Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Tisíce zhlédnutí během několika dní. Takový úspěch slavil videorozhovor s Máriem Roženským o jeho podnikání a o tom, jak na internetu uspět. Mário v něm mluvil o mentorovi, který jemu velmi pomohl. Jak takového mentora najít a jak s ním spolupracovat? To je téma dnešního rozhovoru.
Mário, většina z nás se o podnikání baví s mnoha lidmi. Jak mám poznat, že některý z nich je mentor?
Nemyslím si, že by někdo byl mentor. Že by to byla jeho náplň práce. Nebo že by se tím v ČR někdo živil.
Mentorem může být kdokoliv, tvůj rodič, kamarád, šéf, kolega. Je to člověk, kterého si vážíš za to, co v oblasti, kde se chceš posunout kupředu, něco dokázal. Je o pár kroků před tebou a nebojí se vše, co zná, sdílet s tebou.
Dnes je toto téma velmi populární, ale v minulosti byly Mistr a Učedník zcela běžné role v řemesle, bojových uměních apod.
Inzerce | Chci tu být také
Co všechno by takový mentor měl splňovat?
Trošku jsem to již naznačil v předchozí odpovědi. Měl by být otevřený a sdílet své znalosti. Měl by mít chuť pomoci svému “učedníkovi” nahoru. Měl by mu být rádcem a pomoci mu vyvarovat se chyb, kterých se on sám dopustil nebo o kterých ví, že hrozí.
Měl by si umět udělat čas. Měl by se umět vžít do situace člověka, kterému radí. Neměl by být až tak moc napřed, protože již mohl zapomenout, jaké to bylo.
Jak takového člověka najdu?
Porozhlédni se po svém okolí, možná tam je. Nech se zaměstnat ve firmě, kde takový člověk, od kterého se chceš učit, pracuje. Nemusí to být nutně šéf. Může to být třeba super programátor, pod/se kterým budeš pracovat. Nebo vedoucí obchodního týmu, od kterého se budeš učit obchod.
Může to být člověk z oboru, který se nebojí dělit o své znalosti. Například jiný majitel e-shopu, který prodává odlišný sortiment než ty.
Důležité je, abyste si vzájemně sedli a ideálně měli stejný osobnostní profil. Mluvila o nich Magda Čevelová ve tvém videu. Já sice používám jiné profily, ale princip je stejný.
Jaký máš tedy profil?
Já osobně jsem velmi tvořivý, mám mraky nápadů, žiju spíše v budoucnosti, nebojím se jít do nových věcí, neustále něco zkouším. Naopak mi nejdou detaily, hrabání se v číslech a tabulkách mě ubíjí. Strašně mě baví, pokud určitou činnost dělám poprvé, ale již nesnáším, když ji musím opakovat a dělat stále dokola.
Toto je profil mě a mám přesně dle toho přizpůsobeno své podnikání, abych mohl využívat silných stránek a měl “vykryté” ty slabé stránky. Tudíž i mé rady budou subjektivně zabarveny tímto profilem a tím, co je mi blízké. Takže se mi bude hůře radit člověku, který rád udělá jednu věc, a tu dělá stále dokola a pokaždé trošku vylepší ten proces.
Proto hledej člověka, který ti je velmi blízký svým způsobem uvažování a pohledy na svět a podnikání.
Musí být mentor jedna osoba?
Nemusí. Lze postupně měnit, od koho se učíš a proč. Například, když zůstanu u příkladu s programátorem, budeš se od něj učit různé praktické techniky a jazyky, které neznáš. Následně se třeba rozhodneš, že budeš chtít jít programovat na ŽL, tak si najdeš jiného člověka, který před rokem na volnou nohu přešel a budeš se jej ptát, co vše musel zařídit, jaké to mělo úskalí atd.
Podobně v e-shopu budeš řešit s někým sklad, s někým jiným marketing, s dalším člověkem lidi. A to třeba i postupně v čase podle toho, co zrovna ve firmě řešíš.
Jak by následně měla naše spolupráce vypadat?
Velmi to záleží na to, kdo tím mentorem bude. Pokud to je třeba kolega ve firmě, tak s ním řešíš něco každý den a sleduješ, jak si poradí se situacemi, které nastanou, a učíš se tak říkajíc za pochodu.
Pokud je to externí člověk, který souhlasil s tím, že ti pomůže, bylo by nejlepší nastavit si určitou pravidelnost schůzek (online či offline). Například jednou za 14 dní či za měsíc. Důležité je, mít na tu schůzku vždy připraveny konkrétní dotazy, co se za uplynulé období vyskytly.
A hlavně také se rad držet, případně zdůvodnit, proč jsi to udělal jinak. Není nic horšího, než když někdo požádá o radu a pak řekne, že se mu to nechtělo dělat nebo že se mu to nelíbí. A to bez nějakého zdůvodnění. Důležité je z každého setkání odejít s konkrétními kroky, které se budou realizovat.
Jsou podle tebe zkušenější lidé otevření mentorství?
Myslím, že dnes více než v minulosti. Bohužel se do radění pouští i lidé, kteří mají velmi malou zkušenost anebo se jim vydařila jedna náhodná věc. A na tom staví celé své rady. To není úplně nejvhodnější kandidát. Daleko lepší je učit se od člověka, který dokáže své úspěchy vylepšovat a opakovaně dosahovat v dané oblasti skvělých výsledků.
Měl by mentor za svou pomoc dostávat zaplaceno?
Ano, jednoznačně. Rad zdarma si málokdo váží. Pokud ovšem zaplatím 5.000 Kč a více za hodinu zkušeného mentora, tak si dám velký pozor na to, abych tento čas využil s maximální efektivitou a vše, co se dozvím, realizoval.
Nebo je možné pro mentora pracovat či mu býti přínosem. Pokud například jste expert na něco, co by mohl daný člověk využít, tak můžete svůj čas a um směnit za ten jeho.
Pokud jsem ale na úplném začátku, může pro mě být těžké mu zaplatit penězi i svou prací. Co bys mi doporučil v takovém případě?
Najít někoho, kdo s tebou rád zajde na oběd a popovídej si s ním. Není vše jen o penězích. Pokud jsi inteligentní, máš zajímavé pohledy na věc, může být zajímavé se s tebou potkat.
Začni číst. Mé podnikání nejvíce ovlivnilo několik knížek. A čtu stále, každý autor knihy je svým způsobem mentor v daném tématu. Takže si vyber knihu dle toho co nyní řešíš.
Nebo poslouchej podcasty a čti blogy určitých lidí. V další otázce jich pár zmiňuji. Jsou to ti, kteří aktuálně v té fázi firmy ve které jsem, mě ovlivňují nejvíce. Najdi si pro svou fázi ty své. Dnes je nejvíce dostupných informací zdarma, co kdy bylo. Není vše pouze o penězích.
Kdo byl tvůj mentor?
Já jsem jich měl a mám vícero. Pokud bych bral ty, se kterými se setkávám osobně, je to určitě můj otec, který podniká velmi dlouho a velmi rád s ním řeším různé otázky okolo podnikání, protože je velmi odlišný typ, než jsem já, a dává mi to tedy možnost podívat se na dané situace ve firmě z jiných úhlů.
Druhým je David Kirš, který je obrovský vizionář a jeho způsob vedení firmy, marketingu, osobního rozvoje, osobního růstu a důrazu na lidi mě velmi ovlivnily a svou firmu nyní vedu stejně svobodným stylem. Předtím, než jsem s ním začal spolupracovat, myslel jsem si, že je třeba každému stát za zadkem a kontrolovat, co dělá. David mi ukázal, že to vůbec není nutné. Pomohl mi vyrůst.
A velmi rád čtu a poslouchám podcasty. Dnes již mnohem méně, než v minulosti. Ale ty, co mi zůstaly, tak jsou od lidí, se kterými opět velmi rezonuji, a dávají mi do života i podnikání obrovsky moc. Témata, o kterých se baví, jsou takovým mentoringem.
Například Dan Sullivan, Peter Diamandis – u obou jak jejich blogy, tak podcasty (mají i společný). Dále Steli & Hiten o budování firmy, Rob & Mikeo budování softwarové firmy, Jason Lemkin o budování SaaS firmy, sales, investicích a Ryan Deiss o online marketingu
Prozradíš, jak v praxi vypadala spolupráce s mentory, se kterými ses setkával osobně?
S taťkou je to klasické víkendové kafíčko nebo osmnáctka na golfu.
S Davidem jsem začal spolupracovat coby affiliate manažer. Postupně jsem dělal více a více technických věcí, založili jsme spolu fakturační SaaS aplikaci. Pravidelně jsme se scházeli či řešili věci po Skype.
Nejdůležitější složka učení byla při společné práci na projektech a launchích velkých produktů. To se člověk naučí nejvíce. Po asi roce jsem Davidovi částečně pomáhal firmu vést, takže jsem věděl o všem, co se kde děje, a to byla ta největší škola. Mít možnost vidět procesy a pomáhat je utvářet ve firmě, která byla 10x větší, než byla tou dobou moje.
Po více než dvou letech jsem cítil dosažení svého aktuálního stropu a velké touhy pokračovat více vlastní cestou. Naše cesty se rozdělily a jen jsme si čas od času zavolali.
Jak dlouho takové mentorství trvá?
To záleží na každém a na tématu, které se řeší. Myslím, že jsou situace, které lze vyřešit za jednu schůzku. A potom jsou dlouhodobé spolupráce, které mohou trvat roky. Dokud obě strany vidí ve spolupráci přínos, tak není důvod ji přerušovat.
Vidíš nějaké časté chyby, kterých se ostatní při hledání mentorů a spolupráci s nimi dopouští?
Největší je, že neví, co chtějí, a myslí si, že to mentor vymyslí za ně. „Chtěla bych podnikat, ale nevím v čem.“ Je potřeba mít konkrétní dotazy a vědět, co chci řešit. Kam se chci dostat, proč a co jsem tomu ochotný dát.
Druhou jsem již zmínil, a to, že rady se neaplikují do praxe. I to se může stát, ale mělo by to být zdůvodněno nějakým racionálním důvodem. Například otestovat a změřit v menším měřítku.
Jak mám zjistit, co chci? Otázku, že někdo chce podnikat, ale neví, do čeho se pustit, řeší hodně lidí.
Ano, je to jedna z nejčastějších otázek, které také dostávám. Už jsem to říkal i v rozhovoru. Na začátku je dobré vyzkoušet věcí více a ono se ukáže něco, v čem sem dobrý, nebo co mi přináší skvělé příjmy, či skvělý pocit.
Podnikání je o hledání a uspokojování potřeb zákazníků. Čím větší potřeba a čím lépe ji uspokojíš, tím více vyděláš. Víš jak se staneš milionářem? Tak, že ti milion lidí dá korunu. Nebo sto tisíc lidí desetikačku. Nebo sto lidí deset tisíc. To už vypadá celkem použitelně. Můžeme to rozdělit na sto lidí, každý měsíc, tisíc korun. To už vypadá třeba na nějakou službu poskytovanou každý měsíc. A získat sto zákazníků není nijak nereálných. Když najdeš jednoho týdně, tak sto jich budeš mít za dva roky. To se dá zvládnou při zaměstnání, na mateřské atd.
Takže co umíš takového, že ti za to dá člověk 1.000 Kč? A dá se to prodávat/poskytovat opakovaně?
Důležité je také říci, že třeba nemusíš podnikat. Ono je to dnes strašně populární, ale když nevíš, je také fajn se k někomu přidat a pracovat pro něj. Najít si super tým, ve kterém ti bude dobře. Dnes je jednodušší stát se milionářem jako šikovný zaměstnanec startupu, než coby podnikatel.
Je to o tobě, poznej sám sebe a poznáš co máš dělat.
Měl bys na závěr nějaké tipy, které mohou spolupráci s mentory zefektivnit?
Buď připravený. Chtěj makat. Vybírej pečlivě. Nevěř každému.
TIP: Ještě si neviděl videorozhovor s Máriem? Naprav to.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 4 dny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |