Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Obraz podnikání na volné noze je v Česku značně omezený. Typický obraz českého freelancera je jedna služba, pár klientů, nulový marketing, žádné investice a příjmy v nízkých nebo středních desítkách tisíc měsíčně.
Je to špatně? To vůbec. Je to pouze jeden ze způsobů, jak se dá na volné noze podnikat. V rámci mentoringu freelancerů se ale setkávám s tím, že jim chybí elementární znalosti podnikání. Neumí plánovat, nemají vizi, postrádají strategii. Nerozumí reálným potřebám svých zákazníků, mnohým mizí pod rukami místo na trhu a jakékoliv obchodní dovednosti, finanční řízení nebo kvalitní přemýšlení o růstu a rozvoji už ovládají snad jen promile z nich.
Odpovídají tomu i výsledky. Průzkum portálu Na volné noze mezi 2,2 tisíci freelancery odkryl, že bezmála polovina z nich si ročně přijde na méně než 600 tisíc korun včetně DPH. S rozmachem umělé inteligence a dalších technologií navíc stále častěji vídám, že to někteří freelanceři balí a vrací se do zaměstnání.
Inzerce | Chci tu být také
Stejně, jako můžete firmu budovat malou i velkou, můžete i od podnikání na volné noze chtít víc. Znám freelancery, kteří měsíčně fakturují stovky tisíc i miliony. Znám freelancery, pro které jsou změny na trhu příležitostmi a jejich byznysy naopak rostou. A znám freelancery, kteří svoje podnikání řídí a rozvíjí racionálně, strategicky a promyšleně.
Stejně, jako můžete firmu budovat malou i velkou, můžete i od podnikání na volné noze chtít víc.
Občas se mě lidé ptají, co to vlastně ty OSVČ učím a co je na tom jejich podnikání tak těžkého, když nemusí řešit zaměstnance, metody účtování zásob, složité firemní procesy a spoustu dalšího. Napadlo mě proto odpovědět tímto článkem a představit vám mou jednu z mých vizí špičkového freelancingu tak, jak ho vidím u některých profesionálů v Česku a hlavně v zahraničí.
💡 Považujte prosím tento článek za obecnou inspiraci. Nic z toho, co v něm najdete, nevzniká za den a není to tak jednoduché. Zmiňuji to pouze jako rozšíření toho, na čem všem může freelancer pracovat a co třeba v rámci mentoringu také řešíme. A je to také důvod, proč si u mě nestačí koupit jednu dvě hodiny konzultace, ale s klienty nás většinou čeká dlouhá práce.
Mezi majiteli firem koluje hezká věta: Je rozdíl, jestli pracuješ ve firmě, nebo na firmě. Co to znamená? Majitel firmy může být po uši ponořený v operativě a hasit jeden požár za druhým, řešit každodenní problémy a utápět se v micro managementu. Nebo může nad firmou udržovat nadhled a rozvíjet ji tak, aby fungovala efektivně, mohla růst, a to třeba i bez něj. Je to velké přepnutí v uvažování nad byznysem, kdy majitel musí přijmout, že nepotřebuje a vlastně ani nechce mít kontrolu nad vším, nemůže dělat všechno a musí dát prostor i ostatním a jejich chybám.
Freelancer to má podobně. Jeho vliv na vlastní byznys je maximální – podniká totiž sám. Z mojí zkušenosti ale většina freelancerů nepodniká a svému podnikání se buď skoro nebo vůbec nevěnuje. Makají totiž pro klienty. Píšou pro ně texty, dělají jim grafiku, koučují je, píšou pro ně smlouvy apod. Čas na vlastní byznys už pak nemají.
Většina freelancerů nepodniká a svému podnikání se buď skoro nebo vůbec nevěnuje. Makají totiž pro klienty.
První změnou mindsetu, kterou učím moje klienty (a bohužel ne všem se povede), je právě tohle. Naučit se pracovat nejen v podnikání, ale i na podnikání samotném. Rozvíjet ho, stavět mu pevnější základy, vytvářet nové příležitosti, mít vizi a strategii, budovat si pozici na trhu, dělat si to jednodušší a spoustu dalšího.
Zpravidla to vyžaduje získat více volného času bez ztráty příjmu, takže jsme krok od potřeby zdražit, získat lepší klienty nebo změnit byznys model. Už tohle samo o sobě je pro spoustu freelancerů tak náročné a představuje to tak velké riziko, že se do toho raději nepustí a postupem času vyhoří, ztratí energii a přijdou o vášeň, se kterou do podnikání přicházeli. Mrzí mě, že to píšu tak tvrdě, ale freelanceři se často předhání v tom, kdo je dýl na volné noze. Málokdo ale už posoudí, kolik let z toho podnikají s radostí, vášní a kdy ztratili chuť růst.
Proč je potřeba růst?
Růst má špatnou pověst. Když s laikem začnu mluvit o růstu, často přijdou poznámky typu „Proč bych se měl furt za něčím hnát a proč mám chtít stále víc?“ a rychle se dostaví i připomínky těch, co vyhořeli, jsou workoholici a nezvládají si dojít ani na záchod.
No, tohle opravdu není ten růst, o kterém s klienty mluvím já.
Není potřeba závodit o to, kdo vydělá víc peněz. Možná vás to překvapí, ale reálně mezi tím, jestli za měsíc vyděláte 500 tisíc nebo 600 tisíc už tak velký rozdíl není. Dávno už totiž vyděláváte tolik, že si můžete dovolit v podstatě cokoliv, neřešíte problémy, jaké má většina lidí, a pokud jste si nevytvořili extrémně náročný životní styl, tak můžete v případě krize těžit i z velkých rezerv. O tomhle to tedy skutečně není a asi nepotřebujeme vydělávat miliony.
Toho, že neinvestovali do svého růstu, budou teď nejvíc litovat ti, na které dopadá například zmíněná umělá inteligence. Pokud jste roky byli jedním z tisíců grafiků, dělali jste stejnou grafiku jako tisíce dalších, nerozvíjeli jste svoje dovednosti, neinvestovali jste do rozvoje vašeho podnikání, nediverzifikovali jste svoje zdroje příjmu a nebudovali si lepší pozici na trhu, než mají ostatní, tak se teď chleba prostě začíná krájet a možná neexistuje důvod, abyste si svůj krajíc mohli obhájit.
Toho, že neinvestovali do svého růstu, budou ale teď nejvíc litovat ti, na které dopadá například zmíněná umělá inteligence.
Růst není o závodě, kdo bude lepší, víc vidět a vystaví lepší faktury. Růst je o dovednosti reagovat na trh, dělat si byznys bezpečnější a být co nejodolnější vůči změnám. Špičkový profesionál na sobě pracuje, rozvíjí svoje podnikatelské dovednosti, učí se prodávat, vzdělává se v marketingu, pracuje se svojí psychikou a buduje podnikání ani ne tak, aby bylo větší, ale aby mohlo být stabilnější a pevnější ve svém základu.
Musí ale dělat i věci, které neumí…
Klientů mám dostatek, můj konzultační a mentoringový byznys roste a s jeho výsledky jsem spokojený. Mým cílem navíc není mít co nejvíc klientů, ale mít jich sice méně, ale zato se jim věnovat víc. A chci mít prostor i na rozvoj mého vlastního podnikání a mých dalších aktivit.
Přesto vám řeknu jedno: Freelancerům se strašně těžko něco prodává. Jednak nemají peníze (připomínám průzkum výše), druhak s nimi neumí efektivně hospodařit a do třetice jakoby nebylo v DNA freelancingu v Čechách, že se v podnikání nejen vydělává, ale také se do něj investuje. Průzkum Na volné noze se respondentů zeptal na všechno včetně toho, zda investují do drahých kovů a zda mají hypotéku, ale do čeho ve svém podnikání investují peníze a zda mají třeba rozpočet na marketing, rozvoj a investice se už nezeptal.
Freelancerům chybí elementární dovednosti ve finančním plánování a řízení podnikání. Neumí si spočítat ROI svých nápadů. Velmi často nemají zkušenosti s investováním jak do byznysu, tak do dalších aktiv.
Nemají ani byznysem získané zkušenosti – prodělané peníze, investice, které se nevrátily, neefektivní kampaně a spoustu dalšího, čemu se všichni chceme vyhnout, ale na konci dne je tohle ta zkušenost, která z nás dělá zkušenější podnikatele.
Před pár dny jsem byl na večeři s jedním špičkovým freelancerem (silný brand, letitá konzistence, několik aktiv, příjmy ve vyšších milionech ročně, obrovská pokora a chuť se rozvíjet, krásná rodina) a sám se podivoval, proč tak málo podnikatelů na volné noze investuje do vlastního rozvoje a nepřitápí pod kotlem, aby jejich oheň mohl vzplanout. 🔥
Ve firemním prostředí tohle není téma. Do firmy prostě investovat musíte, jinak skončí. Musíte mít marketing, obchod, zlepšovat se v řízení a investovat do růstu. Takhle firmy rostou. Bohužel spousta freelancerů spoléhá na to, že jejich růst se nějak vytvoří sám. A potom možná budou prachy navíc.
Jenomže na marketing si nevyděláte. Vyděláte si marketingem. K růstu se nejspíš neprošetříte a lepší byznys, než jaký máte teď, nejspíš nevysedíte. Někomu se to možná povedlo, ale moc takových příběhů bohužel neznám.
Naopak znám řadu freelancerů, kteří budují svá aktiva.
Já to řeknu ještě jednou a víc na komoru. Freelance byznys fakt není drobné podnikání. Freelancer se může mít výrazně líp než lecjaký majitel firmy a může si přijít na obrovské peníze. Musí ale chtít, mít zdravé ambice a budovat slovo, které mezi podnikateli na volné noze v podstatě neslyším. Aktiva.
Podívejme se na freelancera jako na soubor jednotlivých aktiv (tak nad ním přemýšlím já). Aktivum je to, co mu vydělává peníze. Když si vytvoříme tenhle pohled, najdeme širokou škálu potenciálních aktiv, ze kterých může freelancer těžit a které mu mohou podnikání dělat jednodušší. Co například vidíme?
✋ Pauza: Pokud už vás chytá FOMO, tak to moc dobře znám. 😉 Pojďme dál…
A takhle bych mohl pokračovat (zdaleka jsem neuvedl všechno). Aktivem jsou samozřejmě i samy produkty a služby, kdy podnikání přestane stát na jedné (sice volné, ale stále jen jedné) noze a vaše příjmy se rozdělí do více zdrojů. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že řízení takového podnikání člověka hodně naučí a donutí ho vidět věci více z nadhledu a stát se „multidisciplinárním“, což samo o sobě považuji také za aktivum.
Tohle všechno ale vyžaduje přestat být jen zaměstnancem z domova na živnosťák a posunout se skutečně do role majitele vašeho podnikání, dát mu strukturu, vizi, strategii a začít ho řídit jako soubor aktiv, které se navzájem mohou doplňovat a mohou vám dělat podnikání jednodušším. Nevznikne to za týden a bude to spousta práce, což mě dostává k poslednímu znaku špičkového profesionála v tomto článku…
Let’s go!
Za moji kariéru jsem mohl vidět do tisíců firem, freelance byznysů a všemožných dalších projektů. Viděl jsem, co kde fungovalo a co naopak ne. Dneska z toho destiluju to nejcennější na míru jednotlivým klientům, rozšiřuju jejich pohled na byznys, ukazuju jim zkratky nebo jim naopak pomáhám držet pozornost.
Ze zkušenosti mohu říct, že největší brzdou podnikání jsou si vždycky podnikatelé sami. A platí to i o mně.
Největší brzdou podnikání jsou si vždycky podnikatelé sami.
Brzdí je jejich ego, strachy, nízké sebevědomí, tunelové vidění, klapky na očích nebo třeba jenom nedostatek informací. Jednoho klienta teď třeba učím neskákat furt z jednoho na druhé a naučit se věci dotahovat. Dalšího učím nebát se, začít prodávat a říct si o cenu, jakou si zaslouží. Další klient má furt potřebu se něco učit a já ho vedu, aby už nečetl knížky a nehonil se furt za nějakými radami, a začal se konečně učit od svých zákazníků, kterým prodává. A ostatní klienti mají zase svoje témata.
Není náhodou, že jsou freelanceři radši doma a nechodí do zaměstnání. 😜 Není náhodou, že pracují sami. A už vůbec není náhodou, v jakém stavu se jejich podnikání nachází a jaké mají výsledky. To všechno odněkud pramení, a proto nejsou všichni podnikatelé stejně úspěšní a výkonní. Čím lépe ale pochopíme vesmír, v jakém se konkrétní člověk nachází, tím lépe pochopíme i jeho důsledky v podnikání.
Špičkoví freelanceři tohle ví, a proto od nich často slyším, že si prošli nějakými terapiemi, koučinkem nebo byznysovým mentoringem. Jiným pomohly knihy, ale dokázali v nich získané informace skutečně využít v praxi. A další posunulo něco jiného, ale ať už to bylo cokoliv, čím víc pochopíme sami sebe, tím lépe se sebou dokážeme i zacházet.
Čím víc pochopíme sami sebe, tím lépe se sebou dokážeme i zacházet.
Kolikrát mám místnost plnou podnikatelů a vidím, jak se liší. A mnohokrát jsem viděl podnikatele točit se furt na místě a stagnovat, protože tu hru furt nepochopil a neudělal krok jiným směrem. Mnozí tak bohužel stráví i celé roky kariéry, kterou mohli posunout výrazně dál.
Neexistuje nic jako úspěšný podnikatel. Ani ti z titulek časopisů to pro mě nejsou. Existují pouze podnikatelé, kteří to mají jednodušší. Na to nepotřebujete obrovský byznys, globální firmu ani statisícové příjmy na volné noze. Potřebujete podnikání, ve kterém to nemáte zbytečně těžké a nemusíte se bát dalšího modelu nějakého chatu, co udělá vaše konkurence nebo jestli vám odejde klient.
Víc jak 10 let podnikání a setkání s tisíci byznysmeny mi definici úspěchu neukázalo, a tak jsem si vytvořil vlastní. To je jedna z prvních věcí, kterou mým klientům radím. Napište si, jak si představujete váš úspěch, kým v něm jste, co umíte, co máte a jak vaše podnikání vypadá. Tak začne vznikat vaše vize, která se může naprosto lišit od té mé a od vizí všech lidí, které znáte. Já doporučuji pouze jedno – udělejte si to jednodušší.
Držím vám moc palce a přeji, ať to rostecky! 🤓
PS: Představte si, že spolu strávíme 5 hodin v jedné místnosti a nebudeme dělat nic jiného, než rozebírat vaše podnikání a jak ho posunout dál. Pokud ve vás ta představa vytváří pocit nadšení a zvědavosti, tak mi neváhejte napsat. Přesně to je jednou z mých služeb pro podnikatele na volné noze a majitele malých firem a rád pro vás booknu hezké místo a můžeme se pustit do práce. Napište mi.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |