Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Hostem podcastu byl Ondřej Krátký, zakladatel Liftaga a spoluzakladatel firmy grid.online. Rozhovor se věnoval tomu, jak může firma reagovat, když na trh vstoupí velká zahraniční konkurence. Ondřej sdílel praktické zkušenosti z vybudování Liftaga i transformace směrem k digitální infrastruktuře v logistice.
Ondřej popsal, že Liftago od začátku neusilovalo o masový trh, ale zaměřilo se na kvalitní řidiče a s nimi spojenou lepší klientelu. Tato volba nebyla výsledkem marketingové strategie, ale hodnotového nastavení firmy. Nechtěli prý snižovat odměny řidičům kvůli konkurenčním tlakům, což znamenalo, že se nemohli pustit do cenových válek. Soustředění na premium segment se podle něj ukázalo jako silná zbraň, která Liftago ochránila před dopadem nižších cen konkurence.
Uber a další zahraniční konkurenti podle Ondřeje zasáhli trh s vlastní nabídkou. Liftago ale nerostlo pomaleji, naopak se ukázalo, že trh se celkově zvětšoval a mělo jasnou diferenciaci. Tato odlišnost výrazně určila, které zákazníky osloví a které ne. Odlišení ale podle Ondřeje vždy znamená i ztrátu části trhu.
Další fáze přišla, když Ondřej převedl svůj kapitál a tým do projektu grid.online. Firma zůstala v dopravním segmentu, ale změnila formu. Nabízí digitální infrastrukturu, která obchoduje volnou přepravní kapacitu v reálném čase. Na rozdíl od masových řešení zde vzniká nový typ služby s jinou logikou.
Inzerce | Chci tu být také
Grid.online staví na schopnosti zvyšovat výdělky dopravců a optimalizovat kapacitu. Tato mise je podle Ondřeje produktově silná na obou stranách trhu. Přiznává, že takový projekt by nebyl možný před pár lety, protože chyběla potřebná technologická úroveň i zralost trhu. Firma tak dnes těží z dobře načasované technologické vlny.
Ondřej v rozhovoru připomněl, že najít v čem se firma liší, je těžké právě proto, že každé rozhodnutí něco stojí. Dobrým pomocníkem při hledání vlastní strategie může být kniha 7 Powers: The Foundations of Business Strategy. Popisuje sedm typů konkurenční výhody:
Ondřej to uvedl příklady z praxe – například u Alzy jde o kombinaci více těchto powers. U Gridu je to counter-positioning: zatímco všichni ostatní budují vlastní flotily, Grid přichází s virtuální dopravou. Tato strategie staví na částech trhu, které konkurence opomíjí, a definuje tak nová pravidla hry.
Velké vlny jako příchod AI přinášejí nejen hrozby, ale i příležitosti. Ondřej doporučuje se nezahlcovat, ale zkoumat, jak mění kontext mise firmy. Místo strašení doporučuje soustředit se na to, jak AI posílí nebo ohrozí silné stránky firmy.
Zároveň upozorňuje, že největší zbraní je schopnost zpochybnit vlastní předpoklady a obrátit slabinu ve výhodu. Právě schopnost rychle se přizpůsobit měnícím se podmínkám odlišuje firmy, které přežijí, od těch, které z trhu zmizí.
Celý rozhovor s Ondřejem Krátkým si můžete poslechnout v podcastu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 měsíce
Před 4 měsíce
Před 4 měsíce
Před 5 měsíců
Před 8 měsíců