Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Sociální sítě hýbou v posledních letech zásadně využitím volného času a způsobem komunikace v online světe. Každý na nich chce být a sdílet vše se svými fanoušky či „sledovateli“. Celosvětově dominuje facebook.com, což není žádnou novinkou. My se však v tomto seriálu podíváme i na jeho menší bratry a sestry, kteří sice u nás v Čechách nedominují, ale za povšimnutí určitě stojí. Mohou vám totiž ve vašem podnikání značně pomoci, zejména pak v brzké budoucnosti.
Nejprve bychom se měli podívat na nabídku, kterou zde máme. Ze zahraničních sociálních sítí jsou to Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Youtube, Instagram, Pinterest a Foursquare. Existují samozřejmě i další, ale zmíněné patří celosvětově mezi největší. S ryze českými sociálními sítěmi jsme na tom hůře – máme tu Lidé.cz, Spolužáci.cz a LíbímSeTi.cz. Ostatní již upadli v zapomnění a není o nich dávno slyšet. Lidé.cz a LíbímSeTi.cz byly od začátku založeny na českém trendu seznamování, nikoliv na hromadném sdílení informací. Díky tomu je nástup Facebooku převálcoval a dnes fungují spíše jako erotické seznamky než jako sociální sítě, jak je dnes chápeme. Spolužáci.cz jsou výjimkou, která potvrzuje pravidlo. Nejde zde o seznamování, ale o udržování kontaktu mezi lidmi z off-line komunit – typicky spolužáků, jak název napovídá. I této netradiční síti Spolužáci.cz dnes Facebook silně konkuruje.
Koukneme-li se na sociální sítě z pohledu čísel, výsledek je následovný:
Název Inzerce | Chci tu být také |
Počet uživatelů ve světě |
Počet uživatelů v ČR |
1,1+ miliardy | 4+ milionů | |
Google+ | 400+ milionů | 400+ tisíc |
200+ milionů | 160+ tisíc | |
200+ milionů | 240+ tisíc | |
100+ milionů | 14+ tisíc | |
50+ milionů | Není známo (řádově cca desítky tisíc) | |
Foursquare | 20+ milionů | 40+ tisíc |
V tabulce bychom měli uvést ještě YouTube.com, nicméně na YouTube se nehovoří přímo o uživatelích, ale o návštěvnících. YouTube.com je celosvětově třetí nejnavštěvovanější stránka a v rámci ČR druhá nejnavštěvovanější stránka s 4,8 miliony unikátními návštěvníky měsíčně. První návštěvností v ČR i světě je Facebook.com a ve světě je druhý Google.com.
Každou ze sítí si v tomto seriálu stručně představíme, řekneme si, o čem která síť je a jak ji využít pro váš online business. Musíme jednoznačně začít tou největší, ač ji většina z nás dobře zná.
Facebook je celosvětově největší sociální síť, která byla založena v roce 2004. V roce 2012 vstoupil Facebook na burzu a v tom roce měl hodnotu 104 miliard USD. Od té doby hodnota akcií značně klesla, a zbavila se jich proto i řada předních představitelů firmy.
Na Facebooku je nutná registrace, po jejímž provedení se stanete uživatelem. K tomu vám musí být minimálně 13 let. Abyste mohli Facebook využívat pro podnikání, musíte si založit osobní profil. Na ten se váží všechny činnosti na síti. Jako uživatel (vlastník osobního profilu) si můžete vytvořit tzv. stránku, kterou pojmenujete dle vlastní volby (třeba podle své firmy nebo projektu) a je veřejná pro všechny uživatele systému. Její veřejné a neveřejné části lze nastavovat. Založením stránky získáváte něco jako webovou stránku svého projetu/firmy. Taková stránka má přesně danou strukturu a lze na ní vyplnit mnoho údajů. Hlavním cílem stránky je „sbírat“ na ní tzv. fanoušky. To jsou ostatní uživatelé sítě, kteří na stránce označí „To se mi líbí“, čímž se stávají fanoušky dané stránky.
Jakmile se uživatel stane fanouškem stránky, sdílí s ním stránka jako taková vložené příspěvky a takovému uživateli se zobrazují příspěvky stránky na jeho tzv. zdi, kde se mu průběžně načítají statusy a příspěvky od všech jeho přátel a stránek, jejichž je fanouškem. Díky tomuto postupu pak můžete s uživateli jednosměrně komunikovat. Tzn. že něco napíšete na stránku a uživateli se to zobrazí na zdi.
Komunikace nemusí být vždy jen jednosměrná, ba dokonce je žádoucí, aby byla obousměrná. Facebook nabízí, aby uživatelé na příspěvky, které máte na stránce a oni na zdi, mohli reagovat. Na výběr uživatelé mají 3 možnosti reakcí:
Komentáře k příspěvku se zobrazují přímo pod příspěvkem a jednotliví uživatelé, kteří vidí příspěvek, si je mohou zobrazit a číst. Sdílením příspěvku se stane to, že si ho uživatel převezme a jednoduše kliknutím zkopíruje na svůj profil. Tím dochází k zobrazování příspěvku jeho přátelům a šíří se dále mezi lidi. Poslední možností je „To se mi líbí“. Je to jakési vyjádření uživatele, že se mu status líbí nebo že se s ním ztotožňuje. Čím více takových komentářů, sdílení a tzv. „lajků“ (pozn.: označení To se mi líbí je podle anglického slova LIKE označováno za lajkování) máte, tím lépe pro vás. Vidíte, že na vás uživatelé reagují a mají vás rádi. To jak na vaši stránku uživatelé reagují se označuje jako „talking about“, česky „mluví o tom“.
Mohlo by se zdát, že princip Facebooku jako takového je logický a že se jedná o geniální nástroj pro marketingovou propagaci. Není ovšem tak přímý, jak se v této teorii píše. Příspěvky na vaší stránce se nezobrazí všem vašim fanouškům, protože to pro Facebook není zrovna žádoucí. Ještě nedávno se příspěvek na stránce zobrazil v průměru cca 25 % fanoušků, v poslední době je to už jen cca 16 % fanoušků a trend snižování „volného“ zobrazování se stupňuje.
Ptáte se proč? Je to jednoduché. Je to necelý rok, co facebook zavedl tzv. sponzorované příspěvky. Co to znamená? V podstatě si zaplatíte za to, že váš příspěvek na zdi uvidí uživatelé… Už vám svítá? Ano? Proč by Facebook zobrazoval něco zadarmo, když mu za to můžeme zaplatit? A komerční stránka principu zobrazování příspěvků se rozbíhá. Počet fanoušků, kterým Facebook vaše příspěvky volně zobrazuje, se snižuje. Následkem je, že buďto nejste tolik vidět, nebo si musíte zaplatit.
Nevěšte hlavu, se vším se dá něco dělat, i když ne zas tak moc. To, jak moc se zrovna vašim fanouškům budou příspěvky zobrazovat, záleží čistě na jejich (bohužel ne vaší) aktivitě. Pokud totiž pravidelně dávají příspěvkům od vás lajky, sdílejí je nebo je komentují, představují pro Facebook mnohem relevantnější fanoušky vaší stránky než všichni ostatní, a proto jim zobrazí vaše příspěvky přednostně. Opět je to logické – pokud sdílejí, lajkují nebo komentují, tak je vaše příspěvky zajímají a měli by je vidět.
Naopak fanoušek, který jednou vaší stránce dal To se mi líbí a od té doby neprovedl žádnou reakci, ztratí po nějakém čase z pohledu Facebooku hodnotu a nebude se mu žádný z vašich příspěvků zobrazovat, tedy pokud si to opět nezaplatíte.
Platit za příspěvky se může zdát jako dobrá cesta. Ale i zde pozor. Nesmíte platit zbytečně moc, protože pak to skončí špatně. Je znám případ, kdy nejmenovaná politická strana (spíše její marketingová agentura) při své kampani dala na jeden příspěvek limit na zobrazování přes 30 000 Kč.
Výsledkem bylo, že Facebook ho zobrazil v ČR snad každému, a protože už neměl komu příspěvek zobrazovat, tak i přes to, že bylo nastavené cílení výhradně na ČR, vpustil příspěvek do Indie. Výsledkem bylo vyčerpání limitu, což je u Facebooku téměř vždy, ale zároveň i desítky komentářů napsaných „klikyháky“ v indičtině. Věřím, že toto nebyl smysl kampaně.
Dříve se nabízela možnost zaplatit za příspěvek jen při jeho zadávání, nyní je na stránce další možnost placení v hlavičce a v pravé části. Tlak na placení je čím dál tím větší a je vidět, kam se trend ubírá.
Abychom o Facebooku nekončili negativně, tak se podíváme, jak sehnat fanoušky. Důrazně varuji, abyste je nikdy nenakupovali. Na online fórech a u různých agentur je mnoho nabídek na stovky, tisíce nebo desetitisíce fanoušků za pár hodin nebo dnů. Jejich cena je dokonce i jen pár korun.
Bohužel se však v 99 % jedná o podvodné fiktivní účty, které vám nikdy nic nepřinesou. Fanoušky tedy získávejte vždy pouze přirozenou cestou, a to i přes to, že to půjde velmi pomalu nebo spíše to nepůjde skoro vůbec. Jen takoví fanoušci mají skutečnou hodnotu a nejsou jen zbytečným číslem pro nic za nic.
U Facebooku existuje možnost propagace ještě formou klasické reklamy, ale to pro článek o sociální sítích pro podnikání nepovažuji za relevantní. U stránek je potřeba zmínit ještě jednu důležitou věc na závěr – volte jméno stránky uvážlivě.
Pokud máte do 100 fanoušků, lze jméno ještě změnit. Jakmile dosáhnete limitu 100 fanoušků, tak již název nikdy nezměníte. Zároveň neinvestujte do své Facebook stránky horentní sumy, protože Facebook může bez uvedení jakéhokoliv důvodu vaši stránku kdykoliv zrušit.
Pokud zároveň máte stránku navázanou pouze na jeden účet správce, je to velká chyba. Jakmile totiž Facebook – opět z jakéhokoliv důvodu – zruší účet jednoho jediného správce a jiný není, tak se ke stránce nikdo nikdy už nedostane. Proto mějte vždy správců více.
Tolik o první ze zmíněných sociálních sítí. Facebooku jsme věnovali trochu více času, protože obsahuje asi nejvíce zajímavostí a zádrhelů, na které je potřeba si dát pozor. V dalším díle seriálu o sociálních sítích se podíváme na Google+ a další sociální sítě.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Působí jako konzultant e-shopů se zaměřením na UX, CRO a uživatelské testování. Vede e-shop SvětBot.cz, píše odborný blog, pořádá konference a napsal vlastní knihu.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |