Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Pavel Ungr se řadí mezi naprostou špičku českých SEO konzultantů. Pracoval pro největší české agentury jako H1.cz a Ataxo. Dnes je na volné noze, přednáší a publikuje. Jaká je podle něj budoucnost optimalizace pro vyhledávače, jsme se ho rozhodli zeptat v našem dalším rozhovoru.
SEO se věnuješ asi od roku 2005. Jak se za tu dobu celý obor změnil?
To je dvojznačná otázka. Nezměnil se vůbec a přitom se toho změnilo tolik. Nezměnila se základní logika – optimalizovat web tak, aby z něj vyjela kvalitní odpověď na dotazy lidí na internetu. Měnily se ale různé „detaily“ – strategie a techniky, jak toho dosáhnout.
Z PraSEO technik (čti jak nejlépe podvést vyhledávače) k metodám tvorby kvalitního obsahu (pojďme si ty přední pozice zasloužit). Už naštěstí nepoužíváme hromadné registrace do katalogů, free PR weby ani masově nenakupujeme odkazy (tedy ti chytřejší z nás). Google nás může penalizovat za odkazy, za které nemůžeme, skrývá před námi klíčová slova a můžeme si s vyhledávačem povídat.
To všechno jsou opravdové novinky. Ale základní logika je stále stejná. Tvorba obsahově zajímavého webu, ze kterého budou návštěvníci nadšení.
Inzerce | Chci tu být také
Změnil se i přístup SEO konzultantů k jejich práci? Jak?
U těch lepších se mění stále. Konzultantská role je o neustálém sledování novinek a adaptaci na novou situaci. Jen tak můžeme být jako konzultanti pro své klienty neocenitelným pomocníkem. Takže změna je životní styl dobrých SEO konzultantů.
No a pak jsou ti druzí. Ti, kteří nabízejí stále garance 1. pozice, hromadné registrace do katalogů nebo PR články. Obecně se role SEO konzultantů posouvá od on-page faktorů a strategií linkbuildingu k obsahovým strategiím, komplexním strategiím inbound marketingu a stávají se tak lidmi s velkým přesahem, protože si uvědomují, že SEO svými chapadly sahá do UX, analytiky, PPC, copywritingu nebo sociálních sítí.
Co vše SEO obsahuje? Jaké má SEO konzultant mantinely, mezi nimiž se může pohybovat? Řada lidí si myslí, že jde jen o změnu nadpisu a tvaru URL adres…
Samé těžké otázky dneska, Jirko. Na SEO jsou 2 pohledy, širší a užší. V tom širším znamená SEO vše, co pomůže zlepšit nalezitelnost na internetu. Dobrý YouTube kanál, skvělá mobilní aplikace nebo výrazná cedule či logo na dveřích kamenné prodejny. V tom užším se konzultanti zaměřují pouze na fulltextové vyhledávače typu Seznam.cz.
Oba dva přístupy jsou legitimní. Nicméně já na SEO právě miluju tu různorodost. Dobrý konzultant musí znát základy tvorby webů – HTML, CSS, JavaScript, PHP, nastavení serverů aj. Stejně tak musí být silně kreativní, a přesto se nesmí jako mnozí copywriteři nechat unést a musí být stále nohama pevně na zemi. Je to vzácná kombinace technického a humanitního vzdělání. A proto SEO tak miluju. Jako sociální pracovník se zájmem o religionistiku, který staví weby.
Už jsi to nakousl, ale pojďme to rozebrat více. Jaký smysl či princip mělo SEO dříve a jaký dnes? Kladl se tak velký důraz na obsah jako teď?
Smysl je stále stejný. SEO je jeden z nástrojů online marketingu. Jeho smysl je stejný jako u jiného marketingového kanálu. A marketing je proces, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a uspokojování potřeb a přání zákazníků takovým způsobem, aby došlo ke splnění základních cílů (tedy zisku – ať už znamená cokoliv).
Takže SEO má nějaké své možnosti, jak toho dosahovat – na základě definicí cílových skupin vytváří persón analýzy klíčových slov a další SEO strategie, na základě kterých vytváříme web, který si zaslouží přední příčky vyhledávačů a umožnuje optimální nalezitelnost našeho webu na správné dotazy. Představme si web jako množinu správných odpovědí a my musíme najít ty správné otázky, které na internetu pokládají ti správní lidé. Pokud se nám to podaří, tak marketingový nástroj SEO splnil svůj cíl.
A obsah?
Ten je prostě jedním z nástrojů SEO. Někdy jeho užití smysl dává, někdy méně. Nerad bych, aby došlo k mylnému předpokladu, že obsah je nějaký samospásný buzzword. Je třeba vždy poznat situaci, v které se daný web nachází, a pro tuto konkrétní situaci najít ideální strategii. Někdy v ní bude více obsahu, někdy méně.
A jak podle tebe kvalitní obsah vypadá?
Kvalitní obsah vypadá různě. Nabývá rozličných podob. Nedá se to říct obecně. To máš jako se sexem. Dobrý sex může být v různých situacích odlišný. Stejně tak to platí pro weby. Právě proto budou dobří obsahoví stratégové tak ceněni. Dokáží totiž stanovit strategii pro práci s obsahem na webu i mimo web přímo pro danou situaci. Někdy to budou tuny kvalitních článků, jindy videa, datová žurnalistika, guestblogging a nebo třeba flashové hry. Tady, jako vždy v online marketingu, platí zlaté pravidlo – to záleží. Jinými slovy, obecné pravdy neexistují a vždy je odpověď potřeba vztahovat ke konkrétní situaci.
A Google chce to, co vždycky. Spokojené uživatele, díky kterým může prodávat více reklamy. Takže pokud budeme budovat weby, kde lidé snadno najdou, na co se ptají, Google bude spokojený.
Takže jaká je filozofie Googlu? Chce lidem usnadnit hledání, nebo sobě usnadnit prodej reklamy?
Nerad bych tvrdil, že vím, jaká je filosofie Googlu. Ale Google je vyhledávač, chce spokojené uživatele, kteří potřebují rychle a správně najít odpovědi na své otázky. Díky tomu bude totiž velmi dobře vydělávat, protože bude mít hodně dat o jejich chování a ta může prodávat ve svých reklamních systémech. Takže bych řekl, že chce obojí, protože díky prvnímu může zvyšovat své zisky.
Dnes Google přikládá velkou váhu obsahu. Myslíš si, že se to do budoucna změní a začne vyzdvihovat třeba něco jiného? Dá se Google předvídat?
Myslím, že kromě obsahu, použitelnosti a odkazů to bude autorství. Tedy nějaká kredibilita osoby napříč weby a různými profily na sociálních médiích. Koneckonců na nedávném SMX to Matt Cutts přiznal.
Jak myslíš, že to bude vypadat?
Tak představme si to jako rozšířený authorship. To propojující vodítko nebude jen propojení přes profil Google+, ale bude mnohem širší, takže autorský rank bude něco, co napříč weby dokáže najít jednu osobu a té přičíst nějaké hodnocení, které se bude zpětně promítat na weby.
Jakou roli v tom budou hrát sociální sítě? Bude Google stále více tlačit dopředu Google Plus?
Určitě ano, ne že by chtěl tolik sociální síť, ale musí mít něco proti Facebooku. Navíc integrace dalších svých služeb mu umožňuje mít navrch v boji s Facebookem. Facebook i Google chtějí totiž to samé. Vytvořit funkční platformu mezi uživatelem a „živým“ internetem, aby uživatel neměl potřebu do „živého“ internetu vůbec chodit. Běžnému BFU totiž stačí psát zprávy, poslouchat hudbu, sledovat filmy a občas napsat nějaký dokument a možná plánovat čas. To vše umožňuji platformy Facebooku i Googlu. Facebook umí líp to sociálno, Google zase ty navazující služby a hledání. A Google+ umožňuje propojit to vše v jeden Orwelovský svět. Nejde ani tak o sociální síť, ale spíše o data, která tak získá. A opět, která může prodat v lepším cílení reklamy.
Trochu odskočím od SEO, ale Ivan Sárközi na svém blogu před pár dny publikoval zajímavou úvahu o budoucnosti online zpravodajství, ve které polemizoval o tom, zda nás čeká doba, kdy budeme sledovat místo médií konkrétní redaktory. Myslíš si, že by to se sílící váhou autorství mohlo souviset?
Já myslím, že je to skvělý příklad, co autorství a autor rank budou znamenat. Lidé chtějí odpovědi a raději budou důvěřovat konkrétním lidem než anonymnímu kolosu jménem Česká televize. Filip Horký České televizi trochu zachraňuje zadek. Podobný trend přece vidíme i u agentur – lidé sledují konkrétní jména a důvěřují jim, ne anonymním značkám. Proto by jakákoliv agentura měla být obsypána silnými jmény.
Jaký vliv má dnes UX na SEO, pokud vůbec nějaký? Není UX z hlediska SEO stále příliš podceňováno?
Jsou to spojené nádoby. K čemu je SEO, kterým přivedu na web tisíce lidí, kteří se tam nevyznají a znechuceně odejdou? Dobré SEO bez UX prostě nefunguje. A funguje to samozřejmě obráceně. Proto, když pracuji na novém webu nebo redesignu, tak tam chci dobrého UXáka. Teď jsem si zvykl na Honzu Kvasničku, takže předimplementační analýzu děláme spolu, k analýze klíčových slov mám jeho komentáře, stejně jako k informační architektuře a já mu zase komentuju analýzy použitelnosti a drátové modely. Vzájemná spolupráce je nezbytná.
Možná trochu hloupá otázka, ale proč až teď? Přijde mi, že UX je na vzestupu v posledních dvou letech. Předtím se moc neřešilo. Pokud je smysl SEO stále stejný, proč se o UX tolik mluví až v poslední době?
No, protože jsme byli hloupí a kromě Marka Prokopa nás to příliš nepálilo. Což byla samozřejmě chyba. Mělo tomu tak být od nepaměti. Takže to je příslovečné máslo na hlavě SEO komunity.
V jaké fázi tvorby webu je nutné na SEO myslet?
Na začátku! V zásadě se SEO prolíná jak tvorbou webu, tak jeho správou jako tenká červená linie. Ať už se tu bavíme o cílových skupinách, segmentaci zákazníků, zlepšování konverzního poměru, struktuře webu nebo obsahu.
V zásadě by se mělo začínat právě definicí cílových skupin a tvorbou persón, na což navazuje analýza klíčových slov. Jedná se o dokument, který dokáže zjistit nejefektivnější fráze vhodné právě pro konkrétní web. Analýzou zjišťujeme, jak lidé produkty nebo služby nazývají, jak a kde je hledají a pod jakými názvy. U získaných frází poté zjišťujeme hledanost, relevanci a konkurenci stejně jako i to, zda pro všechny fráze existuje vhodná vstupní stránka.
Vyhledávače totiž nedokáží přivádět na váš web návštěvníky, pokud pro dané klíčové slovo neexistuje vhodná stránka. Bez této analýzy není možné efektivně provádět optimalizaci pro vyhledávače, protože bychom neměli připravený web a návštěvnost by nemohla proudit a ani bychom nevěděli, na které fráze máme cílit. Jedná se o základní strategický dokument pro úspěšný online marketing.
Přistupují k tomu tví klienti správně?
Na volné noze oceňuju právě to, že své klienty mohu edukovat a tyto zásady správného SEO vysvětlovat. A pokud si v tomto nerozumíme, tak můžeme spolupráci ukončit. Takže všichni moji klienti jsou naprosto úžasní. Protože to chápou podobně jako já.
Kdybys měl vyjmenovat 5 základních kroků, které by měl učinit každý, jaké by to byly?
Milujte svou práci, najděte si partnera, se kterým chcete žít po zbytek života, užívejte si života a nespoutejte se v nějaké omezené racionální krabici. Ale ty jsi asi mluvil o SEO, že? (smích)
Takže: Najděte si čas nebo peníze na SEO. Udělejte si správně analýzu klíčových slov a implementujete její výsledky do webu. Zajistěte průchodnost webu a skvělou použitelnost. Vytvořte si SEO strategii pro svou cílovou skupinu a realizujte ji. Všechno měřte a vyhodnocujte.
Jak se se změnou vnímání SEO mění i další obory? Například do kvalitního contentu už není tak snadné ukrýt klíčová slova jako dříve.
No, to je ale dobrá otázka. Fígl je v tom, že se klíčová slova nesmí ukrývat. SEO nesmí být dogma a nesmí se snažit vyhledávače podvádět. Klíčová slova jsou přeci základem obsahové strategie. Takže není potřeba nic ukrývat, prostě nám analýza klíčových slov řekne témata, o kterých je radost psát. Pak to není přece žádné ukrývání, ale psaní k tématu.
Takže v žádném případě neukrývat – logika není v tom, napsat skvělý obsah a pak do něj vklínit klíčová slova. Postup je obrácený. Mám klíčová slova a ta mi určují obsah.
Můžeš více přiblížit, jaký je v tom rozdíl?
Ta první varianta je, že mám nějaký text nebo nějaký napíšu a pak se do něj snažím vpašovat klíčová slova a výsledek působí strašně nepřirozeně, protože text samotný nebyl psán s ohledem na klíčová slova. Druhý přístup je takový, že mám klíčová slova, z nich si definuji témata a o těch píšu. Ta klíčová slova se tam dostanou zcela přirozeně, protože jsou samotným obsahem textu.
Znám řadu firem, které uspěly na vlně SEO a prodeje odkazů před několika lety. Ale dnes jsou v podstatě mrtvé. Jak těžké to podle tebe mají nové firmy či freelanceři dnes?
Bohužel pořád likvidují odkazové profily nezkušených klientů. Alespoň některé. Myslím, že tu je prostor stále. Průšvih v našem oboru je, že je plný šarlatánů, a proto si myslím, že kvalitní nové firmy s novým přístupem si své zákazníky najdou. U freelancerů je to těžší.
Já to měl jednodušší v tom, že jsem několik let před samotným podnikáním na sobě tvrdě pracoval. Hodně se učil a získával zkušenosti. Díky Hájedničce jsem se ze začátku dostal jako přednášející na několik konferencí a pak už to šlo naopak. Jak jsem si vybudoval nějaké jméno, tak mne lidi poptávali na přednášky nebo školení.
Je třeba, abychom na sobě nepřestali pracovat. Sledovat novinky, publikovat, jezdit na konference – zejména ty zahraniční (v Česku to až na výjimky pro lidi od SEO nemá význam) – a neustále získávat zkušenosti. Díky takto nabytým zkušenostem jsem teď v jiné situaci než nějaký anonymní konzultant bez jména a historie. Pro ty to musí být těžké a taky se často vracejí zpátky do agentur.
Pracoval jsi v řadě agentur. Často slýchám diskuze o tom, jak podobné firmy nemají budoucnost atd.? Souhlasíš s tím?
Podle mě budoucnost mají. Jsou firmy, které by freelancerům nikdy práci nedaly anebo by takovou práci freelanceři nechtěli. Typické velké nadnárodní korporace. Ale přesto myslím, že by agentury měly změnit přístup. Měly by dokázat si seniory udržet anebo se zkušenými specialisty spolupracovat externě.
Srovnejme si nejlepší české online marketingové agentury a napočítejme velká jména z SEO, která u nich pracují 5 let a více. A srovnejme si situaci třeba s americkým Mozem. Ten rozdíl je markantní. Takže myslím, že pokud se z českých online marketingových agentur nemají stát fastfoody pro krabičkové SEO, musí se agentury změnit. Jsem zvědavý, jak se to podaří.
Jak se agentury, v nichž jsi pracoval, postupem času změnily?
Těžko posuzovat. Do vedení jsem nikdy neviděl, byl jsem vždy jen součást týmu SEO konzultantů. Nicméně agentury jsou pragmatické, dělají to, co může přinést výsledek za minimální náklady s dobrou kvalitou. A ta hranice, co je dobrá kvalita, se přirozeně měnila tak, jak se měnilo samotné SEO.
Takže pro mě první roky v Ataxu i v Hájedničce byly rychlým vývojem k lepšímu, ale poslední rok jsem to vnímal spíše jako nemotorné přešlapování na místě. Vědělo se, co se má dělat a jak, ale bohužel se to nedařilo realizovat. To je prostě nevýhoda agenturní práce. Je podřízena managementu, byrokracii i rozpočtům. Agentura má zase jiné obrovské výhody, které si neagenturní lidé nedokáží představit. Velké týmy zkušených lidí, obrovské množství dat, díky kterým lze zpracovávat zajímavé analýzy a odhady. To si freelancer prostě z prstu nevycucá.
V tom případě se ale nabízí jednoduchá otázka – co je pro klienta lepší? Agentura, nebo freelancer? A dokáží tento „handicap“ vyvážit spojení freelancerů, jako je třeba Markeťákov, jehož jsi členem?
Opět zopakuji svou frázi – to záleží! Existují typy klientů, kterým se hodí agentura, a naopak typy klientů, pro které freelancer odvede lepší práci. Obecně myslím, že velké firmy, které trpí silnou byrokracií, neochotou měnit web a špatnou komunikací uvnitř firmy, jsou vhodnější pro agentury, i kdyby to bylo sebelíp placené. Například freelancer málokdy dokáže efektivně pracovat nad daty v Omniture, nemá rád korporátní manýry a nechce svého klienta stále upomínat a hlídat.
To je moje zkušenost s některými korporátními klienty. Tam by to freelancera ubilo. U těchto firem vidím jeho roli ryze konzultantskou či ve formě mentoringu a interních školení. Ale agentura si s tím dokáže poradit – má na to patřičné procesy a vytrénované lidi – obchodníky a accounty, stejně tak má i lepší provázanost oddělení, díky čemuž dokáže lépe zpracovávat fullservisové zakázky. Stejně tak má lépe vyřešenou zastupitelnost a dokáže často reagovat rychleji (nikoliv pružněji).
Freelancer je oproti tomu flexibilnější, levnější a často může být lepším odborníkem. Ručí totiž svým jménem (osobním brandem), a proto si nemůže dovolit přístup, který větší firmy plné juniorů mohou mít. Správně jsi naznačil, že typické sítě freelancerů dokážou klientovi levněji, flexibilněji, často i kvalitněji poskytnout stejný rozsah služeb jako agentura. Já spolupracuji s Honzou Kvasničkou (UX), linkbuilding řeším s Filipem Podstavcem nebo Zdeňkem Dvořákem, když nestíhám SEO zakázky, přehazuji je Martinovi Matějkovi, Lukáši Pítrovi a dalším. Přes sociální média spolupracuji s Adamem Zbiejczukem nebo Davidem Lörinczem, v copywritingu je to Marcel Kupka, Richard Dobiáš nebo Natálka Bartasová. A takhle bych mohl pokračovat.
Dokážeme tak společně pokrýt podobný rozsah, jaký mají agentury. S některými digitálními agenturami také spolupracuji, protože i ony chtějí mít větší pokrytí služeb.
Uvažuješ o spolupráci s nějakou agenturou i do budoucna?
Rád bych. Ale myslím, že o to agentury nemají zájem. Navíc mám nějaký styl práce, který nechci měnit, takže nevím, jestli jsem pro agentury zajímavý partner.
Marek Prokop prohlásil: „Ne, SEO neumře, ale SEO konzultanti by postupně vymřít měli.“ Jaká podle tebe čeká SEO konzultanty budoucnost? Co vše by dnes měli ovládat?
Já s Markem často nesouhlasím a ještě častěji žasnu nad jeho přehledem a zkušenostmi. V tomto konkrétním případě si myslím, že SEO konzultanti by vymřít neměli. To, co popisuje, je podle mne ideální, avšak prakticky utopický případ. Ano, to, co radím já lidem, by měli vědět webdesignéři, grafici a další jiní specialisté. Bohužel tomu tak není. Najít například programátora, který umí programovat, komunikovat v týmu a který si uvědomuje, že se mu markeťáci nesnaží jen ztížit práci a že to SEO je fakt důležité, je velmi těžké. Takže myslím, že SEO konzultanti by neměli vymírat, ba naopak by měli být součástí každého online týmu.
Ale je pravda, že dobrý SEO konzultant, to je magická směs různých znalostí – technických, kreativních, znalostí psychologie, empatie, schopnost projektového řízení, ale i schopnost riskovat.
Řada SEO konzultantů stále nabízí věci jako registrace do katalogů a podobně. Proč to podle tebe dělají? Opravdu už to dnes nemá žádný efekt?
Tak registrace do katalogů má význam. Pokud je dobře vybrán. Tak například katalogy jako Firmy.cz, Google mapy nebo YoutTube rozhodně význam mají pořád. Je prostě jen potřeba dobře vybírat. Ale registrace do desítek či stovek obecných katalogů význam rozhodně nemá. To, že to někteří lidé klientům nabízejí, je buď otázka jejich vypočítavosti a touhy po rychlém zisku bez ohledu na výsledek, nebo prostá neznalost oboru.
Dnes je u nás velká poptávka po linkbuildingu, ale kvalitní nabídka moc velká není. Jak to vidíš budoucnost této disciplíny ty?
Myslím, že se linkbuilding posouvá od prostého získávání odkazů k navazování vztahů a výhodných partnerství. Linkbuilder musí znát i základy on-page a hlavně umět provádět hloubkové rešerše trhu a analýzy odkazových příležitostí. Práce s velkými množství dat a schopnost profesionální komunikace musí být základem. A takových linkbuilderů v ČR moc není. Často říkám, že to je jen Filip Podstavec a Zdeněk Dvořák (pozn. redakce: myslíme si to také, a proto si rozhovor s nimi můžete přečíst zde). Určitě nejsou sami, ale pochybuju, že jich je víc, než bych napočítal na prstech obou rukou.
Google se stále častěji na odkazové spammery zaměřuje, doposud zejména na Německo, Polsko, Španělsko a Itálii (více např. na blogu Filipa Podstavce). Má v dnešní době vůbec smysl budovat zpětné odkazy, případně jak? A do budoucna?
Ano, určitě má. Ale ne odkazy pro odkazy, ale ze zcela jiných důvodů. V podstatě jsem plně v souladu s Filipovým pohledem na věc. Je třeba přemýšlet o tom, co daný odkaz přinese a zda je jeho umístění udržitelné do budoucna. Jak už jsem řekl dříve, odkazy z článků s vysokým rankem nebo in-depth-articles budou pořád hodně zajímavé. Jen linkbuilding nebude taková „dávačka“, jako byla před lety. Studentík za stovku za hodinu vám prostě dobrý linkbuilding dělat nemůže.
Před pár dny Google redesignoval stránku s výsledky vyhledávání, o čemž jsi informoval i na svém blogu. Opět je těžší odlišit placené a neplacené výsledky. Myslíš si, že tento rozdíl bude do budoucna stále marginálnější?
Ano, myslím, že ten trend jasného oddělení placených a přirozených výsledků bude na ústupu. Dokonce jsem viděl návrh, podle kterého budou přirozené výsledky uprostřed organicu. Google ví, že s obsahovým spamem si efektivně poradit nedokáže, a proto vsadil na akvizici nových zákazníků v AdWords. Na rozdíl od Yandexu, který naopak chce odkazy z hodnotícího algoritmu zcela vyřadit.
Zaslechl jsem i diskuzi o tom, zda se Google nebude inspirovat Facebookem. U něj se dnes diskutuje o úplném zpoplatnění dosahu příspěvků stránek. Umíš si představit situaci, kdy budou výsledky vyhledávání Googlu pro webmastery zcela zpoplatněny, resp. alespoň ve větší míře, než jak je tomu dnes? Mohl by si Google něco takového vůbec dovolit?
To si myslím, že se stane. Google se nachází v úplně jiné situaci než Facebook. Osobně si myslím, že Google bude jenom rád, když se to stane, protože pak firmy budou přecházet více na Google+ a ze sociální sítě duchů se stane funkční koncept. Když jsem byl v Hájedničce, dokonce jsme zkoušeli nabídnout Googlu peníze za odhalení not provided pro naše klienty. Zcela marně. Jsou věci, kde jsou peníze pro Google irelevantní. Důležitější bude něco jiného.
Co?
Spokojený uživatel. Obsah a použitelnost je to, co Matt Cutts poslední dobou vyjmenovává velice často. Naposledy před pár dny na SMX v San José. Mimo jiné to stejně vnímají i v Bingu.
Jak bude podle tebe SEO vypadat za deset let? Jakým směrem se bude vyvíjet?
Jirko, budu hovořit o SEO pro Google, protože díky velké odlišnosti SEO pro Seznam.cz se nám děsivě rozevírají nůžky a SEO pro Google dělám raději. Průšvih je v tom, že český Seznam nedokáže odhalit různé nepovolené, spamové techniky a problém i s určením relevance a aktuality obsahu. Takže já doufám, že tohle bude za 10 let Seznam umět.
Obecně si myslím, že ten trend je už nějak nastavený – autorství, mobilní segment, sociální signály a hledání se posunou z hledání textovými povely do konverzačního hledání hlasem (což už funguje), emocemi, hudbou nebo vůní ve virtuálním holografickém prostředí. A to bude hodně zajímavé, jak v tomto prostředí dělat SEO.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 hodiny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |