Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Guestpost: Natáčení videí, psaní článků, fotografování apod. To vše jsou způsoby, jak vytvářet obsah pro návštěvníky vašeho webu. Co když ale hledáte něco jiného, čím by jste na vašich stránkách upoutali? Zkuste podcast.
Podcast je audio nebo video soubor publikovaný na internetu, který je snadno šiřitelný, dostupný a automatizovaně nabízený konzumentům.
Jedná se tedy jak o audio, tak i video nahrávky, které jsou umísťovány na web v nějakém kompresním formátu (např. MP3), aby se data dala snadno sdílet skrz web.
Na tyto data se vytvářejí odkazy pomocí tzv. RSS feedu. Tento feed je na straně uživatele analyzován čtečkou, která průběžně monitoruje zvolený web/feed a nově publikované soubory sám stáhne do počítače uživatele nebo na ně upozorní.
Inzerce | Chci tu být také
V užším slova smyslu chápeme podcast jako nahrávku mluveného slova. V tomto smyslu se budeme tomuto tématu věnovat dále.
Když firma Apple přinesla na trh iPod, umožnila tak jednoduše přenést a uložit digitální informace do malého přenosného zařízení. Díky tomu mohla být hudba poslouchána kdekoliv. Na cestě do práce, během řízení auta nebo třeba v posilovně.
S rozvojem technologie a sdílení audio obsahu na internetu přišel v roce 2004 novinář Ben Hammersley s termínem „podcasting“. Ten se pak přirozeně rozšířil a zdomácněl napříč audio komunitou.
Slovo podcasting je spojením názvu přehrávače iPod (Pod = Personal On Demand) s anglickým slovem broadcasting – vysílání. Tento pojem se vžil i v Čechách, přestože pro samotné poslouchání podcastu není třeba vlastnit Apple výrobky a v podstatě se nejedná o vysílání v tradičním pojetí, jak význam tohoto slova napovídá. Původní výraz „audio blogging“, je sice přesnější, ale jak to občas bývá, uchytil se výraz jiný.
Druhým zásadním bodem pro rozvoj podcastu je technologie RSS (Really Simple Syndication). Feed (RSS rozcestník nebo RSS kanál), je odkaz, který má formu běžného linku. Ten je sledován RSS čtečkou. RSS čtečka je software, který pročesává zvolený web a upozorňuje nás na něm uveřejněné novinky.
Šetří tak náš čas, nenutí nás nebo našeho odběratele pravidelně sledovat a vracet se na daný web. RSS čtečka to dělá sama. Na každý nový podcast nebo článek nás sama upozorní.
Např. zpravodajské servery nabízejí feedy k jednotlivým okruhům informací, jako je sport, kultura nebo politika (viz např. iDnes.cz). Vybraný feed se vloží do čtečky, a ta už ví, že má daný web sledovat a na každou novinku nás upozorní.
RSS agregátor umožňuje také zveřejňovat články z jiných zdrojů, např. blogů na vaší stránce, jako je tomu např. zde na webu Mladého podnikatele.
RSS formát umožňuje zobrazit celý článek nebo jen jeho část. Stejně tak umožňuje zvolit náhled na daný podcast nebo ho zobrazí celý a umožňuje ho rovnou přehrát.
Smyslem RSS feedu je úspora času a možnost mít všechny své oblíbené zdroje hlídané a seskupené na jednom místě. Čteček je na webu mnoho, buď mohou být přímou součástí webových prohlížečů, nebo se dají stahovat jako samostatné aplikace – např. výborný FeedReader.com.
Specifické programy, které se starají o stahování a zpravování podcastů, se nazývají podcatchers. Ty umí daný podcast stáhnout na hard disk a připravit ho pro synchronizaci s přenosným zařízením, jako je mp3 přehrávač nebo chytrý telefon. Jeden z nejpoužívanějších je Juice.
Podcast představuje možnost, jak zaujmout vaše stálé i potencionální klienty něčím novým a neotřelým. Přesto, že je to silný nástroj, jak přímo promlouvat k případnému konzumentovi, není v ČR příliš využívám. A je to škoda protože svůj potenciál má.
V čem je tedy podcast zajímavý?
Síla podcastu tkví v tom, že promlouváte k lidem přímo. Je to váš hlas, který se vynoří zpoza anonymity vašeho webu. Hlas má schopnost předávat emoce a každý, kdo má co dělat s marketingem, ví, že právě akcentování emočního vyznění vašeho obsahu je jednou z klíčových věci pro zaujetí návštěvníka webu.
Kdo někdy poslouchal načtenou knihu nebo rozhlasovou hru, bude souhlasit, že je to příjemný způsob, jak získat nové informace. Poslech mluveného slova na nás působí jinak než sledování videa nebo čtení textu.
Druhá výhoda podcastu je, že se dá poslouchat kdekoliv. Jinak řečeno, je to jedna z mála forem obsahu, která nenutí konzumenta sedět u počítače. Podcast si stáhne do telefonu nebo MP3 přehrávače a jeho poslechem si vyplní cestu z práce domů nebo sportovní aktivitu.
Třetí plus podcastu je, že posluchač ho skutečně vnímá. Psaný text na webu čtenáři tzv. skenují. Známe to sami, rychle prolétneme očima titulek a perex, ale soustředěně si celý článek přečteme jen občas.
A čtvrtou výhodou podcastu je, že při jeho průměrné délce 30 – 40 minut můžeme sdělit opravdu hodně informací. Formou, která je zábavná a obsažná a v podstatě oddychová. Pokud se vám podaří podcastem zaujmout, získáte velkou časovou plochu, kterou můžete využít.
Výroba podcastu je proti videu technicky o něco snadnější a nenutí nás řešit vizuální stránku věci. Pokud chceme něco rychle světu říct, podcast je ideální formát. Podcast se navíc nemusí stát jen prostředkem, jak promlouvat někam „ven“. Tuto formu komunikace lze využít i uvnitř firmy.
Minimální výbava pro tvorbu podcastu je počítač, mikrofon, převodník a nahrávací software.
Počítač dnes vlastní každý a k výrobě audio záznamu není potřeba ten nejnovější, parkety trhající hardware. I několik let starý počítač záznam mluveného slova hravě zvládne. Jediný limit tvoří nároky záznamového softwaru.
Větší nároky na systém vznášíme až v oblasti postprodukce, ale v případě mluveného slova se nejedná o nic zásadního. Má-li váš počítač dostatečně velkou RAM paměť (okolo 2 giga) a dostatečný počet volných USB slotů, neměli by jste mít s výrobou podcastu větší problém.
Mikrofon je převodník akustické energie na energii elektrickou. Pro potřeby podcastu není třeba pořizovat špičkové studiové mikrofony, jejichž cena jde do desítek tisíc. Opravdu dobré mikrofony se dají pořídit již okolo 3 až 5 tisíc. Je to sice trochu větší vstupní investice, ale je to investice jednorázová.
Mikrofony mají různou citlivost a zvuk různě zabarvují, a tak je s volbou mikrofonu třeba trochu experimentovat. Ne každý mikrofon sedí pro každou barvu hlasu.
Mikrofony mají mnoho parametrů, které se dají při výběru zohlednit, to je však mimo rozsah tohoto článku. Jeden základní parametr, ale uvedeme. Dle konstrukce se dají mikrofony rozdělit na mikrofony dynamické a kondenzátorové. Rozdíl je v tom jakým způsobem mikrofony zpracovávají akustickou energii na elektrickou.
Dynamické mikrofony mají membránu spojenou s tenkým kroužkem drátu, který se pohybuje v magnetickém poli podle toho, jak k membráně zvuk přichází. Jak se drát připojený k membráně v magnetickém poli pohybuje, indukuje se proud, který se pak přenáší dál.
Pokud jste se někdy zblízka dívali na pohyb reproduktoru při přehrávání zvuku, všimli jste si, že reproduktor kmitá dopředu a dozadu. V podstatě jde o stejný princip jako u mikrofonu, ale v opačném gardu.
Dynamické mikrofony jsou odolné, levnější než kondenzátory, ale méně citlivé a mají menší frekvenční rozsah. To znamená, že frekvence, které jsou v hlase obsažené, se nepředávají do záznamu v plném rozsahu, což způsobuje „ořezání“ zvuku a jeho jistý telefonní charakter.
Tento typ je citlivější a také detailnější. U kondenzátorů najdeme dvě opačně nabité, blízko položené destičky. Jedna z nich je pevně zafixována a druhá se vychyluje vlivem příchozího zvuku. Jak se jedna destička vychýlí, změní se elektrické pole mezi oběma destičkami a tato změna je opět jako elektrický signál předávána dále.
Kondenzátory se musí napájet tzv. fantomovým (skrytým) napájením, které se přivádí skrz kabel přímo do mikrofonu. Díky této konstrukci vykazuje mikrofon větší „detailnost“ nahrávaného zvuku.
Možná vás napadne, proč kupovat mikrofony, když většina notebooků má mikrofon zabudovaný přímo v sobě. To je pravda, ale pokud chcete podcast dělat na vážno, očekává se minimální technická kvalita celé nahrávky.
V okamžiku, kdy je zvuková stopa jediným nositelem dané informace, stojí za to odstranit veškeré rušivé vlivy, jako je šum, metalická barva hlasu a různé nežádoucí zvuky vznikající právě kvůli tomu, že mikrofon je zabudovaný přímo v počítači – např. šum větráku počítače nebo mlaskání kláves.
Pokud budeme pokračovat po signálové cestě od akustické energie (váš hlas) k energii elektrické (mikrofon) dojdeme k místu, kde se mění na informaci digitální. K tomu slouží tzv. převodník.
To je zařízení, které „změří“ příchozí signál z mikrofonu a zvuk převede do digitální podoby. Pro nezasvěceného uživatele bude tento prvek asi nejméně srozumitelný, ale není třeba se zajímat o to, co se uvnitř převodníku děje.
Pro převodník nainstalujeme tzv. driver (software, který řídí komunikaci mezi převodníkem a počítačem) a připojíme pomocí USB k počítači. Do převodníku připojíme mikrofon, nastavíme hlasitost vstupního signálu a jsme připraveni nahrávat.
Převodník sám o sobě vypadá jako menší krabička, která nám kromě připojení mikrofonu umožňuje připojit sluchátka a větší monitory (repro boxy) pro poslech toho, co jsme nahráli.
Jistou alternativu představují tzv. USB mikrofony. Jejich výhoda tkví v tom, že výše zmíněný převodník je jejich přímou součástí, takže odpadá nutnost jeho pořizování. Navíc bývají vyladěné pro nahrávání mluveného slova. Např. jako zajímavý mikrofon Rode podcaster. Tento mikrofon funguje způsobem „plug-play“, stejně jako třeba počítačová myš. Zapojíte a můžete začít nahrávat.
Poslední součást nahrávacího řetězce je nahrávací software. V angličtině se pro tento druh programů používá výraz DAW (Digital Audio Workstations). Těchto softwarů je na výběr mnoho. Pro nahrávání podcastu nám stačí zdarma dostupné programy. Pro operační systémy Windows i Mac je možné použít program Audacity. Pro Mac je dodáván program Garage Band.
Oba dva programy jsou pro tvorbu profi podcastu naprosto postačují.
Samotný program nám slouží k dvěma účelům. Za prvé k samotnému záznamu mluveného slova a za druhé k jeho zpracování.
Posledním faktorem ovlivňujícím kvalitu záznamu mluveného slova je místnost, ve které se nahrává. Ta je nedílnou součástí nahrávky a má velký podíl na tom, jak nahrávka zní.
Takhle definice znamená, že mikrofon „slyší“ zvuk jinak, než to dělá náš sluchový systém. Ten totiž umí odfiltrovat nežádoucí „šum“ na pozadí od toho, co slyšet chceme.
Např. pokud s někým konverzujete při puštěném rádiu, stále rozumíte to, co vám protějšek říká. Dokážeme hudební podkres potlačit do pozadí a soustředit se na obsah hovoru. Tohle mikrofon nedokáže. Tomu musíme „ukázat, co má slyšet“
Proto se musíme zabývat i akustikou místnosti, ve které nahráváme. Každá místnost má svou míru dozvuku, který se míchá s přímým zvukem. Tím se nahrávka „zabarvuje“ a mluvené slovo se stává méně srozumitelné. Akustika místnosti musí být kontrolována pomocí různých absorpčních materiálů, které ten to jev korigují.
Nemusí se jednat o profi vybavení. Stačí si vybrat nejtišší dostupnou místnost s nejméně odrazivým povrchem (rozhodně nenahrávejte v koupelně!). Zavřete okna a všechny přirozené průchody zvuku zvenčí. Použitím těžkého závěsu, sedací soupravy, nebo naplněné knihovny již celkem dobře tlumíme zpětné odrazy.
Řešení akustiky je opět nad rámec tohoto článku, ale toto jsou jednoduché základní způsoby, jak akustiku zlepšit.
Postprodukcí míníme úpravu nahraného slova. Finální „vyčištění“ pro plynulý a nerušený poslech od začátku do konce.
Nahrávací softwary nám k tomu poskytují mnoho užitečných nástrojů. Základní editace, jako je střih a propojování rozstřižených míst k sobě tak, aby byl spoj plynulý. Nebo začistění nástupů a konců dané stopy.
Patří sem i další úpravy, jako je odstraňování šumu, sladění se stopou doprovodné hudby nebo úprav rozdílů hlasitostí v nahrávce.
Výborným nástrojem, který některé z těchto věcí dělá automatizovaně, je on line nástroj Auphonic. Umožňuje jednoduše zpracovat podcast bez hlubší znalosti práce se zvukem.
Stejně jako u ostatních formátů pro web platí: obsah je král.
Prvotně je třeba zvolit si vaše téma, zaměření. Čím detailněji si ho vymezíte, tím lépe. V krajích pro podcast úrodných najdeme podcasty tématicky zaměřené velmi specificky. Např. zde najdeme několik odkazů na podcasty o jízdě na kole.
Podcastů na toto téma je mnoho, takže se každý z autorů snaží vymezit něčím specifickým a unikátním. Např. zaměřením pouze na horská nebo historická kola. V ČR není zatím konkurence tak veliká, ale co není, může rychle být.
Dále je dobré si ujasnit, jak často chcete podcast tvořit. Bude to občasník? Nebo budete nahrávat každý měsíc jeden hodinový? Nebo to bude týdeník? Případně krátký každodenní podcast na ploše 5-10 minut?
Samotný podcast lze plnit obsahem velmi různorodě.
Všechny tyto možnosti můžete spolu kombinovat. Struktura podcastu může být např. taková:
Se strukturou podcastu je třeba experimentovat, najít ideální formát pro sebe. Stejně jako psaní blogu nebo vytváření videí, chvilku trvá, než si věc „sedne“.
Pokud máte vlastní web, který běží na WordPressu, stačí použít nějaký plugin jako např. Blubry.
Tato služba umožňuje vytvářet feedy pro RSS čtečky, organizovat epizody podcastu, vytváří statistiky a nejen to. Pokud nemáte na vlastním hostingu dost místa, můžete použít hosting samotné služby.
Tato možnost je dobrá i v okamžiku, kdy vlastní web nemáte, ale chcete s podcastem začít. Můžete tak podcast publikovat bez nutnosti mít vlastní web.
Podobná služba, která je velmi oblíbená je web Libsyn.com. Ta umožňuje spravovat celý provoz podcastu od začátku až do konce, bez nutnosti opouštět tuto platformu.
Jakmile vám nějaká služba vytvoří RSS Feed, můžete publikovat podcast také na platformě iTunes. Apple je průkopníkem v oblasti podcastu, takže na iTunes najdeme obrovské množství podcastů – třeba i ten Mladého podnikatele.
V ČR nemusí být zcela jasné, proč je iTunes tak rozšířená platforma pro podcastování, ale provázanost výrobků Apple mezi softwarem a hardwarem umožňuje snadné sdílení informací napříč webem. A to znamená miliony online uživatelů.
iTunes je tedy jakousi obdobou Amazonu pro publikující autory. Umožňuje dostat validní obsah na správné místo, tj. k správnému konzumentovi. Pokud byste váš podcast šířili v angličtině, nejedná se již jen o nástroj k oslovování posluchačů, ale o prostředek k přímému vydělávání peněz. V České republice zatím podcast tuto sílu ještě nemá a lze ho vnímat spíše jako doplněk k vytváření zajímavého obsahu.
Podcast je stejně jako ostatní druhy webového obsahu buď dobrý nebo špatný. Je tedy na vás, autorech podcastu, abyste přinášeli konzistentní a zajímavý obsah. Jeho výhoda je, že vám umožní vystoupit z davu. Může se stát dalším krokem v rozvoji komunikace mezi vámi a vaším klientem.
Představuje další krok k rozvoji blogu. Samotný blog dnes již neznamená konkurenční výhodu. Pokud chcete přinést něco dalšího zkuste podcast. A nakonec se jeho výrobou i pobavíte. Čestný podcasterský!
Autorem článku je čtenář našeho magazínu Tomáš Nykl.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tomáš Nykl je pravidelným čtenářem našeho magazínu. Vlastní Otoman studio a svým klientům mimo jiné pomáhá s tvorbou jejich podcastů a zvukových nahrávek.
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |