Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Založit si stránku na Facebooku zvládne každý. Prodávat ale už ne. Vydělávat peníze skrze nejrozšířenější sociální síť světa je už tak trochu vyšší dívčí. Nebo ne? Zeptal jsem se Adama Zbiejczuka, konzultanta se zkušenostmi z velkých firem, jako je třeba mBank, který mi v našem posledním rozhovoru prozradil, že každá firma by měla být na sociálních sítích dohledatelná.
Adame, začněmě klasikou. Lze na Facebooku prodávat?
Rozhodně ano! Ale asi je dobré rozlišit několik variant toho „prodávání”. Jedna možnost je využívat primárně placené možnosti, tedy reklamu. V tomto ohledu má zejména Facebook opravdu co nabídnout. Pokud tomu rozumíte (nebo si seženete někoho, kdo tomu rozumí), může být reklama na Facebooku velice efektivní. Vzhledem k tomu, kolik toho o svých uživatelích ví, může nabídnout extrémně přesné cílení.
Ale samozřejmě lze docílit zajímavých výsledků i organicky, tedy bez placení. Pokud máte skvělé výrobky, nadšené zákazníky, tak je vaše přítomnost na sociálních sítích jednou velkou reklamou. Nepřemýšlejte nad počtem fanoušků, dívejte se hlavně na to, kolik lidí samo od sebe píše o vás a vaší značce u sebe na FB.
Zkusme se tedy bavit o těch bezplatných možnostech. Rovnou jste zmínil skvělé výrobky a nadšené zákazníky. Co to ale je a co když si náš čtenář bude myslet, že má prostě normální výrobky a normální zákazníky?
Tak bych se i to snažil podat nějakým zajímavým způsobem. Pěkné fotky. Osobní komentář.
Inzerce | Chci tu být také
Může tedy dosahovat zajímavých organických výsledků i nudná či prostě jen průměrná firma?
Ano, pokud má někoho talentovaného na „story telling”. Mohu mít průměrný výrobek (nikoli špatný), a když ho dovedu skvěle zabalit, pořád to může fungovat.
Narazil jste i na počet fanoušků. Lze s pár desítkami či stovkami něčeho dosáhnout, zvláště když Facebook neukáže naše příspěvky všem?
Ano. Protože pokud mám hospodu v dané čtvrti, jde mi primárně o lidi v mé blízkosti. Pokud budou moje příspěvky sdílet zajímaví (ve smyslu FB dosahu) lidé, stačí mi jen pár správných fanoušků a výsledky se mohou dostavit. Měli jsme velkou radost z přestavby domu, sdíleli jsme proto příspěvky našich architektů, potom to sdílelo několik našich přátel a ten dosah byl skutečně velký (samotná stránka přitom nějak moc fanoušků nemá). A co víc, to naše sdílení vedlo reálně k výsledkům – tedy k nové zakázce (doporučení na naše architekty dostal investor od své sekretářky, která viděla fotky u svého přítele, což je můj kolega z práce).
Jak je tedy motivovat k tomu, o čem jste mluvil, tedy k tomu, aby o nás psali?
Samozřejmě existují i některé osvědčené triky. Vzhledem k tomu, jak omezenou pozornost nám uživatel může věnovat, u většiny stránek nemá smysl klást nějaké sofistikované dotazy fanouškům. Naopak, funguje ptát se „A nebo B?”, protože na to je schopen zareagovat každý. Podobně platí, že nejvíc retweetů mají tweety obsahující prosbu o RT.
Jinak ale bude sdílen obsah, který je vtipný, krásný, šokující či užitečný.
Co všechno v očích fanouška rozhoduje o tom, zda si od nás koupí či nikoliv?
Roli může hrát celá řada faktorů a sociální sítě asi nebudou to nejpodstatnější. Ale přispívají do celkového obrazu komunikace, to je jisté. Já osobně na marketing moc nedám (nebo si to aspoň namlouvám), ale vidím, jak moji přátelé přechází k Air Bank (a doporučují ji dál), a v tomto případě jde podle mě opravdu o vítězství marketingu nad produktem.
Často diskutovanou otázkou je i to, jak moc na prodej tlačit. Asi není vhodné, aby každý příspěvek byl nějakou nabídkou, ne?
Každý extrém je asi problematický. Jsou stránky, které jsou svým tahem na prodej trochu trapné, ale je podle mě ještě více stránek, které se nepokoušejí prodávat vůbec, a to je snad ještě horší.
Jak tedy nepřestřelit? Četl jsem i různá doporučení ve stylu, že prodávat by měl maximálně každý třetí příspěvek apod.
Jediné obecně platné doporučení, které je platné, je to, že obecně platná doporučení neplatí. Zkuste se raději vžít do kůže příjemce vaší zprávy. Pokud mu nevadí prodejní příspěvky, můžete jich publikovat, kolik chcete. A obráceně. Pokud se do uživatele vžít sami neumíte, vezměte si na to profíky. Není důvod, proč něco jako uživatelské testování neaplikovat i na firemní komunikaci (kde sociální sítě jsou jen jedním z kanálů).
Máte zkušenosti s velkými firmami. Liší se nějak to, jak mají k sociálním sítím přistupovat malé a jak velké firmy?
Velké firmy si mohou dovolit větší investice, ale nemyslím, že by to bylo rozhodující. Menší firmy mohou (ale mnohdy to nedělají) sázet na osobitost, na to, že znají blíže své zákazníky, na svůj příběh.
Můžete uvést nějaký příklad?
Velké firmy (některé) se snaží o to přiblížení zákazníkům tím, že vytvářejí dojem osobního jednání. Velké zlé korporaci lze vynadat snáze než O2 Guru Jardovi, u kterého navíc vidíte, že se opravdu snaží vám pomoci.
A nepřeválcují velké firmy ty malé? Myslím tím, zda už na sociálních sítích není tak velká konkurence, že je pro malé firmy takřka zbytečné na ně chodit.
Rozhodně si to nemyslím. Pro malou firmu je podle mě o dost snazší dosáhnout pozitivní bilance – tedy s malou nebo žádnou investicí získat relevantní výsledky. Pro velkou firmu je to výrazně složitější.
Nejde o to, abyste jako živnostník měl tisíce či desetitisíce fanoušků. Pokud propagujete nějaké své služby (lokální hospoda, kadeřník, trenér, markeťák, truhlář…), tak stačí pár spokojených zákazníků, kteří o vás budou v dobrém mluvit. Mnohdy na to ani nepotřebujete Facebook stránku, stačí osobní profil.
V jakých případech?
Nezávislí profesionálové, kteří prostě „jsou na FB”. Někdo se ptá „Koho byste mi doporučili na to či ono?” – a vaši známí, přátelé, klienti vás prostě jednoduše otagují v příspěvku či komentáři. Na podobné doporučení nepotřebujete stránku. A tím, že na svém osobním profilu (který máte do nějaké míry veřejný) píšete i o pracovních věcech, se vaše reputace zvyšuje. Nakonec, mě se tohle stává poměrně často. A stejně jsem tímto způsobem doporučil našeho truhláře, který také FB stránku nemá a výsledky své práce prezentuje normálně na osobním profilu. Proč ne?
A jak je to tedy s tou placenou reklamou?
Facebook dnes nemá konkurenci v tom, kolik toho ví o svých uživatelích. Je nutné si uvědomit, že to nejsou jen informace demografické (věk, pohlaví, bydliště, deklarované zájmy), ale mnohem víc: Facebook například ví, které webové stránky navštěvujeme (pokud jsou na nich nějaké jeho prvky – like tlačítko, Facebook pixel – a ty už jsou dnes na mnoha a mnoha webech). Mám-li e-shop, mohu cílit také na e-maily svých klientů, na návštěvníky svých stránek.
Remarketing, to ovšem umí i Google a jeho AdWords, najdou zákazníky právě tehdy, když hledají konkrétní věc – jak tohle může Facebook přebít?
Jistě, na Facebooku nevyhledáváme zboží, nicméně pokud jsme už byli na nějakém e-shopu, dává smysl, aby se nám reklama na daný či příbuzný výrobek objevila. Toto je mimochodem cesta, kterou jsme se dali v projektu ROI Hunter, kde mám na starosti „PR & PL“ (čili Public Relations a polský trh): označujeme to jako prediktivní remarketing. Uživatelům, kteří byli na webu našeho zákazníka (zejména velké e-shopy), doporučujeme v reklamách ty nejúspěšnější produkty z dané kategorie.
Oproti Googlu to může být lepší zejména v oblastech, kde se pro nákup rozhodujeme spíše impulzivně, třeba v případě módy a oblečení. Další výhodou Facebooku je pak to, že necílí podle cookies, ale na základě facebookové identity – jsem-li na svém účtu přihlášen doma na desktopu, na mobilu a na služebním notebooku, Facebook ví, že jsem to stále já. To je podstatné zejména proto, že stále častěji platí, že nákup dokončím na jiném zařízení, než kde jsem začal s vyhledáváním.
Jaká reklama na Facebooku je nejvýhodnější?
Možná to bude znít jako klišé, ale je to vlastně jednoduché: kvalitní v očích uživatele. Pokud mám skvělé copy, hezký obrázek, správné zacílení a lidé na reklamu klikají (je-li v newsfeedu, mnohdy jim ani nedojde, že to je reklama), Facebook mi zvyšuje moje „quality score“ a tak dosáhnu lepších výsledků za méně peněz.
Problém je, že stále vidím nejčastěji reklamy, které jsou hloupé. Cílí málo nebo špatně a jejich účelem je to, abych se stal fanouškem nějaké stránky, což obvykle – podle mě – není dnes ideální. Vyplýtvat reklamní rozpočet na navyšování počtu fanoušků je kontraproduktivní. Za sebe bych téměř vždy doporučil fanoušky získávat organicky a peníze investovat do toho, aby tito fanoušci (a jejich přátelé) viděli můj kvalitní obsah.
Pro e-commerce klienty je potom velmi vhodný již zmiňovaný remarketing. Facebook v únoru představil novou funkci (v ROI Hunteru ji máme už teď, ale předpokládáme, že v horizontu půl roku bude dostupná i všem uživatelům v nástroji Power Editor – to je takový lepší správce reklam vytvářený přímo Facebookem): nahrajete do Facebooku XML feed se zbožím a můžete vytvářet dynamické reklamy na návštěvníky vašich stránek.
Určitě bych v tomto ohledu Facebook nepodceňoval. Novinky přibývají v rychlém tempu a jeho růst (obrat v reklamě) oproti Googlu je opravdu obrovský.
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 20 hodin
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |