Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Radka Legerska je copywriterka. Kromě práce pro vlastní klienty pomáhá i začínajícím copywriterů vylepšit jejich texty. A přesně o tom je tento rozhovor.
Radka se tvorbě webových textů věnuje přes 8 let. Textovala například pro DaraBags, Shopcentrik a podílela se na organizaci konferencí ShopExpo nebo MarketingOn.
V rozhovoru jsme si povídali o tom, jak jako začínající copywriter získat co nejvíce zkušeností, jakým chybám se v textech vyhnout a jak se vypracovat na skutečného profesionála.
Pravopisné chyby by si měl dobrý copywriter raději úplně odpustit. Triviální chyba spolehlivě odradí hned na začátku a navíc srazí propagovanou značku jako celek. Existuje pravopisná příručka ústavu pro jazyk český, kde najdete všechna základní pravopisná pravidla. Pokud narazíte na opravdu nějakou zapeklitou specialitu, třeba neobvyklé skloňování, rod cizích pomístních jmen, psaní novějších cizích slov (třeba responzivní/ responzívní/responsivní design), která ještě nemají ustálenou českou podobu, tak zavolejte do jazykové poradny.
Inzerce | Chci tu být také
Prvoplánově prodejní texty nikdo nečte. To je prostě fakt. Pokud pošlete název produktu v předmětu mailingu, tak máte zaručeně o polovinu menší open rate a mizivou klikavost (s výjimkou lovebrandu, tam je naopak uvedení značky žádoucí. Dobrý obsah musí mít myšlenku a nápad. Omílání názvu značky vážně nestačí.
Zkuste čtenáře překvapit, nachystejte pastičku v podobě slovní hříčky, vtipného obratu, lehkého dvojsmyslu (ale nepřežeňte to). Tvorbu textu si prostě užijte.
Text musí být jasný, obsahově naplněný a hlavně ne příliš dlouhý. Pokud píšete, přečtěte si to po sobě a zkuste to trochu osekat. Zestručněte sami sebe. Hlavně složitější slovní vazby. Volte kratší souvětí (ale ne pouze holé věty, přívlastky jsou fajn). Pište, jak vám „zobák narostl“, v běžném hovoru taky netvoříte složité struktury, nejste za každou cenu spisovní. Používejte konkrétní slova a vyjádření, vyhněte se mlžení. Zlidštěte text lehce hovorovými výrazy.
Vyhledávač e ani uživatele už dneska rohlíkem klíčových slov neopijete. Klíčová slova ano, samozřejmě, ale s mírou. Obsah musí být hlavně čtivý a jedinečný. Můžete opakovat klíčová slova do zmrtvení, vyhledávač to neoslní a zákazník se ztratí po pár řádcích a nebude číst dál. Pokud píšu text o záclonách, nemusím mít záclony v různých obměnách několikrát v každém odstavci.
Stejně jako nadbytek klíčových slov vadí také užívání stejných slov pořád dokola. Každý člověk disponuje souborem oblíbených slov, která používá častěji. Dobrý psavec má v rukávu hlavně dostatečnou zásobu různých sloves. Článek, v němž převažují slovesa být a mít, představuje zhmotněné copywriterské peklo. Sledujte použitá slovesa už během psaní a ta, co vám pod prsty přijdou opakovaně, zaměňte hned. Vždycky se najde cesta. Zkuste slovník synonym, je to bezva parťák.
Se zápory šetřete, zkuste to vždycky říct raději pozitivně. Např. Vy jste si ještě nepořídili nový nábytek? X Už jste si také pořídili nový nábytek? Mnoho negativů nepůsobí dobře a ve své podstatě vlastně negativa natahují text.
Než něco napíšete, prověřte si faktickou správnost informací. Vyhnete se tak mnohým nepříjemnostem. Text si po sobě vždy důkladně projděte, se stoprocentní úspěšností narazíte aspoň na drobnou chybu, překlep, přehozený slovosled. Cokoli. Odstraňte to.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tento web Jirka založil ve svých 18 letech (dříve jako MladýPodnikatel.cz). Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci spolupráce 1:1. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 3 roky
Před 6 roky