Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Budování silnější značky, vytváření vztahu se zákazníky a oslovování nových, propagace webových stránek, budování zpětných odkazů, vytváření kvalitního obsahu a spousta dalšího. S tím vším vám může pomoci vlastní firemní blog. Jenomže jak to udělat, aby byl skutečně efektivní a my se nestali jeho otrokem, který se bude zoufale honit za novými články?
V České republice máme štěstí na spoustu kvalitních blogů. Většinou je píší jednotlivci, ale postupně jejich kouzlo objevují i různé firmy. Pro ně může být efektivním marketingovým nástrojem, díky němuž osloví nové zákazníky, potěší ty stávající a zpropagují svoji značku. Firmy, které mají vlastní blog, se tak mohou příjemně zviditelnit a dostat se do podvědomí širšího publika.
Jednou z firem, která kouzlo blogování objevila, je například společnost ACOMWARE. Ta svým zákazníkům pomáhá s rozvojem jejich e-shopů a na svém blogu publikuje nejen informace o jejím rozvoji, ale třeba i vlastní výzkumy. Kamil Gric, marketingový ředitel společnosti, nám prozradil, že příprava obsahu není zrovna jednoduchá. „Najdete u nás samozřejmě i články, které tolik času nezabraly, ale třeba praktické návody, naše poznatky z e-commerce a podobné materiály mnohdy i s přípravou zaberou desítky hodin tvorby.”
Podobně je na tom i eBRÁNA, která svůj blog dokonce nazvala magazínem a už na úvodní stránce svého webu jej dere do popředí. Vedoucí marketingového oddělení společnosti Hana Vaisová přiznává, že hodnotný obsah přivádí na jejich stránky vysokou návštěvnost a podporuje image firmy: „Všechny naše články sdílíme také úspěšně na sociálních sítích. Zajímavý obsah zkrátka táhne. A to nejenom návštěvníky webu, přináší i konverze. Kvalitně napsaný článek totiž dokazuje, že to, co nabízíme našim klientům, opravdu umíme.”
Inzerce | Chci tu být také
Ačkoliv je příprava článků na blog náročná, nenajdete ani v jedné z těchto firem zaměstnance, který by se věnoval jenom tvorbě firemního blogu. Přesto za ním může stát široký tým lidí. Například v eBRÁNĚ mají dokonce redakční radu o třech lidech, která je garantem odbornosti a správnosti připravovaného obsahu. Dále koordinátora, který spravuje ediční plán, a samozřejmě spoustu dalších specialistů, kteří se vedle své hlavní práce věnují i přípravě článků.
Blog ACOMWARE zase spravuje celé marketingové oddělení, které se stará nejen o přípravu obsahu, ale i o jeho propagaci. „Většina článků a informací ale vzniká přímo u specialistů, kteří mají v praxi přístup ke všem novinkám a každý den pracují na tom, aby byli naši klienti úspěšnější než doposud,” popisuje Gric a dodává, že některé autory pro jejich vysokou obsahovou i jazykovou úroveň dokonce firma nabízí i do velkých médií.
Jelikož je pro řadu firem obtížné dlouhodobě firemní blog rozvíjet, často jsme svědky dlouhých pomlk, v průběhu nichž čekáme na nové články mnohdy i týdny. Není samozřejmě nutné, aby firma vydávala každý den nový článek, ale některé firmy se mohou skutečně trápit nouzí o nová témata nebo nemají zkrátka dostatek času na jejich zpracování.
To však rozhodně není případ Ivana Särkozyho, který se svým blogem 404m.com patří mezi nejpopulárnější české blogery v oboru online marketingu a tvorby webových stránek. Podle něj patří mezi nejčastější důvody úpadku firemních blogů špatná komunikace mezi správci blogu a lidmi, kteří na něm mají co říct. Dále za to viní i samotné pohnutky, které k založení blogu vedly. „U menších firem většinou blog založí šéf anebo někdo aktivní z nadšení. To postupně opadne a z přidávání nových informací se stane nudná rutina, která je často nad rámec pracovní náplně.”
Särkozy přitom hledá inspiraci v poptávce svých čtenářů. „Sleduji diskuzní fóra, sociální sítě, trendy ve vyhledávačích, a to i v tom u mě na blogu. Pokud není poptávka, vždy se dá nějaký starší článek rozšířit anebo ke starší kauze přidat nové aktuální informace. Lidé mají rádi pokračování,” připomíná a dodává, že řadu článků publikuje i na základě vlastních zkušeností a experimentů. Velkou oblibu čtenářů si podle něj mohou získat i fotografie ze zákulisí firmy s nádechem bulváru.
Své si o tom myslí i marketingový poradce Daniel Nytra, který se o blogování nedávno rozepsal a který mi například doporučil vytvořit si na začátku analýzu klíčových slov a hledat v ní slova „jak”, „proč” a podobně. Dále je podle něj efektivní oslovit svou e-mailovou databázi, poznamenávat si průběžně během dne nové nápady, procházet diskuze a komentáře na relevantních webech a v neposlední řadě se dívat i k české a zahraniční konkurenci a rozvíjet její články.
Efektivita naší práce, která je založena zejména na kvalitním obsahu, cílené distribuci a výdrži, se ale nemusí projevit hned, jak ostatně sám dodává: „Projeví se až časem, a to díky řadě věcem. Nejste ještě dostatečně vypsáni, nepracujete správně s titulky, nemáte dostatečně velkou databázi e-mailů, neplníte vlastní termíny publikace a po spoustě dalšího třeba jednou zjistíte, že jste otrokem vlastního blogu rádi.”
Kolik obsahu je hodně a kolik málo, je velmi těžké určit. Blog by nejspíš neměl být celé měsíce mrtvý a měl by vycházet z nějaké strategie, kterou si firma určí. Podle obsahového stratéga a copywritera Mariána Kábeleho je důležitá hlavně pravidelnost. „Čtenáři si na to zvyknou a časem se budou třeba i těšit na nové příspěvky. Za rozumné minimum považuji publikování alespoň jednou týdně.“
Podle něj je blog nejběžnější středobod obsahového marketingu. Většina obsahového dění se totiž odehrává na něm nebo kolem něho. Proto je nutné nejdříve promyslet, proč vlastně blog zakládáme, co od něj očekáváme a kolik si pro jeho tvorbu vyčleníme času. Myslet musíme i na samotné čtenáře a předem definujeme, proč by jej měli sledovat. Stejně tak nesmíme zapomenout na otázku finanční, a to třeba i na nákup fotografií či propagaci.
„Příspěvky vytváří živí lidé. A ty to musí bavit. Troufám si tvrdit, že když někdo bloguje z povinnosti, je to pak na výsledku poznat. Takže trochu zábavy! Zápisy o zasedání nebo články o tom, jak se zaměstnanci firmy vzdělávali na semináři, si zřejmě nikdo chtít číst nebude. Jaká témata baví cílové publikum, napoví průzkum,“ radí Kábele a jako příklady populárního obsahu uvádí nahlédnutí pod pokličku do výroby: jak žijí a co dělají zaměstnanci, tipy, zlepšováky, rady, návody, jež souvisí s oborem firmy a jež čtenářům v něčem pomohou.
Strategie společnosti ACOMWARE je jednoduchá – snaží se čtenářům nabídnout zajímavé informace a statistiky, k nimž mají díky své pozici na trhu přístup. To vše doplňují firemními novinkami a jak sám Gric dodává, populární je i seriál o specializovaných e-shopech. Přispívat se snaží 8 až 10 články měsíčně, přičemž více by už podle nich ztrácelo na efektivitě.
Podle Vaisové je magazín součástí obsahové strategie eBRÁNY a již zmiňovaný koordinátor je zodpovědný za udržení celkového konceptu. Při přípravě obsahu se navíc musí držet několika pravidel, mezi něž patří například to, že články musí být praktické a přínosné pro čtenáře, kteří si díky nim mohou vylepšit svůj web či e-shop. Články samozřejmě nesmí být primárně prodejní a veškerá tvrzení musí být doložitelná dostupnými zdroji. Jak Vaisová dodává: „Uplatňujeme základní pravidlo obsahové strategie, tedy nauč se dávat, abys dostával.”
Blogeři, nezapomeňte…
Jak ke tvorbě blogu přistupujete vy? Jaké vaše články byly nejčtenější a podle jaké strategie při jejich tvorbě postupujete?
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 roky
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |