Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Analýza klíčových slov je pro mnohé jedna velká neznámá. Podle Jakuba Kašparů, spolumajitele společnosti Lynt services, je to však základní kámen všech úspěšných projektů. V čem je tato analýza tak důležitá, jak nám dokáže pomoci a je složité si ji připravit?
Co je to analýza klíčových slov?
Analýza klíčových slov je z mého pohledu základním stavebním kamenem každého úspěšného projektu. Bez ní je velmi těžké stavět úspěšnou marketingovou strategii, navrhnout správně webové stránky a psát kvalitní obsah na web.
Jak to vlastně probíhá?
Zjednodušeně řečeno, při analýze klíčových slov na jedné straně získáváme data o klíčových slovech a jejich hledanosti, na straně druhé se snažíme dotazy klasifikovat (roztřídit) do jednotlivých skupin dle úmyslu hledaného a dalších parametrů. Výsledkem je zjištění, jak lidé hledají produkty/služby v daném oboru, jaká je síla jednotlivých skupin dotazů či v jaké fázi nákupního procesu se lidé nejčastěji nacházejí v mém oboru. Mohu se také dozvědět to, jaké sekce na webu mi scházejí, kvůli kterým přicházím o návštěvnost.
Běžně při analýze zpracovávám desítky tisíc klíčových slov. Vše samozřejmě záleží na oboru. Obvykle se zákazníci snaží cílit na pár dotazů ve vyhledávači, případně v PPC kampaních.
Inzerce | Chci tu být také
Níže v tabulce a grafech je možné vidět reálný příklad, jak hledají uživatelé v oboru advokacie. Nejvíce lidé vyhledávají pomocí dotazů obsahujících 4 slova (3 632 výrazů). Zároveň dotazy obsahující 4 slova mají hledanost 112 232 hledání měsíčně, tedy téměř třetinu veškerého hledání v oboru. Oproti tomu pouze 13 000 hledání (10x méně) je realizováno pomocí jednoslovného dotazu do vyhledávače.
Co všechno analýza obsahuje?
Poctivě připravenou analýzu můžeme rozdělit do několika fází. První fází je sběr dat pro analýzu. V něm si musím uvědomit, jak mohou uživatelé hledat v daném oboru, zjistit si informace o produktu/službě klienta.
Ve druhé fázi si rozmyslím možné hlavní dotazy zadávané do vyhledávače. Tento proces je vždy individuální. V každém oboru se uživatelé chovají jinak.
Třetí fází je samotná realizace analýzy, kde slova rozdělím do skupin na základě příbuznosti. Odhalím, jakým vzorem se lidé ptají vyhledávače a jakým způsobem upřesňují hledání.
Čtvrtou a poslední fází je vyhodnocení analýzy a její aplikace. Na základě analýzy se velmi dobře navrhuje struktura webu, obsahová strategie, SEO strategie, PPC kampaně a další typy inbound marketingu.
Na jaké otázky nám tedy tato analýza dokáže odpovědět?
Analýza klíčových slov u nových projektů slouží pro seznámení s oborem a vůbec s chováním uživatelů v dané oblasti. U starších projektů se hodí pro další rozvoj webu klienta především z hlediska doplnění struktury webu, pochopení uživatelů a jejich potřeb, odhalení sezónnosti v oboru, auditu proklikových kampaní a zvýšení návštěvnosti z přirozeného vyhledávání (SEO).
Co myslíte tím pochopením uživatelů?
Jedná se o proces pochopení potřeb uživatelů. Pomocí vyhledávacího dotazu je možné velmi přesně odhalit potřebu, která se za dotazem skrývá. Pokud lidé nejčastěji hledají v oboru různé návody či rady (například „jak vybrat lyže”) a já nemám na daná témata zajímavý obsah, uživatel dá přednost konkurenci, která ho mít bude. Navíc bez obsahu tohoto typu nemám možnost být vidět ve výsledcích vyhledávání a přicházím tím o možné zákazníky.
Pochopením, v jaké fázi nákupního procesu se uživatel nachází, je možné připravit obsah na míru pro danou situaci. To mi přivede nové návštěvníky, kterým poradím a následně prodám svůj produkt. Nemusím tak konkurovat pouze cenou.
Marketing je především o potřebách uživatelů, jejich pochopení a následné aplikaci na nejrůznější marketingové kanály. Krásně tuto problematiku vysvětluje framework „See, Think, Do, Care” od Avinashe Kaushika. Běžně majitelé webů přemýšlejí pouze nad uživateli, kteří teď hned chtějí nakoupit. Proč ale raději nepochopit zákazníka a jeho potřeby a nenabídnout mu něco, co mu nyní pomůže? Díky tomu zlepším povědomí o své značce a v budoucnu u mě může daný uživatel s důvěrou nakoupit.
Jak nám analýza pomůže v rámci navrhování struktury webu?
Potřebuji stránkami na webu pokrýt nejrůznější typy dotazů, které uživatelé zadávají. Díky správné struktuře mám šanci se lépe zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na obecné i delší a specifičtější dotazy uživatele (long tail). Navíc správná struktura webu zlepšuje konverzní poměr stránek a snižuje skutečné ceny za proklik u PPC kampaní díky vyšší relevanci vstupní stránky, inzerátu a klíčového slova.
V některých případech je nutné připravit desítky, někdy až stovky nových sekcí. Analýza mi navíc pomůže určit, jaké sekce musím připravit nejdříve. Prioritou v případě nových sekcí může být hledanost skupiny a její konkurence v PPC systémech.
Zmínil jste se i o přípravě PPC kampaní a jejich auditu…
Ano, analýza klíčových slov při správné přípravě může sloužit jako téměř hotová struktura PPC kampaní. Stačí data správně naimportovat do reklamního účtu. To nejpracnější, výběr klíčových slov a jejich seskupení do sestav, je již hotové. Navíc v reklamním účtu máme desítky tisíc klíčových slov. Díky tomu jsou PPC kampaně levnější a lépe zacílené, což následně pozná můj klient na nárůstu objednávek a výrazné úspoře.
Dokáže si vlastní analýzu vytvořit i naprostý laik?
Můj seriál o marketingové strategii na základě analýzy klíčových slov myslím dokládá, že je to možné. Ozývají se mi uživatelé, kteří na základě mého návodu analýzu provedli. Bohužel téměř vždy částečně nebo omezeně, jelikož například pracovali jen s několika stovkami dotazů, což vedlo ke špatnému vyhodnocení a především ke špatné aplikaci analýzy. Ve výsledku si mohl uživatel spíše uškodit, například špatným návrhem struktury, PPC kampaní a další strategie. Hlavní síla analýzy je v rozpoznání tzv. long tailu a celkové síly (hledanosti) skupin klíčových slov. Celkově se právě cílení na delší vyhledávací dotazy vrací nejrychleji v případě SEO optimalizace.
Pokud analýzu klíčových slov děláte na základě pár stovek výrazů, buď o vašem produktu uživatelé nevědí, nebo máte špatně udělaný sběr dat pro analýzu. Takže výsledek je vám téměř k ničemu.
Jak jej tedy udělat správně?
Jak jsem popsal výše. Je nutné si sednout a vymyslet obecně, jakým způsobem může uživatel moje služby hledat. Vytvořit si myšlenkovou mapu, která různé typy dotazů popíše. Inspirovat se ve vyhledávacích dotazech z PPC kampaní a návrhů klíčových slov Skliku a Google Adwords. Následně doporučuji přes Sklik stáhnout data o klíčových slovech (údaje o hledanosti, ročním trendu výrazu a průměrné ceně za proklik).
Jakmile máte připravená klíčová slova pro analýzu (opravdu jich bude několik tisíc a více), musí dojít ke správnému třídění dotazů. Zde je chybou uživatelů pouze lenost a snaha rozdělit jen část dotazů. Opět se pak data vyhodnocují špatně.
Jak se ověřuje správnost analýzy? Lze to vůbec?
V podstatě žádná analýza, případně měřitelná činnost v oblasti internetového marketingu, není přesná. Vždy sledujeme trendy. Úspěch analýzy klíčových slov můžeme sledovat přes vyhledávací dotazy v Google Webmasters Tools, zvýšením návštěvnosti z přirozeného vyhledávání, větším počtem vstupních stránek z vyhledávače.
V neposlední řadě může analýza zvýšit skóre kvality v PPC kampaních a přispět tak ke snížení ceny za proklik a zvýšení konverzního poměru webu. Navíc odkážeme uživatele na relevantní stránku. Vždy je nejdůležitější spokojenost uživatelů. Ti budou nakupovat moje produkty.
Jakým způsobem bychom pro ni měli sbírat data?
O sběru dat rozhoduje především stáří projektu. Pokud mám nový projekt, je nutné si vystačit pouze s návrhy klíčových slov z reklamních systémů Adwords a Sklik. Tyto systémy neukazují všechny dotazy a analýza není tak přesná.
Pokud máte již běžící projekt, data je možné získávat z nejrůznějších zdrojů od klíčových slov z Google Analytics, vyhledávacích dotazů, které spustily inzeráty v Skliku a Google Adwords, z nástroje Google Webmasters Tools a dalších externích nástrojů.
O jaká data by mělo jít?
Vždy se snažím dát dohromady výrazy, které uživatelé zadávali do vyhledávače. Důležité je u každého dotazu evidovat i jeho hledanost za dané období. Hodí se i průměrná cena z reklamních systémů Adwords/Skliku, která indikuje konkurenci na daný výraz a hledanost několik měsíců zpětně. Díky tomu mohu odhalit sezónnost odvětví.
Lze i ke zpracování analýzy použít nějaké nástroje?
Vhodný je Open Refine, Microsoft Excel a znalost kontingenčních tabulek. Také se hodí nástroj pro tvorbu myšlenkových map. Vše jsem podrobně popsal v sérii článků na našem blogu. I přes všechny nástroje analýza klíčových slov trvá minimálně 2-3 pracovní dny. Klientovi ze zkušenosti 2x až 3x déle.
Všiml jsem si, že přitom používáte i myšlenkové mapy. Můžete nám váš postup představit?
Myšlenkové mapy u analýzy klíčových slov slouží na začátku pro soupis klíčových slov, která by mohli uživatelé zadávat do vyhledávače. Následně je možné pomocí myšlenkové mapy vizualizovat strukturu webu. Celkový postup vizualizace je možné najít v posledním díle série o marketingové strategii.
Myšlenkové mapy jako takové nejsou nástrojem pro třídění dat. Spíše jde o pomůcku a vizualizaci dat, hledání souvislostí, nápadů.
Kdo všechno by se tedy na tvorbě analýzy měl podílet? Vyplatí se přizvat třeba UX specialistu?
Toto je velmi zajímavá otázka do diskuze. Dle mého názoru by měl UX specialista vstoupit do procesu při aplikaci analýzy, jakmile mám detailně nakreslenou strukturu, vím, jak uživatelé kombinují a specifikují dotazy, jaké z jednotlivých synonym jsou nejhledanější (lednička, chladnička). Tehdy by měl do procesu návrhu webu vstoupit UX specialista. Samozřejmě neuškodí, když bude sledovat vývoj analýzy v jednotlivých krocích, ale na správnou realizaci analýzy to nemá vliv. Jeho úloha je správná aplikace analýzy na informační architekturu webu a vůbec celé rozhraní projektu.
Osobně si myslím, že pro UX specialistu je skvělé mít kompletní přehled o budoucí struktuře webu. Vidět přesně, jak budou stránky členěny a rozděleny. Může tak svojí práci odvést lépe. Nesoustředit se pouze na pár sekcí, které máme teď, ale mít možnost dívat se na budoucí strukturu webu.
Pokračujte ve čtení: Jak si udělat analýzu klíčových slov?
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |