Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
S obsahovým marketingem si v roce 2016 pohrává nejedna firma. Můžeme sledovat, jak vznikají firemní blogy a jak webové stránky tvoří magazíny, kde přibývají nové články.
Nicméně vytvářet obsah jen tak, abychom ho produkovali, protože je to trendy a protože by to mělo fungovat, je mrhání penězi i časem vašich zaměstnanců.
Pokud však děláte obsah skutečně kvalitně, výsledky se dříve či později dostaví.
A zde přichází otázka: „Jak vlastně takový kvalitní obsah vypadá?“
Inzerce | Chci tu být také
Odpověď se hledá dost těžko, protože slovíčko „kvalitní“ je velmi subjektivní. To, co je kvalitní pro jednoho člověka, nemusí být hodnotné pro někoho jiného.
V tomto článku se s vámi podělím o to, jak já sama určuji kvalitu obsahu. Mám na to 3 základní principy. Pokud se podle nich budete řídit i vy, jsem přesvědčená o tom, že budete vytvářet skvělý obsah pro svůj blog či magazín.
Tyto 3 principy jsou následující:
Pojďme se na jednotlivé body podívat blíž a říct si nejen to, jak hodnotit kvalitu obsahu, ale i to, jak požadovanou jakost prostřednictvím těchto principů dosáhnout.
U slovíček “relevantní” a “užitečný” opět narážíme. Co těmito přívlastky vůbec myslíme? Pro každou firmu znamenají něco jiného, protože každý má vlastní cílovou skupinu zákazníků, která řeší jiný problém.
Pokud tedy chcete, aby byl váš obsah relevantní a pro vaše čtenáře užitečný, měli byste dodržovat následující zásady.
Pokud víte, pro koho píšete, a jaký typ lidí čte vaše články, máte z velké části vyhráno. Ideálním scénářem je situace, kdy se umíte do své cílové skupiny zcela vcítit. Nebo do ní dokonce sami patříte.
Osobně si myslím, že jedněmi z nejlepších tvůrců obsahu jsou novodobí bloggeři. Mnoho z nich nikdy nestudovalo marketing a možná o něm ani nepřečetli žádnou knihu. Jednoduše se řídí selským rozumem a píší texty pro svou cílovku. V zásadě do ní sami patří, takže píší o tom, o čem by si sami rádi přečetli. Jednoduché jako facka.
Úlevou může být v podstatě cokoliv. Na první pohled se zdá, že to řeší články typu „Jak si postavit skříň“, „Jak správně udržovat nábytek“ nebo „Jak si vybrat počítač“. Ano, to také. Nicméně některé problémy se mohou na první pohled definovat trochu složitěji, proto se nejdříve pořádně zamyslete nad tím, co vaše zákazníky skutečně trápí.
Například portál MladyPodnikatel.cz dlouhodobě řeší problémy online podnikatelů. Pomáhá jim vzdělávat se, motivuje je a každým článkem či videem je posouvá dál. Můj problém je například to, že netuším, jak fungují a pracují ostatní podnikatelé a freelanceři. Na první pohled se to může zdát jako něco těžce definovatelného, ale portál MladyPodnikatel.cz mi to svým obsahem pomáhá rozluštit.
Myslete na to, že píšete článek na internetu. A nejste jediní, kdo takový text vytváří. Takže zde není prostor pro omáčky a básnické fráze. Jděte rovnou k věci.
Pokud potřebujete svému publiku vysvětlit něco zcela jednoduše a laicky, měli byste takovým stylem psát i své články.
Jsou-li ve vaší cílové skupině odborníci, použijte odborný styl.
Pokud jste mladý bloger, pište jazykem svých vrstevníků.
Jestliže do vaší cílovky patří nekoneční hejteři, tvořte uštipačné a ironické texty.
Pokud máte cílovku například mladých podnikatelů, které potřebujete motivovat, pište podnětně a pozitivně.
Odrážky, číslování, podnadpisy, tučný text či bílý prostor.
Použijte v textu cokoliv, co jej více rozbije a udělá čitelnějším.
Pište kratší věty a zkracujte i odstavce.
Nechte uživateli prostor, aby mohl text skenovat a nemusel jej číst “na jeden nádech”.
Tento bod bývá často pro mnohé firmy kamenem úrazu. Většina chce při tvorbě obsahového marketingu co nejvíce ušetřit a neuvědomuje si přidanou hodnotu skutečně kvalitního obsahu.
Váš obsah nebude mít nikdy nic navíc, když ho slepíte z textů, které jste našli někde na internetu nebo v zahraničí. Není nic špatného na tom, když se inspirujete jinde. Ale obsah s přidanou hodnotou tímto způsobem skutečně nevytvoříte.
Přidanou hodnotu obsahu dávají vaše vlastní zkušenosti, nebo zkušenosti vašich zaměstnanců.
Pokud bych například psala tento článek pouze na základě toho, co jsem našla v zahraničí, nedával by vám vůbec smysl. Ale tím, že do článku vkládám vlastní myšlenky a píšu ho na základě vlastních zkušeností, tak by se měl (doufám) číst pohodlně a měli byste si z něj něco odnést.
Pokud tvoříte obsah, protože chcete nakopnout návštěvnost z vyhledávačů, je to naprosto v pořádku. Ale nebude tomu tak ve chvíli, kdy ho budete psát jen a pouze pro vyhledávače.
Při psaní jakéhokoli textu se samozřejmě nejdříve inspirujte klíčovými slovy, abyste věděli, co lidi nejvíce zajímá a co vyhledávají.
Pak napište obsah tak, jako kdyby vyhledávače neexistovaly. A až budete se svým textem dostatečně spokojeni, doplňte přirozeným způsobem několik klíčových slov nebo lehce slova a slovní spojení upravte tak, aby je vyhledávač pochopil.
Své zákazníky (ale i vyhledávače) potěšíte ve chvíli, kdy budete odkazovat. Ať už interně nebo externě. Interní odkazování znamená to, že k dané tématice máte ještě co říct a čtenáře odkážete na příslušné články. Externí odkazování vypovídá o tom, že jste si udělali svůj domácí úkol a texty, které píšete, jste si nevycucali z palce, ale máte je něčím podložené. To je znakem kvalitního obsahu.
Netlačte v článku na pilu. Pokud to není na místě, nepoužívejte zbytečně odkazy a bannery.
Pořádně se zamyslete nad tím, v jaké fázi nákupního procesu se nachází člověk, který si právě čte váš článek.
Dobře. Ale pokud tohle všechno dodržuji, jak si mohu být jistý, že je můj obsah relevantní a užitečný pro mé publikum?
K tomu, abyste mohli tento princip dodržet a vyhodnotit, je na začátek potřeba si vůbec nějaké cíle stanovit.
Ve chvíli, kdy se rozhodnete začít s obsahovým marketingem, k tomu máte určitě nějaký důvod. Tento důvod by měl být v souladu s vašimi dlouhodobými cíli.
Pokud máte více záměrů, je dobré určit si jeden, který pro vás bude primární. A pak cíle, které budou až sekundární.
Cíle obsahového marketingu by se měly také určitým způsobem překrývat s vaším marketingovým a podnikatelským směřováním.
Jaké mohou být vaše cíle a jak je vyhodnocovat?
Poznámka: Na českém a slovenském trhu je nejčastějším primárním cílem a důvodem, proč firmy začínají s obsahovým marketingem, právě zvýšení návštěvnosti z přirozeného vyhledávání.
Hned poté, co si určíte svůj primární a sekundární cíl, je dobře vybrat si i metriky, na základě kterých budete vyhodnocovat, zda své cíle plníte.
Mohlo by to vypadat například takhle:
Cíl | Metrika | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
Zvýšení návštěvnosti z přirozeného vyhledávaní | Návštěvnost z přirozeného vyhledávaní | 100 000 | 130 000 | 150 000 | Doplnit na konci 4. kvartálu. |
Nárůst povědomí na sociálních sítích | Návštěnost ze sociálních sítí. | 50 000 | 60 000 | 70 000 | Doplnit na konci 4. kvartálu. |
Počet fanoušků na FB. | 5 600 | 8 200 | 10 100 | Doplnit na konci 4. kvartálu. | |
Vybudovat důvěryhodnost značky | Podíl direct návštěvnosti na celkové návštěvnosti | 15 % | 25 % | 30 % | Doplnit na konci 4. kvartálu. |
Je jen na vás, jaké metriky si ke každému cíli zvolíte. Výsledky je pak dobré vyhodnocovat například jednou za kvartál, jelikož se tvorba obsahu neprojevuje okamžitě. Samozřejmě své výsledky můžete sledovat i každý měsíc. Je to jen na vás.
Stanovte si cíl i pro konkrétní článek
Vyhodnocování cílů kvartálně vám dá široké povědomí o vlastním obsahu a jeho kvalitě.
Pokud si stanovíte cíl také pro jednotlivé texty, umíte si jednoduše určit kvalitu vašich článků a do budoucna lépe vyřadíte ty, které ji nesplňují.
Obecně ale platí, že každý text píšete trošku s jiným záměrem a každý článek má jiný primární cíl:
Určete si cíl pro každý článek, který tvoříte, a vyhodnoťte si, zda své cíle plníte.
Pokud ano, tvoříte kvalitní obsah.
Pravděpodobně jste už postřehli, že se v tomto článku bavíme především o článcích a tedy o textovém obsahu.
Důvod je jednoduchý. Drtivá většina firem začíná s obsahovým marketingem kvůli SEO. Není se co divit. Je to nejsnáze uchopitelný a nejlépe měřitelný primární cíl, jaký si firma může stanovit.
Pokud tedy tvoříte textový obsah, musíte si dát zatraceně pozor na to, abyste také splňovali pravidla pro webmastery. Nikdo z nás si totiž nechce rozzlobit vyhledávače. Mám pravdu?
Jak tedy zajistit, aby byl váš obsah v souladu s pokyny pro webmastery?
Pokyny od Googlu najdete přímo na stránkach podpory Googlu. Seznam má také svá vlastní pravidla. Doporučuji prečíst si především zakázané optimalizační techniky, které se dají chápat jako jakýsi návod na to, co nedělat, pokud chcete vytvářet kvalitní obsah.
V krátkosti si pojďme ještě shrnout několik pravidel, které osobně považuji za nejdůležitější, jestliže si chcete zachovat kvalitu obsahu v souladu s vyhledávači:
Tak a to je vše. Myslím, že už jste dostatečně připraveni na to, abyste začali vytvářet kvalitní obsah. Tak šup do toho.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Gabka je freelancerka ze Slovenska a momentálně se nachází v Berlíně. Věnuje se content marketingu a všechno co s ním souvisí. Baví ji marketing, startupy a blogování.
Před 3 týdny
Před 4 měsíce
Před 5 měsíců
Před 5 měsíců
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |