Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Pokud se chcete s někým bavit o vytváření magazínu, je Zdeněk Hejl tou nejlepší volbou. Provozuje totiž několik úspěšných magazínů, které pravidelně vydávají velmi dobře zpracované články, infografiky a mnoho dalšího. Napadlo nás si s ním na toto téma popovídat.
Ing. Zdeněk Hejl pracuje jako konzultant internetového marketingu, zajímá se zejména o tvorbu obsahu a obchodní výkonnost webu. Svou autorskou činnost filtruje například skrze web „Zdeněk Hejl píše“. Proč ale psaní věnuje tolik času?
Jaké všechny magazíny jste měl/máte?
Aktuálně provozuji pouze Magazín Portiscio. Dříve jsem provozoval ještě Tvoříme obsah a Elektronická kancelář. Měl jsem pro oba dnes již nefungující blogy připravenou koncepci, začal jsem psát články, ale brzy jsem zjistil, že nestíhám v rozumné míře publikovat články na všech třech blozích. Tak jsem se jednoho krásného dne rozhodl, oba blogy zrušil a články, co stály za to, jsem přesunul na Portiscio, kde jsem kvůli tomu založil i dvě nové kategorie Tvorba obsahu a Kancelář.
Přijde mi rozumnější mít jeden blog, kde alespoň jednou týdně vyjde článek, než mít tři, kde se objeví dva články měsíčně. Díky tomu jsem si také ušetřil práci okolo provozu blogů – upgrady šablon a pluginů, Google Analytics, sociální sítě apod.
Inzerce | Chci tu být také
Jak dlouho vytváříte svoje magazíny a co vás k tomu vede?
Začal jsem psát o Vánocích 2008. Měl jsem tenkrát blog, který běžel na Bloggeru. Po čase mi přestala vyhovovat blogovací platforma a přesunul jsem se i se svými publikovanými články na Posterous.
V listopadu 2010 jsem se rozhodl, že se budu blogování věnovat důkladněji, a proto jsem si připravil koncept nového blogu a zařídil veškeré technické náležitosti. A tak vzniklo Portiscio – na nové doméně, na novém hostingu, s připravenými tématy článků a jasnými cíli.
V zásadě jsem měl a mám dva základní cíle. Prvním cílem je budování osobního brandu. Pomocí blogu můžu prezentovat svoje odborné znalosti a zkušenosti širokému okruhu čtenářů. Druhým cílem je pomáhání běžným uživatelům internetu řešit problémy, na které narazí. Tomu také odpovídá styl, jakým píšu. Snažím se o maximální jednoduchost a srozumitelnost svých článků. Z ohlasů od čtenářů vím, že se jim tento styl líbí, což mě těší.
Samozřejmě blogování má i své další vedlejší přínosy:
Kde berete inspiraci pro psaní svých články?
Inspiraci čerpám téměř ze všech možných zdrojů. Hlavním zdrojem inspirace je pro mě moje vlastní používání počítače a internetu. Když například řeším, jak přidat nového správce do Google Analytics, tak si znalosti, které jsem získal, nenechám pro sebe, ale vytvořím z nich článek. Vzhledem k tomu, že týdně řeším desítky takových malých i větších problémů, tak inspirace mám pořád dostatek. Navíc nemusím nikde shánět žádné obrázky či složitě hledat různé informační zdroje, abych napsal článek – většinou vše vychází z mých reálných zkušeností. Myslím si, že se to i kladně odráží ve srozumitelnosti a názornosti článků.
Mezi další zdroje inspirace poté patří RSS a sociální sítě. Další inspiraci získávám také přímo od čtenářů blogu – jaké články čtou, jaké píší komentáře, na co se mě ptají emailem nebo prostřednictvím livechatu.
Jak dlouho vám zabere zpracování jednoho článku? Jak takové zpracování probíhá?
Hodně záleží na typu článku. Když připravuji články z rubrik Pondělní čtení a Infografiky na neděli, tak je příprava velmi rychlá (do půl hodiny), protože se jedná jen o kompilaci zdrojů, které jsem již publikoval na sociálních sítích.
U aktualit a kratších článků se příprava pohybuje tak okolo hodiny. U obsáhlejších článků je běžné, že mi zaberou okolo tří hodin. Musím si připravit osnovu článku, získat potřebné informace, získat a upravit obrázky, napsat text článku, zrevidovat článek, upravit formátování a nastavit vhodná metadata článku.
Proč není autorská činnost vaší hlavní obživou? Píšete skvěle!
Díky. V zásadě existují dvě možnosti, jak by se mohlo psaní stát hlavním zdrojem příjmů. První možností je psát na vlastní blog, zajistit si dostatečnou návštěvnost a vydělávat např. pomocí prodeje reklamy. To vyžaduje publikovat často a poměrně kvalitně. Navíc se to vše nestane ze dne na den. Pokud bych se pustil touto cestou, tak by mohlo trvat spoustu měsíců, ne-li let, než bych se dostal na přijatelnou úroveň příjmu. Navíc by asi nebylo možné to vše utáhnout v jednom člověku. To není nic pro mě.
Druhou variantou je psát pro nějaké jiné magazíny. Na českém internetu se však podle mě nenajde dostatek webů, pro které by bylo možné psát, aby to zároveň zaručilo dostatečný příjem. Hlavně by to byl poměrně nestálý příjem a navíc bych se musel podřizovat různým stylům a různým redaktorům v různých médiích.
Jak je patrné, tak mi vyhovuje, psát si kdy chci, jak chci a o čem chci. Tato svoboda je pro mě důležitější než nějaký vydělaný šesták.
Kolik času týdně trávíte nad svými magazíny? Jak to vůbec stíháte?
Publikování článků mi teď zabírá minimum času, protože poslední dobou příliš nepíšu autorské články a vydávám především týdenní shrnutí zajímavých článků a infografik. Výrazně více času mi však zabírá shánění těchto článků a infografik a jejich publikování na sociálních sítích. To je totiž druhá strana mince nazvané Magazín Portiscio. Portiscio není jen samotný blog, ale především aktivity na sociálních sítích – na Facebooku, na Twitteru, na Google+ či na Pinterestu.
V současnosti mi tedy samotná publikační činnost na blogu zabírá nižší jednotky hodin týdně, avšak aktivity na sociálních sítích odhaduji tak na deset až patnáct hodin týdně.
Stíhat se to dá. Jsem rád, že jsem se pustil do aktivit typu Pondělní čtení a Infografiky na neděli, protože jsem si díky tomu vytvořil určitý společenský závazek, který mě žene kupředu a nedovolí mi se z ničeho nic vykašlat na hledání zajímavých článků a infografik.
Co má člověk udělat pro to, aby vybudoval kvalitní magazín? Co byste poradil začátečníkům?
Těžko hledat nějaké univerzální návody. Každému může fungovat něco jiného. Podle mě je důležité pořádně si na začátku rozmyslet, proč vlastně chci blog/magazín vytvořit a kdo má být cílová skupina. A tomu vše podřídit.
Pokud někdo zakládá magazín kvůli tomu, že chce primárně vydělat peníze, tak tomu bude muset přizpůsobit témata článků, styl psaní článků, kvalitu článků, frekvenci publikování, způsoby propagace, vzhled webu, personální zajištění magazínu apod. V tomto případě se osvědčí psát často, psát o aktuálních tématech, psát o tématech, která chtějí číst čtenáři, psát pro co největší masu čtenářů, nebát se kontroverzních témat, pořídit si několik autorů článků, mít web navržený pro umisťování reklam, masivně propagovat web na sociálních sítích atd.
Pokud se naopak někdo rozhodne, že primárním cílem blogu je budování osobního brandu nebo získávání zakázek, tak pro něj bude rozhodně důležitější kvalita článků než frekvence publikování. Články mohou mít osobitější styl a není potřeba shánět další tvůrce článků. Blog také může být mnohem úžeji zaměřen, jak z hlediska tematického, tak z hlediska cílové skupiny čtenářů. Blog díky tomu může být také psán v odbornějším stylu.
Rozhodně tedy doporučuji si hned na začátku vyjasnit PROČ to dělám a PRO KOHO to dělám.
Co jsou hlavní zdroje návštěvnosti vašich magazínů? Jak vůbec vybudovat vysokou návštěvnost?
Většinu návštěvnosti získávám z vyhledávačů. Na druhém místě je přímá návštěvnost a na třetím pak návštěvnost ze sociálních sítí. Když se podívám na data za posledních pár měsíců, tak z vyhledávačů pochází 60 % návštěvnosti, přímá návštěvnost tvoří cca 15 % a sociální sítě generují přibližně 12 % návštěvnosti.
Portiscio nedosahuje žádné závratné návštěvnosti (cca 200 – 300 lidí denně), takže těžko můžu zasvěceně radit, jak dosáhnout vysoké návštěvnosti. Obecně ale platí, že je potřeba tvořit dostatek zajímavého obsahu a snažit se budovat si čtenářskou komunitu. To je rozhodně cesta k vyšší návštěvnosti.
Proč na svém magazínu (pokud jsem si všiml dobře) nemáte žádné další redaktory? Nechcete?
Portiscio považuji spíše za svůj osobní blog, proto se mi nechce do něj vtahovat další autory. To je ten zásadní důvod. Pak je tu samozřejmě ještě několik dalších. Např. jsem poměrně perfekcionista, takže bych měl často problémy s kvalitou článků jiných autorů. Dalším důvodem je také to, že Portiscio nemá žádné výraznější finanční příjmy, ze kterých by bylo možné platit autorům honoráře.
Nebráním se například guestbloggingu, ale nijak aktivně potenciální tvůrce článků nehledám.
Má dnes vůbec cenu ještě zakládat nové magazíny?
Smysl to určitě má. Nový magazín by však měl přinést něco nového, být v něčem odlišný, být zapamatovatelný. Asi těžko se půjde v dnešní době prosadit např. s magazínem, který bude založen jen na překládání zpráv ze zahraničních médií. Nebo web, který bude zaměřen obecně na hardware nebo na sociální sítě apod.
Nový magazín se může odlišit například:
Jak se vypořádat s kritikou magazínu, článků a podobně?
Rozhodně vždy v klidu. Přečíst nebo poslechnout si názor a vyhodnotit, jestli se jedná o konstruktivní kritiku nebo o cílenou provokaci nebo jenom o obyčejné plácání. Konstruktivní zpětná vazba (ať negativní, či pozitivní) je velmi důležitá pro jakýkoliv web či jakýkoliv byznys. Díky ní je možné se zlepšovat.
Za každou takovou kritiku bych poděkoval a snažil se od daného člověka získat co nejvíce informací o tom, co se mu líbí, nebo co mu naopak vadí. Poznatky z takovéto diskuze je pak vhodné si někde poznamenat a pracovat s nimi při dalším rozvoji webu. Pokud se jedná o provokaci nebo bezduché plácání, tak je možné buď reagovat nějakou standardní odpovědí, která však nebude směřovat k další diskuzi (něco ve stylu „Díky za názor.“), nebo na ně vůbec nereagovat. Taková diskuze většinou jenom zbytečně zabere čas a nelze si z ní nic odnést.
Chystáte se vytvořit ještě nějaký nový magazín?
Nic většího v nejbližších měsících neplánuju. Nemám na to momentálně čas. Ne že bych neměl nějaké nápady, ale mám důležitější věci na práci (smích).
Mám rozpracováno několik změn pro Portiscio, které by měly pomoci se zvýšením návštěvnosti, ale předpokládám, že se k nim dostanu až příští rok.
V průběhu následujících měsíců ale plánuju dát konečně do pořádku svůj „firemní“ web (www.zdenek-hejl.com) a jeho součástí bude i blog, který bude zaměřen na specifičtější témata týkající se internetového marketingu.
Jak kombinujete tvorbu magazínu se svou prací?
Zatím bez problémů. Práce pro klienty má samozřejmě přednost, protože to je to, co mě živí. Věcem, které se týkají Portiscia, se věnuji ve večerních hodinách.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 11 hodin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |