Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Z čeho sestává etika podnikání? Vyplatí se nám vůbec jednat eticky? Má to v dnešním světě, zaměřeném pouze na výkon a zisk a zcela přehlížejícím jakékoliv morální zásady, význam? Pokud se vám takové a podobné otázky honí hlavou, přečtěte si náš článek o etice v podnikání.
Etika je velmi starou filosofickou disciplínou, která pomocí dostupných nástrojů zkoumá dodržování určitých pravidel chování. Vymezuje, jaké chování je správné a jaké není, a to nejen jednotlivce, nýbrž celé společnosti. Etika prolíná všemi oblastmi našeho života, a nutně se tedy s etickými otázkami setkáme i v oblasti profesní – podnikatelské.
Když už hovoříme o profesní etice, nelze nezmínit etické kodexy jednotlivých profesí. Asi nejstarším etickým kodexem je lékařská Hippokratova přísaha, svůj etický kodex mají ale i novináři, právníci či poradci v různých oblastech. Etický kodex vymezuje, jaké chování je v rámci naší profesní role žádoucí a jaké je již nepřípustné.
Pokud podnikáte na vlastní noze nebo vedete malou firmu, etický kodex firmy si víceméně stanovujete sami – podle zaměření vaší činnosti a vašeho vlastního citu pro dodržování etických norem.
Inzerce | Chci tu být také
Etika v podnikání se nicméně stala předmětem mnoha diskusí, v jejichž průběhu vykrystalizovaly některé obecné principy, jimiž by se měla podnikatelská etika řídit. Jedná se zejména o tyto oblasti: podnikatelská kultura, prosazování a dodržování etického chování a rozhodování. To by mělo vyústit v sociální, morální a ekologickou odpovědnost. Do podnikatelské etiky můžeme rovněž řadit konkrétnější oblasti, jako je třeba slušné a upřímné jednání s obchodními partnery, poctivost vůči zákazníkům nebo etické zacházení s konkurencí.
Etická pravidla ovšem nejsou striktní, nejsou to nařízení, ale spíše doporučení, takže si je každý může vykládat trochu po svém. Rámec pro etické chování poskytuje společnost svými hodnotami a povědomím o tom, co etické je a co již není. Celkové klima společnosti, priority jednotlivce i lidské vlastnosti určují míru morálky ve společnosti.
Jako příklad eticky korektního podnikatele bývá uváděn Tomáš Baťa. Jeho etické chování vůči zaměstnancům i zákazníkům a dodržování zásad „služby pro zákazníka a společnost“ z Baťovy společnosti učinilo největší obuvnickou firmu na světě.
Doba „pánů továrníků“ je nicméně již dávno pryč a dnes se na jejich časy spíše nostalgicky vzpomíná. Říká se, že dnešní doba přeje dravým a bezohledným, těm, kteří mají ostré lokty a nebojí se jít přes mrtvoly. Přesto čím dál více živnostníků i podnikatelů zjišťuje, že přijetí a důsledné dodržování zásad podnikatelské etiky se jim vyplácí.
Důsledná politika podnikatelské etiky sice nejprve může přinést a také pravděpodobně přinese jisté snížení zisků, v dlouhodobém horizontu ovšem touto cestou můžete jedině vydělat. Dobré jméno a reputace jsou podmínkou dlouhodobého úspěchu, neboť to jsou atributy, na něž zákazníci i obchodní partneři velmi dobře slyší. Neetické podnikání ve svém důsledku přináší nejen špatnou pověst, nýbrž i sankce ze strany trestního práva.
Konkurenční boj je hybnou silou, která zdůrazňuje, nebo naopak utlačuje etické zásady v podnikání. Pokud se dravá firma na trhu neštítí ke svému úspěchu používat nemorální metody, stáhne s sebou i ostatní subjekty, neboť nikdo nechce riskovat, že se na trhu neudrží.
Společnosti mají často tendenci nemorální jednání omlouvat – třeba hospodářskou krizí, snahou udržet se na trhu. Jedná se samozřejmě o výmluvu. Etické podnikání je konzistentní před krizí, v jejím průběhu i po ní. Z etických zásad se neslevuje.
Veřejnost naštěstí získává čím dál větší povědomí o etice v podnikání. Začínají se prosazovat zásady společenské odpovědnosti firem, které jsou směřovány k životnímu prostředí i společnosti. Zákazníci více než kdy jindy sledují pověst společnosti a také si již troufají dodržování etických zásad po firmě vyžadovat.
V rámci EU se již můžeme setkat se vzorovým etickým kodexem pro podnikatele, který státy EU začleňují do směrnic a nařízení. Jedná se zejména o tyto zásady:
Jak je vidno, kodex zahrnuje zásady morální, společenské i ekologické zodpovědnosti. Jeho rámec poskytuje mnoho možností pro další výklad a stanovení konkrétních bodů vaší podnikatelské etiky.
Rozhodně není třeba se etiky podnikání bát. Jejím dodržování jen získáte – reputaci, dobré jméno v oboru, loajální zákazníky i partnery a koneckonců i klidný spánek a pocit vlastní důstojnosti. Nestojí to za trochu námahy?
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 6 dny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |