Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Měsíc březen představuje pro mnoho studentů čas těžkého rozhodování o tom, zdali se vydat na vysokou školu, nebo se raději věnovat jiným věcem. Jsme podnikatelský magazín a sleduje nás řada mladých lidí, kteří už rozjeli svá podnikání, a toto rozhodnutí je právě může čekat. Existuje správná cesta, kterou se vydat?
Ne nadarmo se říká: „Dej studentovi čuchnout k penězům a stane se problém.“ Je to pravda. Nejen na internetu se pohybují desítky a možná i stovky lidí, náctiletých snaživců, kteří více či méně prahnou po tom, být podnikateli. Založení živnosti po dovršení osmnácti let dnes už není problém, takže nic nebrání tomu, aby se studenti vrhli na vlastní podnikatelskou kariéru a třeba se i stali úspěšnými. Většina takových mladých ale řeší jeden základní problém – školu.
Není. Ať už si to chceme přiznat nebo ne, škola z nás dělá zaměstnance. Shoduje se na tom mnoho autorů známých knih, mezi něž patří například Robert T. Kiyosaki, jež se proslavil citátem: „Většina lidí zápasí s penězmi, protože se ve škole dozvěděli jen to, jak pracovat za peníze.“ Škola podnikatele skutečně nevychová, není k tomu zařízena a ani to není její cíl. Studenti se učí plnit úkoly, sbírat známky a zvládat zkoušení. V dnešní době je už i maturita považována za základ a střední škola za jakýsi odrazový můstek na vysokou. Mít dnes maturitní vysvědčení už není takové terno jako v minulosti. Naštěstí se ale objevuje stále více lidí, kteří si uvědomují smysl školy a třeba jí už nepřisuzují takovou váhu.
Kdo kdy hledal na internetu nové spolupracovníky či zaměstnance, možná si všiml zajímavého jevu. Mezi zájemci o někdy i otrocky placenou práci jsou držitelé různých titulů. Od inženýrů až po magistry. Ti všichni jsou schopni pracovat i za méně než 100 Kč za hodinu jenom proto, že nemohou najít práci. Už dávno neplatí rčení, že s titulem to dál dotáhneš. Možná ano, ale titul rozhodně není jistotou v získání zajímavé a hlavně jisté práce.
Inzerce | Chci tu být také
Názory jsou různé. Někteří lidé hájí školní systém a stále jej považují za základ. Člověk by se měl vzdělávat, ale je otázkou, zda jedině škola nabízí vzdělání v takové míře, v jaké bychom chtěli, a zda vzhledem k časové náročnosti školní docházky je výsledek úměrný. Odpověď je na každém z nás, stejně jako cesta, kterou se vydáme.
Podnikání při studiu s sebou nese několik výhod, ale i mnoho nevýhod. Pokud máte živnostenské oprávnění a status studenta, zbavíte se sociálního a zdravotního pojištění, což dělá několik tisíc měsíčně. Jste-li se svým podnikáním v začátcích, mohla by taková částka být nezvladatelná. Na vysoké se rovněž můžete dostat k mnoha dalším bonusům – snadněji a levněji cestovat, sbírat kontakty, potkávat nové lidi a podobně. V neposlední řadě si také prodloužíte mládí. Makat už budete celý život.
Na druhou stranu se upřednostněním podnikání zbavíte velkého žroutu času. Škola je sama o sobě časově skutečně velmi náročná, takže není divu, že na všechny své aktivity nemusíte mít čas. Jen nízké procento prosezených hodin je pro vás přínosné, stejně jako počet informací, jež obdržíte. To je smutná realita. Škola je schopna cílit přesně na vaše potřeby a zájmy, vždy se ale musíte učit i něco, co je vám naprosto k ničemu. Tak už je to od základky.
Zároveň musíte počítat se smutným, ale pravdivým rizikem. Podnikání se nemusí vyvést. To, že se vám daří teď, nevěští úspěch do budoucna. Za rok či dva můžete zkrachovat, což teď možná nečekáte. Pak se vám již podnikání nepovede nastartovat a začnete postrádat titul, který vám při hledání zaměstnání rozhodně může pomoci.
Mnoho úspěšných lidí vysokou školu nemá. Lze mezi ně zařadit například Billa Gatese, Steva Jobse a další; z českého prostředí třeba Czech Made Mana Zdeňka Kubíka. Jsou ale i tací, co školu na chvíli odložili, rozjeli svůj byznys a po pár letech se do školy opět vrátili. A samozřejmě existuje i řada podnikatelů, kteří studovali při svém podnikání a vše zvládali. Ne každému se to ale může povést.
Rozjet před vysokou úspěšný byznys není snadné, ale také to není nereálné. I mezi školáky existuje řada úspěšných podnikatelů a bylo tomu tak vždy. Ivo Lukačovič založil svůj Seznam.cz ve svých 22 letech, ve stejném věku založil Ondřej Tomek portál Centrum.cz a zapomenout nemohu na Jana Řežába, který v sedmnácti založil firmu RedBoss s milionovými obraty. Příkladů je samozřejmě více.
Lidem, kteří už mají nějaký odstup, se to může mnohdy zdát až banální. Problém je ale uvnitř. Řada mladých podnikatelů má problém se školou, způsobený úspěchy v podnikání, zažitý ve svém nitru. Pokud je někdo podnikatelem tělem i duší, velmi těžko se mu povede klidně zvládat studium vysoké školy, do níž musí třeba i dojíždět. Každý má jiné důvody. Někdo si vytvořil takové množství práce, že školu nestíhá, někdo třeba jen prostě chce podnikat, ne studovat.
Pro podnikání jsou klíčové zkušenosti, což prokázal i průzkum společnosti Ernst & Young, která oslovila celkem 685 podnikatelů. Výsledky ukázaly, že 33 % respondentů považuje zkušenosti za nejdůležitější faktor při dosahování úspěchu. Dále se povedlo zjistit, že 45 % z dotázaných začalo podnikat po dovršení 30 let věku, 60 % bylo v minulosti zaměstnanci, tři z deseti podnikatelů považují vysokoškolské vzdělání za nejlepší možnost, jak zkušenosti získat, a čtvrtina je nabyla díky svému mentorovi (zdroj iDnes.cz).
„Pokud se rozhodujete, zda jít studovat, nebo se hned vrhnout do pracovního procesu, tak vám doporučím jednu věc – 100% jděte na vysokou školu! Proč? Protože pokud se necháte zaměstnat ihned po škole, tak přijdete o spoustu možností a příležitostí a jakmile se jednou ocitnete v pracovním procesu a pronajmete si / koupíte si byt, splácíte auto atd., tak se jen velmi těžko z tohoto pohodlí odchází. Takže i když dostanete podnikatelský nápad, tak jej jen velmi těžko budete realizovat. Pokud by vás zajímalo, jaké to je pracovat z domu a váš zaměstnavatel toto nenabízí, tak to opět nezjistíte.
Proto jděte na vysokou školu. Získáte 3-5 let času na rozmyšlenou, jaká životní cesta je ta pravá. Můžete vyzkoušet spoustu „zaměstnání“ a oborů formou brigád. Ve většině případů vás minimálně ze začátku budou dotovat rodiče. Bydlení, cestování, vstupy, zboží, vše máte s obrovskými slevami. Nikdy v životě již takové výhody, jako na VŠ, mít nebudete. Využijte tento čas na vyzkoušení co nejvíce věcí a navázání co nejvíce kontaktů. Rozhodně vysokou školu neprochlastejte! To, kolik kontaktů a zkušeností naberete během školy, určuje, jak následujících 10 let bude vypadat váš život a vaše kariéra.
Já osobně jsem založil svou první firmu již na vysoké škole po prvním ročníku. Během mého studia víceméně spala a využíval jsem ji převážně k fakturaci za drobné zakázky. Během studia jsem vyzkoušel dělání zakázek pro malé i větší firmy a zjišťoval, jak to kde chodí. Takže po dokončení školy jsem věděl, že v tomto směru chci pokračovat a že chci pracovat z domu.
Dodnes se navíc velmi rád setkávám se svými spolužáky a zjišťuji, jak si můžeme v podnikání vzájemně pomoci. Už 2x jsem byl svědkem toho, jak mnozí mí kamarádí změnili svá zaměstnání. A to vše právě díky kontaktům a vazbám, které si na škole vybudovali.
Co se týče samotného vzdělání, tak to není špatné. Já osobně titul Ing. nepoužívám, nic konkrétního mi nepřináší. A za obecný rozhled děkuji, ale po těch 5 letech, co jsem z VŠ pryč, se stejně obrovské množství věcí změnilo. Sám jsem po bakaláři chtěl školu opustit, vždyť přece vydělávám a podnikání by bylo lepší volbou než dřepět ve škole. Dnes jsem velmi rád, že jsem to neudělal a že jsem na škole zůstal.“
[poll id=“7″]
Není to lehká otázka a odpověď na ni není jednoznačná. Napište nám do komentářů, jaký máte názor. :)
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 1 dnem
Před 1 týdnem
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |