou to vychází. Ověřuji jen informace, které předkládám klientům. A tady, stejně jako jinde, platí, že člověk se stále učí.
Řada lidí může namítnout, že tím vším získáváš jen teoretické znalosti. Testuješ to, co se naučíš, nějak v praxi?
To, co dává smysl, tak ano. Neustále vylepšuju svoje služby a produkty, abych měl aktuální a relevantní nabídku. Není možné otestovat vše, ale ty věci s přínosem testuju. Ale zveřejňuju málo, spíše větší věci, jako Mobilgeddon nebo vliv sociálních sítí na indexaci atp.
A není pro tebe překážkou, že jsou to většinou informace z úplně jiného trhu, než jaký jen ten český? Přece jen český zákazník není stejný jako ten americký, a tudíž veškeré poznatky zahraničních specialistů nemusí být aplikovatelné i u nás. Nebo ano?
To máš pravdu, spousta věcí u nás nefunguje nebo se nedá aplikovat. V ČR je té inspirace pomálu, ale naštěstí se jednou za čas něco objeví. Tomu jsem rád, i proto si to hodně zkouším sám a konzultuji s ostatními kolegy. Dohromady máme docela solidní zásobu praktického know-how. Se zkušenými konzultanty máme i soukromou Facebook skupinu, kde sdílíme praktické tipy a navzájem si radíme, co nám funguje.
A proč se podle tebe čeští specialisté více nedělí o své know-how třeba prostřednictvím blogů apod., abychom tu toho měli více?
Myslím, že za tím stojí strach. U nás si dost potrpíme na to, jak každého sejmout za chybu. Lidé se bojí, že nejsou dost dobří, klienti se bojí, že případovky jim okopíruje konkurence. Myslím, že je to taková debilní povaha více kritizovat, než chválit a než naslouchat.
Vzpomínám si jak před časem vyšel v angličtině článek o úspěchu českého Seznamu v boji s Google a co udělali Češi? Přišli do komentářů vypisovat jak Seznam stojí za houby. Nedostatek sebedůvěry a strach, to brání rozvoji a zlepšování know-how.
Jak se dokážeš do neustálého čtení, poslouchání a sledování motivovat? Věřím, že i tobě se někdy nechce…
Nechce se mi poměrně často. Někdy strávím několik hodin u seriálů nebo her nebo se jdu prostě vyspat. (smích) Ale můj silný smysl pro zodpovědnost mě nutí práci vždy dodělat, třeba v noci nebo o víkendu. Jednou jsem vstával ve 3 ráno, abych domluvenou práci stihl. Nejsem Superman, ale plním sliby a úkoly.
Myslím, že ten fígl je v tom, že tuhle práci i ten obor miluji a strašně mě nabíjí. Reklamní replikou odpovězeno – když ji miluješ, není co řešit.
Co konkrétně na ní miluješ?
Je to magická směs technického i strategického myšlení, konkrétního i abstraktního, strategie i metody pokus – omyl. Neustále se vyvíjí a stojí na počítačích, mobilech a internetu. a to je to, co mě baví.
Zaujalo mne, že vzdělávání věnuješ až polovinu času. Jak si ji na to dokážeš vyhradit?
Finta je v tom si to nevyhrazovat, ale prostě v tom plout. Je to součást mého života, takže vlastně neustále něco čtu, ukládám, třídím, sdílím atp. Mám proto synchronizovaná všechna zařízení, hodně používám Evernote, Dropbox, Pocket, Copy a Google Drive.
Na Evernote je vidět, že si tam dělám poznámky, které nejsou dost velké na samostatný dokument, ale dost velké, že dává smysl je zapsat. Mám to rozdělené na klientské, pracovní a soukromé poznámky. Pro snadné nalezení si tam dávám i tipy na nástroje, články nebo třeba i licence.
Dlouho hledám správné aplikace a používám jen ty nejlepší. Za dobrý nástroj nemám problém zaplatit.
Jak dlouho myslíš, že se dokážeš v tomhle tempu udržovat a neustále se učit novým věcem? Myslíš si, že to půjde „až do důchodu“?
Doufám, ale jistý si nejsem. Faktem je, že za mou SEO personou jsou i mé soukromé zájmy, rodina, pohanství a vlastní projekty, a někdy toho je vážně moc. Taky musím tvrdě odřezávat aktivity, které v mém systému nefungují, jak bych si přál.
Proto k poslednímu listopadu po roce končím s Příručkou marketéra a v září jsem odešel z aktivní pozice v Pagan Federation International. Člověk musí ty priority hodně řešit.
Počkej, ale nějak ti nevěřím, že brzy nepřijdeš s něčím novým, nebo ano? :-)
Stát se to může. Pokud člověk nejde stále vpřed, jako by umřel. A to já nehodlám. Takže zakončím anglickým sloganem Stay Tuned!
V minulosti jsem podobný rozhovor vytvořil i s Máriem Roženským. Zjistěte, jak pracuje a jak se vzdělává on.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |