Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Pracujeme se stovkami nezávislých profesionálů ročně. Jsou mezi nimi programátoři, textaři, grafici i třeba překladatelé a marketéři. V čem podle mne dělají nejčastěji chybu a proč se i po několika letech honí za každou zakázkou?
Společně s Mladým podnikatelem buduji firmu iParťák. V té klientům pomáháme s tvorbou webových stránek a s jejich kompletní online strategií. Pomáhají nám v tom desítky externistů na volné noze, které přijímáme takřka neustále, průběžně vyhodnocujeme jejich práci, kontrolujeme ji a snažíme se ji kvalitativně posouvat dopředu.
iParťák je takovým katalyzátorem kvalitních a spolehlivých textařů, programátorů, překladatelů a dalších. Díky tomu můžeme mnohdy velmi podrobně nahlédnout do života freelancerů různého věku, pohlaví, zaměření, znalostní úrovně a dokonce i národnosti. Co nejčastěji vidíme?
Robert Kiyosaki to se Sharone Lechterovou nazval krysím závodem. Do něho se dostanete třeba tehdy, kdy se neustále honíte za stejnými penězi. V případě freelancerů to chápu podobně – přežívají z měsíce na měsíc a jsou velmi závislí na každé zakázce, kterou získají. Pokud se jim žádná příležitost vydělat nenaskytne, mohou se velmi rychle dostat do existenčních problémů.
Inzerce | Chci tu být také
Velká část freelancerů, s nimiž jsem se v minulosti setkal, se s tímto problémem trápila opakovaně i několik let. Jejich měsíční příjem se pohyboval mezi dvěma hranicemi, přičemž často atakoval tu nižší. Možná to znáte.
Tito freelanceři nejen že se nedokázali posunout ze současného místa, ale často ztráceli i motivaci v oboru vůbec pokračovat, natož aby se v něm sami vzdělávali. Jak jsem zmínil výše, šlo zejména o obory, jako je tvorba webu či copywriting, kde je neustálá práce na svém know-how nesmírně důležitá. A pokud chybí motivace, chybí i zápal pro věc.
Musím ale podotknout i to, že naše firma nikdy nespolupracuje s nikým „nešikovným, líným“ apod. Není to marketingová hláška, ale fakt. Uvědomujeme si, jak je pro nás extrémně důležité spolupracovat s lidmi, co na sobě pracují, práce je baví, rozvíjí se v ní a prosperují. Pokud tomu totiž tak není, dříve či později o něj přijdeme.
Otázka tedy zní, jak je možné, že se takoví lidé dostanou do podobné situace a proč z ní nemohou ven?
Velmi těžko se radí dospělým lidem, kteří podle svých slov dělají maximum pro to, aby se jim dařilo. Přesto jsem si ale několikrát všiml neustálého obviňování okolí. Většinou jsem se setkal s těmito výmluvami:
A mohl bych pokračovat. Jsou to externí zdroje problémů, z nichž řada může být pravdivá. Podle mě ale zdaleka nejsou příčinou všech neúspěchů a jsou jen vymezením toho, jak těžké to v podnikání vlastně je.
To, že vás tyto problémy trápí, může dost možná být i tím, že nejste schopni je vyřešit.
Freelancer s kvalitní prací, dobrými nápady a bezmeznou spolehlivostí dokáže uspět jak v oboru, ve kterém je přemíra dodavatelů, tak i tam, kde není nikterak velká poptávka. Své vyšší ceny by si měl umět obhájit svou prací, kterou osloví nejen klienty, co chtějí článek za 40 korun, ale i ty, co chtějí do contentu investovat více.
Problém mnoha freelancerů spočívá mimo jiné i v jejich krátkodobé perspektivě. Velmi často se ženou za rychlým ziskem a už se nedívají např. na potenciál další spolupráce či využití veškerých možností, které se jim naskytnou.
Podnikání je běh na dlouhou trať. Obepisovat inzeráty a soupeřit s ostatními více či méně dobrými dodavateli je poměrně snadné. Ale budovat dlouhodobý vztah s klientem, pracovat na svém jménu a stavět základy dlouhodobé kariéry nezávislého profesionála už tak snadné není. Proto to dělá tak málo lidí.
Při práci s freelancery si všímám i častého zkresleného vidění toho, co po nich klient ve skutečnosti chce. Znáte ty časté pomůcky, jako že klient nechce žárovku, ale světlo? Ona je to svatá pravda.
Zejména v online marketingových oborech klienti často nehledají jen ten cíl, kterého chtějí s vaší prací dosáhnout, ale i pomocnou ruku. Nic jiného než dodavatele, který:
Zní vám to jako samozřejmost? Tak asi žijete v jiném světě než já a moji klienti. Od nich jsme se totiž několikrát dozvěděli, že si na naší spolupráci cení práce hodnot jako je spolehlivost, otevřenost, dlouhodobost, zájem apod. To jsou naše největší výhody oproti konkurenci. Díky nim se k nám klienti mohou vracet a snažíme se v nich aktivně zlepšovat (protože ono to všechno také není snadné).
Moje podnikání se od toho „freelancerovského“ zas tak moc neliší. Velká část klientů naši firmu oslovuje proto, že mě někde viděla – četla můj blog, viděla moje videa či se mnou pokecala na nějaké akci. Jiní zase chodí přes doporučení od někoho, s kým se osobně znám a na něčem jsme spolupracovali.
Důležitost dobrého jména, spolehlivosti a proaktivního přístupu nejen ke klientům, ale i k sobě samotnému (ve formě sebekritiky, vzdělávání, byznysového myšlení apod.) jsem si uvědomoval už od začátku. A i přes chyby, které se občas stanou každému z nás (i my jsme něco odevzdali pozdě a zklamali klienta), se snažíme ve svých hodnotách upevňovat a zlepšovat se. A když se něco pokazí, musíme se k tomu postavit čelem a chybu napravit.
A to je to, co radím všem freelancerům, se kterými jsem kdy pracoval a které trápí problém, co jsem popsal na začátku.
Držím palce!
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce