Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Michal Birkáš je velmi zajímavý člověk. Zařadit jej můžete rovnou do 3 rolí – pracuje jako marketér na volné noze, marketingové služby nabízí i pod vlastním brandem MBrand.cz a navíc pracuje jako marketingový manažer dopravní skupiny 3ČSAD.
V mých rozhovorech se často bavím s podnikateli na volné noze. Snažím se s nimi vytvářet rozhovory, které inspirují další podnikatele a třeba jim pomohou získat nové zákazníky a podnikatelsky vyrůst. Názory mých hostů se ale často liší.
Příkladem může být to, čeho je Michal Birkáš příkladem – sezení na více židlích současně. Mnohokrát už padl názor, že specialista by se měl skutečně specializovat a měl by se ideálně zaměřovat jen na jednu věc. Také padly názory, že pokud chcete rozjet podnikání naplno, musíte se mu také naplno věnovat.
Pak jsou tu ale lidé jako Jan Nachtigal nebo Vladimír Klaus, kteří na volné noze prosperují spoustu let a sedí na více židlích. Zajímalo mne, jak to zvládá Michal Birkáš a co by doporučil ostatním freelancerům.
Inzerce | Chci tu být také
Michale, proč nejste jenom Michal Birkáš – freelancer, ale máte vedle toho ještě firemní brand a pracujete jako marketingový manažer v 3ČSAD?
S podnikáním, konkrétně vytvářením webových prezentací na zakázku, jsem se začal živit již v roce 2005. Postupně jsem své portfolio služeb rozšiřoval, především o marketingové služby. Jako „čistokrevný“ freelancer jsem působil až do roku 2013, kdy jsem především živnostníkům a malým podnikatelům nabízel komplexní služby v oblasti online marketingu. Z hlediska mého cílení lze usuzovat, že v drtivé většině zakázek mí zákazníci poptávali lowcostová řešení.
S rostoucím věkem a zkušenostmi však ve mne sílil pocit „chtít dělat velké věci“. A to s budgety v řádech tisíců nebylo dost dobře možné. Právě zde pramenila příčina toho, že jsem v polovině roku 2013 začal působit jako manažer marketingu dopravní skupiny 3CSAD.
Své podnikání jsem však nikdy neopustil. Naopak.
Ani nevíte, jak vám rozumím. Sám jsem zažil něco podobného a z tvorby webových stránek za pár tisíc jsem se přesunul jinam. Těch cest je ale hodně. Já se třeba začal věnovat jinému projektu, jiní se začali profilovat tak, aby oslovili i klienty s vyššími rozpočty. Vy jste se ale nechal z části zaměstnat. Proč?
Tehdy to byla “šťastná” souhra náhod. V období, kdy jsem chtěl věci měnit přišla nabídka ze strany 3CSAD. Rozhodl jsem se tedy, že zkusím jít touto cestou.
V mém případě jsem si uvědomil řadu chyb. Třeba skutečně to, že jsem dokázal oslovit a získat skoro jen lowcostové klienty, což zpětně vidím jako důsledek řady špatných rozhodnutí. Vy si nějaké svoje chyby uvědomujete?
Když jsem s podnikáním začínal, pracovalo se mi nejlépe právě s živnostníky a malými firmami. Větším firmám a korporátům jsem se na základě špatných zkušeností záměrně vyhýbal. Neosobní a mnohdy povýšené jednání mi prostě nevyhovovalo. Dnes bych možná volil ne tak radikální přístup.
Nemůže to u vás dnes vypadat tak, že se jako freelancer nezvládnete uživit, a proto máte ještě něco bokem?
Samozřejmě, že může. Nemyslím si však, že by to mělo negativní dopad na mé podnikání či osobní značku. Ba naopak, vnímám, že v očích klientů mi působení na „vysoké pozici“ zvyšuje kredibilitu.
Takže vás opravdu někdo poptá proto, že působíte děláte manažera v nějaké firmě? Pro mě by to byla známka, že se nevěnujete svým klientům naplno…
I tak se to dá chápat. Faktem je, že od roku 2013 mé služby poptaly desítky klientů, kteří se o mne dozvěděli právě z mého působení ve 3CSAD. Ať již to byly a jsou poptávky zaměstnanců z naší skupiny (naposled jsem například tvořil web pro jednoho z našich řidičů, který po večerech hraje v kapele) nebo poptávky ze strany obchodních partnerů skupiny.
Co dneska tvoří většinu vašich příjmů?
Pokud budu vycházet z aktuálně uzavřeného minulého roku, mám příjmy diverzifikovány v poměrech 40 % zaměstnání, 40 % marketingové služby + tvorba webů a 20 % ostatní příjmy (prodej domén, prodej e-booků, konzultace a školení).
Těch 20 % se skládá konkrétněji z čeho? Vždycky mě zajímalo, zda se třeba prodejem e-booků opravdu dá dlouhodobě uživit.
Prodejem e-booku se dle mého názoru uživit dá, avšak v mém případě tržby z e-booku představují jednotky tisícovek měsíčně. Do ostatních příjmů zahrnuji příležitostné zakázky jako jsou školení, osobní konzultace a například dodávky tiskovin, které díky výhodným cenám a kontaktům ze 3CSAD zprostředkovávám.
Je pro vás do budoucna prioritou kariéra freelancera, vlastní firma nebo něco jiného?
Ačkoliv plánuji rád a všechno, na tuto otázku nedokáži jednoznačně odpovědět. Mé podnikání, stejně tak jako mé zaměstnání, vnímám jako dvě linky běžící vedle sebe napříč mým životem, které se občas protnou. Každá z těchto linek směřuje k „nějaké mé vizi“, avšak žádná z nich nemá vyšší či nižší prioritu.
Určitě ale ve vašem případě musí docházet k určitému tříštění pozornosti. Kdybyste se naplno věnoval třeba té firmě, mohl byste v ní odvést podstatně více práce. Nevadí vám to?
Nemyslím si, že by mé podnikání škodilo mé práci pro 3CSAD, či dokonce, že bych podnikal na úkor svého zaměstnání. Jak jsem již naznačil v předchozí odpovědi – u každé z těchto rolí mám jasně definované mantinely a prostředky (tzn. i čas), které jim věnuji. Jsem přesvědčen, že zkušenosti z podnikání dokážu úspěšně aplikovat v zaměstnání a naopak. A tady se dostávám ke zmíněnému „prolínání“ obou rolí a k synergickému efektu, který z něj těžím.
Cokoliv, co v malém měřítku u svých klientů vyzkouším a funguje to, se snažím překlopit do marketingu v 3CSAD. Na druhé straně mé zaměstnání mi dává možnost řídit a spravovat velké kampaně, ke kterým bych se v mém podnikání nedostal. A co víc – působení na manažerské pozici mi dodává do mého byznysu větší rozhodnost, neústupnost a respekt ze strany klientů.
Jaký je vlastně rozdíl mezi vašimi službami freelancera a službami MBrand.cz?
Aktuálně v podstatě není. MBrand.cz je mladá značka. Krok za krokem však redukuji mé portfolio nabízených služeb a své zákazníci přelévám pod MBrand.cz. Jako freelancer pak plánuji poskytovat pouze konzultační služby. Realizace projektů pro klienty bude probíhat výhradně pod značkou MBrand.cz, kterou se postupně snažíme stylizovat do online agentury.
Co vás k tomu vede? Přeci jen už takto toho musíte mít hodně, a teď budete muset složit dobrý tým, nastavit agenturní procesy, řešit marketing nového brandu apod.
Dobrý tým již máme, což je dle mého názoru polovina úspěchu. Naším cílem je vytvořit silný kvalitní brand, který bude mít potenciál oslovovat velké zákazníky.
Je těžké se jako freelancer uživit?
Zcela jistě to není lehké. Konkurence je ve většině oborech velká, a když k tomu přidáme nezdravé podnikatelské prostředí a neustále se nabalující legislativní překážky, nelze se divit, že se spousta z nás nechá raději „dobře zaměstnat“. Ostatně takto diverzifikuji své riziko v podnikání i já.
V každém případě se však jako freelancer uživit dá. Všem, kteří se rozhodují pustit se na volnou nohu, bych doporučil, aby se „jednoduše“ snažili „dělat věci jinak“. Odlišení se v čemkoliv totiž dnes vnímám jako největší konkurenční výhodu.
Například my v MBrandu jsme vsadili na „tak trochu jinou“ komunikaci s našimi klienty – každému novému klientovi prakticky promtně vytváříme Trello nástěnku, kterou následně využíváme pro komunikaci. Zákazníkovi tento přístup přináší hned několik benefitů – má přehled o všem, na čem a jak v rámci jeho projektu pracujeme, navíc nástěnku vnímá jako místo, kde s námi může probrat cokoliv, my se jej naopak neostýcháme „úkolovat“. Komunikace je najednou méně formální – familiérnější, což drtivá většina našich klientů vítá a vnímá velice pozitivně.
Co jste myslel těmi legislativními překážkami?
Měl jsem namysli překážky v podnikání obecně – špatné nastavení daní, vysoké odvody, kontrolní hlášení, EET…
A máte osobní zkušenost s někým, kdo kvůli tomuto opravdu nezačal podnikat?
Mám zkušenost s některými, kteří v důsledku legislativních překážek podnikat přestali.
Dokáže si podle vás freelancer vydělat více než člověk, který buduje vlastní agenturu?
Až bude MBrand plně tranformován na online agenturu, rád vám na tuto otázku odpovím.
Nějaký osobní cíl ale určitě máte už teď, ne?
To jistě, proto jsem se také dal cestou budování agentury.
Jakého finančního stropu si myslíte, že jako freelancer můžete dosáhnout? A proč?
Nemyslím si, že je možné finanční strop u mne jako freelancera dostatečně dobře definovat, protože se odvíjí od objemu zakázek, hodinové sazby a časového fondu, který práci pro klienty věnuji. Všechny tyto proměnné jsou však v mém případě velice variabilní. Co se týká fakturovaných cen za zakázky a hodinové sazby, mám klienty, kterým účtuji sazby vyšší a mám rovněž klienty (srdcovky), kterým účtuji vždy méně.
Tak to vezmu z opačné strany. Kolik jste si dokázal vydělat při vašem nejslabším měsíci a jak často se takový měsíc objeví?
Slabší měsíce obecně zaznamenávám v létě – červen až srpen, kdy lidé čerpají dovolenou, zakázek je méně a spíše menší projekty. V této “okurkové sezóně” se nezřídka stává, že měsíční fakturované částky nepřekročí deset tisíc korun.
Hned na vašem webu vidím, že jste napsal článek 7 nejčastějších chyb v marketingu OSVČ. Jak vypadá váš osobní marketing?
Dlouhodobě se snažím pozicovat do značky experta na online marketing. Pomáhají mi k tomu mé weby, blogy, e-booky, ale samozřejmě také pozice marketingového manažera, mí klienti a reference.
Co vám pomáhá nejvíce získávat nové klienty?
Poslední dobou jsou to hlavně doporučení, což mne samozřejmě těší, protože neexistuje lepší zpětné vazby od spokojeného zákazníka, než když se dozvíte, že vás doporučil dál. Takovému klientovi vždy rád alespoň zavolám a za jeho doporučení poděkuji.
Jaké výhody přináší, když jako freelancer zastáváte roli marketingového manažera nějaké firmy?
Působení ve 3CSAD mi krom toho nejdůležitějšího – zkušeností, poskytuje také kontakty, které mohu využít ve svých podnikatelských aktivitách. A v neposlední řadě mi dost výrazně pomáhá budovat svůj osobní brand.
Je těžké takovou práci získat?
Když si mne před čtyřmi lety ve 3CSAD z několika kolového přijímacího pohovoru vybrali na pozici manažera marketingu, zcela jistě mi pomohly bohaté zkušenosti a reference z mého předešlého podnikání. V tu dobu jsem v mém portfoliu prezentoval desítky realizovaných webů a případových studií z realizovaných marketingových kampaní pro mé klienty.
Zní to jako hodně full-time a in-house práce. Je to tak?
Ano, samozřejmě.
Tak jak dokážete mezi všemi těmi rolemi, které zastáváte, určovat priority? Jinými slovy, jak je dokážete rozvíjet, aniž byste některou z nich zanedbával?
Základem (nikoliv však Alfou i Omegou) rozvoje člověka v jednotlivých směrech je dostatek času. Chápu, že většina z nás svůj časový fond rozděluje mezi spánek, zaměstnání a rodinný/osobní život. Lze do tohoto poměru vpasovat ještě vlastní byznys tak, abychom ve všech 4 oblastech zůstali efektivní? Již několik let z praxe vím, že lze. Mými „léky“ na zdánlivý nedostatek času je precizní plánování, delegování a automatizace.
V mém Trello přibude denně 10-20 úkolů v rámci nejrůznějších projektů, které mám díky mobilní aplikaci stále na očích. Trello se skvěle kamarádí s Google Kalendářem, do kterého automaticky vkládá úkoly s nastavenými deadliny. Vše je automaticky synchronizováno mezi počítačem, tabletem i mobilním telefonem. Plánuji hodně a všechno, o čemž by mohlo přes 200 mých aktuálních nástěnek v Trello vyprávět…
Jednoduchou a jednotvárnou práci se snažím v co největší míře delegovat. Roky jsem býval zastáncem toho názoru, že „co si neudělám sám, to nemám“, avšak bez delegování bych dnes nebyl tam, kde jsem.
A v neposlední řadě automatizace a aplikace jako například IFTTT mi denně šetří desítky minut, které bych jinak strávil psaním mailů, notifikací, poznámek apod.
Co vám dneska nejvíce komplikuje podnikání?
Nedá se říci, že bych aktuálně vnímal vyloženě nějaké překážky. Samozřejmě, že někdy narazím na nedostatek času, „věčně nespokojeného“ klienta nebo nespolehlivého dodavatele. To jsou však vše věci, na kterých lze dále pracovat.
Vzpomenete si na nějaký vás největší profesní fail?
Snad jen špatný úsudek, když jsem před pár lety aspiroval na zakázku, která se ukázala být příliš velkým soustem. Zkušenost, z níž jsem si odnesl, že ne každou poptávku musím nutně realizovat.
Jaký máte teď největší cíl?
V osobním životě je to zcela jistě dokončení domu v podbeskydí, který se svou drahou polovičkou dodavatelsky budujeme. Ve 3CSAD se snažíme si svým PR „podmanit“ Moravskoslezský kraj. A co se mého byznysu týká, prioritou je stabilizovat a rozvíjet MBrand.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |