Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Odkazových příležitostí je kolem nás mnoho. A to doslova. Bohužel je většina z nás nevidí, a proto je v tomto rozhovoru rozebereme.
Společně s Luďkem Pulicarem ze společnosti eVisions jsem si povídal o tom, jak vyhledávat nové odkazové příležitosti, jak vyhodnocovat jejich relevantnost a jak to všechno zvládat s co nejnižší finanční investicí.
Luďku, Google na jednu stranu říká, že odkazy mají vznikat přirozeně. Ale na druhou stranu, kolik zákazníků napíše na svůj blog hodnotný článek s odkazem na náš e-shop?
Takový článek na blog napíše jen tak od sebe naprosté minimum zákazníků. V první řadě musí mít zákazník důvod, aby takový článek napsal. Tudíž musí být se zakoupeným produktem buď velmi spokojen, nebo naopak velmi nespokojen. Aby zákazník navíc zmínil e-shop, ve kterém nakoupil, musel být s nákupem (jeho procesem) nadmíru spokojen nebo se jedná o jediný e-shop, kde se mu podařilo produkt zakoupit, anebo naopak e-shop udělal něco špatně a zákazník chce o tom svět zpravit.
Zákazníci nemusí pro své doporučení používat jen blogy. Sociální sítě a diskuse v rámci webů jsou místa, kde lidé vyjadřují své názory, hodnotí, dávají doporučení apod. Proto i tam je důležité, aby o vás lidé spontánně psali a odkazovali na vás. Z toho důvodu musíte mít kvalitní produkty, kvalitní službu, umět prodávat a vcítit se do potřeb a přání zákazníků. Spokojený zákazník vás pak bude doporučovat všude – nejen na internetu, ale i v offline světě.
Inzerce | Chci tu být také
Lze nějak zákazníky motivovat k tomu, aby na nás odkazovali?
Pokud pomineme barter (zapůjčení/darování produktu k otestování či recenzi), je možností několik. Vždy by z toho ale zákazník měl mít nějakou výhodu a mělo by ho to přirozeně motivovat k odkazování na vás.
Asi nejlepší způsob je URL s promokódem, kterou já nasdílím, někdo jiný přes ni přijde a nakoupí a za to já dostanu slevu nebo jiný benefit. Nutno říci, že jsou lidé, kteří odkazy se svým kódem nasdílejí všude, kam to na internetu volně jde. Obzvlášť pokud na daném e-shopu hodlají nakupovat pravidelně.
To samé lze využít i v rámci věrnostního programu, kdy za sdílení na sociálních sítích nebo kdekoliv jinde dáváte zákazníkovi například kredity, které pak může využít třeba jako slevu na nákup.
Dobře, nicméně je odkaz za úplatu přirozeným linkbuildingem, o kterém mluví Google?
Pokud za odkaz zaplatíte, není ho možné považovat za přirozený. Algoritmy vyhledávačů se už naučily, jak vypadá odkaz, který je s velkou pravděpodobností zakoupený nebo vypadá nepřirozeně. Typů je mnoho, ale typickým příkladem, který každý jistě zná, jsou boční panely, patičky a další místa, kde je na jednom místě shromážděno velké množství externích odkazů. Při získávání odkazů se těmto místům raději vyhněte.
A tvořte odkazy v přirozené podobě – zkuste se vcítit do toho, jak by se zachoval běžný člověk, který neví o SEO vůbec nic. Nejspíš by odkaz odkaz nevložil do klíčového slova a pokud ano, nepoužil by první pád. Pokud chcete vidět, jak vypadá skutečný přirozený odkaz, navštivte libovolné fórum a všimněte si, jak si lidé vyměňují odkazy.
Bez úplaty to tedy nepůjde?
Zdarma lze získat velkou řadu odkazů. Dobré zkušenosti mám se získáváním odkazů od dodavatelů nebo partnerů. Pokud takové partnery nemáte, dohodněte si je. Dále můžete umístit odkazy na firemní profily a profily zaměstnanců na různých webech a sociálních sítích.
Dalším výborným způsobem je publikování vašeho obsahu na cizích webech/blozích – tzv. guest blogging. Udělejte rozhovor s někým významným ve vašem oboru nebo poskytněte někomu referenci. Nezapomínejte ale ani na interní prolinkování, které celkovému hodnocení vašeho webu může velmi pomoct. Možností, jak získat odkaz zdarma, je opravdu mnoho.
Do jaké míry lze aktivní linkbuilding považovat za přirozený? Protože podle mě z podstaty věci přirozený není…
Ano, z podstaty věci aktivní linkbuilding není přirozený, protože odkazy musíte aktivně získávat. Přirozený linkbuilding je pouze ten pasivní – lidé na váš web odkazují sami, protože k tomu mají nějaký důvod. Přirozenost odkazového portfolia je ale třeba brát z pohledu vyhledávače, který se řídí algoritmy. A pro něj je důležitá tematická relevance webů, umístění odkazů na stránce, okolí odkazů, forma odkazů (textový nebo obrázek), zastoupení jednotlivých typů odkazů napříč odkazovým portfoliem a řada dalších faktorů.
Přirozenosti se nicméně můžeme přiblížit, a to tak, že nebudeme získávat odkazy v obrovském množství, nárazově, z tematicky nerelevantních webů a z míst, kde se nenachází moje cílová skupina zákazníků.
Znamená to tedy, že nás Google může penalizovat za to, že zpětné odkazy získáváme aktivně sami?
Může, ale to jen v případě, že to děláte špatně a nepřirozeně. Krom toho, co jsem již zmiňoval, mám na mysli i získávání odkazů jen na několik podstránek webu, získávání odkazů z velmi nerelevantních webů, když optimalizujete odkazy pouze na pár klíčových slov atp. Pokud získáváte odkazy chytře, nepenalizuje vás.
O jak velkém množství špatně získaných zpětných odkazů se bavíme, aby nás Google nějak potrestal? Co když jsem získal teď 10 odkazů na stejnou podstránku mého webu, navíc mají stejný anchor text. Hrozí mi už teď nějaký problém?
Vše záleží na stavu a velikosti vašeho celkového odkazového portfolia a na tom, jaké odkazy míří na tu konkrétní podstránku. Pokud na ni směřuje ze stovek domén několik tisíc odkazů, které nejsou příliš optimalizovány, pak vám těchto 10 odkazů s velkou pravděpodobností nijak neuškodí. Pokud v tom tedy nebudete dlouhodobě pokračovat. Ale pokud budete mít odkazů opravdu málo a takto přeoptimalizujete své portfolio, pak vězte, že vám tyto odkazy buď nepřinesou žádný užitek, nebo v konečném důsledku poškodí web či danou vstupní stránku.
Jak bychom měli vyhledávat vhodné odkazové příležitosti?
Využívejte monitoring zmínek o vaší společnosti, ale i o důležitých tématech, která jsou spojena s vaším podnikáním. K tomuto můžete využít nástroje, jako jsou TalkWalker nebo Mention.
Dále sledujte trendy a novinky ve vašem oboru a buďte jedni z prvních, kdo o nich napíše. Nebo ideálně dané trendy sami vytvářejte. Nebojte se také inspirovat u konkurence – pravidelně sledujte, kde se na ni odkazuje, a zkuste na tom samém místě nebo místě podobném získat odkaz také.
Když si představíme, že mám e-shop s pneumatikami. Co pro mě může být vhodnou odkazovou příležitostí?
V tom případě bych v první řadě hledal možnosti prolinkování s výrobci pneumatik, s automobilovými magazíny a kluby, kde se setkávají fanoušci různých značek a typů automobilů a motocyklů. Takových webů jsou stovky.
Stejně tak bych si ale uměl představit spolupráci s weby autobazarů nebo můžete propůjčit pneumatiky organizacím, které by je otestovaly – dTest či jiné nezávislé servery. Pokud by hypoteticky žádný takový server, který by testoval pneumatiky, neexistoval, proč takovýto nezávislý server nevytvořit nebo jej nezapracovat do vašeho webu?
Jak bychom nad weby, kam odkaz umístíme, měli přemýšlet? Máme ho hodnotit jen z hlediska SEO?
Jestli je web, na který chceme umístit odkaz, vyladěný z pohledu SEO, na to bych se příliš nezaměřoval. Ty nejlepší weby pro odkaz na tom často nejsou moc dobře z hlediska SEO. A to jen proto, že majitel toho webu neví o SEO nic a jen chce vytvářet smysluplný obsah, který by někomu mohl přijít užitečný.
Mnohem podstatnější tedy je, jakou má web návštěvnost a zda je na něm přítomná cílová skupina zákazníků mého e-shopu. Pokud budu prodávat cestovní pojištění, tak informační web o Austrálii není sice z oblasti pojištění, ale je na něm moje cílová skupina – lidé, kteří se pravděpodobně chystají do Austrálie jet. Tedy to je přesně to místo, kde jim chcete doporučit vaše cestovní pojištění.
Lze tedy říci, že zajímavý pro nás může být i odkaz na zcela irelevantním webu? V případě e-shopu s pneumatikami to může být třeba pánský magazín?
Ano, protože na pánském magazínu je vaše cílová skupina. Jsou to právě muži, kteří ve většině domácností řeší přezouvání pneumatik v jejich vozovém parku. V tomto případě je tedy naprosto legitimní oslovit vaši cílovou skupinu v místě, kde se pohybuje, i když se na první pohled takový web nemusí zdát jako relevantní.
Jak konkrétně ji máme oslovit? Napsat jim, aby nám dali odkaz do panelu, asi nebude ta správná cesta, že?
V případě těchto magazínů kontaktujte jejich redakci a domluvte se na možné spolupráci. Zeptejte se jich na možnosti, ale přijďte i s vlastními nápady, jak spolupráci uchopit. Můžete sponzorovat určitou sekci, můžete jim propůjčit produkt na testování, můžete tam publikovat vlastní obsah.
Doporučuji být s redakcemi dlouhodobě v kontaktu. Protože v rámci jejich publikačních plánů se nejspíš v průběhu roku sami několikrát dotknou témat, která jsou spojená s vaším podnikáním. A když jim budete k ruce a snadno od vás jako odborníka získají odborný pohled na dané téma, máte dlouhodobě zajištěné promo.
Když vy děláte linkbuilding pro svoje klienty, jsou nějaké první kroky, které v rámci hledání vhodných příležitostí děláte?
Vždy nejprve s klientem procházíme možnosti prolinkování v rámci jeho vlastních webů a hned poté se věnujeme prolinkování s jeho obchodními partnery, dodavateli, referencemi atp. Jedná se totiž o poměrně lehce získatelné zpětné odkazy, které jsou relevantní a většinou velmi kvalitní.
Dále se zamýšlíme nad možnými autoritami, které by mohly na klientův web odkazovat. V případě bank to může být například web VŠE, v případě pojišťovny Česká asociace pojišťoven atd. Získání takového odkazu je sice běh na dlouhou trať a často je k tomu třeba kooperace klienta, ale takový odkaz je poté o to cennější.
Zeptám se ještě jinak. Měl byste nějaké tipy, které může vyzkoušet každý?
Určitě se zamyslete nad tím, s kým spolupracujete, a prolinkujte vaše weby mezi sebou. To samé proveďte s autoritami, asociacemi a dalšími institucemi ve vašem oboru. Sledujte dění v něm a hlavně monitorujte to, kde se o vás nebo o vašich produktech píše či diskutuje.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |