Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Když někde řeknu, že se zabývám marketingovou automatizací, tak si většina posluchačů představí extrémně sofistikované nástroje vhodné pro korporace (např. Marketo). Taky stále častěji slýchávám: „Jo to je to posílání mailů, když si něco dám do košíku a nekoupím.“
Nevím, kde hledat oficiální definici, ale řekl bych, že marketingová automatizace je v podstatě vše, co se díky nástrojům se správným nastavením vykonává samo a jinak by muselo být řešeno lidskou činností. Když se podíváme do historie, první formou marketingové automatizace mohlo být, když měl majitel firmy každé ráno v 8 hodin na stole výstřižky z různých novin, které by jej mohly zajímat. Zde byl nástrojem automatizace určený zaměstnanec, ale pro majitele se v podstatě jednalo o marketingovou (konkurenční a informační) automatizaci.
Tento článek se bude zabývat pouze automatizací v internetovém marketingu. Už teď si ujasněme, že automatizace není jen výsadou e-shopů. Všechny dále popsané nástroje a metody je možné aplikovat i u B2C nebo B2B webu nebo i na publikačním serveru. A vzhledem k tomu, že mimo e-shopy je automatizace využívána velmi zřídka, tak je úspěšnost často překvapivě vysoká.
Nezávisle na tom, jaké budeme používat nástroje, vždy je úspěch každé automatizace přímo úměrný kvalitě vytvořeného zdroje produktů/služeb. Zdroj produktů je zpravidla XML soubor se strukturou, kterou určuje reklamní systém. Ne vždy je to ve vašich silách, ale doporučuji vyplnit vždy naprosto precizně všechny povinné parametry a nejlépe i co nejvíce volitelných parametrů. Většina systémů má algoritmy, které jsou schopné výkonnost vašich reklam zlepšovat. Ale s nekvalitním feedem nemají tyto nástroje možnost. Takto např. vypadá část produktu ve feedu pro Google Merchants.
Inzerce | Chci tu být také
Ale aby automatizace fungovala, je nutné kromě feedu posílat ještě informace, co uživatel s produktem dělá. Například, když jste na booking.com a přijdete na stránku hotelu, toto jsou některé informace, které Booking pošle do reklamního systému Google Adwords, kde je nahraný feed všech hotelů.
Reklamní systém nyní ví, v jakém hotelu se chci ubytovat (mimochodem Hotel Hilton Prague – hotelid), kdy, jakým jazykem mluvím, kolik nocí zde chci strávit a kolik chci pokojů a další informace, které se na obrázek už nevešly.
Nyní, když opustím web, spárují se se data s informacemi ve feedu a následně 100% uvidím reklamu na hotel Hilton. Pokud se pro něj nerozhodnu, nabídne mi Booking další hotely se stejnou nebo nižší cenovou relací na stejném místě, ve stejný termín. A bude na mě mluvit mým jazykem.
Jelikož jsem přihlášený, nejspíš mi přijde i e-mail s akční nabídkou pro tento a několik podobných hotelů, jelikož tyto informace dostane i mailový systém.
Toto vyhledávání (tyto parametry) se uloží k mému uživatelskému účtu a upraví mé preference. Příště bude Booking.com vědět, že mám zájem o hotely v centru města, že nejradši trávím na destinacích 3 noci, že obvykle objednávám jeden pokoj apod. A podle toho mi přizpůsobí i mé další hledání v úplně jiné destinaci.
Uzavřeme-li kolo, může se stát (např. u pojišťoven), že po nějaké době bude tato informace postoupena call centru a bude mi volat zástupce pojišťovny, jestli bych neměl zájem o pojištění.
Příklad s Bookingem je jedno z nejdůmyslnějších řešení, které jsem viděl. Standardní e-shop si vystačí se 3-4 zasílanými parametry. Parametry se zpravidla předávají jako JavaScriptový objekt, jehož kód vám poskytne reklamní systém. Složitější je dostat daná data do tohoto objektu.
Zde je nutná součinnost programátora, který zajistí, aby se požadované informace dostaly do tohoto objektu, který je při načtení stránky zaslán do reklamního systému. Existují nástroje (ne vždy přesné), které vám i ukážou, jaké informace byly odeslány. Například Google Tag Assistant nebo Facebook Pixel Helper.
Pokud využíváte nějaký redakční systém WordPress, Prestashop, Drupal, OpenCart a další, pravděpodobně již existuje plugin, kterým vše vyřešíte. Většina pluginů je určena spíše pro e-shopy. U pluginu je nebezpečí, že jste si svůj obchod „přiohnuli“ a následně plugin nedokáže pracovat se všemi parametry, ale to je již opět na programátorovi.
Tip: Pro WordPress bych doporučil plugin DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress – má vynikající integraci s WooCommerce, je bezkonfliktní a zdarma.
Tato metoda automatizace je již používána téměř všemi e-shopy a weby, které nechtějí přicházet o peníze. Přijdete na web, prohlížíte si službu nebo produkty, možná si něco přidáte do košíku nebo přejdete na stránku „Poptejte nás“, ale akci nedokončíte. V tu chvíli vás začne pronásledovat reklama po všech webech a na Facebooku.
Jak toho docílit? Nastavení je již součástí moderních reklamních systémů – např. Facebook, Adwords, Sklik.
ppcHIT je systém provozovaný společností Seznam. Má několik přímých konkurentů, např. ppcBee, ale výhodou tohoto je, že je pro Seznam zdarma a u Adwords platíte pouze exporty. Funguje na principu, že nahrajete feed produktů a následně na základě informací ve feedu tvoříte reklamy a klíčová slova.
Nadefinováním pravidel můžete za několik hodin vytvořit stovky, tisíce, statisíce reklam, které se budou automaticky aktualizovat na základě dostupnosti produktů a budou přivádět nové zákazníky.
Výhodou těchto systémů je, že při správném nastavení dosáhnete v reklamních systémech vysokého skóre kvality a tak nízké ceny za klik. Jelikož reklama koresponduje s klíčovým slovem a stejně tak s cílovou stránkou.
Tip: Kontrolovat, kontrolovat, kontrolovat! Pozor na maximální rozpočet. Nikdy nevíte, jestli jedno z těch tisíců klíčových slov nemá jiný význam, který nebude masově hledán v jiném kontextu.
ppcHIT jsem úspěšně využil i u B2B společnosti, která měla kolem 120 služeb. Vytvořil jsem ručně PPC pro top 10 služeb a ostatní jsme vložili do feedu. Automaticky jsme poté tvořili PPC a při odebrání služby se přestaly PPC zobrazovat, a naopak při vytvoření nové se začaly zobrazovat.
Dynamické kampaně v Google Adwords fungují na principu, že Adwords projde váš web (nebo pouze vybrané adresy a kategorie) a následně automaticky na klíčová slova odpovídá obsahem vašeho webu. Vy tvoříte pouze popisky reklamy, nadpisy si tvoří sám Adwords.
Tento systém funguje výborně u webu s jasnou strukturou, kvalitními nadpisy a texty. Nejlépe, když je zboží unikátní. Např. u nebrandové módy, kde se produkt jmenuje „Dámská modrá halenka“ nefunguje. Ale pokud někdo hledá „dámská halenka od ZNAČKA, modrá“ a vy máte produkt „ZNAČKA – Dámská halenka modrá“, tak se uživatel dostane přesně tam, kam potřebuje.
Na Facebooku máte možnost vytvořit upsell a cross-sell kampaně. Například pokud si někdo koupil zboží, které je v kategorii boty, nabídni mu zboží z kategorie ponožky. Je dobré si na začátku definovat skupiny, a ty vytvořit. Jakmile to jednou vytvoříte, můžete nechat reklamu běžet klidně měsíce (samozřejmě s kontrolami a případně i optimalizacemi).
Facebook i Google nabízí podobná publika. Pokud tedy máte publikum, které nakupuje, můžete vytvořit reklamu na lidi, kteří jsou podobní těm, kteří nakupují s aktuální akční nabídkou.
Pro e-mailovou automatizaci a personalizaci obsahu na stránce existují velmi sofistikované nástroje. Například české Persoo dokáže upravit zobrazované produkty na základě barev jiných produktů, které jste si prohlédli. Nabídku těchto produktů můžete dostat i do mailu. Základní ceny podobných nástrojů se pohybují od 5 tis. Kč nahoru. Pokud chcete někde začít, můžete například využít MailChimp nebo Sendinblue. Vložíte jejich pixel na web a nedefinujete pravidla ve stylu: „Pokud uživatel navštívil košík, ale nenavštívil thank you page, pošli mu e-mail.“ S návodem to zvládne i začátečník.
Pro personalizaci obsahu webu opět existují pluginy.
Jakákoliv propagace, pokud ji neměříte je k ničemu. Určitě používáte různé systémy, ale doporučuji dvě akce, které vám ušetří hodně času i starostí:
Tip: Do Analytics můžete naimportovat i náklady a pak si vydashboardovat ROI.
Toto je takový přehled marketingové automatizace pro začátečníky. Metod a nástrojů je rozhodně více. Budeme rádi, když napíšete do komentářů své nápady, zkušenosti a přání pro další článek.
Tento článek/rozhovor vyšel před 7 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Michal je specialistou v oboru výkonnostního marketingu. Zabývá se zejména PPC, webovou analytikou a automatizací.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 3 měsíce
Před 4 měsíce
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |