Inzerce | Chci tu být také

Jak zvýšit návštěvnost webových stránek?

Zjistěte, jak zvýšit návštěvnost vašeho webu...

Hledáte, jak zvýšit návštěvnost webových stránek? V tomto článku jsme pro vás připravili přehled základních možností. Je určený zejména pro začátečníky a jako inspirace, ze které můžete čerpat. Zjistěte, zda využíváte všechny možnosti internetového marketingu, nebo zda jste na něco zapomněli.

Zvýšení návštěvnosti webu

Jako první prosím pamatujte na to, že návštěvnost webu není nejdůležitějším kritériem jeho úspěchu. Více než počet lidí, kteří na váš web přijdou, je podstatná jejich relevance. Vaším cílem není přivést na webové stránky co nejvíce návštěvníků, ale přivést na ně co nejvíce lidí, kteří mohou například koupit vaše produkty, využít vašich služeb nebo naplnit jiné vaše cíle.

Častou chybou začátečníků je bezhlavé zvyšování návštěvnosti stránek, které ale nepřivádí relevantní uživatele. Výsledkem tak je, že mají sice vysokou návštěvnost, ale lidé z jejich webu rychle odchází, nic na nich nedělají, nevrací se na ně a samozřejmě ani nenaplní záměry, pro které je web určený.

Proto se u všech následujících tipů ptejte, do jaké míry oslovují vaši cílovou skupinu a zda vám skutečně dokáží přivést relevantní návštěvnost. Lidé, kteří jsou pro vás skutečně zajímaví, se mohou nacházet takřka nebo doslova všude, ale někde jich může být více, jinde zase méně. Stejně tak pro vás mohou být náročné na využití, a proto se můžete věnovat něčemu jinému.

Ohledně vaší strategie zvyšování návštěvnosti webu se doporučujeme poradit se zkušenými odborníky. Mezi ty nejčastější patří:

  1. Specialista na on-line marketing, který vás může proškolit napříč jednotlivými zdroji návštěvnosti a může vám pomoci vybrat ty nejrelevantnější.
  2. Odborník na webovou analytiku, se kterým se naučíte správně měřit a vyhodnocovat návštěvnost vašeho webu a investovat do kanálů, které skutečně fungují.
  3. SEO specialista, který se zaměřuje na dohledatelnost vašeho webu ve vyhledávačích a který vám pomůže web nastavit tak, aby byl vyhledávači hodnocen co nejlépe.

Čím dříve zainvestujete do školení nebo konzultací zkušených profesionálů, tím dříve svému webu nastavíte efektivní strategii a dosáhnete s ním úspěchu. Rady zkušenějších mohou být i důležitou zkratkou ve vašem sebevzdělávání a mohou ho nastavit správným směrem.

Jak zvýšit návštěvnost webu?

Marketing nabízí nespočet možností, jak můžete zvýšit návštěvnost webových stránek. V následujícím seznamu vám ukážeme některé z nich a předáme vám praktické tipy, jak je využít.

Optimalizace webu pro vyhledávače

Lidé na internetu hledají, co je zajímá, skrze internetové vyhledávače, jako je například Google nebo Seznam (nicméně zařadit mezi ně můžeme třeba i Bing, YouTube v případě videí a další). Vaším cílem proto je být co nejlépe vyhledatelní a upravit váš web tak, aby ho vyhledávače hodnotily co nejlépe.

Tomu se věnuje tzv. SEO (optimalizace webu pro vyhledávače). To lze rozdělit na 2 části:

  1. On-page SEO, které zahrnuje všechny úpravy na vašem webu a obsah, který na něj nahrajete. Naučit se proto musíte správně pracovat s klíčovými slovy, psát kvalitní texty, nastavit webu jasnou a přehlednou strukturu a optimalizovat jeho prvky pro vyhledávače.
  2. Off-page SEO, které se týká aktivit mimo váš web, a to především zpětných odkazů. V rámci linkbuildingu můžete získávat zpětné odkazy na váš web z jiných webů, které jsou relevantní a oslovují vaši cílovou skupinu. Takovým webem mohou být třeba stránky zaměřené na stejné téma, internetové katalogy, ale nakonec i sociální sítě a další.

Základem SEO je kvalitní obsah. Pokud se naučíte tvořit obsah, který bude mít vysokou hodnotu pro vaše uživatele a bude pro ně snadno konzumovatelný (bude se jim dobře číst, snadno se v něm vyznají apod.), tak vaše vyhledávače budou web hodnotit pozitivně. Pomoci tomu můžete efektivní prací s klíčovými slovy a celkovým nastavením webu.

Zjistěte, jak se dělá základní SEO analýza a jak vůbec vyhledávače hodnotí webové stránky.

Sociální sítě

Pro někoho jsou už sociální sítě synonymem internetu. Používá je skoro každý, a tudíž je velká pravděpodobnost, že i vy na nich najdete relevantní publikum. Zamyslet se proto musíte nad těmito otázkami:

  1. Na jakých sociálních sítích relevantní publikum skutečně najdete?
  2. Jakým způsobem ho můžete nejefektivněji oslovit?
  3. Co na vybrané sociální sítě musíte tvořit, abyste zaujali a získali pozornost?

Sociální sítě nejsou jen Facebook nebo Instagram. Možná svoje relevantní publikum najdete třeba na LinkedInu, Twitteru nebo jiných sociálních sítích, mezi které můžeme zařadit i YouTube.

Výhodou sociálních sítí je, že jsou dostupné zdarma. Svůj profil, případně prezentaci vašeho projektu, si na nich můžete založit bezplatně. To, co ale zadarmo už není, je pozornost, kterou si na nich musíte získat. K tomu vám pomůže tvorba vysoce kvalitního obsahu, který lidi zaujme a který budou chtít sledovat. A pomůže vám samozřejmě i cesta placených kampaní, díky kterým budete moci oslovit lidí ještě více a rychleji.

Nevýhodou sociálních sítích je, že organický (tedy přirozený, bez placení) dosah obsahu většinou velmi omezují. Zejména Facebook váš příspěvek zobrazí jen relativně malému procentu vašich fanoušků, čímž vás chce přimět k jeho finanční podpoře. Další nevýhodou může být i to, že na sociálních sítích nejspíš budete mít spoustu konkurence, a tudíž musíte být schopni se odlišit a přijít s něčím originálním.

Pro vaši prezentaci na sociálních sítích je důležité dodržet několik pravidel:

  • Tvořte kvalitní obsah. Skutečně. Je to to nejdůležitější. Lidé nechtějí jen klikat na odkazy na vaše stránky nebo poslouchat vaše nabídky. Chtějí se bavit, inspirovat, vzdělávat apod. Zjistěte proto, co chce právě vaše publikum a co jim vy chcete nabídnout.
  • Buďte konzistentní. Sociální sítě nikdy nebudete mít hotové. Přidávat nový obsah musíte neustále, protože jinak zapadnete. Nastavte si proto takovou strategii, která bude mít pevný základ, konkrétní a měřitelné cíle a konzistentní provedení. Nepodceňte také vizuál obsahu.
  • Budujte komunitu. Sociální sítě jsou sociální proto, že jsou na nich lidé. Proto tvořte komunitu a pracujte s ní. Komunikujte s vašimi fanoušky, odpovídejte jim a snažte se, aby byli spokojeni a měli důvod se o vás zajímat.

Zvažte také konzultaci se zkušeným odborníkem na sociální sítě, případně navštivte nějaké veřejné školení. Z hlediska poměru vaší práce, ceny a výsledku pro vás mohou být výhodné i placené kampaně, do kterých se nebojte zainvestovat.

PPC reklama

Vraťme se ještě na chvíli k vyhledávačům. Získat přední pozice v jejich vyhledávání není vůbec jednoduché, a o to hůř, pokud se chcete zobrazit na vysoce konkurenční fráze, na které cílí mnoho dalších webů. Právě proto vyhledávače nabízí možnost placené reklamy přímo ve výsledcích vyhledávání – to jsou ty první výsledky s označením „Reklama“.

Těmto reklamám se věnuje obor PPC reklamy, kterou si většina lidí spojí právě s výsledky vyhledávání. Její záběr je už dnes ale širší:

  1. Reklama ve vyhledávání – můžete si zakoupit reklamní pozice ve vyhledávání na konkrétní vyhledávané dotazy.
  2. Reklama v obsahové síti – zobrazí vaši reklamu na webových stránkách, které to na svém webu umožňují. Snadno se tak můžete dostat klidně i na velká média a další weby.
  3. Remarketing – díky kódu na vašich stránkách můžete oslovit uživatele, kteří u vás byli a odešli. Na internetu je poté mohou pronásledovat vaše reklamy a přivést je zpět.

V rámci PPC kampaně rozlišujeme řadu dalších formátů, jako jsou třeba shopping kampaně, videoreklamy a další. Pro účely tohoto článku ale stačí první tři uvedené, které jsou také nejvyužívanější.

PPC reklama funguje na platbě za proklik. Platit tedy budete pouze za každého přivedeného uživatele a je jen na vás, jak dobře dokážete reklamy zacílit a jak s přivedeným uživatelem naložíte. V ideálním případě by po příchodu na váš web měl za něco utratit peníze (třeba si koupit vaše produkty), a tím vám investici do PPC reklamy vrátit.

Dříve, než se do PPC reklamy pustíte, doporučujeme udělat několik kroků:

  1. Zjistěte si o PPC reklamě více. V tomto článku vám poskytujeme jen základní přehled.
  2. Vytvořte si analýzu klíčových slov, na základě které zjistíte, jaké dotazy v souvislosti s vaším oborem lidé vyhledávají a na co se tedy vyplatí reklamu spustit. Pomoci vám může i analýza konkurence.
  3. Oslovte zkušeného PPC specialistu, který vám pomůže reklamu nastavit a správně vyhodnocovat. I o PPC reklamě najdete spoustu školení a kurzů.

PPC reklama je nezbytná pro drtivou většinou e-shopů a webů poskytujících různé služby. Chcete-li být na internetu skutečně dohledatelní, rozhodně její význam nepodceňujte. Podívejte se třeba na rozhovor se zkušenou PPC specialistkou.

Nákup reklamy na jiných webech

Reklamu na cizích webových stránkách si můžete zakoupit napřímo. Pokud je pro vás například relevantní něčí blog, můžete napsat jeho autorovi a zeptat se na možnosti inzerce. Ve větším měřítku je samozřejmě možné oslovit i zavedená média a zakoupit si reklamu na nich. Velká média budou mít připravené podklady a nabídky pro své inzerenty a budou mít i specifické způsoby, jak jejich reklamu zobrazují.

V případě menších webů můžete většinou vybírat z následujících formátů:

  1. Reklamní články, které si můžete napsat sami, nebo vám je napíše samotné médium. Do článku můžete umístit zpětný odkaz, ale především se zaměřte na jeho kvalitu. Pouze kvalitní obsah zaujme čtenáře cizího média a může k vám přitáhnout jeho pozornost.
  2. Reklamní bannery, které se zobrazují na různých místech webu, ať už je to v jeho záhlaví, zápatí, panelu či obsahu. Dejte si pozor na to, aby váš banner jasně komunikoval, co chcete sdělit, a lákal ke kliknutí. Současně pamatujte i na to, že lidé na web nechodí jen z počítačů, ale i z mobilů a tabletů, a proto se zajímejte o to, jak váš banner bude vypadat na nich.

V dnešní době si můžete zakoupit i řadu dalších formátů reklamy, ať už jsou to celá videa, videoreklamy, podcasty, živá vysílání a mnoho dalšího. S tvůrci webů se určitě dá domluvit i na reklamě na jejich sociálních sítích.

Vyhněte se nákupu zpětných odkazů v patičkách webů a na dalších místech, kam odkazy nepatří. Váš odkaz by měl být umístěn na unikátním místě (nejlépe v obsahu webu) a měl by být na daném místě relevantní (například v článku, který se věnuje tomu, co vy prodáváte). Rozhodně by neměl být součástí výčtu mnoha dalších nijak nesouvisejících odkazů, což by vašemu webu mohlo naopak uškodit. Přečtěte si, jak vypadá kvalitní odkaz.

Pokud se chystáte nakupovat reklamní prostor na zavedených médiích, doporučujeme vám oslovit zkušené specialisty, kteří vám s tím pomohou.

Zajímavý pro vás může být také influencer marketing, tedy spolupráce se zajímavými osobnostmi. Mezi ty nemusí patřit jen nejpopulárnější tváře z titulek médií, ale klidně i méně známí lidé ve vašem oboru. Influencer může fungovat na sociálních sítích, případně může mít vlastní webové stránky. Zjistěte více o tom, jak s influencery spolupracovat.

E-mail marketing

Na vašem webu můžete sbírat e-mailové adresy. Ty vám lidé mohou dát v rámci jejich nákupu na vašem e-shopu, případně z jiného důvodu. Můžete jim třeba nabídnout odběr newsletteru, v rámci kterého jim budete zasílat zajímavé e-maily s kvalitním obsahem.

E-mail marketing je velmi široký obor. V té nejjednodušší podobě ho můžete využít právě pro vytváření vlastního newsletteru, do kterého sbíráte e-mailové adresy uživatelů a posíláte jim nové e-maily. Díky tomu s odběrateli newsletteru udržujete kontakt a budujete vztah. Můžete je také přivést zpět na webové stránky a zvýšit tak návštěvnost webu. A samozřejmě jim můžete i prodat vaše produkty či služby.

V rámci e-mail marketingu se držte několika důležitých pravidel:

  1. Hrajte férově. Sbírejte e-mailové adresy čistým a legálním způsobem. Dejte uživatelům na výběr, zda se chtějí k odběru e-mailů přihlásit nebo ne. A samozřejmě jim dejte možnost se kdykoliv odhlásit. Pamatujte, že ochrana osobních údajů je velmi důležitá, a proto se předem poraďte s právníkem a zjistěte, jaké právní podmínky musíte splnit, abyste mohli e-mailové adresy sbírat.
  2. Zůstaňte relevantní. Získávejte pouze takové e-maily, které vlastní vaši potenciální zákazníci či klienti. Rozhodně nekupujte cizí databáze kontaktů, k jejichž využití ani nebudete mít souhlas. Upřednostněte kvalitu kontaktů před jejich kvantitou.
  3. Zaměřte se na kvalitu. Vaši odběratelé nechtějí číst jen reklamní sdělení. Každý váš e-mail by pro ně měl mít přidanou hodnotu. Pomáhejte jim, vzdělávejte se, inspirujte. A pokud si s tím nevíte rady, požádejte o pomoc specialistu na e-mail marketing.

Budovat databázi e-mailových adres se vám může v čase zhodnotit. Pokud se s ní naučíte efektivně pracovat, může se stát velkým zdrojem návštěvnosti webu a nových prodejů. Podívejte se, jak dělají e-mail marketing jiné weby.

Affiliate marketing

Představte si, že vám lidé sami vodí relevantní návštěvníky, kteří si kupují vaše produkty či služby. Právě to totiž řeší affiliate marketing, který funguje na bázi doporučování partnery. Ti od vás získají speciální odkaz, prostřednictvím kterého na váš web vodí nové uživatele. Jakmile u vás nakoupí, partnerovi se přičte provize, kterou mu vyplatíte. Platíte tedy pouze za samotné prodeje.

Affiliate marketing je obrovskou příležitostí pro internetové obchody a služby, pro které se hodí. Mohou díky němu získat nové zákazníky, a to s relativně nízkými náklady. Současně mohou získat i spoustu zpětných odkazů, které vytvoří jejich partneři. Výhodou affiliate marketingu je i jeho snadná měřitelnost.

Víte o tom, že některé velmi známé české weby na affiliate marketingu začínaly? Poslechněte si jejich příběhy v tomto rozhovoru. A pokud vám dává affiliate marketing smysl, zjistěte, jak ho rozjet.

RSS agregátory

Hledáte-li způsoby, jak zvýšit návštěvnost například blogu či magazínu, můžete objevit příležitost i v RSS agregátorech. Váš web vydává články, které se ukládají do tzv. RSS kanálu. Pokud web provozujete na WordPressu, děje se to automaticky. V jiném případě si RSS kanál musíte vytvořit, pokud ho už vaše řešení nemá.

RSS agregátory odebírají tyto kanály a odkazy na články zobrazují na svých stránkách. Pro jejich uživatele tak sbírají přehled o nejnovějších článcích napříč internetem a šetří jim čas, který by jinak trávili procházením každého webu samostatně.

Právě proto můžete na RSS agregátorech oslovit relevantní publikum. Zejména, pokud se zapojíte do RSS agregátorů z vašeho oboru. Hledejte proto, kde můžete vaše články zobrazovat a jak se do RSS agregátorů zapojit.

Doporučujeme vám také přemýšlet nad nadpisy vašich článků, protože právě podle nich se uživatelé často rozhodují. Připomeňte si, jak tvořit kvalitní obsah a jak založit úspěšný blog.

Další možnosti zvýšení návštěvnosti

V závislosti na tom, jaké provozujete webové stránky, existuje řada dalších možností pro zvýšení vaší návštěvnosti. Pro e-shopy mohou být relevantní například cenové srovnávače, marketplaces a další portály s nabídkami produktů.

Příležitosti pro vás může skrývat i off-line reklama v podobě reklamních letáků, polepů, inzerce v tištěných médiích či reklamních ploch.

Zajímavým způsobem zvýšení návštěvnosti je i účast v různých soutěžích, žebříčcích a podobných aktivitách, případně i získání prostoru v médiích skrze PR.

Jak jsme vám doporučili v úvodu tohoto článku, začněte otázkou, kde se nachází vaše relevantní publikum, jak ho tam můžete efektivně oslovit a čím ho dokážete zaujmout. Díky tomu můžete přijít i na další možnosti, jak zvýšit návštěvnost webových stránek a třeba rozjet úspěšné podnikání na internetu.

Další tipy na zvýšení návštěvnosti webu:

Tady pro vás máme spoustu dalších praktických tipů, jak zvýšit návštěvnost webových stránek: