Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Sdílení know-how. Vzájemná podpora. Podobné zapálení. Tak se dají charakterizovat tzv. mastermind skupiny. S Michalem Hantlem si o nich povíme více.
Mastermind skupiny v našem rozhovoru doporučoval Mário Roženský. Sám je využívá a získává díky nim přístup k cenným zkušenostem lidí, kteří se pohybují v podobném byznysu jako on. Může s nimi sdílet svoje problémy a třeba i najít řešení snáze, než by k němu došel sám. Na video se podívejte.
Michal Hantl je zakladatelem facebookové skupiny Masterminder CZ/SK, kde sdružuje lidi se zájmem o masterminding. Sám je jeho propagátorem a uživatelem. Snaží se lidem vysvětlovat, jak mastermind skupiny fungují, jaký mají přínos a proč by je měl vyzkoušet každý. Pojďme zjistit, jak si poradil s mými otázkami.
Michale, jsou Češi nakloněni ke sdílení vlastního know-how?
Učitě ano, dokazuje to mimo jiné velmi slušné množství konferencí i nekonferencí, jako jsou Barcampy, kde se sdílejí informace zadarmo a se širokou veřejností.
Inzerce | Chci tu být také
A vyhledávají sami příležitosti, kde jej sdílet?
Nevím, jestli přímo vyhledávají, ale jsou tomu nakloněni. Pro každého je důležité si taky něco odnést na oplátku, ať už to jsou znalosti těch ostatních nebo kontakty.
Sdílení know-how je jednou z podstatných součástí mastermindingu. Jaké jsou jeho další přínosy pro účastníky?
Jak jsem už zmínil, jsou to i kontakty. Správný kontakt může hodně posunout byznys kupředu, zvláště pokud vyrážíte na trh s něčím novým. Pokud jste v mastermind skupině čtyři, máte dohromady čtyřikrát tolik kontaktů.
Velkou výhodou je pravidelnost těchto setkání. Aniž byste si sjednávali schůzku, máte každý týden vyhrazený prostor, kdy mluvíte s lidmi, kteří jsou z vašeho oboru o tom, co právě řeší, a tak získáte nejen pravidelnou zpětnou vazbu, ale poučíte se i z chyb, nebo úspěchů ostatních.
Jak je masterminding v Česku rozšířený?
Záleží, kdo je váš vzor a jaká je skupina, ve které se pohybujete. Pokud se budeme bavit o úspěšných lidech, tak si troufnu říct, že nenajdete nikoho, kdo se nestýká s ostatními úspěšnými lidmi, aby s nimi probral, co je nového a navzájem probrali, jaké mají před sebou výzvy.
Mastermind je v podstatě zjednodušení tohoto procesu s důrazem na efektivitu, pravidelnost a vybudování dlouhodobé skupiny, která je schopná odhalit slepá místa, kam si sami nevidíme.
Když jako e-shopař půjdu na kafe se dvěma dalšími e-shopaři, jsme mastermind skupina?
Ano i ne. Pokud proberete, na čem pracujete, jaké jsou před vámi výzvy a na čem budete pracovat příště, tak z části splníte náplň jednoho sezení.
Oproti náhodným setkáním jednou za čas pocítíte velký rozdíl, když se budete scházet pravidelně a vyzkoušíte si round-table a hot-seat formát.
Místo kávičky na odpoledne jednou za čas si dejte jasný termín každý týden na hodinu až hodinu a půl a budou se dít věci.
Co to je round-table a hot-seat formát?
Jsou to dva nejvíce používané formáty pro mastermind setkání. U obou dochází k rekapitulaci toho, co každý za poslední týden zvládnul ze svých cílů, a nastavení cílů napříště. Rozdíl je v tom, jak často se dostane každý ke slovu a na jak dlouho.
U round-table se účastníci jednoduše střídají po patnácti minutách a kromě zmíněného se v daném čase může každý podělit o nějaký probém, nebo získat zpětnou vazbu. Je ale omezen 15 minutami.
Narozdíl od round-table je hot-seat zaměřen pokaždé na jednoho člena, takže je možné jít více do hloubky, ale každý si musí počkat, až na něj dojde řada. Na začátku je rychlá rekapitulace během deseti minut, následuje čtyřicet minut hot-seatu a zakončuje se deseti minutami stanovování cílů.
Obě verze mají něco do sebe. Většinou se střídáme po patnácti minutách a když zjistíme, že někdo má hlubší téma, domluvíme se, že příště bude na hot-seatu a přípraví si konkrétní věci, se kterými chce pomoct.
Může být mastermind skupina na jakékoliv téma?
Ano, ale téma může být trochu zavádějící slovo. Členové mastermind skupiny by měli mít v první řadě cíle. Čím jsou vaše cíle a cesta k nim podobnější, tím je skupina více prospěšná.
Jak tedy vypadá ideální mastermind skupina?
Pro začátek bych doporučil dát dohromady čtyři lidi se společným cílem. Například pokud si chci vydělávat jako podcaster, dám se dohromady s dalšími třemi, jako jsem já. Čím jsou vaše cesty podobnější, tím více budete všichni z vašich setkání benefitovat.
Najdu na českém internetu nějaký seznam již existujících mastermind skupin, které mohu navštívit?
Když jsem zakládal skupinu Masterminder CZ / SK, hledal jsem a našel dvě další snahy dát dohromady skupiny. Jedna byla od Radima Hasalíka, který v té době dával dohromady setkání na živo a druhou si už nepamatuji.
Nicméně existující skupiny by měly mít stabilní členy, takže bych se spíš snažil vytvořit novou pro sebe a našel další tři lidi, se kterými mám společné cíle.
Co mám udělat proto, aby mě členové existující mastermind skupiny přijal mezi sebe?
Pokud někomu chybí člen do skupiny, je možné se přidat. Jinak by fluktuace mezi členy v podstatě neměla existovat, protože musíte důvěřovat ostatním, abyste mohli mluvit otevřeně.
Když se tedy přidáte, neměli byste se bát říct, co vám teď dře a s čím potřebujete pomoct, nebo co vám funguje a můžete doporučit. Jako v každém vztahu je třeba brát i dávat.
Já právě myslel, že členové skupiny jsou jejími členy právě proto, aby sdíleli svoje zkušenosti a cíle s ostatními, takže budou naopak vyhledávat nové členy. Pletu se?
Jsou i jiné “příchutě” mastermind skupin, kde může být jeden, nebo několik odborníků a zbytek tvoří členové, kteří si přicházejí pro radu, nebo se jen seznámit. Přijde mi ale, že se to hodně podobá už placeným konzultacím, nebo think tankům.
Jaký smysl má tvoje skupina na Facebooku a snaha „dát skupiny dohromady“, jak si sám řekl, když by skupiny měly mít stabilní členy?
Je za tím hned několik důvodu.
A co, když tedy mastermind skupina na moje téma ještě neexistuje?
Jsou i mastermind skupiny, které jsou otevřené, ale já bych doporučil ty uzavřené s malým počtem členů, které mi přijdou i více rozšířené ve světě.
Základ je si najít tři lidi se společným cílem, nastavit pravidelný termín a zkusit to. Můžete napsat do skupin, které se věnují přímo vašemu tématu, nebo přímo do Masterminder CZ / SK.
Teď tomu nerozumím. Když tedy čtu tento rozhovor a chci masterminding vyzkoušet, mám hledat již existující skupiny a napsat do nich, nebo mám rovnou založit skupinu vlastní?
Určitě založ vlastní, uzavřenou. Otevřené a uzavřené skupiny fungují úplně jinak a nemám s nimi zkušenost. Pokud najdeš otevřenou skupinu, na téma, které potřebuješ, můžeš být samozřejmě v obou a vyzkoušet si, jaké benefity ti dávají.
Proč doporučuješ, že by skupina měla mít minimálně 3 členy? 2 nestačí?
Stačí i dva členové, ale víc hlav více ví.
Jak to vlastně uvnitř mastermind skupiny probíhá? Sejít se s podobně zapálenými lidmi a začít na ně chrlit svoje problémy asi nebude to, v čem spočívá kouzlo mastermindingu, ne?
Záleží, jak se domluvíte, většinou se používají a mezi sebou střídají dva formáty.
Nejčastěji vidím a používám round-table, kdy má každý prostor 15 minut na to aby řekl, co právě řeší a získal zpětnou vazbu a na konci setkání se nastavují cíle napříště. Výborně se kombinuje s formátem hot-seat, kdy se během 10 minut zmíní, kdo co dělá, 40 minut se věnuje člověku, který má tzv. “Hot seat” a probírá se do hloubky co dělá a co potřebuje a pak je 10 minut stanovování cílů.
Proč tato pravidla vůbec existují? Proč to není prostě jen pokec mezi pár lidmi?
Jednoduše, pro dosahování cílů a vzájemného respektování časového rámce. Jelikož jsou pravidelné, musí být krátké, aby nenarušovaly program na celé odpoledne.
Neodradí tato pravidla lidi, kteří jsou třeba introvertní povahy apod.?
Sám jsem introvert a další ve skupině taky a nemáme s tím problém. Po několika setkáních se seznámíte a zůstává stejná sestava lidí, takže to introvertům podle mě spíš vyhovuje.
Jak masterminding využíváš ty?
Já jsem teď asi přes půl roku ve třech skupinách, dvou českých a jedné zahraniční. Má to výhodu v tom, že získám více zpětné vazby a tipů a když něco zapomenu probrat, nebo už během týdne zjistím nové skutečnosti, můžu to hned probrat s tou další skupinou.
Takže mám každý týden více monžostí probrat co potřebuju a zároveň se “nachytřit” tím, co probírají ostatní.
Jaké problémy se ti díky tomu povedlo vyřešit?
Hodně mi už několikrát pomohlo, když jsem byl na vážkách, získat perspektivu ostatních. To je přesně ten moment, kdy oni odhalí něco, co já nevidím. Tím, že se v mastermind skupině už dobře známe si dokážeme poradit “na míru”.
Jiní zase díky našim setkáním v zárodku zrušili předem odepsaný projekt a začali se věnovat jinému jen díky tomu, že svůj záměr probrali s někým, kdo má bohaté zkušenosti v daném oboru a řekl jim na rovinu, jaká jsou čísla.
Sdělil bys čtenářům nějaká pravidla pro zakládání vlastních skupin?
Pokud bych zakládal novou skupinu, zavolal bych si s každým, kdo se přihlásí, že má zájem a vybral bych ty správné lidi, abychom měli společný cíl.
Může se stát, že pro někoho skupina není vhodná, nebo to chce jenom vyzkoušet a pak zmizí, nebo chodí jen občas. To se moc nehodí, protože ostatní to ucítí a budou to flákat. Nebo se vám skupina může klidně rozpadnout.
A nakonec bych si stanovil moderátora a alespoň zhruba dodržoval oficiální dobu trvání. Ze začátku je tendence setkání prodlužovat, takže doporučuju dodržet oficiální část a pak si udělat “after party”.
Jak poznám, že to někdo myslí se skupinou vážně?
Všecho se odvíjí od docházky. Kdo chodí na čas a dělá všechno pro to, aby si uspořádal program tak, aby se mohl účastnit má většinou tah na branku. Ostatní bu’d chodí jako do houslí a je třeba se s nimi domluvit, aby chodili pravidelně, nebo se ozvali, až to budou myslet vážně.
➜ V rozhovoru s Máriem toho padlo více. Podívejte se na něj
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |