Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Podle průzkumu společnosti Shoptet mezi jejími klienty investuje do marketingu každý měsíc 1000 Kč pouze 24,3 % e-shopů. 5000 Kč investuje 34,5 % dotázaných. Hlavním příjmem je e-shop pouze pro 42,3 % případů.
Z diskuzí s našimi čtenáři, kteří tvoří vlastní e-shop, vím jednu věc – ať už to zní jakkoliv zvláště, majitelé malých e-shopů nemají na marketing nejen finance, ale mnohdy i čas. Musí řešit spoustu jiných věcí v rámci běžného provozu e-shopu, jeho vývoje a na „pokročilejší“ marketingové aktivity už nezbývá čas.
Hodně malých e-shopů tak má vlastní facebookovou stránku, ale není na ní žádný obsah, nebo tam je, ale nikoho nezaujal. Mají databáze e-mailů, ale nevyužívají je. Možná občas pošlou nějaký newsletter, který ale příliš pozitivní výsledky nepřinese. Blog zeje prázdnotou, popisky produktů nejsou žádná sláva, o budování značky a milionu dalších věcí, kterým je vhodné věnovat pozornost, ani nemluvě.
Jak z toho ven? Zeptal jsem se odborníka na marketing Karla Borovičky, který už na úvodu svého webu volá, že „každý web umí vydělat víc“, a který má přes 7 let zkušeností v marketingu.
Inzerce | Chci tu být také
Karle, je tisícovka měsíčně na marketing málo?
Ono záleží, co myslíš marketingem a co představuje ta tisícovka. Běžný pohled asi bude “vezmu tisícovku a někomu nebo do něčeho ji dám” a něco z toho bude. Typicky dám tisícovku do PPC nebo zbožáků. Je to rychlý, nějaký tržby to udělá a v nekonkurenčním prostředí nebo v oboru, kde se drží ceny bude i zisk.
A teď si vem, že třeba u Zootu je marketingem provoz jejich výdejen radosti. U Megapixelu je to poradna a fotogalerie. U teď u dost populárních farmářů je to rozvoz masa, vajíček a mlíka po půlce republiky.
Takže ano, tisícovka do marketingu je málo. Štěstím e-shopaře dnešní doby je dostupnost vzdělávacích materiálů. Zadarmo se dostaneš ke spoustě věcí o SEO, PPC, mailingu, UX, designu služby… potřebuješ “jen” čas.
Jak důležité investice do marketingu malých e-shopů jsou?
Já ctím zásadu, že propagovat se má funkční služba. Čili až mám jako shop reálně dostupný produkt (aspoň u dodavatele), umím fakturovat, mám splněnou legislativu a umím poslat balík a přijmout peníze.
Krásným příkladem důležitosti investice je Michal Kubíček se Světem cukrářů (viz video ze ShopCampu). V kostce: za 50 tisíc koupil e-shop, který původně provozovala paní na mateřské a dělala na něm nějakých 50 objednávek měsíčně. Co udělal na začátku? Podle objednávek rozšiřoval sklad, zapracoval na použitelnosti shopu (zdvojnásobil konverzní poměr), začal systematicky pracovat s mailingem a se zbožáky. Pracoval na věcech, které má hodně pod kontrolou. De facto pracoval na dobré zákaznické zkušenosti, a tím i značce.
Byla to investice do marketingu? A byla důležitá? Podle mě ano. A určitě tady byla důležitější, než dělání SEO, PPC, FB stránky.
A doporučení z praxe: než začnete cpát peníze do přivádění lidí na web, odlaďte nákupní proces. Posaďte 3 lidi k počítači, ať si vyberou a skutečně koupí produkt. Takový jednoduchý uživatelský testování. Protože když se byť jeden bude trápit, budete vyhazovat peníze na reklamu do kanálu.
Mířím tím k tomu, že ze startupového světa velmi dobře známe, že firma je i roky ztrátová, investoři do ní lejou peníze a chtějí ji „rozjet naplno“. Tak jestli něco takového by se nemělo dělat i u e-shopů? Konec konců třeba Zoot je příkladem…
Já se spíš setkávám s e-shopy, které rostou organicky, vezmou si úvěr na zásoby, aby mohly mít zboží na Vánoce či jinou sezonu. A jasně, nějakou dobu si člověk nebere “výplatu”, cpe peníze do růstu. Ale pokud to majitel bere vážně a chce mít z e-shopu obživu, tak to nemůže dotovat (být ve ztrátě) x let. A já k tomu nevidím ani důvod, e-shopař většinou nevyrábí, “jen” nakoupí a přeprodá.
Zmiňovaný Zoot je jeden z mála shopů, který vznikly natvrdo investicí; podobně asi vznikla i Pilulka.cz. U nich ta počáteční ztráta dává smysl. Budují si značku, vytváří si trh, teď expandují do zahraničí. Investici na expanzi do zahraničí si teď “vzal” i Vivantis a pro tento účel to dává smysl.
Je marketing to hlavní, na co by se e-shopaři měli na začátku zaměřit?
Ne, je to produkt a cílovka. Vědět co, komu a proč prodávají. A ten produkt musí člověka bavit. A příslib. Samozřejmě musíš na e-shop dostat první lidi, na to je super Heureka nebo i psaní do fór.
Na druhou stranu je potřeba hlavně začít. Pronajmout si za pár stovek e-shopový řešení, naplnit pár produktů a začít prodávat. Hlavně ať zákazník dokáže objednat. Jo a být poctivý směrem k zákazníkům. Se skladovostí, reklamacemi, dotazy. On si člověk ověří, jestli ho to vůbec baví. Třeba já si ověřil, že mě provozovat e-shop fakt nebaví.
Z praxe: V Čechách jsme zhýčkaní. Chceme dodat zboží do zítra, za fakt nízkou cenu, je důležité hodnocení obchodu zákazníky. Teda tak o tom mluví průzkumy. V praxi lidem fakt nevadí, že místo zítra dostanou balíček pozítří, že není za nejnižší cenovku a ani neřeší, že jsou na e-shop špatné recenze.
Henry Ford říkal: „Kdybych měl v kapse poslední dolar, utratil bych ho za reklamu.“ Souhlasíš s tím v případě malých e-shopů?
Ano, pokud reklamou myslíš dobrou službu zákazníkovi.
Kdy by měl být nový e-shop ziskový?
Ty malé “vedlejšákové” a přeprodejové (= ty se “skladem u dodavatele”) provozně snad hned. E-shop si do začátku pronajmeš, zaplatíš nějaký PPC / Heureku, poštovný, obaly, něco účetní; tiskárnu a počítač má každý. Takže potřebuješ pokrýt nějaké 2-3 tisíce korun měsíčně. To by měl pokrýt měsíční prodej za 10-15 tisíc.
Na druhou stranu, když to myslíš víc vážně a pořídíš sklad, necháš udělat web na míru nebo aspoň pěknou grafiku, budeš sám popisovat zboží, dělat fotky… jsi najednou v prvních měsících mínus půl milionu. To za půl roku neumoříš.
Znám ale i příklady, kdy jednomužný shop vydělává sotva rok po spuštění. Je to hodně o sortimentu a vyjednané marži. V tomto případě obor stavebnin a točí přes milion měsíčně ve vlastním skladu.
Myslíš si, že existuje nějaká spojitost mezi tou výší investic do marketingu a tím, kolik e-shopařů má svůj e-shop jako hlavní příjem?
Já spíš v praxi vidím styl: mám na to, tak ty prachy někam cpu. A když nemám, tak začínám tlačit na výkon.
Zažil jsem taky velkoobchod, resp. dovozce kuchyňského vybavení, kteří dodávají do super / hypermarketů. A rozjeli si vlastní B2C e-shop. A šlapali by do marketingu, ale on ten byznys prostě nefungoval. Zjednodušeně řečeno je ničily mnohokusové objednávky – člověk si objednal 20 kousků kuchyňských blbůstek jako vařečky, misky, příbory – a ono jak na potvoru jedna dvě věci v požadované barvě nebyly skladem. A typicky dorazily od dodavatele třeba za 14 dní. Takže zákazníkovi objednávka dorazí nekompletní nebo za tři týdny, a tím jim vznikali nespokojení zákazníci. A to prachama do marketingu nepřebiješ.
Proč podle tebe e-shopaři do marketingu investují tak málo?
Nevím, už se párkrát spálili. Někde zaslechli “musíme mít SEO” a ono z toho nic nebylo. Neumí si vyhodnotit návratnost. Nebo prostě mají malou marži.
Já se v praxi setkávám ještě s druhou skupinou – do marketingu investují moc a nesmyslně.
A investují ty peníze většinou správně?
Zažívám e-shopy, kde nemají ani správně nasazený Analytics, natož e-commerce měření, nebo konverze v Skliku a AdWords. Nebo se zeptám na marži podle kategorií a nemůžu to z lidí dostat. Na druhou stranu přijde i člověk s tím, že se potřebuje dostat s cenou objednávky pod 230 Kč.
Vidím velký mezery u snadno dosažitelných zisků. Třeba mobilní verze e-shopů – kolik shopů ji reálně má? Versus to, jaký je nárůst používání mobilů?
Podceňuje se obsah. Obyčejné hodnoticí hvězdičky pomůžou s CTR v Googlu, recenze produktů zvyšují prodej. Jenom “hloupost”, když jsme zkoušeli na e-shopu s hodinkami. Klasicky dodací lhůta 5-10 dní. Místo toho jsme zorbazili konkrétní datum, kdy bude mít zákazník hodinky doma.
A pořád se setkávám s nereálným očekáváním: “Zapnu to SEO a hned budu prodávat”. Zapněte mi ty Fejsbůky, ať jsme in a prodáváme. Ono u prodejce šroubků to prostě tak nefunguje.
A ono to není jen o těch majitelích. Když PPC agentura prokliká 3000 na zboží, který stojí 500 a není z toho jediný prodej a agentura nic neřeší, je to divný.
Hodně malých e-shopařů nemá na marketing čas, protože jsou zahlceni dalšími povinnostmi. Co byste jim doporučil?
Bude to klišovaté, ale prostě dobře obsloužit zákazníka. Když už si někdo objednal, ať je spokojený. Zavolat lidem, když jim dorazí balík, jestli je všechno v pořádku. Říct si o hodnocení na Heurece, ať co nejdřív získá “Ověřeno zákazníky”.
Je něco, na co by měli e-shopaři už od začátku myslet a co mohou využít později, až se jim rozpočet na marketing zvýší?
Sběr mailů, remarketingových publik, obvolávání lidí, nahrávání si chování lidí na webu, sbírání recenzí na produkty od lidí. A rovnou rozšířené měření e-commerce. Vyzkoušet online chat. Je fajn mystery shopping. Z toho všeho máte data, která se dajší využít. A zpětně je nezískáte.
Zrovna včera jsem se bavil s jedním e-shopařem. V létě mu klesají tržby. Měl byste radu i pro něj?
Ať si odpočine a zapracuje na vylepšení e-shopu. Třeba dělám e-shop s koloběžkami, majitel si to programuje, plní, objednává, expeduje, je na prodejně každý den. Prostě je to ten upracovaný člověk, co už moc nestíhá. Takže mimosezóna je pro něj čas na to vylepšit web – řešit popisky, dělat fotky, videa, řešit SEO. Udělat si analýzu, kde a co se dobře prodává. Vymyslet off-line akce, jako kde mít mít půjčovnu koloběžek.
Nebo druhý příklad z ne-shopového oboru: člověk co prodává a montuje žaluzie, tak v okurkové sezóně obvolá klienty a nabídne jim zadarmo seřízení. A tak v polovině případů prodá něco dalšího. Jen díky tomu, že se připomenul. Je to trochu pruda, docela práce. Ale ti lidi si ho pamatují a třeba po 5 letech se ozvou znovu.
Plus u e-shopu obecně bych se podíval na Sklik a Google zboží. Tam vídávám slušné rezervy a víceméně z neznalosti nebo nedbalosti. Ty produktové reklamy hodně ukrajují z podílu klasických textových PPC. Tak je potřeba revidovat strategii.
No a jestli shop prodává jen zimní pneumatiky, tak musí prodávat i letní. Beze srandy, ono toto je úsměvný příklad, ale podobnou “provozní slepotu” vídávám taky docela často.
Podívejte se, jak by měl e-shop uvažovat nad svým marketingem
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 3 měsíce
Před 5 měsíců
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |