Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Internet je plný článků o tom, jak mají k newsletterům přistupovat e-shopy. Na koho se ale zapomíná, jsou freelanceři. Co mají do e-mailů svým odběratelům vkládat oni? Na jaký obsah je mohou nalákat? Jak svoje e-maily mohou personalizovat? Zeptali jsme se na to několika odborníků.
David Lörincz je specialista na Facebook a ne na e-mailing. Přesto má vlastní newsletter a pravidelně rozesílá nové e-maily s upozorněními na nové články na svém blogu, školení a kurzy. Začal s tím v červenci 2013 a dnes lituje, že to nezkusil už dříve: „Každý z mých odběratelů je potenciální klient, potenciální zákazník.“
Jeho e-maily jsou relativně krátké. Snaží se o to, aby je čtenář mohl přelousknout jedním dechem. Předem si definuje cíl konkrétního e-mailu a doplní do něj většinou jen jeden odkaz. „Vždy se snažím čtenáře přimět k nějakému dotazu, když jim něco není jasné. Pravidelně mi na zpravodaj příjde kolem 20 reakcí, kde mě žádají o upřesnění v aktuálním tématu článku, nebo naopak řeší něco jiného. Někdy si s nimi dokonce zavolám přes Skype a ukazuji obrazovku, pokud to jejich problém vyřeší rychleji. A to zdarma,“ popisuje Lörincz s tím, že se snaží svým odběratelům šetřit čas a dělat radost.
O tom, že je jeho strategie úspěšná, svědčí i výsledky. Lörinczovi se povedlo nasbírat přes 1000 kontaktů. Nikdy k tomu nevyužil žádné agresivní metody (video za e-mail apod.), naopak se snaží budovat databázi zainteresovaných lidí se zájmem o Davida i oblast, které se věnuje. Průměrný open rate jeho zpráv dosahuje 47 % a click rate 22 %. Díky e-mailům se mu povedlo prodat přes 100 školení a 60 online kurzů.
Inzerce | Chci tu být také
V Česku máme spoustu newsletterů, ale pouze malé procento z nich je aktivní. Založit si účet v emailingovém systému (nejpoužívanějším je MailChimp) a začít sbírat kontakty totiž vůbec není těžké. Pravá řehole ale přijde až potom, kdy nastane čas tvoření kvalitního obsahu a práce se svými odběrateli.
Podle Pavla Poly z Etnetera Activate to může být způsobeno několika důvody. Freelancer nemusí například vědět, jak s e-mailingem začít, a bojí se udělat první krok. Jiní se zase podceňují a myslí si, že nemají světu co říct, i když je to mnohdy naopak. Někdo e-mailing zase nemusí považovat za svou prioritu (často jen proto, že mu někdo vložil na web formulář) nebo ho to vůbec nezajímá a nevidí v tom přínos.
Přitom může e-mailing velmi podpořit jejich podnikání. „Každý, kdo něco dělá, o tom potenciálně může psát. Cenné jsou všechny možné rady, inspirace, návody, názory a postoje. Čím praktičtější, tím lepší,“ radí Pola a dodává, že jednou z největších obav potenciálních autorů je sebepodceňování: „Často si říkají, že když na něco přišli oni, musel na to přijít i někdo další. To je ale právě omyl. Ve stejnou chvíli nebo kdykoliv později se stovky a tisíce lidí budou nacházet přesně na tom samém místě, jako jste byli vy, než jste udělali ten první krok. A tím, že se s nimi podělíte o svoje konkrétní zkušenosti, jim můžete pomoct.“
Tito odběratelé vašeho newsletteru mohou následovat váš příklad a mohou se od vás inspirovat. Zároveň tím získáte i zpětnou vazbu a dozvíte se zkušenosti jiných lidí, jež můžete využít i ve svém podnikání.
Podle Poly by se každý, kdo dělá svou práci s nadšením, měl o to dělit s ostatními: „U freelancerů je to dost klíčové – je přece potřeba se prodat, dát o sobě vědět, ukázat svoje kvality a podělit se o ně s ostatními. Když freelancer nebude publikovat a nebude mít spoustu ‚odběratelů‘, tak jak se o jeho službách někdo dozví?“ ptá se Pola a dodává, že pro odběratele jsou zajímavé i negativní zkušenosti, slepé cesty, poučení pro příště: „Nebojte se ukázat, že taky děláte chyby. Protože kdo je nedělá, nic se nenaučí a nemůže se zlepšovat.“
„Podívejte se např. na stránky ševce Zachariáše – řekněte sami, není přesně tohle ukázka vášně a zaujetí, které má pan Zachariáš pro svoje řemeslo? A řekli byste si – co takový švec může psát na blog?” komentuje Pola.
Jak už asi chápete, tak e-mailing freelancerů a třeba e-shopů není o tom samém. V případě freelancerů to může být více o prezentaci sebe sama a budování důvěry. Na rozdíl od e-shopů tak autoři nemusí přemýšlet o nějaké personalizaci: „Ona totiž probíhá už samotnou registrací. Pokud vložím e-mail do newsletteru konkrétního freelancera, dávám tím jasně najevo, že mě zajímají jeho postřehy,“ popisuje Pola.
I on však ocení, když ho autor e-mailu osloví jménem nebo něčím dalším: „Lze si vymyslet nějakou super osobní vychytávku. Třeba si zjistí, kdo jsem a podle toho nastaví v odpovědi něco, podle čeho poznám, že se osobně na mě podíval – např. pochválí moje projekty, apod. Nedávno jsem viděl, že si někdo objednal ručně šitou peněženku a v ní byl opět ručně napsaný vzkaz – poděkování za nákup, apod. Bylo na tom prostě vidět, že si někdo dal opravdu záležet, nebyl to automatický stroj a dotyčného to dost potěšilo.“. Dokonce i velké firmy děkují svým followerům na Twitteru a mě osobně potěšilo, když si toho všimli.
Výhodou freelancerů je i volba vhodných nástrojů. Jelikož budou pracovat se stovkami, možná jednotkami tisíc kontaktů, mohou podle Poly využít v podstatě cokoliv: „Základní zkušenosti můžou nasbírat např. v MailChimpu a pak se uvidí, jestli jim to bude stačit nebo budou muset hledat v jiných vodách. U freelancerů se nepředpokládá ani nějaká extra integrace s CRM, backoffice, logistikou, e-shopem, apod.“
Základním pravidlem e-mailingu, je posílat nové zprávy pouze tehdy, pokud je to opravdu vhodné. Nebudete-li schopni rozesílat kvalitní obsah, raději neposílejte nic. Vaše odběratelé jej stejně nebudou chtít číst a akorát o ně přijdete. Souvisí s tím i frekvence zasílání nových e-mailů, a ačkoliv Pola doporučuje alespoň jednou měsíčně e-maily rozeslat, obsah řadí na první místo: „Nemá cenu se bičovat k napsání e-mailu jen proto, že někdo řekl, že aspoň jednou za měsíc musíme něco poslat. Ono by to mělo jít tak nějak samo – cítíte potřebu se podělit? Udělejte to.“.
Stejně tak není potřeba s e-mailingem začínat ihned. Zvláště naprostí začátečníci mohou podstatně snáze sdílet obsah skrze sociální sítě a až po pár měsících začít sbírat první e-mailové adresy.
Pomoci k tomu může i vlastní blog, který je stejně jako sociální sítě naučí to základní – publikovat. „Když se totiž vrátíme na začátek, tak do doby, než si zvyknete na to, že publikujete a jde vám to tak nějak samo od ruky, tak je zbytečné sbírat e-maily. Neměli byste jim totiž, co poslat, a skončilo by to fiaskem. Třeba na našem webu registraci do newsletteru zatím vůbec nemáme,“ uzavírá Pola.
Koukněte se, jak děláme e-mailing my. A sledujte náš magazín, na toto téma připravujeme spoustu nových článků. :-)
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 dny
Před 5 dny
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |