Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Prošel si tím úplně každý. Skončil v zaměstnání nebo se studiem a vydal se na volnou nohu. Myslel si, že má dostatek znalostí a zkušeností, aby o něj měli lidé zájem a poptávali jeho služby. Jenomže kýžený úspěch se ne a ne dostavit. Klienti nepřicházeli, podnikání nevydělávalo. Jak se tomu vyhnout?
Podnikat na volné noze přináší určitou volnost. Nemáte pomyslného šéfa, který nad vámi dennodenně stojí a řídí vaši práci. Zároveň s sebou ale freelancing nese i obrovskou zodpovědnost – musíte tím šéfem být vy sami a musíte si kromě organizace práce dokázat práci vůbec obstarat.
Dali jsme dohromady několik tipů, jak jako freelancer můžete získat své první zakázky a jak docílíte toho, aby vás nacházeli noví klienti sami. Pojďme se na ně podívat…
Řada freelancerů se potýká s jedním zásadním problémem. Nabízí všechno, ale v podstatě nic. Na jejich stránkách najdete víc služeb, než kolik by dokázala nabídnout leckterá agentura. Pro zákazníky se tak stávají těžko čitelnými a tak trochu i brouky pytlíky. Co se tedy zákazníkům má vybavit, když se řekne vaše jméno? Co umíte a s čím jim jste schopni pomoci?
Inzerce | Chci tu být také
„Najděte si obor nebo jeho fragment, ve kterém ideálně nikdo není, ale lidé jsou za něj ochotni platit. Pokud chcete vytvořit vlastní obor, tak potřebujete pochopit zákonitosti trhu a najít v něm nějaký vztah, kterého si zatím nikdo nevšiml,“ radí začátečníkům webový konzultant Jan Řezáč, který ve svém podnikání rovněž vychází z velmi důkladně promyšlené strategie.
Zároveň dodává, že proto, aby se o vás mluvilo, je potřeba 10 let dělat jednu věc stále lépe a neustále o tom mluvit: „Od roku 2004 tvořím kontinuálně obsah, který je nějakým způsobem smysluplný pro lidi, kteří se zabývají webem ať z pozice dodavatele, tak z pozice zadavatele. Dělám to 11 let, takže se to logicky někde projeví.“
Více o tom, jak se jako freelancer odlišit, se dočtete v následujících dnech v připravovaném článku. Sledujte nás: Follow @mladypodnikatel
Od roku 2008 píše blog. Také rozesílá newsletter, přednáší, školí a snaží se být co nejvíce vidět. Marketingová poradkyně Magdalena Čevelová však každému freelancerovi doporučuje nejdříve promyslet, jak chce být vidět a v čem je odlišný od konkurence. „Co si má zákazník v souvislosti s vaším jménem představit?“ ptá se Madla a dodává, že důležité jsou i vlastnosti, pocity a sebemenší detaily.
TIP: Každý budujeme značku, většina z nás ale nevědomě. Unikátní rozhovor s Karlem Novotným
VIDEO: Jak budovat značku?
„Pro většinu freelancerů je potom dobrá cesta vybudovat si nějakou platformu (typicky vlastní web nebo blog) a na ní začít tvořit nějaký obsah. Psát články, točit videa, odpovídat na otázky potenciálních zákazníků. Smysl dává také zkusit nabídnout své články médiím nebo zavedeným blogerům jako guest post,“ popisuje Madla.
Skvělým způsobem, jak být vidět, je i vytvoření obsahu, který nabídnete zadarmo. Třeba copywriter Otto Bohuš napsal vlastní e-bookovou trilogii, nabídl ji zadarmo a sklidil velký úspěch – e-booky mu přinesly 10x více zakázek, než kolik jich měl v minulosti. Jak se mu to povedlo se můžete dočíst v tomto článku.
Jak se tedy zviditelnit?
„Potkávání se na eventech nějakým způsobem ovlivní zhruba třetinu všech našich obchodů a přímo díky nim uzavřeme až pětinu kontraktů, což rozhodně není málo,“ neříká freelancer, ale v rozhovoru pro Marketing&Media CEO globálně úspěšné společnosti SocialBakers Jan Řežáb. Pokud pomáhají eventy tak velké firmě a svoje kladné zkušenosti popisuje první Čech, který se dostal do žebříčku 30 under 30 časopisu Forbes, pomohou určitě i vám.
„Na networkingových akcích si člověk především krásně natrénuje různé verze svého tzv. elevator pitche (česky řečeno ‚co dělám‘),“ říká Petr Krejčí, organizátor MinutovýNetworking.cz. „Každá akce je specifická, nicméně společným jmenovatelem je jistě to, že dotyčný může sdělit světu, co dělá a umí, poslechnout ostatní a dozvědět se o nich více a o jejich oborech podnikání také.“
Právě podobné akce pro vás mohou být skvělým způsobem, jak získat první kontakty a reference. Petr mi například řekl, že jeho setkání navštěvují hlavně majitelé firem, živnostníci, ale i spousta dalších zajímavých osobností. Důležité je ale umět se odlišit. „Radím všem účastníkům, aby se prezentovali tím, jaký přínos mají pro ostatní, co ostatním můžou přinést. Také aby používali krátké příběhy a reference,“ radí Petr a jako příklad udává Jirku Kaskadéra z Dne D, který se představil velmi originálním způsobem.
Nejde samozřejmě jen o komunikaci mezi dvěma lidmi. Specialista na Facebook David Lörincz má dnes už klientů spoustu, přesto ale lituje, že nezačal dříve psát svůj newsletter. Povedlo se mu nasbírat přes 1000 kontaktů a jak dodává Pavel Pola, psát může opravdu každý. „Cenné jsou všechny možné rady, inspirace, návody, názory a postoje. Čím praktičtější, tím lepší.“
Podobně to vidí i Madla Čevelová: „Hlavním cílem mého newsletteru není přímý prodej, ale připomínka, udržení kontaktu. Můj prodejní cyklus je většinou dlouhodobý. Řada klientů třeba dva roky čte blog a odebírá newsletter, než se mě rozhodne oslovit. Takže lepší měřítka než konverzní poměr jsou pozitivní ohlasy a přibývání čtenářů.“
E-mailingu freelancerů jsme se věnovali více v tomto článku. Dozvíte se v něm třeba následující:
Schválně jsem napsal webovou vizitku, protože to nemusí být zrovna vlastní webové stránky. Být na internetu může být pro spoustu freelancerů nezbytné. Lidé dnes hledají služby převážně online, a proto je dobré vytvořit na internetu místo, kde budete prezentovat sebe, své služby a kontaktní informace.
Nemusí to být zrovna vlastní web. Existuje mnoho různých katalogů, které můžete využít. Vlastní web vám přesto může nabídnout podstatně více možností (třeba blog, prostor pro práci s newsletterem apod.). „Freelancer nepotřebuje nikterak složité stránky. Mnohdy stačí nainstalovat WordPress, najít vhodnou, kvalitní a bezpečnou šablonu a stránky jsou na světě,“ radí Adam Pýcha z naší společnosti iParťák, která provozuje tento magazín, s tím, že stránky by měly nabízet hlavně následující:
Sám ale dodává, že mít webové stránky nestačí. Musíte s nimi umět pracovat a proměnit je v účinný marketingový nástroj. Jak říká David Lörincz v našem rozhovoru: „Kdybych byl elektrikář, vytvořil bych si skvělé webové stránky a budoval bych komunitu.“ Začněte klidně s málem a postupně jej rozvíjejte. Nebojte se testovat, zkoušet nové věci a průběžně je vyhodnocovat.
Když jsem se bavil s různými freelancery a ptal jsem se jich, jak získali své první zakázky, většinou jsem se dozvěděl, že to bylo díky doporučením nebo jejich webovým stránkám. Narazil jsem ale i na freelancera, který začínal prací pro neziskové organizace, vytvořil si první reference a ty pak prezentoval novým klientům.
Špatné nejsou ani inzeráty. Možná bychom se divili, kolik volnonožců reaguje na různé poptávky na internetu, byť přiznávají, že jejich efektivita je většinou velmi nízká.
Pokud tedy stále tápete, zkuste následující:
Víte o tom, že mnoho freelancerů už bylo hostem našich rozhovorů? Koukněte tady a načerpejte jejich zkušenosti.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 roky
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |