Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Čas od času před každým vyvstane nutnost veřejně vystoupit na nějaké téma. Pro podnikatele a freelancery je to navíc vynikající způsob, jak navázat kontakt s komunitou, předat jí své zkušenosti či pohled na věc a také se třeba dostat do povědomí ostatních. Když se vám tedy naskytne příležitost veřejně se prezentovat, měli byste ji – pokud samozřejmě máte co říct – rozhodně využít.
S rozvojem veřejných vystoupení spojených s promítáním (powerpointové či jiné) prezentace se ale šíří také obvyklé nešvary a chyby. Je samozřejmé, že při takovém vystoupení, obzvlášť pokud nejste výjimečně extrovertní a jedná-li se o jednu z vašich prvních veřejných prezentací, budete nervózní.
Přesto je třeba se v projevu vyvarovat nejčastějších a nejzásadnějších chyb. Zásada číslo jedna říká: Pokud chcete spolehlivě ztratit své publikum, udělejte chybu hned v první minutě. Bohužel, drtivá většina chyb se odehraje právě v té rozhodující první minutě vašeho projevu.
Co byste tedy při veřejném vystoupení neměli nikdy říct?
Inzerce | Chci tu být také
Zhruba jedna z pěti veřejných prezentací začíná podobnou omluvou. „Pozvali mě teprve včera“, „Jsem vyčerpaný z dlouhé cesty“ a další výmluvy publikum vážně nezajímají. Lidé nechtějí slyšet, že jste se nestihli vyspat, najíst nebo dostatečně zpracovat své téma. Chtějí vidět, jak podáváte svůj nejlepší výkon. Pokud toho nejste schopni, proč tam vůbec stojíte?
Pokud se vám náhodou podaří stanout před publikem, které hladoví po informacích a má zjevnou touhu se něco dozvědět, oceňte to. Odpovídejte na dotazy, interagujte s publikem. Pokud se někdo zeptá na věc, kterou rozebíráte o pár slidů dál, prostě slidy přeskočte a okamžitě zvídavému posluchači odpovězte. Pokud je někdo natolik odvážný, že zvedne ruku a na něco se zeptá, odměňte jej svou pozorností a bezprostřední odpovědí. Nic neodkládejte.
Další obvyklý nešvar přednášejících. Vezmou do ruky mikrofon, třikrát na něj klepnou a pak do něj zaječí: „Slyšíte mě, vy tam vzadu?“ Načež se omluvně usmějí, když je jasné, že ano, že i vzadu je slyší velmi dobře.
Stav techniky na pódiu není váš problém. Na to tam obvykle mají lidi. Pokud začnete hovořit do mikrofonu a zjistíte, že nefunguje, klidně napočítejte do tří a pak to zkuste znovu. Pokud ani pak mikrofon nezačne spolupracovat, vzdalte se a diskrétně to sdělte moderátorovi. Usmívejte se na publikum a zůstaňte klidní – vyčkejte, dokud nebude závada opravena.
Ano, je možné, že světla, která na vás míří, jsou příliš silná, vydávají mnoho tepla a je velmi náročné publikum vidět. Lidé ale tohle všechno vědět nemusí a zpravidla ani nechtějí. Zdržte se podobných poznámek a zkrátka mluvte, usmívejte se a chovejte se tak, jako byste byli gdoma. Pokud chcete na publikum vidět, nestyďte se udělat pár kroků do uličky. Nekryjte si oči rukama, abyste viděli, ale zdvořile požádejte osvětlovače, aby světla trochu ztlumili, když chcete spočítat zdvižené ruce nebo někoho vyvolat. Nebo lépe, domluvte se s osvětlovači předem.
Obecné pravidlo zní: font na vaší prezentaci musí mít dvojnásobnou velikost průměrného věku vašeho obecenstva. Ano, to znamená, že pokud očekáváte publikum o průměrném věku 40 let, musíte na prezentaci zvolit písmo o velikosti 80. Za těchto podmínek samozřejmě na slide nenacpete mnoho textu, což je v podstatě správné a přivádí nás to k dalšímu bodu.
Nikdy, ale skutečně nikdy nepište na slide tolik textu, aby lidé museli trávit čas jeho čtením. Pokud to je z nějakého důvodu nezbytné, nikdy aspoň publiku nečtěte text nahlas! Celkově vzato, zahltit prezentaci textem je nejjistější způsob, jak své publikum ztratit. Co se stane s dlouhým textem na prezentaci? Lidé jej začnou číst. A co to znamená? Že vás přestanou poslouchat. Text na prezentaci by měl být napsán v bodech, tedy v jedno až dvouslovných spojeních, a měl by tvořit pouze opěrnou kostru vašeho vystoupení. Pokud cítíte potřebu vložit do prezentace ten báječný citát na pět řádků, zkrátka publikum upozorněte, že si jej má přečíst, a poté mu dopřejte několik sekund nerušeného času ke čtení.
Kdysi dávno jste mohli požádat publikum, aby vypnulo svá zařízení. Tyto časy ale minuly. Dnes lidé okamžitě tweetují nejlepší postřehy z vaší přednášky nebo si zapisují poznámky na laptopu. Nebo hrají solitaire či kontrolují Facebook. Časy se zkrátka mění. Můžete lidi požádat, aby svá zařízení aspoň nastavili na tichý mód, ale pak už vám zbývá jen jedno: předvést tak báječnou a dechberoucí prezentaci, že publikum ani nenapadne podívat se na svůj profil na Facebooku a bude vám celou dobu viset očima na rtech. Vynucování si jejich pozornosti ale fungovat nebude.
Je od vás hezké, že později uploadujete své poznámky pro širší veřejnost. Pokud je to ale dobrá prezentace, kromě klíčových slov na ní nic víc nebude (viz bod 4) a tyto kusé informace nebudou nikomu moc k užitku. Pro řadu lidí je zapisování poznámek způsob, jak si zapamatovat, co slyšeli. Proces psaní navíc aktivizuje mozek a může se stát, že člověk tímto způsobem přijde na skvělý nápad či otázku. Dovolte lidem, ať si během vaší prezentace dělají, co považují za nejlepší.
Než odpovíte na otázku, kterou vám položil někdo z publika, nezapomeňte udělat ještě jednu důležitou věc: otázku zopakovat tak, aby ji slyšeli a porozuměli jí všichni v sále. Učiňte z opakování otázky svůj zvyk, protože tím nejen napomůžete zbytku publika, ale i vy získáte nějaký čas navíc, během něhož budete moci zformulovat svou vyčerpávající odpověď.
To je slib, který prakticky nikdo nedodržuje. Přesto mnoho vystoupení začíná právě těmito slovy. Publikum ovšem většinou nezajímá, zda bude vaše přednáška krátká či dlouhá. Lidé investovali svůj čas a přišli, aby se něco dozvěděli. Začněte tedy třeba slovy: „Tato přednáška změní váš život.“ Nebo: „Mé vystoupení je naplánované na třicet minut, ale zkrátím to na pětadvacet, abyste si mohli dát venku kafe o chvilku dříve.“ Takový slib se dodržuje o poznání snáze.
Jestliže jste dorazili nepřipravení a potřebujete více času, máte smůlu. Je ve vašem zájmu si prezentaci předem sestavit tak, aby se pohodlně vešla do vymezeného časového úseku. Lepší ovšem bude, když ji ještě o něco zkrátíte, abyste poskytli prostor pro možnou diskusi nebo publikum pozvali na společnou kávu. Dejte lidem pět minut času navíc a budou vám vděční. Vezměte jim jejich čas a znechutíte je.
Jak na závěr ve zkratce popsat perfektní vystoupení? Buďte profesionální, připravení a sví. Lidé ocení, když bude vaše vystupování seriózní, přímé a když nebudete ztrácet jejich čas. Zní to jednoduše, že?
Zdroj: http://thenextweb.com/lifehacks/2013/09/12/10-things-you-should-never-say-during-presentations-2/
Tento článek/rozhovor vyšel před 11 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Před 3 dny
Před 6 dny
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |