Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jeho blog patří mezi ty nejpopulárnější ve svém oboru. Zeptal jsem se proto, co by poradil začínajícím blogerům a jak na svůj web přilákat co nejvyšší návštěvnost.
Ivana Sárköziho možná podle jména neznáte, pokud se ale zajímáte o online marketing a obecně o dění na (českém) internetu, určitě jste narazili na blog 404m.com. Ten provozuje právě Ivan a jen v tomto roce na něm vydal přes 289 článků.
Jeho blogerská kariéra začala v roce 2008. Tehdy blog založil, protože se chtěl věnovat hlavně doménám z pohledu domaineru a žádný podobný zdroj informací v Česku nebyl. Dnes mu na něj denně přijde zhruba 400 návštěvníků, má stovky odběratelů RSS a patří mezi nejvíc doporučované blogy ve svém oboru.
Je proto ideálním hostem do dnešního rozhovoru, ve kterém se budeme věnovat právě tvorbě blogů a jejich návštěvnosti. Pusťme se do toho.
Inzerce | Chci tu být také
Ivane, chrlíš jeden článek za druhým. Jak se dokážeš neustále motivovat k psaní? Většina blogů časem zanikne, ty jej ale děláš už velmi dlouho.
U 404M je to spíše už rutina. Naučil jsem se, že psaní článků pro tento blog je součástí mého každodenního života. Pokud jeden den vynechám, přijde mi, jako bych ten den nic neudělal. Navíc v porovnání s ostatními projekty mohu psát o čemkoliv a jakou formou chci. Je tedy pravda, že konkrétně u 404M se snažím vždy vyhnout kontroverzním tématům a moc neprovokovat. Sice to tak netáhne návštěvníky, ale zase se v diskuzích nekoná zbytečná flame war.
Takže ses dobrovolně rozhodl, že si návyk takto vypěstuješ? Jak dlouho ti to trvalo a co ti v tom pomáhalo?
Když se vydáš na dráhu OSVČ a podnikání z domova bez předchozího zaměstnaní, tak ti chybí pořádné pracovní návyky. Postupem času upadá pracovní morálka i nasazení. Nejhorší je, že to začnou odnášet i tvoje projekty. Je to fakt znát. U mě je navíc problém, že jsem se spálil při práci s lidmi, takže společný projekt, kde se navzájem můžeš s někým motivovat či hecovat, u mě nehrozí.
404M byl jednu dobu projekt, který mě měl vycepovat. Každý den jeden článek, řekl jsem si. Jak jednoduché. Překvapivě jsem se do tempa dostal rychle. Teď už mám blogů několik, každý má striktní rozpis s termínem, používám to do listy na Trello (sekundární, primární, tohle uděláš dneska) a začínám i se SMS upomínkovačem.
Kde bereš inspiraci na nová témata? Právě ta blogerům často docházejí…
Občas dochází i mně. Zdroje je třeba pravidelně obnovovat, hledat nové. Na začátku pro 404M bohatě stačil Webtrh a pár zahraničních blogů. Postupem času ale ubývala zajímavá témata a musel jsem se porozhlédnout po dalších zdrojích. Pomohla zahraniční diskuzní fóra a noví blogeři. Všechno v zahraničí.
Zajímavý byl příchod sociálních sítí. Když se webtržníci nahrnuli na Facebook, byl to doslova zlatý důl know how. Diskuze se posunuly na novou úroveň. Nikdo se nebál sdílet informace o čemkoliv. Jak ale přibývali další lidé, tak došlo k útlumu.
Dalším velkým milníkem byl určitě Twitter. Stačilo sledovat ty správné lidi a příval informací nabral nejen na intenzitě, ale i na rychlosti. S Twitterem jsem byl daleko napřed i před velkými magazíny. To, co bylo u mě, napsali redaktoři až za několik dnů. Dodnes je Twitter zdrojem zajímavých témat. Ovšem nahradil jsem jej čtečkou feedly a větším množstvím sledovaných zahraničních blogů. Vždy, když se objeví na Twitteru zajímavý článek od nového blogera, tak si jej sem přidám.
Samozřejmě když je o témata nouze, tak dobře poslouží i Buzzsumo anebo Ubersuggest. Pro ostatní blogy, kde jsou požadavky na články vyšší, je nutné samozřejmě sledovat i trendy. K tomu už mám vlastní nástroje, které mi ulehčí práci.
Takže to chápu správně, když řeknu, že tvojí hlavní inspirací je přebírání témat ze zahraničních zdrojů?
Většinou ano. Taková témata mě často rychle nadchnou. Někdo publikuje zajímavou myšlenku/informaci na Twitteru, chytne se toho zahraniční bloger a udělá průzkum a publikuje to, já to uvidím a většinou do pár desítek minut mám článek, samozřejmě s odkazem na zdroj. Občas když článek píšu, tak průběžně kontroluji sociální sítě, komentáře u zdrojového článku a aktualizuji text. Ve výsledku tak mám články, které vyjdou až druhý den v magazínech. Ovšem mám tu výhodu, že jako bloger můžu „spekulovat“ a „zamýšlet se“ nad tématem.
Máš nějaký klíč, podle kterého je vybíráš?
Pro 404M je to čistě to, co se mi líbí, co mě nadchne. Občas podle statistik mám pocit, že jsem jediný, komu se to líbí, ale o tom je osobní blog.
Zjišťuješ tedy, jaká témata se tvým čtenářům líbí nejvíce, a reflektuješ to někam v tom, o čem napíšeš další článek?
Samozřejmě občas dělám nějaké experimenty. Například jsem testoval, jak lidé budou reagovat místo ilustračních obrázků na rage faces, jestli se jim líbí skryté narážky v textech, dokonce i některé články byly „jakože“ psané pod vlivem alkoholu, zkusil jsem i hoaxy, easter egg. Teď třeba zkouším místo smajlíku emoji. Jsem pro každou srandu i experiment.
Například když při experimentu s někým spolupracuji, tak je zařazen do speciální rubriky Not exist. Soukromé experimenty pak mám označené individuálními štítky.
404M se díky autoritě dá použít pro různé SEO pokusy. Ale od toho mám spíše jiné blogy.
Jak získáváš nové čtenáře?
Většinou přes komunity. Tedy sociální sítě a diskuzní fóra. Spousta lidí si myslí, že nového čtenáře získáš tak, že napíšeš dobrý článek a on se pak vrátí. Bohužel takhle to většinou nefunguje. Čtenáře získáš buď tak, že máš tolik dobrého obsahu, že si je za jednu návštěvu nestihne přečíst, ale chtěl by, takže se musí vrátit, anebo jej přesvědčíš, ať sleduje značku, což je v tomto případě autor. To znamená, že si tě přidá na sociálních sítích. Pak jej zásobuješ články a on se vrací. Obdobně by to mohlo jít i s newslettery, ale s těmi zkušenosti nemám.
Jasně, to chápu, ale jak tedy čtenáře přimět k tomu, aby mou značku sledoval? Tebe sleduje poměrně dost lidí…
O tohle se konkrétně nijak nesnažím. Pokud bych ale měl někomu poradit, tak bych vsadil na značku (design, název, logo, fotka). Musí si ji zapamatovat a až jí uvidí znovu, tak si na ni vzpomene (bude mu povědomá). Všechny cesty musí vést na tvůj blog, to je jediná cesta.
A jak je motivuješ k tomu, aby se na tvůj blog vraceli?
Nemotivuji. Žádné otravné popup, ať začnou odebírat newsletter anebo aby mě sledovali na sociálních sítích. Nechám je v klidu přečíst článek, napsat komentář a pokračovat dál.
Přesto se řada z nich vrátí. Proč?
Většina lidí, kteří se vrátí, jsou z komunity, kde se vyskytují odkazy na mé články. Popřípadě se stanou součástí komunity blogu. Například začnou diskutovat pod článkem.
Podle mě to dnes není jen o obsahu. Obsahu je kolem nás spousta a času je málo. Co když mám kvalitní obsah, ale vysoká návštěvnost se stále nehrne?
Kvalitní obsah a nedostatek času nejde dohromady. Pokud chceš vysokou návštěvnost, nepotřebuješ jedinečné, dlouhé a perfektně napsané texty. Stačí ti článek i o 150 slovech, který vzbudí v lidech emoce. No a samozřejmě dobrá propagace. Kdo se nebojí spamovat v diskuzích, kde je cílovka, ten dosáhne i na vysokou návštěvnost.
Super, to sis naběhl. Jak ve čtenářích budíš emoce?
Jak jsem říkal na začátku, u 404M se tomu snažím vyhýbat a zachovat neutrální postoj. Nemám rád hádky, chci, aby se čtenáři cítili na 404M dobře. Občas si ale něco napíšu, zvláště pokud se v komunitě něco děje. Většinou si pustím nějakou specifickou hudbu (Two steps from hell, Audiomachine, Thomas Bergersen, Immediate Music, pomůžou i soundtracky), podle toho, jakou chci, aby článek nesl náladu. Zkušenosti jsem nabral v psaní fantasy a sci-fi povídek.
A jak články propaguješ?
U 404M je to článek od článku. Nejčastěji používám mé profily na sociálních sítích. Jak jsem psal, 404M je čistě o blogování. Řekněme u komerčně laděných blogů/magazínů je třeba většinu času věnovat propagaci.
Sociální sítě zmiňuješ podruhé, jak s nimi tedy pracuješ?
Používal jsem jen Twitter, protože tam byla moje cílovka a chodí mi z něj celkem zajímavé procento nových čtenářů. Nově zkouším pár měsíců Facebook stránku. Výsledky zatím mírně překvapily. Google plus jsem používal spíše kvůli slibům, jak pomůže v SEO. Samozřejmě jsem to musel vyzkoušet. Udělal jsem několik experimentů – z těch mi zůstalo zhruba 140 lidí v kruzích. Nejsou ale moc aktivní, takže se držím Twitteru a nově testuji Facebook.
Jsou nějaké další zdroje návštěvnosti, které se ti osvědčily?
Překvapivě dobře funguje linkuj.cz a vybrali.sme.sk. Za minutku máte přidaný nový článek a dostanete jej mezi úplně nové publikum. Nechci propagovat spamování, ale je spousta dobrých blogů na blog.cz, kam když napíšete dobrý komentář a svůj web si dáte jen do pole formuláře „Vaše www“, tak zpět vám přijdou i desítky lidí. Věrné návštěvníky na hodně specifická témata lze získat i přes Twitter a komentování konferencí přes hashtag. Nedávno jsem prováděl jeden takový experiment a nestačil jsem se divit.
Za tu dobu, co blog tvoříš, už určitě dokážeš mnoho věcí vyhodnotit. Máš třeba zjištěno, jaké články čtou čtenáři nejraději, jak čtenost ovlivňuje jejich délka, počet obrázků apod.?
Čtenáři mají nejraději krátký bulvár. Často se nudí, nevědí, co dělat, a tak prochází internet. Pak najdou váš článek s lákavým nadpisem. Nejlepší, co jim můžete dát, jsou emoce. Nechte je bavit se anebo nadávat.
O tom jsou pak i případné obrázky či další multimédia. Když píšete bulvární článek o tom, jak nefungují třeba Windows 10, tak jim k článku přihodíte i fotky obrazovky s nepovedeným/vtipným chybovým hlášením. Dotvoří to obraz.
Druhá skupina k vám už s emocemi přijde. Například jsou naštvaní, protože už mají nějaký problém a chtějí jej vyřešit. Hledají návod. K těm se pak musí naopak přistupovat jemně, opatrně a hlavně důsledně. Pokud „odfláknete“ třeba návod, jak něco vyřešit, tak se naštvou a odejdou. Vše tedy musí být podrobně napsané a opatřené obrázky.
Podle mě je to prostě celé o emocích…
Ty se kromě jiného často věnuješ SEO. Jak se dělá SEO blogu?
90 % SEO dnes vyřeší pluginy pro WordPress. Podle mě nemá zas tak velkou cenu tomu přikládat váhu. To, co potřebujete, jsou zpětné odkazy. Takže věnujte 80 % času propagaci, spamování a vytváření odkazů a nepotřebujete řešit nějaké SEO. Samozřejmě je třeba vyhnout se určitým chybám a alespoň na začátku dodržet určité postupy. Například si zřídit u Google Search Console a přidat tam web, ze začátku přidávat do Seznamu adresy stránek přes jejich formulář atd.
Co mě tak napadá je nepodceňovat výskyt klíčových slov v textu. Už se mi stalo, že jsem chtěl dělat článek na určité slovní spojení, které bylo řešením problému. Jenomže jsem se do psaní tak vložil, že dané slovní spojení jsem nepotřeboval…
Samozřejmě záleží i na tom jestli si píšete blog pro zábavu, anebo chcete být na konkrétní klíčové slovo na prvním místě. Tomu se pak musí přizpůsobit infrastruktura, interní odkazy a texty. To už ale není o blogování, ale o tvorbě komerčního projektu.
Počkej, zaujalo mne to s tím spamováním. Doporučuješ našim čtenářům, aby spamovali?
Nejen SEO je o spamování. Kdekoliv je prostor pro komerční propagaci, tak tam ji prostě musíš nacpat a vyždímat z toho maximum. Kdo není vidět, jako by nebyl.
Kdybych za tebou přišel s tím, že si hodlám založit nový blog, co bys mi poradil, abych udělal jako první?
Jako první bych ti doporučil naučit se dělat s redakčním systémem WordPress. Zvládnout základní nastavení a bezpečnost. Spousta lidí to podcení a když se jim pak rozsype anebo se jim tam dostane robot přes nějakou bezpečnostní díru, za kterou ve valné většině případů mohou oni, tak to zabalí. Nedojdou jim nápady, nemají problém s časem, mají i čtenáře. Skončí v důsledku takovéto události a to je škoda.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |