Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Davida Lörincze už naši čtenáři znají. Před několika týdny se nám totiž rozvyprávěl o svém ukončení pracovního poměru a zahájení podnikatelské kariéry. Stal se odborníkem na sociální sítě, zejména na Facebook. Ten řada firem podceňuje, ale i přeceňuje. Nebyli bychom to tedy my, kdybychom ho do ringu nevyzvali ještě jednou a nedali mu pořádnou nakládačku nových otázek. Jak nám na ně odpověděl?
Davide, kdybys měl vyjmenovat nejčastější nešvary, kterých se firmy na sociálních sítích dopouštějí, co bys řekl?
Těch by bylo asi hodně, ale největším problémem jsou určitě chybějící cíle, strategie a obsah. Často také nereagují na otázky od svých zákazníků. To se však týká hlavně malých a středních společností.
V čem se dál liší přístup malých a velkých firem k sociálním sítím?
Většina malých firem se nevěnuje edukaci o svých produktech, neodpovídají na otázku „proč?“ ani „jak?“. Často celá strategie na sociálních sítích začíná a končí heslem „Jsme na Facebooku“. Proč bych měl přijít zrovna k nim na večeři? Jaký problém mi jejich služba vyřeší? Jak se cítí uživatelé jejich produktů? Jaké s ním mají zkušenosti? Zajímá je počet fanoušků a počet lajků u příspěvků.
Nedostatečně se věnují měření dopadů na svůj byznys. Neměří konverze, netuší nic o remarketingu, nesoustředí se na získávání e-mailů od svých zákazníků. E-mail na potenciálního zákazníka je pořád hodnotnější než fanoušek na Facebooku.
Inzerce | Chci tu být také
Co za tím vším stojí? Proč to ty firmy dělají?
Zaměstnanec, který se stará o sociální sítě, by měl umět mluvit s lidmi, měl by mít znalosti z marketingu, analytiky a chybět by mu nemělo také kreativní myšlení. Chybí-li mu některé z těchto znalostí, na efektivitě se to projeví.
Takového zaměstnance ale nemusí být snadné získat. Není tedy pro firmy lepší si na to najmout někoho externího? Co bys doporučil?
Ty tvoje zdvojené otázky – to je zlo. (smích) V ideálním světě by opravdu měl být takový zaměstnanec součástí každé firmy, která se chce soustředit na sociální sítě v rámci svého marketingového mixu. V praxi se to řeší často spoluprací s externistou, který pomůže s návrhem strategie, správou reklamního účtu, analytikou nebo exekucí kampaně. A proto mě klienti oslovují…
Ty se věnuješ obecně marketingu na sociálních sítích, jak velkou část toho zabírá Facebook? Věnuješ se třeba i LinkedInu, Google Plus či jiným méně známým sociálním sítím? Opět jsem zdvojil!
Super! (smích) Facebooku se věnuji v podstatě ze 100 %, pokud nepočítám využívání ostatních sítí v rámci budování své vlastní značky nebo školení a přednášek. Věnuji se Facebook marketingu a na tom jsem postavil své podnikání. V ČR jsem asi jediný. Nedávno mi dokonce volala jedna paní, jestli bych jí mohl změnit měnu na faktuře, kterou jí vystavil Facebook. Myslela, že pro ně pracuji.
Myslíš si, že by se jiný konzultant jako ty mohl věnovat třeba jen Twitteru? Nebo je 100% pozornost ostatním sítím v podstatě vyloučena?
To by bylo moc hezké a rád bych s takovým člověkem spolupracoval. Určitě by to pro některé společnosti byl zajímavý kanál, ale při nabírání poptávek by se musel asi ze začátku ohánět. Že by výzva pro čtenáře MladéhoPodnikatele?
Co děláš v případě, kdy tvůj klient může ocenit i komunikaci přes jiné sítě? Outsourcuješ to?
Zatím jsem takovou situaci neřešil. Klienti vědí, že se soustředím na Facebook a jiné sítě po mně nevyžadují. Teď se chystáme s projektem EasyTask.cz na Twitter a tam to budu mít na starosti jen v rámci supervize.
Má pro firmy vůbec smysl se v Česku věnovat i něčemu jinému, než je Facebook?
Velmi záleží na oboru podnikání. Pro kavárnu v Praze je Twitter zbytečný, ale Foursquare nezbytný. Naopak pro společnost prodávající hosting se může Twitter stát hlavním kanálem pro budování uživatelské komunity a také získávání nových zákazníků.
Dokázal bys pro inspiraci vyjmenovat nějaké české firmy, jež upřednostňují jiné sítě než Facebook?
Netuším, a proto jsem se zeptal Dušana Šimonoviče, který má na svědomí komunikaci v rámci O2 Telefonica. Jeho odpověď je příznačná: Google Česká republika.
Podle čeho by si firmy měly sociální sítě vybírat?
Jednoznačně podle komunity, která se na těchto sociálních sítích pohybuje a je aktivní. Na Twitteru najdeme spíše ajťáky a markeťáky, na Instagramu milovníky módy. Na Google+ není aktivní skoro nikdo a přesto bych v rámci SEO doporučil i zde účet.
Pokud však zabrouzdáme mimo Facebook, počet aktivních uživatelů se pohybuje v desítkách tisíc a jakékoliv cílení a práce s publiky je zde velmi omezené.
Proč a jak může firma využít Google+ pro SEO?
Na toto téma jsem před pár měsíci diskutoval s Pavlem Ungrem a on mi poskytl toto vyjádření:
Správné propojení stránky pomocí markups s vaší firemní stránkou nebo osobním profilem na Google+ pomáhá zvýšení CTR z výsledků vyhledávání díky fotce autora u článku. Pomáhá také vyšším pozicím stránky ve výsledcích vyhledávání, protože i toto je jedna z metrik, které Google používá. V neposlední řadě může pomoci při rychlejší indexaci článku Googlem.
Kdy je vůbec profily na sociálních sítích vhodné řešit? Jsou nezbytností třeba i pro malé lokální firmy či projekty?
Jednoznačně. Pro ty Facebook původně firemní stránky udělal a můžou se stát základním stavebním kamenem. Aktuálně jsem také lektorem v rámci seminářů Rozjezdy roku, které pořádá společnost T-Mobile. Stýkám se tedy velmi často se začínajícími podnikateli, kteří díky autenticitě mnohdy prodávají díky Facebooku ještě před tím, než vůbec mají webové stránky. V podstatě si na ně vydělají.
Stále se mluví o profilech firem, ale co živnostníci? Jak se díváš na profily, které mají reprezentovat např. nějakého konzultanta, řemeslníka a podobně? Vyplatí se to?
Vše záleží na strategii. Já zde svou osobní stránku mám a tato aktivita mi generuje návštěvy na můj web i následné poptávky ke spolupráci.
Opravdu? Takže hlavním přínosem tvé stránky je především návštěvnost webu?
Jde o komplexní strategii budování mé značky, sdílení článků a informací, s kterými se ztotožňuji, fotky z mých přednášek i aktuální dění na Facebooku. Poptávky na spolupráci mi někdy chodí přímo do zpráv na Facebooku, ale většinou od lidí z webu nebo na doporučení.
Je to vše vhodné pro každou profesi?
Je marketing vhodný pro všechny profese? Odpověď je tedy jednoznačně ano. Kdybych byl elektrikář, vytvořil bych si skvělé webové stránky a budoval bych komunitu stejně, jako to dělám nyní. Nejdříve kolem přátel a poté i neznámých lidí v okolí. Zvolil bych stejnou strategii jako nyní. Kvalitní obsah, budování referencí, poskytování rad zdarma. Až budou rekonstruovat byt, komu myslíte, že se ozvou? A když je kamarád poprosí, ať mu někoho doporučí – kdo myslíte, že to bude?
Jak ale v tomto modelu figurují dvě další komunity – lidé, co na sociálních sítích nejsou, a lidé, co spíše při hledání elektrikáře využijí Google a Seznam? Nezapomíná se na ně trochu?
Pokud tento článek čte někdo, kdo není na Facebooku, tak jej prosím, aby se zaregistroval a vyplnil všechny údaje. Pomůže mi to při cílení reklam (smích). Díky.
Stále je však můžeme oslovit v novinách, rádiu, na billboardech, v televizi, letáky apod. Tyhle média mají pořád velkou sílu a rozhodně neupřednostňuji sociální sítě před těmito kanály. Marketingový mix společnosti by určitě neměl obsahovat jen jeden kanál. Nikdy nedávejte všechny svá vejce do jednoho košíku.
Lidé nehledají elektrikáře na Facebooku – on si hledá je. Až jej budou potřebovat, tak se rádi ozvou. Je to jako přátelství. Pokud váš kamarád opravuje horská kola a vám se urve řetěz – proč byste hledali Googlem?
Jakou důležitost přikládáš například popisku facebookové stránky, která se zobrazuje pod úvodní fotkou? Co by v něm mělo být obsaženo?
Je to takový nutný základ. Mělo by zde být umístěno motto nebo popis činnosti. Spousta firem zapomíná na odkaz na webové stránky. Už několikrát se mi stalo, že jsem přišel na nějakou zajímavou stránku a nevěděl jsem, jak se dostat na jejich nabídku služeb. K tomu u svých klientů někdy využívám i záložky, kde přesměrovávám na jednotlivé podstránky webu.
Jak to děláš? A jakou to má efektivitu?
K vytváření záložek používám nástroj Static Ta společnosti Woobox.com. Nejsou to nijak závratná čísla, ale na mé stránce se například pomocí přesměrování dostalo na stránku se školením přes 100 lidí za poslední 4 měsíce. V nové podobě firemních stránek již však budou záložky upozaděny.
A co by měly obsahovat úvodní a profilové fotografie? Existují zde nějaká pravidla?
Pravidla již Facebook zrušil, takže je to zcela na kreativitě společnosti. Do profilové fotografie se nejčastěji dává logo. Možností pro využití úvodní fotografie je hned několik. Můžete ukázat své hlavní produkty, zaměstnance, cíle, zákazníky nebo třeba sezónní nabídku. I úvodní fotografie může prodávat.
Jaký obsah mají firmy na svých profilech sdílet? Existuje univerzální postup? Mají sdílet jen text, nebo třeba obrázky a podobně?
Určitě doporučuji věnovat se obsahu systematicky. Nechat si zhotovit obsahovou strategii a pracovat s publikačním kalendářem.
Univerzální postup neexistuje, nicméně statusům bez fotky nebo odkazu bych se vyvaroval. Ve výpisu příspěvků prostě nejdou vidět. Nejdřív musíte získat pozornost uživatele, až pak můžete předávat sdělení. Odpovědi na další nejčastější otázky jsem shrnul nedávno v mém článku.
Co rychlost? Jak rychle mají firmy na sociálních sítích reagovat na dotazy a další?
Vše samozřejmě záleží na povaze služby či oboru podnikání. Pokud vám přestane téct doma voda, asi očekáváte odpověď velmi rychle. Obzvlášť když máte šampón na hlavě (smích).
Kvalita zákaznických služeb a nastavení tzv. response time je u každého komunikačního kanálu zpravidla jiná. Z pohledu očekávání zákazníků je Facebook mezi telefonem a e-mailem. Lidé očekávají odpověď nejpozději do několika hodin. Odpověď do 30 minut samozřejmě potěší.
V Česku stále letí nakupování fanoušků. Na svých přednáškách říkáš, že se na nich nedá vydělat, ale já zase slyšel už několik lidí, co si je koupili proto, že to prý zvyšuje důvěryhodnost. Jak bys zareagoval na toto?
Lhaní zákazníkovi zvyšuje důvěryhodnost? Zajímavé, avšak dokud někdo neudělá A/B testování, tak tomu nevěřím. Samotná existence na sociálních sítích a pár tisícovek fanoušků není pro nikoho rozhodovacím faktorem pro nákup.
Takže podle tebe nemůže být stránka s pár fanoušky pro firmu v konečném důsledku kontraproduktivní?
Určitě ne. Často to řeším přímo na stránce Facebooku skrytím záložky s počtem fanoušků, tak jako to je uděláno například u výše zmiňované stránky projektu BetStation.cz. Většina obsahu je fanoušky navíc přijímána na jejich zdi a o počet fanoušků se nestarají. U nové podoby stránek (např. Starbucks) již není počet fanoušků tak viditelný.
Sociálními sítěmi se dnes zabývá mnoho lidí i firem. V čem se liší jejich práce a jak si vybrat toho správného pomocníka?
Zde jednoznačně pomáhají reference. Podívejte se na ohlasy jejich klientů, profil na síti LinkedIn nebo případové studie. Můžete si najmout studenta za tisícovku měsíčně nebo agenturu za 20 000 Kč měsíčně.
Hlavní rozdíl je většinou v odborných znalostech právě z marketingu a analytiky. U malých firem je to obtížné, protože zaměstnance nebo agenturu bude těžké zaplatit a student většinou sdílí fotky kočiček a MEME, které firmě ve výsledku nijak nepomáhají.
Já doporučuji interní správu s externí supervizí a případnou správou reklamního účtu. Odborníkovi zaplatíte třeba 2 000 Kč měsíčně, aby vám udělal report a doporučil změny.
Bez potřebných znalostí se však brzo v rozhraní i při denní práci na Facebooku ztratíte, a proto již podruhé v tomto roce pořádám školení. Tentokrát s podnázvem „Z nuly na 100 za 8 hodin“. Pro čtenáře MladéhoPodnikatele nabízím slevu 20 %. Stačí zadat kód: „mladypodnikatel20“!
Jak si myslíš, že se bude komunikace na sociálních sítích vyvíjet do budoucna?
Zákazníci budou stále náročnější a komunikaci na sociálních sítích budou stále více vyžadovat. Když se s nimi nebudou bavit zde, jak bude asi probíhat komunikace při nějakém problému?
Pokud firmy pochopí potřeby svých zákazníků a budou je naplňovat, může se Facebook stát velmi důležitým kanálem v rámci jejich marketingu i zákaznické podpory.
Nestane se ale to, že si toto vše Facebook velmi dobře uvědomí a přispívání a jeho dosah zcela zpoplatní, jak o tom už nějakou dobu uvažuje? Co pak?
Na to se velmi těším. Firmy totiž budou mít pouze 2 možnosti – dělat to pořádně, anebo vůbec. Pokud se rozhodnou pro odchod z Facebooku, pak se bude lépe dařit jejich konkurenci, která toho využije a které navíc klesne cena za reklamu díky uvolnění na zdech uživatelů.
Lze obecně říci, že se investice do Facebooku budou stále zvyšovat?
Určitě ano, ukazují to všechny globální statistiky. Lokální statistiku bohužel nemám k dispozici. Lidé se stále méně dívají na televizi a kupují tiskoviny. Jejich pozornost se ubírá k sociálním sítím a internetu. Sami si volí, jaký obsah budou konzumovat.
A může to podle tebe zvýhodnit ostatní sociální sítě?
Byl bych rád, kdyby se například Twitter dostal do povědomí široké veřejnosti a ta jej začala využívat. Twitter je na rozdíl od Facebooku zcela otevřená síť a kampaně, které jsou realizovány v zahraničí, ukazují velký potenciál pro marketéry. Uživatelé však nemají důvod opouštět své komunity na Facebooku a snížení počtu reklam ve svých výpisech příspěvků by naopak uvítali.
Davide, díky moc za druhý rozhovor pro náš magazín. V tom prvním jsem tě obdivoval kvůli tomu, jak ses ze zaměstnání vrhl do podnikání. Rozhovor řadu čtenářů velmi motivoval. Jak se ti s odstupem času daří a jak toto své rozhodnutí hodnotíš dnes?
I dnes to vidím jako nejlepší rozhodnutí mého života. Každý den přináší nové možnosti a obchodní partnery. Z původního workoholismu již jsem vystřízlivěl a snažím se věnovat 6 hodin práci, 6 hodin vztahům, 6 hodin sobě a 6 hodin spánku. Samozřejmě se to povede tak 2x za týden (smích).
Takže si do budoucna nehodláš shánět novou práci?
Hmmm. Ne. (smích)
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |