Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
„Každý den mají všechny naše weby v průměru kolem 15 000 návštěv,“ říká Jiří Urban, CEO Maternie, která provozuje např. e-shop VašeČočky.cz. Zároveň dodává, že je jen málo věcí, které na webech neotestovali. Jak testování dělají a co jim přineslo, jsem zjišťoval v tomto rozhovoru.
Jak dlouho je na webu VaseCocky.cz nasazen aktuální design?
Ve svojí prapůvodní podobě od 19. 6. 2011 od 15:00. Úplně první screenshot jsem nedohledal, ale takhle vypadala naše homepage v červenci 2011 – tj. několik dní po nasazení.
Co všechno jste na něm za tu dobu otestovali?
Myslím, že je jen pár věcí, které jsme na něm netestovali. Nejvíc času jsme věnovali nákupnímu procesu. Snažíme se odstranit překážky, zpřehlednit ho a zrychlit průchod. Hodně času jsme také věnovali produktovým stránkám.
Inzerce | Chci tu být také
Jak často děláte uživatelská testování?
Neustále nám běží nějaké A/B testy. Teď nám např. doběhl test na pořadí platebních metod ve Švédsku nebo test na odstranění bannerů s aktuální akcí ze stránky s detailem produktu a kategorie. Tento týden běží jeden test v Itálii a jeden v Německu, na příští týden máme naplánované další dva testy. Testujeme opravdu hodně.
Klasická uživatelská testování neděláme tak často. Jsou časově a organizačně náročnější. Navíc pomáhají odhalit ty největší problémy, ale už tolik neukáží skryté příležitosti. Klasické uživatelské testování tedy pořádáme ve chvíli, kdy máme podezření, že bychom někde mohli mít něco hodně špatně, nebo když plánujeme nasadit velkou změnu.
Zorganizovali jsme ho, když jsme řešili, proč máme na italském webu Lentiamo.it výrazně nižší konverzní poměr než jinde. Pozvali jsme si Italy, co žijí v Praze, několik scénářů s nimi prošli a několik problémů odhalili.
Uživatelské testování jsme také uspořádali, když jsme pracovali na responsivním webu, a ještě nás další čekají. Pracujeme teď na několika velkých změnách. Dvě se týkají nákupního procesu, a tak to chceme před vypuštěním do světa vyzkoušet na reálných lidech.
V prvním případě půjde o mezikrok při přidání zboží do košíku. Up-sell jsme dřív zkoušeli a moc na našem zboží nefungoval. Teď bychom to chtěli udělat trochu chytřeji. Druhá věc se týká výběru výdejního místa. Máme jich čím dál tím víc a současné řešení není ideální. Některé typy výdejních míst vypisujeme jako seznam, pro jiná máme textové pole s našeptáváním. Chceme zákazníkům ukázat mapku se všemi druhy výdejních míst, zobrazit otevírací doby a s výběrem jim pomoct.
Jak tato testování probíhají?
Testování se u nás účastním vždy já, programátor a člověk z marketingu. Je pro nás důležité, aby do toho byly zapojeny všechny tři části – vedení, vývoj a marketing. Díky tomu pak děláme lepší rozhodnutí, programátoři vědí, proč se něco dělá, a je těm úkolům přiřazena patřičná důležitost.
Najdeme nositele čoček, kteří ještě nejsou našimi zákazníky, a pozveme je k nám. V případě, že chceme otestovat jen novou funkci, tak vybereme i někoho z našich zákazníků. Snažíme se, aby skupina byla co nejpestřejší. Dopředu posíláme krátký dotazník, abychom si vybrali nejlepší kandidáty a věděli, jak se na ně připravit.
Když jsme testovali web na mobilních zařízení, tak jsme je požádali, aby si přinesli svůj přístroj. Když testujeme desktop, tak si dopředu zjistíme, jaký používají operační systém, prohlížeč a jakou mají domovskou stránku, abychom se co nejvíc přiblížili jejich domácímu prostředí a tomu, na co jsou zvyklí.
Děláme vše proto, aby panovala příjemná atmosféra a pozvaný se cítil uvolněně. Pomáhá občerstvení a krátký přátelský rozhovor na jakékoliv téma před samotným testováním. Zaplatíme dopředu, aby tuhle část mohl pustit z hlavy.
Vysvětlíme, že testujeme web, ne jeho, a požádáme ho, aby přemýšlel nahlas. Prosíme je také, aby nám řekli, kdy dospěli do momentu, že už by to doma vzdali.
Zapneme nahrávání a pak jedeme podle předpřipraveného scénáře. Ten je napsaný na papíře a dotyčný ho dostane. Pokud testujeme nákupní proces, necháváme nakupovat čočky a roztok, které dotyčný nosí. S každým projdeme několik scénářů, ale snažíme se vejít do hodiny. Neradíme, abychom si testování nepokazili. Někdy to znamená, že se dotyčný pořádně zapotí. Výjimečně ani scénář nedokončí. Takové momenty jsou pro nás nejcennější. V průběhu si děláme poznámky. Na konci se ještě doptáme, jak se cítil a jestli ho napadá něco, co můžeme zlepšit.
Když pozvaný odejde, tak se krátce sejde ten, kdo testování prováděl, s dalšími dvěma, co poslouchali a sledovali průběh někde bokem, a zhodnotí, na co jsme přišli. Delší poradu uspořádáme na konci dne a zapíšeme, na čem budeme v následujícím období pracovat.
Jak nákladná tato testování jsou?
Pozvaným dáváme poukaz 500 Kč na čočky. Pokud někdo nechce čočky, tak částku vyplácíme. Něco platíme za nástroje, které používáme. Za Optimizely (A/B testování) platíme asi 500 USD ročně, ale máme tam ještě nějaký historický plán, který už teď není možné mít. Za Hotjar (analytika) platíme 29 USD měsíčně za jeden web. Ten ale nepoužíváme pořád a všude. Letos jsme ještě zkoušeli 5 sekundový test na UsabilityHub.com. Tam nás stál kredit asi 50 USD a byly z toho docela zajímavé výsledky.
Dobře dopadla nová responsivní verze Lentiamo.co.uk zobrazená na desktopu:
Většina hned poznala, že jde web o kontaktních čočkách. Na mobilním zařízení jsme už tak dobře nepochodili:
Vyplatí se do nich investovat?
Určitě. Bez neustálého testování bychom nebyli tam, kde jsme, nevěděli bychom, co funguje a co nás poškozuje. Je to jedna z našich největších konkurenčních výhod. Ostatní e-shopy od nás kopírují. Jenže pak něvědí, proč některé prvky mají tak, jak mají, a tak to občas kvůli tomu udělají blbě.
Co se vám třeba díky uživatelským testováním povedlo? Třeba nějaká změna na webu, která se kladně projevila na konverzní poměru…
Na současné desktopové verzi VaseCocky.cz nemáme hlavní navigaci v celém nákupním cyklu, abychom neodváděli pozornost zákazníků od dokončení nákupu. Na uživatelském testování jsme ale viděli, že někteří zákazníci zápasí s návratem do obchodu z košíku, když si ještě chtějí přidat další příslušenství. Na nové responsivní verzi jsme tedy do košíku menu přidali, ale v dalších krocích už pak není.
Zjistili jsme také, že pro italské zákazníky je matoucí, když neuvedeme částku u dopravy zdarma na stránce s výběrem dopravy a platby. Přidali jsme tam tedy štítek “zdarma”. V ostatních zemích je zákazníkům jasné, že když u platby a stejně tak u dopravy nic není, tak za to platit nebudou.
Nebo na detail produktu jsme přidali informaci o ceně dopravy do zvláštního boxu, a díky tomu se nám zvedl konverzní poměr. Otestovali jsme, jestli by pomohly i informace o způsobech platby, a zjistili, že to má smysl jen v Německu.
Od jaké velikosti e-shopu byste ostatním doporučil testování provádět?
Doporučil bych ho všem, co to myslí s prodejem na internetu vážně, i těm, co nemají teď možnost na svém webu cokoliv změnit. Když uvidí, s čím vším si zákazníci nedokáží poradit, na čem se zaseknou a jak snadno by to šlo vyřešit, je to skvělá motivace s tím něco udělat. Případně i přejít na jiné eshopové řešení, které to umožní.
Kdo e-shopu VaseCocky.cz pomáhá?
V IT oddělení má 5 programátorů. Marketingové oddělení tvoří 4 lidé. Ačkoliv se na marketingu firmy podílí všichni zaměstnanci, zejména ze zákaznické podpory, velkou část aktivit také outsourcuje:
- Martin Michálek pomáhal s realizací responsivního webu
- Petr Šťastný navrhoval design
- Jan Kvasnička pomáhá s UX
- Pavel Ungr doporučoval směr obsahové strategie
- Jiří Krejčík se stará o linkbuilding
- Michal Špaček pomáhá s bezpečností e-shopu
- Michala Gregorová pomáhá s PR
Jsou nějaké obecné závěry, které vám z testování vyšly a o které byste se s námi podělil?
Obecný závěr snad jen jeden. Web by měl být co nejjednodušší. Čím víc rozptylujících prvků, tím menší pravděpodobnost, že zákazník nákup dokončí.
Pak už nic obecného říct nedokážu. Na Marketing Festivalu měl v roce 2014 přednášku Craig Sullivan, odborník na A/B testování. Sám provedl tisíce testů, ale říká, že dopředu dokáže predikovat výsledek testování jen o něco lépe, než když si hodí korunou. Existuje jen velmi málo obecných závěrů. Je potřeba věci testovat na konkrétním webu a konkrétních zákaznících.
A ještě z druhé strany: Měl byste na závěr nějaký doporučení, jak provést kvalitní vlastní uživatelské testování? Třeba i na základě chyb, kterých jste se vy dopustili…
To je snazší. Chyb jsme napáchali celou řadu.
Zvěte lidi, kteří používají různá zařízení, různé prohlížeče, přicházejí na váš web z různých zdrojů, jsou z různých věkových skupin, muže a ženy. Když si pozvete podobné lidi, všichni vám ukáží podobné chyby, nebude vás to bavit, protože budete už dopředu tušit, na čem se dotyčný zasekne, a hlavně na spoustu věcí, které by vám ukázali jiní lidé, vůbec nepřijdete.
Pokud vaše cílová skupina nejsou programátoři, tak je na uživatelské testování nezvěte. Jsou příliš specifickou skupinou a nic moc užitečného se nedozvíte. Přemýšlejí o webu úplně jinak než zbytek populace.
Během testování neraďte, nebo se nedozvíte celou pravdu. Neuslyšíte, proč se dotyčný zarazil, na čem přesně, jak uvažuje, neuvidíte, co by udělal doma, kdybyste nad ním nestáli a nenaváděli ho. Nechte ho zpotit, ale dopředu ho připravte na to, že mu radit nebudete a že to je vlastně dobře, když na nějakou takovou překážku narazí.
Snažte se vytvořit pohodové prostředí. Pokud se vám to nepovede, lidi se budou chovat jinak, než by se chovali doma, a kvůli nervozitě si pak neporadí ani s dokonalým nákupním cyklem.
Nedělejte závěry z jednoho testování. To, že má s něčím problém jeden člověk, ještě neznamená, že ho mají všichni vaši zákazníci.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 11 hodin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |