Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Pracujeme se stovkami nezávislých profesionálů ročně. Jsou mezi nimi programátoři, textaři, grafici i třeba překladatelé a marketéři. V čem podle mne dělají nejčastěji chybu a proč se i po několika letech honí za každou zakázkou?
Společně s Mladým podnikatelem buduji firmu iParťák. V té klientům pomáháme s tvorbou webových stránek a s jejich kompletní online strategií. Pomáhají nám v tom desítky externistů na volné noze, které přijímáme takřka neustále, průběžně vyhodnocujeme jejich práci, kontrolujeme ji a snažíme se ji kvalitativně posouvat dopředu.
iParťák je takovým katalyzátorem kvalitních a spolehlivých textařů, programátorů, překladatelů a dalších. Díky tomu můžeme mnohdy velmi podrobně nahlédnout do života freelancerů různého věku, pohlaví, zaměření, znalostní úrovně a dokonce i národnosti. Co nejčastěji vidíme?
Robert Kiyosaki to se Sharone Lechterovou nazval krysím závodem. Do něho se dostanete třeba tehdy, kdy se neustále honíte za stejnými penězi. V případě freelancerů to chápu podobně – přežívají z měsíce na měsíc a jsou velmi závislí na každé zakázce, kterou získají. Pokud se jim žádná příležitost vydělat nenaskytne, mohou se velmi rychle dostat do existenčních problémů.
Inzerce | Chci tu být také
Velká část freelancerů, s nimiž jsem se v minulosti setkal, se s tímto problémem trápila opakovaně i několik let. Jejich měsíční příjem se pohyboval mezi dvěma hranicemi, přičemž často atakoval tu nižší. Možná to znáte.
Tito freelanceři nejen že se nedokázali posunout ze současného místa, ale často ztráceli i motivaci v oboru vůbec pokračovat, natož aby se v něm sami vzdělávali. Jak jsem zmínil výše, šlo zejména o obory, jako je tvorba webu či copywriting, kde je neustálá práce na svém know-how nesmírně důležitá. A pokud chybí motivace, chybí i zápal pro věc.
Musím ale podotknout i to, že naše firma nikdy nespolupracuje s nikým „nešikovným, líným“ apod. Není to marketingová hláška, ale fakt. Uvědomujeme si, jak je pro nás extrémně důležité spolupracovat s lidmi, co na sobě pracují, práce je baví, rozvíjí se v ní a prosperují. Pokud tomu totiž tak není, dříve či později o něj přijdeme.
Otázka tedy zní, jak je možné, že se takoví lidé dostanou do podobné situace a proč z ní nemohou ven?
Velmi těžko se radí dospělým lidem, kteří podle svých slov dělají maximum pro to, aby se jim dařilo. Přesto jsem si ale několikrát všiml neustálého obviňování okolí. Většinou jsem se setkal s těmito výmluvami:
A mohl bych pokračovat. Jsou to externí zdroje problémů, z nichž řada může být pravdivá. Podle mě ale zdaleka nejsou příčinou všech neúspěchů a jsou jen vymezením toho, jak těžké to v podnikání vlastně je.
To, že vás tyto problémy trápí, může dost možná být i tím, že nejste schopni je vyřešit.
Freelancer s kvalitní prací, dobrými nápady a bezmeznou spolehlivostí dokáže uspět jak v oboru, ve kterém je přemíra dodavatelů, tak i tam, kde není nikterak velká poptávka. Své vyšší ceny by si měl umět obhájit svou prací, kterou osloví nejen klienty, co chtějí článek za 40 korun, ale i ty, co chtějí do contentu investovat více.
Problém mnoha freelancerů spočívá mimo jiné i v jejich krátkodobé perspektivě. Velmi často se ženou za rychlým ziskem a už se nedívají např. na potenciál další spolupráce či využití veškerých možností, které se jim naskytnou.
Podnikání je běh na dlouhou trať. Obepisovat inzeráty a soupeřit s ostatními více či méně dobrými dodavateli je poměrně snadné. Ale budovat dlouhodobý vztah s klientem, pracovat na svém jménu a stavět základy dlouhodobé kariéry nezávislého profesionála už tak snadné není. Proto to dělá tak málo lidí.
Při práci s freelancery si všímám i častého zkresleného vidění toho, co po nich klient ve skutečnosti chce. Znáte ty časté pomůcky, jako že klient nechce žárovku, ale světlo? Ona je to svatá pravda.
Zejména v online marketingových oborech klienti často nehledají jen ten cíl, kterého chtějí s vaší prací dosáhnout, ale i pomocnou ruku. Nic jiného než dodavatele, který:
Zní vám to jako samozřejmost? Tak asi žijete v jiném světě než já a moji klienti. Od nich jsme se totiž několikrát dozvěděli, že si na naší spolupráci cení práce hodnot jako je spolehlivost, otevřenost, dlouhodobost, zájem apod. To jsou naše největší výhody oproti konkurenci. Díky nim se k nám klienti mohou vracet a snažíme se v nich aktivně zlepšovat (protože ono to všechno také není snadné).
Moje podnikání se od toho „freelancerovského“ zas tak moc neliší. Velká část klientů naši firmu oslovuje proto, že mě někde viděla – četla můj blog, viděla moje videa či se mnou pokecala na nějaké akci. Jiní zase chodí přes doporučení od někoho, s kým se osobně znám a na něčem jsme spolupracovali.
Důležitost dobrého jména, spolehlivosti a proaktivního přístupu nejen ke klientům, ale i k sobě samotnému (ve formě sebekritiky, vzdělávání, byznysového myšlení apod.) jsem si uvědomoval už od začátku. A i přes chyby, které se občas stanou každému z nás (i my jsme něco odevzdali pozdě a zklamali klienta), se snažíme ve svých hodnotách upevňovat a zlepšovat se. A když se něco pokazí, musíme se k tomu postavit čelem a chybu napravit.
A to je to, co radím všem freelancerům, se kterými jsem kdy pracoval a které trápí problém, co jsem popsal na začátku.
Držím palce!
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 měsíce
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |