Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
O podnikání na volné noze toho na českém internetu najdete hodně. Můžete čerpat z celé řady témat – od osobní produktivity a time-managementu, po budování osobní značky a marketing. Moje práce mi vytvořila rozhled napříč různými druhy a odvětvími podnikání, a díky tomu jsem si mohl všimnout, že jedno téma je mezi freelancery v Česku tabu. Paradoxně je to to nejdůležitější.
Peníze. 💰
Témata jako profitabilita, ziskovost, marže, ROIka, tržba a další se v porovnání s jinými tématy skoro neřeší. Nenajdete moc podcastů, přednášek nebo článků, ve kterých by byly vidět finanční plány podnikatelů na volné noze, kde by se řešila ziskovost podnikání nebo které by se zabývaly tím, jak z freelancingu udělat profitabilní byznys a odnést si z něj víc.
Inzerce | Chci tu být také
Je to zásadní téma. Freelanceři jsou jednotlivci a výsledky jejich podnikání logicky výrazně ovlivňují třeba to, kolik peněz vydělají pro svou rodinu, dětem na školu nebo kolik jich mohou investovat do sebe, svého zdravý a svých snů.
Napříč všemi odvětvími podnikání se s podnikateli běžně bavím o výsledovkách, rozvahách, KPIs a penězích jako takových. U freelancerů je to neobjevené téma, někdy dokonce zakázané a pro společnou diskuzi nepřijatelné.
Napříč všemi odvětvími podnikání se s podnikateli běžně bavím o výsledovkách, rozvahách, KPIs a penězích jako takových. U freelancerů je to neobjevené téma.
A tohle je hlavní důvod, proč spousta freelancerů nedokáže finančně růst. Peníze nechtějí řešit. Neumí ve svém podnikání počítat. Neřídí ho přes čísla. A nejsou obklopeni lidmi, co finanční výsledky neberou jako intimní téma nebo něco egoistického, ale dokážou o nich mluvit otevřeně, sdílet svoje zkušenosti a navzájem se podporovat v dalším rozvoji.
Právě proto se penězům velmi aktivně věnujeme s klienty na mentoringu. Na začátku se jich ptám, jaké mají finanční cíle, čeho chtějí finančně dosáhnout a jak se jim to daří. Rozebíráme různé byznys modely, přístupy a případové studie z Česka i zahraničí. Děláme si rešerše jejich konkurentů a studujeme, na čem vydělávají peníze a jak to prodávají, a modelujeme si různé scénáře a nápady, co by mohli vytvořit a co by to obnášelo.
Paradoxní je, že ekonomika a finanční řízení většiny freelancerů jsou vlastně jednoduché. Na jedné straně máte kapacitu času, kolik jste schopni nebo ochotni věnovat práci a kolik na to máte energie. A na druhé straně máte vaši schopnost na tom čase vydělat peníze, případně se naučit vydělávat, i když nepracujete.
Skoro na každé konzultaci se ale setkávám s tím, že přijde freelancer, řekne mi nějaká svoje čísla, já se ho zeptám na pár otázek a rychle zjistíme, že žije v naprosté iluzi. Typicky, že jeho hodinová sazba vůbec není 1000 Kč, ale možná 3 stovky. Nebo že má sice ambiciózní cíle, ale musel by dvacetkrát zdražit, což bude velmi těžké nebo dokonce nereálné.
Není potom divu, že se spousta freelancerů pouští do nápadů, které pak možná vydělají nějaké peníze, ale v jejich kontextu jsou to v podstatě drobné a za tu spálenou energii to možná ani nestálo. Spíš se ale setkávám s tím, že většina freelancerů nedokáže vybudovat něco dalšího, nenajde si na to čas a nedokáže na tom vydělat peníze, takže jsou odsouzeni pokračovat v kolečku „hledám klienta – fakturuju – hledám zase znovu“ a žijí od faktury k faktuře. Někomu to nevadí, jiní v tom šťastní nejsou.
Mohu vás ale uklidnit – existuje i spousta firem, které vůbec netuší, co se jim ve financích děje, kam teče kolik peněz a zda to vůbec míří do černých. Snad na každé akci pro majitele firem tohle rozebíráme a vyprávíme příběhy, kdy to vedlo do existenčních krizí.
Nepochopení financí je bohužel mezi podnikateli běžné. Proto se finančnímu řízení firem více než 7 let věnuju v mém podcastu, snažím se dělat osvětu a firmy učit počítat.
To samé ale potřebují i freelanceři. 👇
Rozdíl mezi firmami a freelancery je hlavně v tom, jak blízko jsou finance samotnému podnikateli. Jako majitel firmy si můžete najít finančního ředitele (interně, nebo externě) a s čísly byste rozhodně neměli ve firmě pracovat sami. Každé oddělení má svoje metriky, KPIs, a to se samozřejmě prolíná s finančním řízením.
Freelancer nic takového nemá. Spousta freelancerů má jeden bankovní účet, ze kterého platí náklady na podnikání i rohlíky ke svačině. Na ten účet má přístup jejich manžel či manželka a platí se z něj i školné pro děti. A i kdyby ten účet byl zcela oddělený, tak i přesto nemá freelancer tak složité finanční řízení, aby nad ním sedělo několik lidí a ze všech stran lítaly tabulky a honil se každý desetník.
Udělat takovou tabulku není složité. Z mojí zkušenosti ale problém nevyřeší. Pokud cítíte odpor k penězům, zaplaví vás špatné pocity kdykoliv, kdy s vámi o nich někdo začne mluvit, nebo se tomu tématu usilovně vyhýbáte a radši s ním nechcete mít nic společného, tak vás ani sebelepší Excel nezachrání. Bude vám ležet někde v záložkách, ale vaše podnikání nejspíš neposune.
Pokud cítíte odpor k penězům, zaplaví vás špatné pocity kdykoliv, kdy s vámi o nich někdo začne mluvit, nebo se tomu tématu usilovně vyhýbáte a radši s ním nechcete mít nic společného, tak vás ani sebelepší Excel nezachrání.
Pro mě jako business mentora je proto zásadní pochopit, jaký vztah k penězům klient má, jaké si s nimi spojuje emoce a co se v něm bude dít, když to téma otevřeme. Bude myslet na to, jak to celé spočítat lépe, aby mohl být úspěšnější a těch rohlíků si ke svačině koupit víc, nebo bude myslet jenom na to, aby to už skončilo a šli jsme řešit, jestli má na Linkáč přidávat příspěvky v osm ráno, nebo v devět večer? :) Tohle je důležité.
Proto jsou finance na volné noze tak osobní téma. Zvu vás tedy k tomu, abyste se sami sebe ptali:
„Pojďme vydělat 1 000 000 Kč za měsíc,“ říkám občas klientům. Je to cvičení, které mám moc rád. Už jen ta myšlenka, že by mohli vydělat takovou částku, sama o sobě vyšle na povrch spoustu limitů, bloků a přesvědčení, která je v podnikání mohou brzdit. Každý reaguje jinak, a právě v těch reakcích se může skrývat pochopení, proč mají vztah k penězům takový a proč jim to v podnikání nefunguje, jak by si přáli.
Když si projdeme fází důvodů, proč to nejde, není to možné a tolik peněz ani nepotřebují, tak se dostaneme do další fáze. Začneme si hrát. Vezmeme konečně ten Excel a pustíme se do vymýšlení. Šlo by udělat tohle? Nevím, spočítej to. Šlo by tamto? Možná jo, dej to do čísel. Tohle je kravina, viď? Je, sám to vidíš.
Ano, málokomu se pak povede vydělat milion za měsíc. Na tom ale vůbec nezáleží. Cílem toho cvičení je klientovi ukázat, že to, co si myslí o penězích, nemusí být pravda. A že podnikání není nic víc než hra s čísly. Čím víc s těmi čísly budete umět pracovat, tím spíš si v podnikání vyděláte více peněz. A čím lépe jim budete rozumět a svoje myšlenky jimi podkládat, tím spíš nenaletíte zbytečným a prodělečným investicím.
Každý úspěšný podnikatel vám řekne, že byznys je o lidech a o číslech. Jedno bez druhého nemůže fungovat.
Každý úspěšný podnikatel vám řekne, že byznys je o lidech a o číslech. Jedno bez druhého nemůže fungovat. Nenechte se ale zmást, že je to tak jenom ve firmách. I freelancer je člověk a i jeho podnikání je o číslech. A pokud chce od podnikání víc – víc peněz, svobody, volného času apod. -, tak odpověď, jak toho dosáhnout, může ležet právě tam.
Věřte mi, že spousta skvělých nápadů nevyšla právě proto, že se špatně spočítaly a podcenila se jejich ekonomická stránka.
Peníze nejsou cíl, ale prostředek. Kvůli nim to neděláme. Neznám ale moc nešťastných podnikatelů, kterým by to finančně fungovalo a kterým by se finančně dařilo. A naopak znám řadu těch, kterým čísla nevychází a se kterými měnit nechcete.
Coby mentor vám pomůžu vaše podnikání rozvíjet rychleji, lépe, efektivněji a hlavně tak, aby vám mohlo vydělávat více peněz a dělalo vás šťastným. Objednejte si můj mentoring a pustíme se do práce. Stačí napsat na jiri@rostecky.cz a jdeme na to.
Držím vám palce.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 4 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny