Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Podnikání na Amazonu. Téma, o které si naši čtenáři píší stále častěji. Ptáte se, jak vlastně takové podnikání probíhá, jak s ním začít a zda vybrat správné produkty. Jedním z dalších autorů guestpostů na našem webu je proto Jan Furiš, který jednotlivá témata rozebere a pokusí se vám je co nejvíce přiblížit:
Amazon asi znáte jako největší customer-centric (extrémně orientovaný na zákazníka) e-shop světa, kde dostanete jakékoliv zboží za rozumné ceny. Málokdo však ví, že na Amazonu lze také slušně vydělávat – a to prodejem fyzických produktů. V tomto článku se vám pokusím nastínit možnosti, jak s tímto prodejem začít.
Když se bavíme o podnikání na Amazonu, nemyslím tím český trh, kde Amazon zatím ještě nefunguje (a otázka je, zda někdy fungovat bude), ale myslím tím podnikání přímo v USA nebo další silné trhy, jako je Německo, Velká Británie nebo Japonsko.
Tento seriál je určen pro všechny čtenáře, kteří zvažují podnikání na Amazonu – tedy prodej fyzických produktů na největším e-shopu světa. Je určen také pro všechny, kteří chtějí začít podnikat, ale nemají ten správný nápad.
Inzerce | Chci tu být také
V prvním díle seriálu o podnikání na Amazonu se podíváme, jak nastavit prodej zboží na autopilota – odkudkoliv na světě. Vysvětlíme si rozdíl mezi službou FBA a FBM a proč chytří prodejci používají FBA. Nakonce si ukážeme tři obchodní modely, jak se na Amazonu dají vydělávat peníze.
Tato zkratka označuje sousloví „Fulfillment by Merchant“ – prodejce si na Amazonu zajišťuje sám veškerou logistiku. Jakmile zákazník objedná na Amazonu zboží, prodejce ho z vlastního skladu a na své náklady zabalí a odešle na adresu zákazníka.
Prodejce se také stará sám o veškerý zákaznický servis a vyřizuje případné vratky, reklamace nebo zpožděné dodávky. Na této bázi logistiky funguje např. většina klasických e-shopů (co tvorba klasického e-shopu obnáší, můžete vidět v tomto videu).
Výhody FBM:
- Jakmile zalistujete produkt na Amazon, je připraven ihned k prodeji. Nejste závislí na Amazonu, rozesíláte produkt sami.
- Platíte méně poplatků Amazonu, pokud umíte skladovat, balit a rozesílat produkt levněji než Amazon.
- Nejste omezeni restrikcemi, které se vztahují na některé produkty při využívání FBA.
Nevýhody FBM:
- Musíte držet vlastní sklad na produkty, které prodáváte. Nesete náklady s tím spojené.
- Zajišťujete balení a rozesílání produktů zákazníkům. To vás opět něco stojí.
- Zákazníci na Amazonu upřednostňují prodejce, kteří prodávají skrze službu FBA. Ta jim garantuje to nejrychlejší možné dodání na světě.
Zkratka FBA v sobě ukrývá tři slova „Fulfillment by Amazon“ – logistiku zboží zajišťuje Amazon. Jedná se o vysoce sofistikovaný systém logistiky a zákaznické podpory. Prodejce naskladní své produkty ve skladu Amazonu, a ten se skrze jeho službu FBA kompletně postará o vyřízení objednávek, dodávku zboží a zákaznický servis.
Prodejce tak vůbec nemusí sáhnout na své zboží a Amazon si strhne poplatky za tuto službu přímo z tržeb, které prodejci vygeneruje.
FBA navíc přináší další výhody. Objednávky realizované přes FBA kvalifikují prodejce pro:
Užitečné odkazy:
Z porovnání obou služeb jasně vyplývají jejich výhody a nevýhody. Pokud například nechcete řešit logistiku a zákaznický servis, a místo toho se raději věnovat marketingu, je pro vás FBA trefou do černého. Současně je také otevřenými dveřmi za skutečně automatizovaným prodejem přes Amazon, který v tomto případě není jen vymyšleným mýtem, ale i ověřenou realitou.
Dle posledních, z internetu volně dostupných statistik se v roce 2014 věnovalo prodeji na Amazonu více než 2 miliony prodejců z celého světa. Odhaduji, že automatizovaný prodej s pomocí služby FBA provozuje polovina z nich. Data o Amazonu za rok 2015 naleznete na portálu statista.com.
Přehrajte si krátké video přímo od Amazonu, jak funguje služba FBA.
Existují v zásadě tři byznys modely, které umožňují prodávat fyzické produkty na Amazonu. Každý z nich má svá specifika, vyžaduje rozdílné zdroje a liší se i klíčové činnosti, které jako obchodník musíte vykonávat. Já je posuzuji z hlediska jejich finančního potenciálu.
Zde jde v podstatě o klasický velkoobchod, kdy prodáváte nějakou cizí značku. Chcete-li prodávat na Amazonu např. televize značky Samsung, kontaktujete příslušný velkoobchod a zeptáte se na podmínky, které musíte splnit, abyste mohli prodávat televizory. Jedna z podmínek může být, že musíte odebrat nějaké minimální množství zboží (např. 500 kusů). Ale v zásadě se připravte na mnoho pravidel, kterým se budete muset smluvně zavázat.
Nakoupíte skladové zásoby, zalistujete zboží na Amazonu a rozesíláte buďto sami (FBM) nebo s pomocí služby FBA.
Výhody Wholesale:
- máte za zády silného partnera (pokud jde o známou značku), kterého každý zná,
- můžete si vybrat s jakou značkou budete spolupracovat, jaký produkt budete prodávat,
- můžete využít zkušeností partnera (prodejní argumentace, atd.) pro prodej produktu na Amazonu.
Nevýhody Wholesale:
- musíte přistoupit na podmínky velkoobchodu, které nehrají do karet malým hráčům,
- jste v obrovské konkurenci s ostatními prodejci, kteří prodávají ten samý produkt,
- nemáte kontrolu na produktem a cenovou politikou – musíte dodržovat ceny pro prodejce, a pokud velkoobchod celoplošně sníží cenu, je to většinou na úkor koncových prodejců.
Pod tímto názvem se neskrývá soudní přelíčení (jak by se mohlo na první pohled zdát), ale u nás málo známý obchodní model, který zaujme hlavně různé spekulanty. V podstatě jde o to, že hledáte zajímavé produkty, na které je velká sleva třeba 80-90%. Tyto produkty najdete většinou v kamenných prodejnách nebo na různých slevových portálech.
Když se vám podaří najít nějaké to terno za výhodnou cenu, koupíte třeba 10-20 kusů a naskladníte je s pomocí služby FBA u Amazonu. Zalistujete a prodáváte. Rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou je vaše provize.
Příklad z praxe v Čechách: Nedávno jsem byl nakupovat v jednom supermarketu, kde probíhala mega sleva na pivo nejmenované české značky. U kasy se mačkala vietnamská rodina s plnými košíky onoho lahodného moku za zlevněnou cenu. Marně však vysvětlovali prodavačce, že pivo mají jen pro osobní spotřebu. Takto např. vypadá v praxi Retail Arbitrage v Česku.
Tento byznys není o ničem jiném, než levně koupit a draze prodat. Dá se provozovat i ve velkém, kdy prodejci využívají různé aplikace, které jim denně vyhledávají potencionální příležitosti vhodné pro prodej na Amazonu.
Dva výše uvedené obchodní modely na Amazonu fungují a vydělávají na živobytí tisícům prodejců po celém světě. Mají však několik nevýhod, které jim neumožňují prolomit určité hranice výdělku.
I když dané zboží prodáváte, není to prostě vaše značka, váš byznys. Produkt nevlastníte a když se výrobce např. rozhodne, že celoplošně sníží ceny, vaše marže půjdou dolů.
Nemáte v ruce exkluzivitu, protože tisíce prodejců po celém světě prodává ten samý produkt. Česko je e-shopová velmoc postavená právě na produktech z velkoobchodu. Ve skutečnosti jde však o přesycený trh, kde na mizerných maržích vydělávají jen ti největší hráči.
Prodáváte-li na Amazonu produkty z velkoobchodu, je velice pravděpodobné, že už je tam někdo prodává. Pokud ano, tak sdílíte tzv. Buy Box s ostatními prodejci. V praxi to znamená, že na jeden listing (na jeden produkt) je „navěšeno“ desítky prodejců.
Co je to Buy Box:
Jedná se o kolonku (box) na produktové stránce, kde zákazníci mohou začít nákupní proces přidáním položek do košíku. Na Amazonu může totiž více prodejců nabízet ten samý produkt. Pokud více než jeden prodejce nabízí daný produkt, mohou mezi sebou soutěžit o Buy Box. Ten kdo vyhraje Buy Box, zobrazuje se přednostně na produktové stránce a zákazníci kupují od něj.
Abyste na Amazonu prodali, musíte získat Buy Box. A získáte ho pouze tak, že ze všech ostatních prodejců nabídnete nejnižší cenu. Pak vás Amazon upřednostní a „šoupne“ váš Buy Box na první místo, na které zákazník raději klikne.
U Retail Arbitrage operujete pouze s omezenými skladovými zásobami. Takže každý den musíte hledat nové slevové příležitosti, které byste mohli prodávat na Amazonu.
Třetím obchodním modelem je tzv. Private Label neboli vlastní značka. Tento obchodní model se vyznačuje vysokou mírou automatizace (FBA) v kombinaci s budováním aktiva (vlastní značka).
V praxi to vypadá tak, že na Amazonu prodáváte produkty pod vlastní značkou, které si necháte vyrobit na zakázku kdekoliv na světě. Vy vlastníte produkt (značku), vlastníte také jeho Buy Box a určujete si cenu, za kterou prodáváte. Díky vlastní značce částečně eliminujete i konkurenci. Z dlouhodobého hlediska budujete aktivum, které v sobě skýtá potenciál. Jak velký, záleží jen na vás…
Definice Private Label:
Koncept vlastní značky je nákladově efektivní způsob, jak může obchodník získat přístup k výrobě vlastního produktu bez požadavků na vlastní továrnu a výrobní proces. Továrny vyrobí na zakázku produkty pod značkou obchodníků.
V praxi to vypadá tak, že např. ta samá továrna vyrábí trička jak pro firmu A, tak i pro firmu B. Private Labeling využívají např. ty největší firmy na světě z oděvního průmyslu.
Ze všech třech obchodních modelů je právě Private Labeling nejvhodnější pro prodej fyzických produktů na Amazonu. Já sám ho také v hojné míře využívám a doporučuji všem začínajícím podnikatelům jako vhodnou alternativu ke klasickému podnikání.
Pokud vás tento pilotní díl našeho seriálu zaujal, můžete se těšit na druhý, kde si ukážeme, jak správně vybrat vhodný produkt pro koncept vlastní značky, aby se prodával jako burgery u McDonalds. Podívejte se, jak McDonalds dělá svůj marketing.
Tento článek/rozhovor vyšel před 8 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jan Furiš prodává na Amazonu fyzické produkty pod vlastní značkou. Žije v Rakousku, odkud s notebookem v ruce řídí na dálku svá podnikání v Německu, Velké Británii a USA. Společně s kolegy provozuje odborný blog Podnikání na Amazonu a je spoluautorem kurzu MEGABYZNYS, který učí začínající podnikatele, jak nastartovat vlastní podnikání na Amazonu v USA.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |