Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Už několik let se kromě jiného zabývám i tvorbou magazínů. Některé jsem sám vybudoval, vznik jiných jsem jen sledoval z zpovzdálí. Za tu dobu mi ale došlo, že magazín dnes může mít opravdu každý. Stačí si nainstalovat jakýkoliv redakční systém, najít si vhodnou volně dostupnou šablonu a začít psát články. Recept na uvaření takového webu je snadný, ale přijít s vlastní originální chutí už nikoliv.
Jedním z podobných magazínů je Appliste.cz. To běží na WordPressu se šablonou za pár dolarů. Pracuje na něm ale tým několika lidí a běžné články doplnili ještě o mnoho dalšího. Zakladatelem a majitelem webu je Tomáš Svoboda, s nímž jsme se právě tyto doplňky rozhodli probrat.
Tomáši, web jste zakládal úplně sám? Jak to tehdy vypadalo?
Appliště jsem založil zhruba před 3 roky a vůbec se jeho tehdejší podoba nedá s tou dnešní srovnávat. Blog, kterým na začátku bylo, fungoval na bezplatné bázi Bloggeru a ano, psal jsem tam sám.
Byl to tehdy váš první projekt?
Dalo by se říci, že byl první. Vlastně jsem nepočítal s tím, že se z toho někdy stane takový magazín, kterým je teď, a moje myšlenky směřovaly spíše jen k tomu, že občas na blog něco napíši.
Inzerce | Chci tu být také
Později jste se tomu ale začal věnovat více. Proč?
Nakopl mě tehdy jeden přispěvatel do komentářů k článkům. Byli snad v té době pouze dva a tento, nejaktivnější, si začal stěžovat, že článků vychází málo a VideoCasty jsou krátké. Po několika týdnech tohoto stěžování mi to nedalo a začal jsem tomu dávat více a více času.
Dnes máte ještě něco dalšího?
Několik dalších projektů, které s Applištěm nesouvisí, mám v plánu, ale zatím není čas na jejich realizaci. Momentálně mě magazín a práce v IT oblasti plně vytěžuje.
Webů o Applu je ale hodně, neměl jste z konkurence obavy?
Je jich hodně, ale spousta z nich rychle skončí. Těch opravdu stálých je pár. Konkurence nás spíše nakopla dopředu a za tu dobu jsme se naučili chodit ve všech záležitostech, které k tomu patří. Vždy jde o to, abyste nabídli něco jiného, něco navíc, co konkurence nemá nebo neumí.
Proč podle vás většina konkurence rychle skončí?
Jednoduše je to přestane bavit. Také většina z nich neví, kolik práce to obnáší. Napsat pár vět přece nemůže být tak těžké. Ale to je omyl! U článků to pouze začíná.
Co bylo důvodem založení magazínu?
Upřímně řečeno, bylo to z dlouhé chvíle. Byl jsem v té době nadšený Apple uživatel a cítil jsem potřebu své nadšení sdělovat dále.
Jak jej dnes monetizujete? Můžete nám prozradit, zda a kolik magazín dokáže vydělat?
Největší podíl příjmů pramení z placené inzerce. Takže bannery a PR články. V současném objemu dokáže magazín vydělat tolik, aby nás to stále bavilo, ale zároveň se nejedná o zdroj obživy. Ročně se zisk šplhá k několika sta tisícům korun.
Prodávat inzerci je ale složité. Jak inzerenty sháníte? Oslovujete nějak firmy, které by o reklamu mohly mít zájem?
Firmy oslovujeme, ale zřídka. Momentálně jsme ve fázi, kdy se nám ozývají samy a my pak domlouváme podmínky, za kterých u nás inzerují. Vše je pouze o domluvě a rozhodně se nebráníme něčemu neobvyklému, co ve standardním ceníku nemáme.
Inzerujete vy sami někde možnost inzerce na vašem magazínu?
Možnost inzerce na webu je zmíněna přímo u nás na stránkách. Externě nikde tato informace uvedena není, nebo o ní alespoň nevíme.
Říká se, že nejlepší inzerce je ta, co jako inzerce vůbec nevypadá. Jak s ní pracujete vy?
Ano, násilná reklama budí spíše negativní reakce. Proto se snažíme na webu využívat prostor na inzerci tak, aby nezasahovala moc do článků a čtenáři ji tolik nevnímali. Nesmí se to ale zase minout účinkem, protože snaha inzerentů je samozřejmě hlavně oslovení našich čtenářů.
Všiml jsem si, že už v podstatě od začátku pracujete se svým VideoCastem. Ten se za tu dobu posunul na daleko vyšší úroveň. Co vás k tomu vedlo?
Ano, to je jedna z věcí, která nás odlišuje od již zmíněné konkurence. Ta buď píše magazín a věnuje se plně tomu, nebo natáčí tyto seriály, kterým my říkáme VideoCasty.
Skloubením obou věcí dohromady jsme si upletli trochu bič a stíhat to vše dá zabrat, ale nebojím se říci, že naši diváci jsou spokojení a náš VideoCast se stal už jejich tradiční podívanou.
Už od začátku mě bavilo pracovat s videem a ani můj stud mi nezabránil si stoupnout před kameru, takže jsem chtěl zkusit, jak na to bude okolí a čtenáři reagovat. K mému údivu, reakce byly velmi kladné.
VideoCast je obrovská zodpovědnost. Je to úplně jiný formát než psaný text. Jaké největší rozdíly tam vidíte?
Zodpovědnost tkví hlavně v pravidelnosti. Každých 14 dní vychází jeden díl, a pokud se nestane něco mimořádného, opravdu vždy druhou neděli vyjde.
U článku na pravidelnost nehrajete?
Ne, články nelze přesně plánovat a ani se o to nesnažíme. Pokud se nic zásadního neděje, je zákonitě článků méně.
Jinak se VideoCast od textového formátu liší v mnoha ohledech. Dobrý článek potřebuje dobrého redaktora, který ví, o čem píše, a který je schopný své myšlenky správně zformulovat. Dobrý díl VideoCastu vyžaduje kvalitní natočení videa a nahrání zvuku, správné místo a osvětlení, zajímavé téma, aktéry, kteří dokážou toto téma převést do mluvené podoby, a v neposlední řadě dobrý střih. Takže věcí, které se mohou v průběhu tvorby VideoCastu pokazit, je daleko více.
Jakou jste měli na začátku vizi? A povedlo se jí docílit?
Žádnou vizi jsme neměli. Zvláštností celého projektu je, že jsme chtěli zkusit (nebo spíše já), zda by podobný koncept mohl fungovat. Takže opravdu žádné ambice.
Kde jste se inspirovali?
Největším producentem podobných videí je samozřejmě USA. Jednak proto, že mají nejsnazší přístup přímo k firmě Apple, která má sídlo v Californii. Tak i z toho důvodu, že poptávka je za mořem značně vysoká. Pokud se do Států vydáte, sami zjistíte, že iPhone a iPad má skoro každý.
A není tento rozdíl omezením také, co se týče potenciálních čtenářů vašeho magazínu?
Rozhodně v ČR a na Slovensku, odkud proudí také hodně návštěvníků, není takový dosah oslovitelných čtenářů. Jeden ze způsobů, jak výrazně zvýšit tento podíl, je psát v angličtině. K takovému rozhodnutí jsme ale zatím nedospěli.
Jak do VideoCastů získáváte hosty? Je těžké je přemluvit?
Měl jsem větší obavy a musím říct, že drtivá většina hostů souhlasí s pozváním hned. Apple komunita je velmi přátelská, a když chceme s někým udělat rozhovor, není problém získat kontakt a rozhovor natočit. Pro hosty je to také samozřejmě možnost propagace, za kterou nic neplatí.
Určitě musíte mít nějakou výbavu. Jak jste ji získali? Kolik jste investovali a co vlastně máte?
Výbavu získáváme postupně. První díl jsem natáčel iPhonem 4 a kvalitativně se nedá srovnávat s těmi posledními. Nyní natáčíme na několik zrcadlovek, máme samostatný rekordér na nahrávání zvuku a několik druhů mikrofonů. Pokud jsme ve studiu, tak i množství světel a profesionální zázemí. Tímto bych chtěl také poděkovat studiu &Flux za jejich vstřícnost.
V čem a jak videa upravujete?
Střih VideoCastu doznal od počátku velkých změn. Od produktů Adobe a PC jsme přešli na Mac a aplikaci Final Cut Pro X, kterou používají i filmaři. Takto videa upravujeme již několik desítek dílů a rozhodně bychom za nic jiného neměnili.
Jak se na natáčení VideoCastu připravujete? Musíte mít určitě připravený scénář, dobré světlo a sednout musí i řada dalších věcí…
Přípravy bývaly větší. Scénář jsme měli rozpracovaný do detailů a několikrát před puštěním kamery si jej předčítali. Postupně ale přípravu už tolik neřešíme a dá se říci, že točíme rovnou. Těch 77 dílů nás opravdu procvičilo a mluvit o nějakém tématu 10 minut nám nedělá problém.
A co děláte, když se v průběhu objeví nějaký problém? Třeba maličkost jako přeřeknutí a podobně?
Stává se, že někdo z nás se přeřekne nebo se začne nekontrolovatelně smát. Zastavíme kameru a točíme záběr znovu. Časem už ale takových situací ubývá. Přeřeky skoro nejsou a záchvaty smíchu nastávají tak jednou za díl.
Nechcete nám pro zajímavost ukázat, kde jste například museli něco přetáčet, měnit a podobně? Ať vidíme, jak to v praxi vypadá a zda si toho vůbec divák všimne…
V posledním VideoCastu jsme se po docela dlouhém záběru zasekli, a tak jsme natáčení přerušili a zase navázali. Navázání je vidět v čase 22:48.
Dnes vás navštěvuje přes 1 000 lidí denně a VideoCasty si získaly už přes 200 tisíc zhlédnutí. Jak jste těchto čísel dosáhli?
Tvrdou prací, nic jiného za tím není. Každý den publikujeme několik článků a jsme aktivní na sociálních sítích. V tomto případě platí dvojnásob, že pokud chcete dosáhnout aktivity svých čtenářů a diváků, musíte být aktivní především sami.
Jak svůj magazín a třeba i VideoCasty propagujete?
Propagace probíhá hlavně na sociálních sítích. Momentálně máme přes 2 tisíce fanoušků na Facebooku a více jak 2 tisíce followerů na Twitteru. Ostatní sítě nevyužíváme nebo jen velmi sporadicky. Žádnou reklamu si neplatíme a věříme, že pokud je článek nebo VideoCast kvalitní, cestu si ke čtenářům a divákům najde sám.
To je zajímavé, že máte skoro stejný poměr fanoušků na obou sítích. Nevypovídá to podle vás trochu o tom, kdo jablečné výrobky v Česku používá?
Twitter používají více technicky zaměření uživatelé. Takže i když celkový objem uživatelů je na Facebooku větší, u nás se to smazává. A v neposlední řadě, naše redakce má Twitter také raději a naše aktivita je na něm vyšší.
Mimochodem, máte vůbec zjištěno, kdo je vaším čtenářem? Je to určitě majitel nějakého výrobku Applu, ale víte i to, co například dělá, čím se živí, kolik mu je a podobně?
Náš nejčastější návštěvník je muž ve věku kolem 25–30 let, používající Mac a produkty Apple všeobecně. Pracuje v technickém oboru a je to vysokoškolák. To dokážeme z analýzy návštěvnosti vyčíst.
Pracujete nějak se sociálními sítěmi? Budujete komunitu?
Neženeme se do bezhlavého získávání fanoušků a spíše věříme, že ten, koho zajímá náš magazín, si nás na těchto sítích přidá. I proto je většina z těchto lidí na našich profilech aktivní.
Máte i fórum. Myslel jsem si, že v době sociálních sítí je to už přežitek. Tuším sice, že vám přímo nepatří, ale jak se dnes takovému fóru daří a jaký vliv má na magazín?
Fórum je projektem Honzy Březiny, který u nás patří za jednoho z největších Apple guru. MacForum.cz je výborné hlavně pro svoji přehlednost. Hledat na sociální síti odpověď na svoji otázku je mnohdy složité a ptát se stále na stejné otázky zase otravné. K dnešnímu dni čítá počet uživatelů fóra skoro 5 tisíc, takže i oni přispívají poměrně velkou měrou k naší návštěvnosti.
Pořádali jste i zajímavou soutěž o hodnotné ceny. U soutěží je častý problém malých webů v tom, že je nedokážou dobře zpropagovat a soutěžících je tak málo. Jak jste na to šli vy?
Soutěž je vždy o tom, jakou cenu jste schopni domluvit a co za to obchod, který ji věnuje, chce. Některé soutěže vychází z naší dlouhodobé spolupráce a známosti, takže není problém se na něčem dohodnout.
Propagace je pak otázkou očekávání počtu soutěžících o cenu. U ceny za pár set korun nemůžeme očekávat tisícové účasti. A v neposlední řadě, sám obchod si většinou soutěž propaguje na svých kanálech.
A jak získáváte redaktory? Kolik se vás na tom všem vůbec podílí?
Dnešní tým Appliště je opravdu početný. Čtenáři a fanoušci nám píší, že by se chtěli na chodu magazínu podílet, a my pak posuzujeme, zda by pro nás byli přínosem. Obvykle po nich chceme zaslat ukázkový článek. Když potřebujeme, vyhlásíme konkurz a čekáme na díla, která se nám sejdou. Na Applišti dnes pracuje kolem 15 lidí.
Platíte svoje redaktory, nebo se jedná o fanoušky?
Redaktory platím. Každý z nich má určeno buď procento ze zisku webu, nebo jednou za měsíc dostává odměnu podle toho, jak byl za celý měsíc aktivní.
To jsou vcelku zajímavé způsoby odměňování. Můžete nám ten druhý popsat trochu více?
Určité procento ze zisku je v našem společném fondu, ze kterého pak každý měsíc vybereme tolik, kolik si myslíme, že si redaktor zaslouží. Rozhoduji o tom já a ještě další 3 redaktoři, kteří jsou odměňováni procentem ze zisku a jsou na Applišti nejdéle.
Jaké máte zkušenosti s placením redaktorů ze zisku? Není to pro ně trochu risk, že si příliš nevydělají, a pro vás, že si třeba naopak vydělají příliš?
Zatím žádný podobný problém nenastal a tento způsob rozdělování nám přijde nejspravedlivější.
Jak to hodnotí nováčci? Nemáte na to negativní ohlasy, když sháníte nové redaktory?
Pro mě je důležité, aby byl nový redaktor hlavně zapálený pro práci samotnou. Pokud se dožaduje po sepsání několika článků odměny, většinou u nás rychle skončí. Potřebujeme vidět, že ho práce rychle neomrzí.
Co byste doporučil těm, co se chystají svůj magazín založit? Jaké byste jim dal tipy a triky na to, aby byli úspěšní?
Hlavně se nesmíte bát a pokud chcete s podobným projektem začít, chce to hodně odhodlání a chutě do práce. Jako ve všem tu platí, že úspěšný je ten, kdo je pro něj ochotný udělat maximum a obětovat svůj čas.
Tento článek/rozhovor vyšel před 10 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |