Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Myšlenkové mapy skrývají ohromný potenciál, který může být využit každým z nás. Jde o nástroj, který myšlenky nejen zachytí, ale také motivuje jejich tvorbu. Není to schéma; mapa zachycuje proces a má „kouzelnou“ moc – je srozumitelná bez ohledu na věk, jazyk nebo kulturní prostředí. Jak mapy využívat ve svém podnikání? Právě to vám poradí tento článek.
Na začátek je nutné říct, že k vytvoření myšlenkové mapy vůbec nepotřebujete počítač. Mnoho lidí se cítí svobodněji, když si vezmou velký bílý papír, barevné pastelky či fixy a začnou tvořit. Ostatně tak to doporučuje Tony Buzan, velký propagátor myšmap, ve své knize Myšlenkové mapy. Jenže pak jsou lidé, kteří to s pastelkami neumí, ale také chtějí být tvořiví. Těm pak pomohou softwarové aplikace, které si představíme.
„Správná“ myšlenková mapa není organizačním schématem, nýbrž – na rozdíl od schématu – zachycuje proces a výsledek myšlení. Vychází přitom z ústřední myšlenky, k níž autor pomocí větví (či chapadel) připojuje další nápady. Ty přitom vzájemně souvisejí (více či méně), rozvíjejí se, třepí, odkazují na sebe, „obalují“ hlavní téma nebo se od něj zcela odpoutají. Mapa je nástrojem, jak zachytit různé myšlenky a nerezignovat přitom na strukturu, kterou máme podvědomě zafixovanou jako nutnost. Není to nutnost – proto je možné větve různě přesouvat a „strukturu“ tak měnit.
Slovo „struktura“ ale není přesné, protože přínos map spočívá v tom, že je žádná struktura neomezuje. Jde spíše o nezbytně minimální organizaci informací, jež odpovídá přírodnímu principu větví, kořenů či končetin. Je natolik srozumitelná a funkční, že je použitelnější než umělé struktury (schémata, seznamy, výčty). Pokud během svých zápisků vytvoříte seznam, zpětně do něj moc informací už nepřipíšete – nebudete mít dostatek místa. Pokud místo mít budete (elektronický dokument), seznam bude za chvíli nepřehledný. Text se také přirozeně shromažďuje v levé části dokumentu. Tomu mapa odolává – vždy je ještě možné najít místo, kam lze přidat další větev, a vždy to bude srozumitelné.
Inzerce | Chci tu být také
Autor článku považuje XMind za nejlepší program, který zatím vyzkoušel. Výsledné mapy vypadají profesionálně a mají určitou estetiku – dobře se na ně dívá. Novou větev založíte stiskem klávesy Ins, smažete ji klávesou Del. Větve mohou být označeny pomocí ikon s významem (markers). Lze tak stanovit průběh činnosti, prioritu, vzájemně je odlišit (hvězdičky, vlajky), přidat výzvu k akci či hodnocení (telefon, vykřičník, bombu, žárovku, tiskárnu apod.).
Do políčka větve lze přidat obrázky, soubory, v placené verzi i zvukové poznámky. Větve lze ohraničovat (boundary), sdružovat (summary) či vzájemně propojovat (šipka relationship). Samozřejmostí je formátování vzhledu – parametrů písma, větví i dalších prvků. Práce s programem je kreativní, aplikace neklade uživateli odpor a mapu lze vytvořit velmi rychle.
Vytvoření nové myšlenkové mapy v XMind
Import dat zřejmě postačí, pokud jej vůbec uživatelé ve větší míře potřebují – lze načíst dokumenty z programů FreeMind a MindJet, které patří v oboru mezi ty známé. Lze také načítat vlastní sady ikon (markers) nebo si je vytvořit. Viz článek Add your own markers and share marker package na blogu vývojářů. Na webu Xmind.net běží služba Library pro sdílení map. Prohlížeč mapy lze vložit (embedovat) do webové stránky, nicméně bohužel jde jen o prohlížení obrázku, mapa není interaktivní.
Poměrně nedostačující jsou ovšem exportní možnosti – zatím neexistuje způsob, jak mapu v její interaktivní podobě dostat na webové stránky. Aplikace dokáže exportovat PDF a obrázek (což je de facto totéž), textovou osnovu nebo hypertextovou osnovu. Propojení hypertextu a atraktivního vzhledu (třeba na bázi HTML5 a CSS3) zatím chybí – nicméně je to open source, takže kdokoliv má možnost takovou aplikaci vytvořit. Sympaticky jednoduché je zkopírování celé mapy do schránky pomocí Ctrl-c a její vložení v textové struktuře do jiného programu (Ctrl-v).
Program ze stáhnout bezplatně, patří mezi open-source aplikace. Existují i placené verze, které obsahují mj. více možností pro export a import dokumentů, Ganttův diagram, sledování úkolů a použití mapy v prezentačním režimu. Ale i v případě základní verze jde o skvělý nástroj pro každého studenta, neřkuli podnikatele.
Open-source software patří do tzv. svobodného softwaru (anglicky free software, nezaměňovat s freeware). Svobodný software je vydáván s licencemi, které uživateli umožňují volné šíření softwaru, jeho prodávání, úpravy a přispívání do vývoje. Předpokladem je dostupný zdrojový kód, který se označuje právě pojmem open source. V důsledku to znamená, že uživatel může software, včetně zdrojových kódů, získat zdarma a legálně.
XMind zaujal autora článku, ale není pochopitelně jedinou aplikací. Mezi velmi známé, volně šiřitelné programy patří také FreeMind a jeho klon FreePlane. Oba mají velké množství funkcí a pro ukládání rozšíření používají formát .mm (dokáže s ním pracovat také výše uvedený XMind). Nicméně pro začátečníka mohou být nepřehledné a příliš těžkopádné. Na druhou stranu poskytují možnosti, kterými jiné aplikace nedisponují, např. exportovat dokážou také ve formě appletů pro webové stránky. Existuje pro ně množství hotových map, doplňkových nástrojů nebo podpora v různých aplikacích (namátkou Moodle).
Myšlenkové mapy se staly mým důležitým pomocníkem. Už si bez nich nedokážu představit přípravu dokumentů, prezentací, článků nebo vyhodnocování myšlenek. Nechte se tedy inspirovat nápady k využití myšlenkových map. (A to jsme zatím zcela minuli mobilní platformu, kde mají své místo také.)
Chystáte-li se na důležitou schůzku, která bude probíhat podle itineráře, vytvořte si myšlenkovou mapu, do níž budete průběh a výsledky zaznamenávat. Zapisovat budete úkoly plynoucí z jednání, faktické informace a subjektivní postřehy. Získáte tak skvělý záznam schůzky, který můžete později vzhledově vylepšit a s mapou dále pracovat (např. vyexportovat si jen úkoly). V průběhu schůzky máte před očima její osnovu, kterou se můžete řídit a na nic nezapomenete.
Ideální je mapa pro zachycení myšlenek v rámci brainstormingu.
Navrhněte nový web s využitím myšlenkových map. Jednu použijte pro návrhy vzhledu a jeho prvků (hlavní nabídka, vzhled tlačítek, typologie stránek apod.), druhou pro strukturu (strom a struktura obsahu), další pro funkce či použité moduly (newsletter, stahování souborů, statistiky apod.) Pracujte s mapami postupně, později je zkuste „myšlenkově propojit“ (např. typovou stránku vzhledu se strukturou). K tomuto účelu lze v XMindu používat listy v rámci jednoho dokumentu.
Mapu můžete využít pro vytvoření životopisu
Spojení myšlenkové mapy a SWOT analýzy se jeví jako ideální. Myšmapa vás nebude omezovat nějakými políčky či kvadranty. Pravidla pro vytvoření SWOT analýzy na nich ovšem nelpí. Vytvořte čtyři větve; během práce jen pohlídejte, aby dodržely pořadí podle písmen SWOT. V rámci každé větve můžete přidávat tolik nápadů, kolik chcete. Ve výsledku záleží na interpretaci analýzy a realizaci konkrétních kroků.
Mapy lze využít pro základní stupeň projektového řízení. Asi nepůjde o nic složitého, protože k tomu mapy nejsou určeny, ale i minimální vizualizace povinností, zodpovědnosti, priorit a termínů může značně přispět k úspěchu společné práce (a třeba vyvolá potřebu používat nástroj jako Redmine). V tomto případě velmi pomohou různé obrázky a ikony, které programy právě za tímto účelem obsahují.
Mapu používám také pro osobní agendu a organizaci času. Vytvořím větve s názvy jako Napsat (článek, e-mail komu), Přečíst, Zavolat, Pracovat na projektu apod. K nim přiřazuji úkoly, jejichž plnění průběžně značím. Před každý úkol přidávám prioritu, kterou se řídím. Po splnění úkoly mažu, protože věci jsou hotové tehdy, když žádné nevidím. :-)
Nerad používám slajdové prezentace – nerad je chystám, nerad je pouštím. Poslední dobou už jsem přešel na myšlenkové mapy (ostatně prezentační nástroj Prezi, který vzbudil před časem rozruch svou originalitou, je „vyladěná“ myšlenková mapa), viz moje přednáška o Darktable na konferenci LinuxAlt. Podobně, než začnu psát článek, začnu nejprve tvořit mapu – myšlenky se objevují samy a samotné psaní je pak už jen zachycení myšlenek stojících ve frontě.
K myšlenkovým mapám je třeba zaujmout racionální vztah. Ať už mají jakoukoliv formu, jsou pouze jedním z nástrojů, které používáme za účelem dosažení nějakých komplexních cílů – podobně jako e-mail ke komunikaci. Na druhou stranu bych vám chtěl doporučit trochu emocí – zamilujte si je, bez nich není vaše podnikání kompletní!
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Pořadatel školení LibreOffice a WordPress, provozovatel několika webů, člověk s bohatými publikačními zkušenostmi, šéfredaktor magazínu LinuxEXPRES a OpenOffice.cz a ředitel obecně prospěšné společnosti Liberix, kde plní také úkoly zaměřené na fundraising a marketing.
Před 44 minutami
Před 1 týdnem
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |