Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Ing. Ivana Koutová je projektová manažerka, která se zaměřuje zejména na internetové projekty. Řídí například firemní stránky, blogy, e-shopy a další webové stránky. Ve svém oboru má více jak 10letou praxi a já jsem se jí rozhodl zeptat na to, co se v ní naučila.
Vy jste vystudovala internetový byznys na iCollege. Jak vám tato škola ve vašem podnikání pomohla?
Připravovala jsem náš projekt ViaPerletti, což je e-shop na prodej českých skleněných korálků do anglicky mluvících zemí, a současně jsem studovala. Vycházelo to přesně – takže když jsem končila školu, měla jsem projekt už před spuštěním.
Co jste díky ní získala?
Cenné kontakty v byznysu, širší rozhled a kontakt se stejně nadšenými spolužáky.
Komu byste její studium doporučila?
Každému, kdo zvažuje podnikání na internetu.
Inzerce | Chci tu být také
Dnes pracujete jako projektová manažerka, proč jste si vybrala právě tuto práci?
Pracovala jsem jako projektová manažerka už dávno před tím, změnilo se jen to, že jsem zaměřená na online podnikání a internetové projekty.
Co všechno to obnáší?
Znamená to, že musíte projekt dovést z bodu A do bodu B. A tím bodem „A“ nemyslím spuštění projektu, tím myslím začátek zvažování. Už ve chvíli, kdy máte nápad a přemýšlíte nad cílovou skupinou, její charakteristikou a kvantifikací, hodnotíte, jestli o vás, váš produkt bude dostatečný zájem.
Bodem B je pak spuštění projektu, ale stejně tak by bodem B mohl být okamžik, kdy se projekt začne rentovat, kdy se z červených čísel přehoupne do černých.
A co vše tedy v rámci řízení projektu zařizujete?
Především se snažím porozumět klientovu podnikání a jeho záměru. Až pak něco řeším… ve spolupráci s ním pak rozhodneme, pro jaké cílové zákazníky projekt realizujeme, co je jeho cílem, jak je kvantifikován atd. Já jsem pak zodpovědná za svou polovinu a zákazník za tu druhou. Jenom ve spolupráci nás obou může vzniknout něco smysluplného.
Zaměřujete se zejména na internetové projekty. Jak se řízení online projektů liší od těch offline?
Právě proto, že se zaměřuji výhradně na online projekty, nemám vlastně srovnání. Když jsem pracovala v japonské firmě Denso, dělali jsme několik offline projektů… a vlastně se to neliší. Musíte vědět, co děláte, komu to nabízíte, proč by si to měl chtít koupit, jestli takových lidí je dostatek, a jak to zaplatíte, dokud si to samo na sebe nezačne vydělávat.
Jaké projekty jste tedy už řídila?
V letech 2002–2004 jsme s kamarádkou vydávaly informační brožurky pro oblast Jizerských hor. Byla to naše soukromá aktivita, protože v té době jste se na chalupě na horách nedozvěděli, jestli je v Liberci plavecký bazén, kino, obchoďák a jak mají otevřeno. V zimě jsme tam měly lyžařské areály a doplňující informace, když se počasí nepovede, v létě cyklotrasy a zase info pro špatné počasí.
V zaměstnání jsem řídila několik projektů, od firemních webových stránek přes inovaci v pracovních oděvech, zavedení intranetu a vnitrofiremních novin.
V roce 2009 jsem spustila vlastní online projekt, regionální info-portál Liberec mě baví. Řídila jsem ho 2,5 roku a pak jsem ho přenechala společníkovi. Mým posledním pokusným králíkem je výše zmíněný projekt ViaPerletti.com.
Co všechno musí projektový manažer se zaměřením na webové projekty ovládat?
Stačí, když má běžné pracovní zkušenosti, je zodpovědný a současně umí v hlavě udržet 2–3 nejdůležitější priority. Musí udržet rozpočet – to je klíčové – a po celou dobu by měl vědět, co dělá. Specifikem internetu je, že musíte přidat starost o doménu, online marketing, konkurence je jak offline, tak online…
Podle jakých zásad dnes projekty řídíte? Máte nějaké osvědčené postupy?
Vždy se snažím s klientem na začátku projít Lean Canvas. Je to technika Byznys plánu na jednu stránku A4, která byla původně vyvinuta pro start-upy. Nicméně když zvažujete novou věc, ukazuje se jako velmi užitečné ve stručnosti si zrekapitulovat, kdo je jejím zákazníkem, jaký jeho problém řešíte, jestli existuje alternativní řešení, jaké jsou náklady a jaké očekáváte výnosy… jak s ním budete komunikovat a mnoho dalšího. Mohu jen doporučit, a to i pro rozhodování v offline světě.
V čem podle vás lidé dělají nejčastěji chyby?
Lidé mají nápad, začnou rozvíjet jeho řešení (kdo to naprogramuje, kolik to bude stát, jak to bude vypadat) a úplně pominou základní byznys: co přesně je mým produktem? Jaký problém nebo potřebu tím klientovi řeším? Budu na webu jen informovat, nebo i prodávat? Proč jsem se tak rozhodl? A mnoho dalších otázek.
Často se u firem, které již provozují e-shop, ukáže, že jejich cílové skupiny nakupují offline…, takže nemá cenu pouštět se do projektu ke zvýšení obratu e-shopu.
Co je tedy při řízení projektů nejdůležitější?
Zdravý selský rozum. Ochota naslouchat jeden druhému a pochopit. Otevřenost novým věcem – není ostuda přiznat, že o online marketingu nic nevíte – větší problém by byl, kdyby ho firma nezahrnula do svého byznysu.
Jak takové řízení projektu pod vaším vedením vypadá?
Scházím se s klientem podle potřeby, v ideálním případě začneme Lean Canvasem, prošetříme všechny cílové skupiny, např. pro renovaci firemního webu. Až když víme, co děláme, začneme myšlenkově stavět web. Někdy jdu tak daleko, že využiju free řešení, jako je např. Wix.com, ve kterém web v podstatě vybudujeme 1 : 1, aby měl klient jasnou představu, co děláme a jak to bude vypadat a fungovat.
A co když jde o větší web?
V případě rozsáhlejších projektů sice Wix.com není konečným řešením, ale tím, že ztvárníme aspoň základní části a funkce, vyřešíme velkou část dotazů a nejasností i pochybností před zadáním programování a grafiky.
O jaké projekty například jde? Co všechno dnes řídíte?
Jistě chápete, že o klientských projektech v realizaci nemohu hovořit. Je to několik projektů pro středně velké firmy.
A kdy se vyplatí projektového manažera najmout?
Pokud ve firmě nemáte nikoho, kdo by s online projekty měl zkušenosti, pak se vám to vyplatí z několika důvodů.
Pomůže vám projít váš nápad/projekt, vyhodnotit ho z hlediska Byznys plánu, zrekapituluje s vámi (nebo objeví) základní parametry. Pro koho to dělám? S čím mu tím pomohu? Je tato skupina dost velká? Jak to budu propagovat? Jaké budou náklady? Odkud přijdou výnosy? Jak silná, početná je konkurence? Je moje unikátní obchodní nabídka dostatečně zajímavá?
Pomůže vám zpracovat kvalitní zadání pro dodavatele online řešení, takže budete moci snadno kontrolovat postup prací, řešit případné rozpory, zpoždění a dotazy dodavatele.
Čím přesnější představu si spolu s klientem uděláte na začátku, tím přesněji budete vědět, k čemu směřujete, a jen těžko vás někdo bude odchylovat od vašeho záměru. Zažila jsem projekty, kdy se dodavatel technického řešení tak dlouho snažil klienta dovést ke svému řešení (které bylo výhodné pro něj, nikoliv pro klienta), že se na konci řešil vlastně úplně jiný projekt. Výsledkem byla mnohaměsíční rozčarovanost, protože klient nechtěl více investovat a žil s webem, který neplnil svou funkci.
Pomůže vám s online propagací, SEO, měřením. Buď tomu sám rozumí, nebo zná někoho, kdo to skutečně umí (nejen o tom hovoří). Tj. váš web bude existovat, vyhledávače ho budou znát a za určitých podmínek i nabízet ve výsledcích vyhledávání. Budete vědět, co se na webu děje, odkud tam lidé chodí a co tam dělají. U naprosté většiny vašich kampaní budete vědět, kolik peněz jste do nich vložili, co vám přinesly, a na základě toho se budete moci rozhodnout, jestli v této aktivitě budete pokračovat, nebo ne.
Vím, že se zabýváte i blogy. Jak tedy docílit toho, abychom měli úspěšný blog?
Úspěšný blog má podobné parametry jako každý úspěšný online projekt. Objevil skulinu, téma, o kterém si lidé chtějí číst. Líbí se jim vaše forma, obsah, fotky, videa. Máte ho optimalizovaný – vhodné nadpisy, klíčová slova, mezinadpisy, odkazy atd. – takže ho vyhledávače milují (zvlášť pokud opravdu pravidelně publikujete). Umožňujete sdílení na Facebooku a dalších sociálních sítích (Pinterest, Instagram, Twitter, YouTube, SlideShare…).
Myslíte si, že v Česku funguje hodně úspěšných blogů? Doporučila byste nějaké pro inspiraci?
Zase tolik se na blogy nezaměřuji, nedovolím si je proto hodnotit jako celek. Jediné, co mě zaujalo, byla soutěž „Bloger roku“, kdy se na předních příčkách umísťují blogeři, kteří publikují na platformě blog.idnes.cz. Přitom stejně populární jsou Tumblr.com nebo WordPress…
Osobně se mi líbí blog everyday-runway.com, který běží na platformě Blogger.com. Česká módní blogerka tam představuje svoje outfity. Stejně se mi líbí TheClassyCubicle.com, americká blogerka, která představuje módní outfity. Tím, že se věnuji projektu na prodej korálků a bižuterie do anglicky mluvících zemí, sleduji US módní scénu.
Podobná otázka mne napadá u řízení firemních webů, kterým se také věnujete. Co všechno vaše činnost obnáší tam?
Řeším úplně stejné věci, jen se víc snažím definovat základní byznys parametry. Co je cílem webu? Pro koho to děláme? Co tam pro něj děláme? Chce nakupovat, nebo být informován?
Skutečnost, že si ve firmě nevědí s webem rady, není žádná ostuda. Pokud je někdo špičkovým výrobcem lékařské techniky, tak klobouk dolů! Ať se věnuje svému core byznysu a s online aktivitami si poradíme společně.
Na druhé straně se stále setkávám s názorem, že web je „jenom takový obrázek s nějakými fotkami a texty“, který lze svěřit studentovi nebo asistentce. S tím nemohu souhlasit: oni snad rozhodují o vašich nových aktivitách? Jak se budete představovat zákazníkovi? Rozhodují o tom, co a komu nabízíte?
Jak by měl vypadat profesionální moderní firemní web? Co u něj nepodcenit?
Hlavní zásadou je pravidlo, které jsem se naučila od Japonců: „Všechno zásadní mi řekni hned, na hlavní straně, a nezdržuj omáčkou. Když budu chtít, tak si to najdu.“ To samozřejmě platí za předpokladu, že víme, co a pro koho děláme.
Např. pokud zahradnictví chce dobře obsloužit stávající klienty a získat nové, tak především ví, že jeho majoritním klientem je majitel rodinného domu a jeho žena, kteří hlavně na jaře a na podzim uskuteční více nákupů od semen, sazenic, květin a stromků po nářadí a zahradní techniku. Dají mu přednost před hobbymarkety typu OBI pro jeho znalosti, odborný přístup a užší zaměření – nabídku doplněnou službami, jako je položení trávníkových ploch, půjčování zahradnické techniky, kterou se nevyplatí koupit, a myšlení za zákazníka, např. s postřikem proti mšicím těsně před obdobím jejich výskytu atd.
Ví, že aktuální informace jim musí posílat ve formě newsletteru – o těch mšicích a postřiku, stejná informace dominuje jeho home page na webu.
Jinými slovy, v první řadě nejde o to, jak firemní web vypadá (i když by měl mít současnou a profi grafiku), ale čeho s ním chcete dosáhnout.
Řídíte i e-shopy. Mám dojem, že to asi bude ze všeho nejtěžší, nebo ne? Jsou něčím individuální?
E-shop je na jednu stranu jednodušší, je jasné, že něco prodáváte. Na druhou stranu mnohem, mnohem tvrdší – je obrovská konkurence. V České republice je více než 30 tisíc e-shopů, ale na špičce ledovce stojí jen několik firem s velkým obratem, jako je ALZA (9,2 miliard Kč v r. 2013), Mall.cz, CZC.cz, Kasa.cz a Vivantis.
Ústřední otázkou je „proč bych měl nakoupit právě u vás?“, rozhodující roli mají cenové srovnávače Heureka.cz a zbozi.cz, protože když už vím, co chci, chci to za nejnižší cenu. Je nesmírně těžké se zásadně odlišit, přilákat zákazníka a získat ho, aby nakoupil.
Na druhou stranu se na internetu prodává prakticky všechno, od ponožek přes traktory po rakve, lidé nakupují… průměrný Čech nakoupí online 3x ročně. Obrat na českých e-shopech za r. 2013 je 70 miliard korun, to už je číslo, které láká k zamyšlení, co bych měl online prodávat já.
Co všechno je při řízení e-shopů důležité?
Vlastně to samé jako při řízení jiného online projektu. Co dělám, pro koho to dělám, proč by měl nakoupit právě u mě, jak mu dokážu něco prodat i podruhé, jaké služby připojím a jestli se mi to rentuje.
Velkou otázkou při budování e-shopu je otázka technologie: použít stávající open source řešení? Pronajmout si komerční řešení na bázi měsíčních plateb? Nechat si ho naprogramovat? Tady se nejedná o tisíce, ale o desetitisíce i statisíce korun. To je asi nejzásadnější rozdíl a rozhodnutí, které v budoucnu hodně ovlivní. Nicméně je to natolik individuální, že plošné řešení neexistuje.
Je provozování e-shopů pro každého?
To v žádném případě. E-shop je byznys, u špičkových hráčů miliardový byznys. Investují nejen do technologie, zboží, skladování a logistiky, lidí, ale také do optimalizace, propagace… Pokud se proti nim chcete prosadit, měli byste mít jasnou představu, proč si zákazník nakoupí raději u vás než u Alzy nebo Mallu.
Může tou výhodou být cena?
Cestu „my jsme levnější“ vyzkoušeli mnozí před vámi a už tu nejsou… a Alza (Mall) ano. Víte proč? Protože z dlouhodobého hlediska nemůže být cena jediným parametrem k rozhodování. Jsou to také rychlost doručení, servis kolem e-shopu, zážitek ze služby a mnoho dalších parametrů.
Tím nechci nikoho odradit, jen říkám, jestli do toho chcete jít, je dobré vědět, kdo je váš zákazník a proč by vám měl dát přednost před dalšími a také od kdy vám vaše online aktivita začne vydělávat a kolik.
Dnes se tvorby webových stránek stále zjednodušují. Některé systémy umožňují jejich vytvoření po pár kliknutích myší. Je podle vás dnes ještě nutné platit projektové manažery? Nebude tento trend do budoucna sílit a nezanikne tato profese?
Z výše napsaného, myslím, jasně vyplývá, že hlavní rolí projektového manažera není realizace online projektu, ale celé to přemýšlení a vyhodnocování před tím, než se s realizací vůbec začne, příprava zadání, pomoc s realizací ze strany klienta a následně vyhodnocování výsledků.
I když existují systémy, které vám pomohou celý web postavit, pořád musíte vědět, co a pro koho (a za kolik) to děláte. A tohle rozhodování za vás žádný systém neudělá.
Tj. že by profese projektového manažera zanikla, obavy nemám… možná se bude jinak jmenovat.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 1 hodinu
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |