Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Guestpost: Cílem vašeho webu je nepochybně konverze (například objednání služby či odeslání formuláře), že? Jak si vaše stránky vedou? Pokud každý druhý návštěvník skutečně zakoupí váš produkt či službu, tak vám srdečně blahopřejeme a nemusíte číst dál.
Jedná se o metodu, která vám umožní najít a opravit chyby, které komplikují uživatelům orientaci na vašich stránkách. Jistě jste už slyšeli o UX, je to taková mantra všech webdesignérů a online specialistů. Jedná se o zkratku User Experience – tedy v překladu o zážitek uživatele. Webových stránek je nekonečně mnoho, aby uživatel zůstal právě na té vaší, musí ho bavit a také pro něho musí být snadné se orientovat ve struktuře stránek.
Steve Krug, autor celá řady knih o webdesignu a testování použitelnosti, přirovnává uživatelské testování k návštěvě vašeho města skupinou turistů. Když budete turisty provádět po městě, všimnete si i věcí, které běžně přehlížíte. Prostě proto, že návštěvníci vás přimějí dívat se na vaše město či web jiným úhlem pohledu. Ukáží vám také, že to co vám připadá zcela zřejmé, může pro jiné být neřešitelný rébus. Jiný úhel pohledu je přesně to, co potřebujete a proto i jednoduché amatérské testování funguje.
Uživatelské testování vám odpoví na otázku, proč uživatelé neprojdou celý konverzní proces. I když se vám může zdát triviálně jednoduchý, vaši uživatelé to mohou vidět jinak.
Inzerce | Chci tu být také
Jako příklad uveďme stránky stavitele dřevostaveb. Uživatelům se na první pohled stránky líbily, ale po chvíli používání minimálně polovina řekla, že jsou stránky nepřehledné a že by odešli, aniž by nakoupili nebo poptali službu. Proč? Na stránkách jsou de facto 3 menu. Lidově řečeno: nevěděli, kam klikat dřív, takže se ve struktuře webu ztráceli. Uživatelské testování vám odhalí takovéto chyby a umožní vám je i velmi snadno opravit.
Při testování webů se nejčastěji používá hloubkový rozhovor. Možná o jeho použití ani nevíte. Velmi zjednodušeným testem je situace, kterou nepochybně znáte: navrhli jste novou podobu stránek nebo nový produkt, přijdete za manželkou, kamarádem či kolegy s otázkou: „Co si o tom myslíš?“. Hloubkový rozhovor má poněkud komplexnější strukturu, ale princip je dost podobný.
Obvykle v různých fázích vývoje webu oslovíte několik lidí kvůli testování. Připravíte scénář otázek, které chcete projít a přibližně hodinu s každým procházíte webové stránky a sleduje, kde se ztrácí, co se jim nelíbí a podobně. Stačí i 3 uživatelé, k tomu, aby výsledky byly relevantní.
Na druhou stranu, přicházet o uživatele, protože nemohou najít na stránkách dodací podmínky, je také drahé. Navíc základní test můžete udělat i sami, stojí vás to pouze čas a případně nějakou odměnu pro testery.
Uživatelé se na stránkách budou lépe orientovat. Obsah je bude víc bavit a obecně u vás na stránkách budou raději.
To si stavitelské firma z prvního obrázku myslela taky, bohužel uživatelé to viděli jinak. Uživatele někdy odradí i maličkosti. Vždycky navíc objeví nějaký problém, o kterém jste netušili, že tam vůbec může být.
Ano, to je pravda, ale to vývoj e-shopu také a určitě nechcete e-shop vyvíjet zbytečně. Čas, který investujete do uživatelského testování, se vám rozhodně vrátí. Pokud nechcete investovat svůj čas, najměte si agenturu.
Nikdo z nás nemá rád, když nás někdo upozorňuje na naše chyby. Ale víc hlav, však to znáte. Uživatelé mohou narazit na drobnosti, které je odradí a vy jste si jich ani nevšimli. Příkladem může být stránka stavební firmy níže, která prakticky na každé stránce nabízela katalog domů ke stažení. Myšlenka to nebyla špatná, ale uživatelé si to vyložili, jako vnucování a byli nespokojení.
Myslete na to, že většina webových stránek není vůbec uživateli otestovaná. Tudíž se na ní uživatelé pohybují složitě a neohrabaně. Uživatelské testování a následná optimalizace stránek je především významná konkurenční výhoda.
Ukážeme vám návod, jak můžete webové stránky otestovat sami s minimálními náklady. Mějte ale na paměti, že amatérský test je vždy pouze malou a úvodní sondou do problematiky použitelnosti. Pokud se poradíte s profesionály, bude vždy testování efektivnější a přesnější. Je to stejné, jako s příklady stavitelských firem v článku. Sami byste si také jistě nestavěli dům. My tedy určitě ne, my nedokážeme postavit domeček ani z karet.
V příští díle se zaměříme na to, co všechno lze testovat a jak naplánovat test.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.
Před 1 týdnem
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |