Pro mnoho webových stránek může prodej placených článků znamenat i velkou část zisku, ne-li zisk celý. PR články jsou na internetu velmi vyhledávané, je o ně zájem a dobře se prodávají. Co by ale měly obsahovat a jak se liší od tiskové zprávy?
Co to je PR článek?
První dvě písmena jsou zkratkou pojmu „Public relation“, což v překladu znamená vztah s veřejností. Spočívá v budování a udržování vztahu s veřejností. Snaží se ovlivňovat jejich názory a získávat je na svou stranu.
PR články jsou jedním z nástrojů marketingu právě pro budování vztahů s veřejností. Pomocí těchto článků lze produkt či cokoliv jiného dostat do podvědomí veřejnosti a tak jej propagovat. Články jsou navíc přínosné i jako zdroj cenných textových odkazů.
Důvod, proč PR články vůbec existují, je jednoduchý. Jsou výhodné a účinné při propagaci a v mnoha ohledech jsou lepší než například reklamní banner či textové odkazy. Ve článku lze produkt představit, zmínit o něm zajímavé informace, vyzdvihnout jej a čtenáři si ho mohou i lépe všimnout.
Jak by měl PR článek vypadat?
PR článek propaguje určitý produkt, službu, firmu či cokoliv jiného. Při jeho psaní je důležité prvně vymyslet a sestrojit koncept, jakousi osnovu článku. To je vlastně v bodech sepsáno to, co má článek obsahovat.
- Co představujete za produkt?
- Čím je pro zákazníka přínosný? Co mu pomůže vyřešit?
- Co zákazník nákupem získá? Co se pro něj změní?
- Další informace…
Jednotlivé body už stačí jen rozvést do vět a vytvořit tak celý článek. Je samozřejmé, že článek neobsahuje stinné stránky produktu. Asi by nemělo smysl, kdyby firma sama svůj produkt kritizovala a tím ho prezentovala. Jedná se o naprosto normální reklamu a její provedení může ovlivnit pověst i prodávanost produktu.
Ve článku je dobré používat otázky. Hlavně na začátku. Ve čtenáři tak vzbudí napětí a zájem. Čím chytlavější otázka, tím větší šance, že čtenáře zaujme. Na světě samozřejmě neexistuje jiný produkt, jenž by daný problém vyřešil lépe. Článek tedy musí obsahovat rozuzlení v úvodu uvedeného problému, jasnou odpověď na otázku a úplně senzační řešení. Čtenář musí být přesvědčen o kvalitě produktu a musí mu být jasné, co se pro něj koupí změní a co vlastně získá.
Pro správný linkbuilding (budování odkazů) je dobré věnovat pozornost správnému zvolení slov či slovních spojení. To někdy může být vcelku složité a často se setkáváme s nesmyslnými texty. Jako příklad si můžeme uvést článek o žehličce: „Žehlička od společnosti X je vůbec ta nejlepší žehlička mezi všemi žehličkami na světě. Koupí této žehličky budete mít doma konečně kvalitní žehličku a tu svojí starou žehličku můžete vyhodit. Už jste někdy viděli lepší žehlička než je tato?“
Hezké, že?
Už se vám stalo, že jste napsali článek a považovali ho za vydařený, ale od čtenářů úspěch nesklidil? Do takových situací se autoři se svými články dostávají velmi často. Napsat kvalitní článek není lehké, existuje však mnoho rad, jak se posunout k dokonalosti…
Prodej a nákup PR článků
V České republice existuje hned několik služeb usnadňujících prodej a nákup PR článků. Jejich cena většinou závisí na statistikách webu, na němž má být článek zveřejněný, ale zároveň i na délce článku samotného. Ta se nejčastěji pohybuje kolem jedné normostrany, jež představuje 1800 znaků včetně mezer.
Existují i mediální agentury obchodující s články a reklamou vůbec. Z praxe můžeme uvést, že mnoho inzerentů se ozve samo. I několikrát do týdne se nám na emailu objeví dotaz na cenu reklamních článků. Je proto velmi důležité mít správně uvedený kontakt, případně rovnou podmínky a ceny inzerce na vašich webových stránkách.
Pokud vás podoba článků zveřejněných na našich webech zajímá, můžete se podívat na PR články na Objevit.cz nebo na MladýPodnikatel.cz. Většinou je psali samotní inzerenti a my jejich podobu nemohli ovlivnit. Některé články nejsou jako inzerce označeny a proto je v seznamech neuvidíte.
Čím se liší PR článek od tiskové zprávy?
Na Objevit.cz nám vychází i řada tiskových zpráv. Někdy i několik do týdne. Svým způsobem jsou to malé PR články, často jsou i hodně dlouhé. Publikujeme je samozřejmě zdarma, získáváme tím nový obsah a články jsou jako tiskové zprávy označeny.
Tisková zpráva předně obsahuje novou informaci, o níž dává veřejnosti vědět. Společnosti je zasílají různým médiím. Ani my je sami nevyhledáváme. Obsahují výstižný titulek a hlavičku. Ta se skládá z loga, názvu společnosti a kontaktu. Zprávy většinou přijímáme napsané ve formátu .doc a hlavička je často moc hezky udělaná. Na začátku zprávy samotné je ještě tzv. domicil, tedy označení data a místa vydání zprávy. Ten často média už nepublikují.
Tak co, už chápete, v čem spočívá kouzlo PR článků? Přečtěte si, jak napsat PR článek tak, aby byl efektivní.
Tento článek/rozhovor vyšel před 12 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.