Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Guestpost: Doba, kdy světu vládli králové a královny je nenávratně pryč. Ne pro vás. Máte svou firmu, svůj eshop, své království. Rozdělujete a panujete. Představte si, že se vašemu království daří dobře, přesto se nabízí možnost zefektivnění dvora. Jak toho dosáhnout? Odpověď není složitá. Budete se ptát poddaných, co jim schází a následně zkoušet nové reformy. Totožný postup aplikujte do svého byznysu. V digitálním světě se tomu říká optimalizace konverzního poměru.
Mnoho lidí si pod optimalizací konverzního poměru (CRO – Conversion Rate Optimization) představí A/B testování. A to je dobře. Testování k CRO patří jako tužka k papíru. Optimalizace konverzí však není pouhé A/B testování. Předchází mu řada úkonů. A/B test je ověření správnosti optimalizační činnosti, nikoliv optimalizace samotná.
Než spustíte A/B test na svém webu, položte si otázky: co testovat, proč a jak. Když vám doktorka řekne, že se máte svléknout, také nesvlečete hned vše, ale zamyslíte se, který kus oblečení jí překáží. Na stejném předpokladu je založeno A/B testování. Nejdříve musíte zjistit proč testovat (proč potřebujete navštívit lékaře). Poté co budete testovat (co si svléknete). A k závěru testování jak testovat (jestli si triko sundáte normálně nebo ho ze sebe strhnete jako vlkodlak při úplňku).
Inzerce | Chci tu být také
Na tuto otázku je velmi jasná odpověď. Musíte se ujistit, že provedené změny skutečně mění výkonnost webu. Pozor, A/B testování není vhodné pro všechny. Pokud nemáte dostatečnou webovou návštěvnost a počet konverzí k zajištění statistické významnosti, test bude ztráta času. V tomto případě konverznost webu momentálně nemusí být ve vašem středu zájmu. Problémem je nízká návštěvnost. Usedněte proto ke stolu s PPC či SEO specialistou a zaměřte se na zvýšení návštěvnost. K A/B testování se vraťte později.
Netestujte náhodně a netestujte dle případových studií. S nadsázkou doporučuji vyhledat na internetu co nejvíce „best practices“, vytisknout je, rozpálit krb a všechny je obřadně spálit. Většina best practices nefunguje. Váš web je kontextuální záležitost se specifickými zákazníky, specifickým produktem a specifickým přístupem k online marketingu.
Testujte vždy na základě hypotézy založené na datech. Data můžete získat studováním uživatelského chování na webu prostřednictvím Google Analytics a Heatmap nebo s pomocí kvalitativních výzkumů (focus groups, rozhovory se zákazníky, dotazníky).
Provést dobrý výzkum není snadná záležitost. Je nutné umět hledat v kontextu a ptát se na správné otázky. Pokud nevíte, na co se při optimalizaci vašeho webu soustředit, představuji vám nejčastější oblasti výzkumu:
Po nalezení slabého místa, je čas vytvořit optimalizační hypotézu. Hypotéza by měla vyjadřovat smysl: proč udělat na webu změnu. Například změnou komunikačního tónu z vykání na tykání vytvořím osobnější vztah mezi autorem článku a čtenářem, tím pádem zvýším počet sdílení (sdílení je v tomto případě hlavní konverze).
Posledním krokem je ujasnění si, jak budete hypotézu testovat. Nejčastěji se používá právě A/B testování. Pokud máte dostatečnou návštěvnost, můžete se pustit také do MVT (multivariantní testování). Princip obou testů je stejný. Předkládáte návštěvníkům různé varianty webové stránky, ale u A/B testování jsou pouze dvě, zatímco u MVT je jich více. Pokud patříte ke zkušeným optimalizátorům, nabízí se také možnost Banditového testu. Jedná se v podstatě o A/B test, ve kterém se průběžně upravuje distribuce variant dle vývoje konverzního poměru.
Pokud se přece jen do optimalizace pustíte a nezajímá vás statistická signifikance, můžete použít „kouknu a vidím“ test. Porovnáte, jaký je měsíční konverzní poměr u obou variant (u co nejpodobnějšího vzorku návštěvníků). Takové testy nejsou ideální, protože zde vstupuje mnoho proměnných. „Kouknu a vidím“ test nelze použít v případě, že chcete s určitou statistickou jistotou říci, že nová varianta je opravdu lepší než předešlá.
Nikdy k ověření optimalizačního snažení nepoužívejte uživatelské testování. Uživatelské testování je výhodné v případě vývoje webu, kde pomocí malého počtu lidí zjistíte výrazné chyby. Daný typ testování je spíše výzkumná činnost, užitečná k hledání problému a k tvorbě hypotéz. Jako ověřovací technika selhává, protože je vzorek tak malý, že je velmi těžké zajistit statistickou jistotu.
Nezapomeňte, že testujete. Může se stát, že vaše změny občas zkrátka nevyjdou podle plánu. Koneckonců, je to jen test, tak neklesejte na mysli. Optimalizaci ani výzkum nezatracujte a z chyb se poučte. I prohraný test je vítězství, protože jste se naučili něco nového o zákaznících, svém produktu nebo o optimalizačním postupu.
Pokud vaše nová varianta v porovnání s původní bude mít nižší konverzní poměr, nepřecházejte k dalšímu testu. Rozpracujte hypotézu dále. Víte, že vaše tvrzení není správné nebo úplné. Zeptejte se sami sebe i ve výzkumu otázkou „Proč?“.
Například testování výše zmíněné hypotézy o zosobnění vztahu tykáním nebude po ukončení testu vykazovat více konverzí. Proč tomu tak bylo? Sbíral jsem špatně data? Dejme tomu, že jsem k informacím přišel pomocí analýzy konkurence. V nástroji buzzsumo mají nejvíce sdílení konkurenti, kteří na webu tykají. Proč to u mě nefunguje? Zákazníci jsou možná jiní a preferují vykání. Proč zrovna mojí zákazníci preferují vykání. Ponořím se hlouběji do kvalitativních výzkumů a zjistím, že zákazníci nevědí o možnosti něco sdílet. Soustředil jsem se na špatnou věc. Vytvořím novou hypotézu – zvýrazněním tlačítek ke sdílení se zákazníci dozvědí o této možnosti a zvýší se počet sdílení. Zjistil jsem, že jsem se s tvorbou hypotézy ukvapil. Testem jsem se poučil a příště se nebudu spoléhat pouze na kvantitativní data. Stejně tak se poučíte vy ze svých chyb, jen se nesmíte v CRO vzdávat a bát prohry.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tom Sládeček je CEO a optimalizátor konverzí v agentuře Bromelo. O způsobech jak zvyšovat obchodní výkonnost webových stránek píše na blogu o optimalizaci konverzí a ve volném čase hraje tenis nebo školí o CRO.
Před 4 dny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |