Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Mají to dnes e-shopy v online marketingu jednoduché? V čem dělají nejčastěji chyby a jak si svou práci mohou usnadnit? Hostem rozhovoru byl online marketér Pavel Tlapák.
Pavel se online marketingu věnuje už 9 let. Dnes je na volné noze a pomáhá e-shopům a malým a středním firmým přivádět z internetu více zákazníků.
Pavel ve videu ukázal konkrétní postup, jak si základ svojí strategie můžete sestavit sami:
Krok za krokem můžete celým procesem s Pavlem zdarma projít, když se přihlásíte na této stránce.
Inzerce | Chci tu být také
Jestliže si na to ale sami netroufáte, využijte jeho praktický kurz Nejlepší postupy pro online marketing. Odnesete si základ pro svoji strategii a „best practices“, kterými ji rozjedete na maximum.
Místo, aby se na trhu něčím odlišili, pouští se do přímého boje s velkým hráči a používají k tomu stejné zbraně. Cenu, šíři nabídky, skladovost, cílení reklamy apod. Je to ale takový zápas Davida s Goliášem, který málokdy vyhrají.
Dělají i další chyby. Často z neznalosti nebo nedostatku času:
Jednou cestou je vzdělávat se, zkoušet, spálit se, získat zkušenosti a projít si tím vším sám. To je „zocelí“, dá jim potřebné zkušenosti a vybuduje z nich odborníka. Je to však náročné na volný čas, trvá to dlouho a stojí to peníze. Pro e-shopaře, který chce vydělávat hned teď v podstatě nereálné.
Jako druhá možnost se nabízí požádat o pomoc někoho, kdo je dokáže nasměrovat na správnou cestu. Nemusí jít hned o kompletní dodávku full service marketingu. Pro vyjasnění a pochopení může z počátku jít jen o konzultace nebo mentoring.
Člověk, který se dokáže podívat na projekt co nejvíce shora. Z hlediska marketingu ví, jak fungují jednotlivé kanály, kdy, pro co a jak je vhodné každý z nich použít a jak je navzájem propojit. Dokáže říct, co je v danou chvíli přínosem a co ztrátou času anebo peněz. Má vhled i do product managementu a salesu, aby dokázal říct, jak napříč kanály správně komunikovat a klientův produkt prodat. A tohle všechno by měl umět nějak jednoduše sjednotit a předat e-shopaři tak, aby ten byl schopen vše snadno aplikovat.
Říkají si různě. Ecommerce consultant, Online marketing konzultant, Marketingový stratég, marketingový specialista apod. Může to být ale i jiný e-shopař, který podobné stádium už překlenul. Takový může vnést i vlastní přímé zkušenosti, což je často neocenitelné.
Důležité ale je, aby měl dostatek znalostí a zkušeností a dokázal relevantně poradit. E-shopař mu musí dokázat důvěřovat.
Najít někoho takového nemusí být jednoduché.
Na trhu je dneska taková spousta oborníků. Mají svoje způsoby, o kterých si myslí a tvrdí, že jsou správné. Často si navzájem protiřečí a kdo se v tom má vyznat? V marketingu a nejen v něm ale platí, že správný postup a přístup může být pokaždé něco jiného.
Jaký má být správný postup pro nalezení ideálního partnera pro marketing?
Pak už je to na vašem rozhodnutí. Zvažte, jak jsou vám sympatické jejich postupy, termíny, reference, cenová politika atd.
To samé platí, i pokud se do toho chcete pustit s agenturou. Nezaměřte se jen na ověření agentury jako celku. Využijte výše zmíněný proces i přímo pro přiděleného account managera a ideálně i jednotlivé lidi, kteří se o projekt budou v týmu starat. Potvrďte si, že opravdu chcete takovým lidem svěřit svůj projekt.
Existuje několik modelů. Od jedné nebo více konzultací, přes pravidelný mentoring, částečnou exekuci až po full service.
Vždy by se mělo začít analýzou aktuálního stavu. Radílků, kteří rovnou začnou sypat rady, že musíte dělat to a to, bez důkladnější znalosti projektu je hodně. Takovým se rovnou vyhněte.
Na začátku si také definujte, kam chcete dojít. Využijte k tomu například SMART metodu.
Definujte si společně cestu, jak se tam dostanete. Nechte si předat konkrétní kroky a vysvětlit proč se dělají, jak je aplikovat, co přinesou a co bude následovat.
Váš partner by vás těmito kroky měl ideálně provést a pohlídat, že se směřujete k vytyčeným cílům a posléze, že jsou plněny.
Nejlepší je, když na projektu začne pracovat někdo, kdo zná online marketing z různých pohledů a dokáže se na váš byznys podívat co nejvíce shora. Vyřeší největší problémy, které web a marketing brzdí a tzv. sesbírá nejníže položená jablka.
Pomůže nastavit cestu, říct, co a jak v dané chvílí dává největší smysl. Připraví a rozjede strategii.
Rutiny a lehčí činnosti pak může postupně předat někomu internímu. Dále ale projekt supervizuje a hlídá, že je strategie naplňována a všichni postupují tak, jak si určili.
Ale protože to není specialista, přijde chvíle, kdy váš projekt doroste do velikosti, že na to sám nestačí. Tam je důležité, aby dokázal říct, že tady jsou jeho znalosti, zkušenosti, čas málo a je potřeba specialisty – PPC, SEO, e-mailing anebo UX, atd.
Specialisty následně uvede do projektu. Domluví s nimi konkrétní aktivity, které je potřeba řešit. Pohlídá, aby neutráceli čas či investice na činnosti, které v danou chvíli nedávají vzhledem k dalším aktivitám a dalšímu směrování e-shopu smysl. Zároveň se postará, aby i specialista dokázal předat maximum činností na interní pracovníky (rutiny a lehčí práce, které za razantně nižší náklady zvládnou také).
V marketingu nikdy nejde říct, že je dané rozhodnutí 100% správné. Je spousta věcí, které neovlivníte, a původně nejlepší rozhodnutí se nakonec může jevit jako špatné. Dost často je marketing i o zkoušení a hledání cesty. Nicméně, při správném přístupu je to možné minimalizovat:
Jako práci kteréhokoliv jiného člověka.
Na začátku spolupráce by měly padnout nějaké cíle, které chcete společně splnit. Měli byste chtít znát i mezníky, kdy se přibližně co bude děla a proč. A také, co a kdy to bude stát a přinášet.
Pokud se vše plní, je to v pořádku.
Jestliže se neplní, je potřeba si sednout a vysvětlit si to. Zaujmout další kroky, které to vyřeší. A když se neplní dlouhodobě, měli byste to řešit už jinak.
Roli ale hraje také šíře spolupráce a zodpovědnosti. Pokud jde o člověka, který sem tam konzultuje, není možné, aby vše dokázal sám ovlivnit. Naopak, člověk, který má na starost vedení marketingu na full time, by měl mít i na zodpovědnost řízení času ostatních v týmu či toku investicí do marketingu.
Zároveň je potřeba abyste sami dokázali zohlednit a přiznat problém v jiné oblasti, který může mít vliv na nižší tržby (došly skaldy, vypadli dopravci apod.).
Typicky KPI, která by při definici cílů měly padnout. U e-shopů to jsou například tržby, náklady na marketing a čas lidí v marketingu.
E-shopař by měl vědět, jakou má marži a kolik % z ní ještě potřebuje, aby pokryl náklady na chod e-shopu. Zbytek se pak může použít pro marketing. Člověk, který jej má na starost, by měl dokázat tuto část ještě rozdělit na investice tak, aby maximalizoval zbytek. Což je výsledný zisk.
Je to jedna z cest a může být i tou nejlepší. Nicméně vyžaduje spoustu času a úsilí.
Pokud se pro to rozhodne, musí zajistit pravděpodobně někoho jiného, kdo se bude starat o chod dalších oblastí e-shopu. Ale skutečně tato možnost není to nereálná. O tom, jak se rozhodl vést marketing ve svém e-shopu, se v jednom z našich videí rozhovořil Libor Pilař.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 3 měsíce
Před 4 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |