Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Vcelku snadno se vám může stát, že při veškeré snaze, kterou vložíte do svého podnikání, zkrátka přijde někdo, kdo vám, lidově řečeno, podrazí nohy. Někdo, kdo se při prosazování svých zájmů neštítí takřka ničeho a pojmy jako morálka nebo etika podnikání mu vůbec nic neříkají. Mnoho podnikatelů kvůli takovým vykukům muselo uzavřít své perspektivní a čestné podnikání…
Nedovolené konkurenční jednání, tedy nekalá konkurence, může mít dvě základní podoby, které se ovšem často překrývají: jedná se zaprvé o omezování hospodářské soutěže nebo nekalou soutěž. Nekalá konkurence je jako pojem zakotvena v Obchodním zákoníku, a tak (pokud se s ní setkáte) máte možnost se jí soudní cestou bránit.
Nedovolené omezování hospodářské soutěže znamená, že je konkrétními prostředky určitému subjektu zamezeno vstoupit na trh. Většinou se odehrává prostřednictvím dohody mezi soutěžiteli. K tomu, aby byl porušen zákon, ale stačí, aby dohoda měla potenciál hospodářskou soutěž narušit.
Zneužívání dominantního postavení je dalším typem nekalé konkurence. Jedná se o všechny situace, kdy se osoba či společnost snaží zneužít svého postavení na trhu k tomu, aby si u jiných subjektů přímo či nepřímo vymohla nepřiměřené podmínky. Je to také situace, kdy váš konkurent nabízí produkty či služby podobné kvality za nepřiměřeně nízkou cenu. Dominantní postavení na trhu má takový subjekt, který se díky své tržní síle může chovat prakticky nezávisle na konkurenci i spotřebitelích.
Inzerce | Chci tu být také
Výše zmíněné případy jsou právně postižitelné. Taktika nekalé soutěže ale závisí více na domluvě mezi jednotlivými konkurenty. Každý soutěžitel se má vyvarovat takového jednání, které je v rozporu s dobrými mravy a které způsobuje nebo má potenciál způsobit jinému soutěžiteli újmu. Na některé typy takového jednání zákoník pamatuje. Co se týče forem nekalé soutěže, jedná se zejména o tyto: klamavou reklamu (vyvolání mylné představy o zboží nebo službách), klamavé označení zboží a služeb (uvádění skvělých cen bez DPH), vyvolávání nebezpečí záměny (užití obchodní firmy nebo jména osoby, užití specifických znaků společnosti nebo třeba specifických obalů zboží ke klamání zákazníka), parazitování na pověsti podniku, služeb nebo výrobků konkurenta, podplácení, zlehčování, porušování obchodního tajemství a ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí.
S jinými bohužel musíte bojovat, jak umíte. Nekalá soutěž však musí vždy splňovat následující parametry: musí být přítomna v průběhu hospodářské soutěže, musí být v rozporu s dobrými mravy a musí být schopna působit konkurenci nebo spotřebiteli újmu. Pokud jednání některý z parametrů nesplňuje, nemůže být považováno za nekalou soutěž. Příkladem jsou předvolební billboardy volebních stran, které hážou špínu na strany ostatní – jednání je v rozporu s dobrými mravy a působí konkurenci újmu, ale volby nejsou formou hospodářské soutěže. Proto se o nekalou soutěž nejedná.
Některé společnosti mohou pojmout nekalou soutěž jako celou obchodní strategii. Jedná se o případy, kdy se firma například snaží zničit dceřinnou společnost podnikající ve stejné oblasti a zároveň se pokouší přetáhnout její zákazníky k sobě. Jiným příkladem, typickým spíše pro menší lokální firmy, je strhávání plakátů konkurence a lepení vlastních v oblasti, kde konkurence působí. Dalším takovým jednáním je i přetahování zaměstnanců a klientů konkurence – zde musí být ale výrazně přítomen faktor jednání v rozporu s dobrými mravy, což se nejčastěji děje například formou pomluv a fám.
Reklama jako nekalá soutěž zahrnuje využívání sloganů konkurence ve vlastní reklamní kampani. Slogan může být zcizen záměrně, či neúmyslně a pozměněn či napodoben tak, že se ze sloganu, který měl původně firmu podpořit a pozitivně propagovat, stane nejhorší noční můra. Do této formy nekalé konkurence spadá klamavá reklama, klamavé označení zboží nebo služeb, vyvolání nebezpečí záměny nebo parazitování. Na všechny tyto situace naštěstí pamatuje Obchodní zákoník. Oblíbenou kratochvílí i velkých nadnárodních firem je více či méně kreativní zpracování konkurenčního sloganu a jeho pozměnění. Pokud se oba konkurenti po nutném vypuknutí sporu neusmíří, je na řadě vleklé a složité soudní jednání, kdy je třeba prokázat, zda se již jedná o nepřípustný zásah do sloganu či nikoliv.
Podobně jako slogany lze ovšem také ukrást jiné atributy firmy – její název, logo či jiné typické znaky, jako je například znělka. Jedná se o nekalou soutěž formou tzv. ukradené identity. Může dojít k tomu, že si podnikatel takto zcizené logo či název nechá zaregistrovat jako ochrannou známku a domnívá se, že tím získal právo k jeho používání. Právo nekalé soutěže má naštěstí opět přednost a pokud soud prokáže ukradení identity, je ochranná známka vymazána. Jistě pro vás bude přínosné vědět, že zcela stejný postup platí i pro registraci doménových jmen.
Poněkud ošemetnou záležitostí v celé oblasti nekalé konkurence je srovnávací reklama. Zde je třeba velmi citlivě posuzovat, zda se již jedná o protiprávní jednání, nebo zda reklama tento pomyslný práh ještě nepřekročila. Setkat se můžeme s řadou typů této reklamy: kritizující (naznačující horší atributy konkurenční firmy), opěrná nebo parazitní (stejná kvalita jako u X, ale za nižší cenu, přičemž je využíváno proslulosti konkurenční firmy X) a také osobní, kdy soutěžitel napadá firemní kulturu, tradici nebo firemní politiku.
Překročit mez, kde začíná protiprávní jednání, může lehce také superlativní reklama. Zde je třeba rozlišit jasné reklamní přehánění („to nemá chybu“, „jasná volba“) od vyloženě klamavého tvrzení („nejnižší ceny v republice“) – za předpokladu, že takové tvrzení není pravdivé. Jako nekalosoutěžní může být také posuzováno zneužití slavné osobnosti na poli kultury, politiky či náboženství.
Jak se vyhnout riziku, že budete postihováni za nekalé konkurenční jednání? Chvalte své zboží či služby jinak, než kritikou konkurence – zdůrazněte vlastní kvality a úspěchy a vždy dejte na hlas svědomí, který vám neomylně našeptává, co je správné a co už překračuje hranice veškeré morálky.
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |