Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Tuto epizodu jsem připravil exkluzivně pro mé předplatitele. Mezi nimi jsou majitelé firem, freelanceři, manažeři a spousta dalších. Vzdělávejte se s nimi. Stojí to pár stovek a Vy získáte spoustu cenné insipirace.
nebo se přihlaste
Juraj Fehervari, zakladatel a majoritní vlastník značky barefoot obuvi Be Lenka, v podcastu podrobně popisuje expanzi firmy do zahraničí, strukturu tržeb i ambice do budoucna. Be Lenka, firma ze slovenské Žiliny, se během sedmi let rozrostla na firmu s ročním obratem kolem 28 milionů eur a aktuálně prodává do více než 80 zemí světa.
Inzerce | Chci tu být také
Český a slovenský trh tvoří dohromady přibližně 25 až 27 % obratu. Slovensko představuje asi 10 %, Česko přibližně 17 %. Zbytek připadá na zahraniční trhy, přičemž nejvýznamnějším je Německo.
Podle Juraje Fehervariho nemá Be Lenka žádnou zemi, která by výrazně dominovala. Rozdíl mezi nejsilnější a druhou nejsilnější zemí činí zhruba 5 %, což dokládá relativně rovnoměrné rozložení tržeb.
V USA se firma dostala až k obratu 3 až 4 miliony eur ročně. Juraj vyprávěl, že v určité fázi už nebylo možné americký trh obsluhovat z Evropy. Bylo nutné založit americkou entitu, vybudovat logistiku, sklady, právní a účetní zázemí, řešit transferová oceňování i daňové povinnosti. V současnosti má firma v USA fulfillmentové sklady a usiluje o to, aby konec sezóny zvládla plně z americké firmy.
Be Lenka prodává přes různé distribuční kanály. Zhruba 60 % dosavadních tržeb tvořil přímý online prodej (B2C) a 40 % prodej přes B2B partnery. Do budoucna se ale firma zaměřuje více na B2B segment. Cílem je, aby až 70 % tržeb tvořil prodej přes distributory a 30 % přímý on-line prodej. Firma již nyní spolupracuje s více než tisícovkou B2B partnerů po celé Evropě, v USA i Asii. Navíc se Be Lenka chystá expandovat formou franšízových prodejen v Česku a Polsku.
Vedle on-line prodeje a B2B partnerství provozuje Be Lenka také vlastní síť kamenných prodejen. V současnosti má čtyři obchody na Slovensku a v Česku. V Dubaji spolupracuje s místními retailovými partnery a přizpůsobuje se tamnímu nákupnímu chování, které je silně orientované na velká nákupní centra.
Be Lenka analyzuje trhy například na základě dat z Google Trends, reklamy a nákupního chování zákazníků. Výběr nových trhů není nahodilý, firma vyhodnocuje poptávku, konkurenci i maržovost. Cílem je expandovat především tam, kde je dostatečně silný trend barefoot obuvi.
Juraj zmiňuje, že například v Polsku nebo Španělsku bývala poptávka nižší, ale postupně roste. Mezi země s vysokým objemem vyhledávání barefoot obuvi patří vedle Německa a USA i Velká Británie.
Náklady na vstup do nové země se výrazně liší. Záleží na požadavcích na lokalizaci, právních aspektech, skladování, preferovaných platebních metodách i marketingu. Juraj v podcastu odhalil některá čísla a připouští, že expanze může přinést i nepředvídatelné problémy. Jako příklad uvádí zpožděné dodávky v USA v důsledku celních změn, které firmu stály desetiměsíční obrat.
Be Lenka nechce zůstat v úzké výklenkové pozici a cílem je produkt více mainstreamovat. Firma chce nadále růst v Evropě, ale zároveň výrazněji expandovat v USA a Asii.
Juraj přiznává, že firma nemá přesně definovaný desetiletý plán, ale pracuje se střednědobou vizí a snahou o maximální flexibilitu v rychle se měnícím prostředí. Prioritou zůstává vývoj produktu, robotizace výroby a nabídka co nejlepší přidané hodnoty pro zákazníka.
Celý rozhovor s mnoha detaily a příklady z praxe si můžete poslechnout v podcastu.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 7 měsíců
Před 1 rokem
Před 2 roky