Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Jiří Jemelka je zakladatelem společnosti JPF, která se specializuje na interim management a za dobu své existence se podílela na řízení více než šesti set firem. V roce 2023 jejich tým přímo pomáhal s řízením 113 firem. Cílem jejich práce je výrazně posunout firmy, které se ocitly v krizi nebo stagnaci, a najít, kde se skrývají skutečné problémy.
Jemelkova zkušenost ukazuje, že většina podnikatelů na začátku podnikání neřeší systémové nastavení firmy. Firma vznikne z nadšení, přirozeně roste a čelí výzvám operativního dne. Podle Jemelky je ale většina problémů (až 85 %) způsobena nastavením systému nebo byznys modelu a jen menšina (15 %) lidmi samotnými. Proto v JPF přistupují ke každé firmě metodicky: začínají osobními rozhovory s klíčovými lidmi, využívají checklisty a systematickou analýzu fungování společnosti.
Základními okruhy zkoumání jsou řízení firmy, role majitele, fungování porad, výběr klíčových ukazatelů výkonnosti, rozložení kompetencí a fungování procesů napříč firmou. JPF zjišťuje, zda jsou ve firmě jasné role a zodpovědnosti, jak se komunikují prioritní úkoly, jak vypadají obchodní procesy a jakou roli v nich hraje majitel. Často se ukáže, že majitel je přetížený operativou a ztrácí možnost firmu strategicky směřovat.
Interim manažer není jen náhradní ředitel, ale nositel změny. Firma v krizi nebo stagnaci potřebuje často někoho zvenčí, kdo přinese nadhled, nastaví pravidla hry a pomůže majiteli zorientovat se v chaosu. Důležitá je v tomto směru osobnost manažera, jeho schopnost komunikace a přijetí lidmi ve firmě.
Inzerce | Chci tu být také
Dobrý interim manažer se nezaměřuje jen na řízení výsledků, ale i na všední věci: jak probíhají porady, jestli jsou dodržovány domluvy, zda lidé věděli, co se od nich očekává. Jemelka zmiňuje příklady, kdy člověk ve firmě nedokáže definovat cíl své práce, nebo se realita očekávání manažera a podřízených výrazně liší. Důležité je, aby ředitel nebyl izolovaný, ale byl vidět a měl otevřenou komunikaci s celou firmou.
Z hlediska strategie firmy je podle Jemelky zásadní přístup majitele. Pokud je podnikatel vyčerpaný, bez vize a v těžké situaci, těžko může přinést firmě šanci na růst. Přitom na začátku podnikání měl vizi a motivaci, která se v operativním stresu časem vytratila. JPF proto doporučuje udělat si odstup, znovu si definovat cíle a ujasnit si, co vlastně chci jako majitel dělat a jak má moje firma fungovat.
Důležitou roli v krizi firmy hraje i nastavení obchodní strategie. Většina firem nepadá kvůli tomu, že by nedodávaly kvalitně, ale proto, že nemají dostatek zákazníků nebo prodávají za příliš nízké ceny. Je potřeba analyzovat sortiment, marže a hledat způsoby, jak obchod dělat jinak. Nejde o to prodávat levněji, ale chytřeji. Řešení podle Jemelky není v další slevě, ale ve strategii a odvaze nastavit si správnou cenu a najít pro ni vhodné zákazníky.
Když JPF vstupuje do firmy, často se setkává s opakujícími se případy. Chaos v procesech, nejasné kompetence, nefunkční komunikace, slabý obchod. I proto se většina potíží opakuje napříč různými firmami. Řešením je strukturovaný přístup, schopnost majitele dívat se na firmu z nadhledu a ochota dělat rozhodnutí, která povedou ke změně.
Celý rozhovor s Jiřím Jemelkou stojí za poslech a můžete se v něm inspirovat, pokud chcete svou firmu posunout dál.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 týdny