Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Každý třetí návštěvník e-shopu si informace o zboží zjistí online, ale samotný nákup realizuje v kamenné prodejně. Podle expertů panelu e-shopista nepředstavuje samotný ROPO efekt pro e-shopy zásadní problém. Řada z nich jde v tomto ohledu svým zákazníkům naproti realizací showroomů a kamenných prodejen. Problémem zůstává, jak ho měřit.
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Největší hrozbou pro e-shopy není ROPO efekt samotný, ale to, pokud na základě jejich online kampaní a nabídky nakonec zákazník nakoupí v konkurenčním kamenném obchodě. Velké e-shopy si podle mě ROPO efekt uvědomují. Svědčí o tom fakt, že mnoho z nich rozvíjí síť svých kamenných prodejen a showroomů. Těžko říct, jestli očekávat růst, nebo pokles, protože se ROPO efekt těžko měří. Valná většina obchodů tato čísla nesdílí a není jasné, zda a jak je vůbec měří. 33 % je taková obecná klasika. Už v roce 2014 podobné číslo, přesněji 34 %, uváděla studie Deloitte a eBay pro britský trh. Osobně si myslím, že jako celek se toto číslo příliš měnit nebude.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Inzerce | Chci tu být také
Některé české firmy se určitě o měření ROPO snaží, ale třeba velké e-shopy podle mě nevytěžují své možnosti dostatečně. Například Alza po vás v showroomu nevyžaduje váš případný účet, díky kterému by si mohla vždy spojit nákup s vaším pohybem na webu. Je možné, že se snaží svá data propojovat na základě jiné informace. Příkladem, i když ne čistě tuzemským, který se o měření ROPO snaží, je IKEA. Pracuje například se svým klubem IKEA Family, na základě nějž vidí, jak zákazník reaguje na určité nabídky a co nakupuje. Rozhodně ale žádná firma nedisponuje žádnými zázračnými nástroji na měření ROPO. Musí především dobře pracovat s daty, které má, a umět je propojit.
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Slovo problém bych nahradil slovem výzva. Je to příležitost pro e-shopy, které dokážou ROPO efekt správně využít. Týká se to hlavně těch, které mají vlastní pobočky a prodejny. 33 % je určitě hodně vysoké číslo. ROPO efekt je u nás silnější než v Británii nebo Německu. Kvůli tomu se odvážím tvrdit, že trend bude v budoucnu stagnovat, a pokud poroste, tak ne příliš zásadně.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Věřím, že firmy jako Mall.cz a Alza si určitě velmi efektivně vyhodnocují a měří, jak velký dopad na ně ROPO efekt má. Vyhodnocování je ale pořád hodně obtížné a patří do šedé zóny marketingu, kde se přesný výsledek jen velice špatně odhaduje. Jelikož ale stále přibývají nové pobočky a showroomy, myslím, že ROPO efekt je silný a vyplatí se přemýšlet, jak ho nejlépe využít pro růst vašeho byznysu.
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
ROPO a jeho správné měření je určitě příležitostí pro velké e-shopy. Malé a střední musejí kvalitu svých služeb inovacemi a cenovou politikou přizpůsobit tak, aby se dokázaly s efektem vyrovnat. Myslím, že v krátkodobém horizontu bude ROPO efekt stagnovat. Co se týče toho střednědobého, bude hodně záležet, do jaké míry budou tradiční retailoví hráči investovat do e-commerce a navyšovat v této oblasti svůj tržní podíl. Dále je potřeba si uvědomit, že tradiční model, kdy se zákazníci jdou na provozovnu poradit s odborníkem a vybrat si produkt, už je upozaděn. Zaměstnanci velkých retailových řetězců mají obvykle nízkou znalostní bázi a v podstatě dokážou jen na základní úrovni poradit zákazníkům, kteří si nedělali online rešerši produktů a jejich funkcí. Výjimku tvoří například showroom Alzy s velmi kvalifikovaným a odborným personálem. Myslím, že v této oblasti je značný potenciál pro e-commerce i retail a jeho případné využití pak může v dlouhodobém horizontu míru ROPO efektu ovlivnit.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Přiznám se, že si nevybavím žádnou případovou studii dobrého a úspěšného měření ROPO efektu. Každopádně ve spojitosti s trendem pokročilé analýzy dat věřím, že se v brzké době dočkáme inspirativní ukázky i na tuzemském trhu.
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Problém ROPO efektu je jen v možnostech měření online marketingu. Marketingové týmy by s ním měli počítat a brát ho v potaz při vyhodnocování kampaní. V porovnání s více rozvinutými ekonomikami je 33 % nadprůměrné číslo. Proto si myslím, že s postupně se zvětšující důvěrou v online prodejce bude tato hodnota klesat.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Nevím o nikom, kdo by se tím zabýval podrobně. Obrovskou příležitost, jak si tento trend ověřit, mají všichni retail hráči s věrnostními programy, kteří do ecommerce právě vstupují. Příkladem může být třeba nedávný vstup DM drogerie, která provozuje oblíbený věrnostní program.
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Podle mne záleží, o jaký typ e-shopu se jedná. Pokud zákazník hledá šaty na webu autorizovaných obchodů, jako je třeba H&M, a ty si pak koupí v kamenném obchodě, to jako zásadní problém neberu. Pro e-shop je podle mě negativní situace, kdy si zákazník na jeho stránkách prohlíží například produkty se zdravou výživou, čte recenze, kontroluje ceny a poté je zakoupí v kamenném obchodě jiné firmy. Myslím, že v budoucnu hodnoty ROPO efektu budou klesat. Lidé upřednostní nákupy přes internet, a to například díky možnosti reklamace. V zahraničí to tak už naprosto běžně funguje.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Bohužel nevím.
Jak zásadní problém představuje podle vás ROPO efekt pro české e-shopy? Je číslo 33 % moc, nebo málo? A bude do budoucna spíše růst, nebo klesat?
Popravdě se mi 33 % zdá přiměřených, ale záleží to vždy na konkrétním případu.
Víte o příkladech tuzemských firem, které dokážou ROPO efekt dobře měřit? Jak to dělají?
Ne.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Tento článek je komerčním sdělením našeho inzerenta. Redakce proto za jeho obsah a informace a nabídky v něm uvedené nijak neodpovídá.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 týdny