Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
E-mailing je pro e-shopy stále klíčovějším nástrojem pro oslovování nových i stávajících zákazníků. Věnovali jsme se mu proto již několikrát. Dnes se ale podíváme na konkrétní příklad, ve kterém nám Adam Jurák, marketingový ředitel SportObchod.cz, poví, jak k e-mailingu přistupují v e-shopu se sportovními potřebami.
Proč děláte e-mailing?
Ze dvou hlavních důvodů. Prvním je obchodní – je to po zbožácích náš nejkonverznější kanál a stará se o významnou část obratu, některé měsíce i okolo 20 %. A druhým komunikačně-informační – jsme odborníci na naše sporty a o zákazníky se staráme i po nákupu. V e-mailech jim radíme, pomáháme s výběrem zboží, informujeme o novinkách, akcích a taky trošku vzděláváme. Taky jsou pro nás ukazatelem, jak se naše zboží a akce líbí.
Takže jím oslovujete zejména zákazníky, co u vás už nakoupili?
Ano, drtivá většina jsou naši zákazníci. Zbytek tvoří kontakty přihlášené z webu a soutěží.
Vím, že jste prošli zásadní změnou. Jak jste e-mailing dělali dříve?
Opět rozdělím na dvě části. Dělali jsme pravidelný newsletter – posílali jsme úplně stejný na všechny zákazníky. A automatizované kampaně, které jsme nedělali vůbec, maximálně jednou za čas manuálně.
Inzerce | Chci tu být také
E-maily jsme navíc posílali z našeho CMS s omezenými možnostmi vyhodnocování.
Proč jste se pro vlastní řešení rozhodli a co vám v něm nejvíce chybělo?
Vlastní řešení bylo zdarma. A vypadalo jako jednoduchý e-mailový klient, takže v něm chybělo všechno.
A jak děláte e-mailing dnes?
Na rozesílku máme e-mailingový nástroj a se strategií a přípravou nám pomáhá agentura.
Máme responzivní šablonu, ať se e-maily dobře zobrazují v mobilních zařízeních.
Pravidelné newslettery teď posíláme častěji, obsahují dynamické bloky, které přizpůsobujeme různým segmentům a posíláme na databázi aktivních kontaktů.
V čem je například přizpůsobujete?
Pro pravidelné mailingy máme zákazníky rozdělené do segmentů podle sportů nebo blízkosti prodejny. Každému posíláme jeho stav kreditů a máme oddělenou databázi aktivních uživatelů.
Pro automatické kampaně víme datumy svátků, pohlaví, známe nákupní historii a díky ní umíme například měsíc po nákupu rakety poslat e-mail s tipy, jak se o raketu starat.
Takže máte pro každý druh zboží mailing s tipy, jak jej používat apod.?
Na každý druh ne, ale na nejdůležitější sekce, ve kterých se něco takového dá vymyslet a pro zákazníky bude mít hodnotu, např. inline brusle, tenisové, badmintonové a squashové rakety.
Postupně doplňujeme další a aktualizujeme ty původní.
Co vás k těmto změnám přivedlo?
Uvědomujeme si, jak je e-mailing důležitý kanál, a tak jsme s ním hnuli o level výš. Ne-li o několik. Atletickou terminologií jsme s rozesílkou z našeho CMS skákali za hranice doskočiště. Tak jsme navezli hromady písku a máme obrovské pískoviště, na kterém si teď hrajeme.
Jak výsledky e-mailingu vyhodnocujete?
Automatizované kampaně a mailing jako kanál vyhodnocujeme v pravidelných měsíčních reportech. Pravidelné newslettery po týdnech a průběžně sledujeme, jak se jim po odeslání daří.
Z KPI, což nebude překvapením, sledujeme openrate, počty návštěv, objednávek a konverzní poměr jednotlivých kampaní.
U pravidelných newsletterů dále vyhodnocujeme náklady na objednávku a jejich podíl na obratu. Aktuálně se peru s přípravou podrobnějších reportů pro kolegy produkťáky, aby měli pravidelně zpětnou vazbu k produktům, které do mailingu chystají.
Jak často produktové newslettery rozesíláte?
Jen zřídka, vychází to asi na každý 10. Více jsou zaměřené na naše akce, novinky ze SportObchodu a stává se, že někdy ani nemají obchodní cíl. Rádi si hrajeme a nechceme jako ostatní posílat e-maily, které vypadají jako rozřezané letáky s produkty.
A jak tedy u vás vypadají?
Snažíme se je mít co nejkratší, koncentrovat pozornost na jednu akci (jedno call-to-action), přihodit nějakou zajímavost, případně vedlejší zprávu. A když to jde, tak i pobavit.
Samozřejmě se snažíme, aby mailing prodával, ale bereme ho hlavně jako informační kanál. Dát zákazníkům vědět, co se u nás děje. Ne jen bušit desítky produktů a řvát na ně: „Kup si mě!“
Často mailingy několikrát přepisujeme, ladíme každé slovíčko a obrázek. Když už nám čtenáři svůj čas věnují, tak ať ho nelitují.
Můžete přiblížit, jakých čísel dosahujete?
KPI se hodně mění podle zaměření mailingu. Pokud pošleme jen na aktivní uživatele, openrate se pohybuje od 10 do 25 %, CTR od 2 do 9 %. U některých automatizovaných kampaní se openrate šplhá i přes 60 % a CTR ke 40 %.
Zajímavé jsou i produkty, které se objednávají. Není výjimkou, že v košících končí úplně jiné zboží, než na které je mailing zaměřen.
S podivem zkoumáme i jednotlivé prvky, na které se v mailingu kliká. Někdy to vypadá, že by stačilo poslat jen naše logo a úspěšnost by byla stejná.
Vážně? Jak si to vysvětlujete?
Vážně. Zatím jsem ale nedokázal toto chování rozklíčovat. Zatím mám 3 teorie. Buď mailing funguje jako připomínka v době, kdy zákazník zrovna něco shání, zkrátka jsme se mu trefili do rány, nebo je to první odkaz a lidi rádi klikají na to první, co uvidí. Přesně chápou, kam je logo dostane, věří mu.
A taky e-mail mohli vidět třeba v mobilu nebo jiném zařízení, vědí, co chtějí a potřebují se jen dostat na web.
Co vám doposud zafungovalo nejlépe a u čeho jste vyhodnotili nejnižší efektivitu?
Tady záleží, co budeme brát jako cíl úspěchu. Pokud prodeje, méně fungují mailingy na novinky z firmy, články a pozvánky na akce. Někdy jsou slabší výsledky u sportů, kde nemáme tak velký počet zákazníků.
Naopak, dobře se daří s výprodejem, před Vánoci a úplně nejlepší massmail je na naše narozeniny. Lidi tu akci znají, vědí, že nakoupí velmi výhodně, a je to taky vidět na obratu z mailingu, který udělá přes 40 % ze všech kanálů.
Zkoušíte i nějaké A/B testování?
Na A/B testování zatím nemáme moc času, takže jen sem tam zkoušíme různé předměty.
Jak to probíhá?
Napíšeme třeba 4 různé předměty, pošleme je na vzorek 10-20 % zákazníků, za pár hodin vyhodnotíme a dopošleme na zbytek vítězný předmět.
Často se stává, že je souboj velmi těsný, o setinu procenta. A většinou vyhrává ta varianta, kterou jsme vymysleli jako hlavní. Troufám si tedy tvrdit, že už naše zákazníky dobře známe a dokážeme odhadnout, na co budou reagovat.
Prozradíte, jaké předměty zatím fungují nejvíce?
Často pomáhá oslovení, ale nesmí být pokaždé, aby to nezevšednělo. Dlouhodobě fungují v předmětu slevy, výprodej a doprava zdarma, pokles je ale znát, posílají to všichni. Snažíme se tedy vymýšlet předměty, které by ve schránce zaujaly nás.
Pěkné výsledky měly například tyto:
Někdy ale nedokážeme zhodnotit, na kolik mailingu pomáhá předmět a kolik charakter akce.
Co vám e-mailing zatím přinesl?
Hrozně moc práce. Museli jsme nachystat spoustu nových kampaní, ladíme šablonu, testujeme, kdy a na co lidi víc reagují, a pracujeme na dalších kampaních.
Práce se ale vyplácí a obrat z e-mailingu se víc než zdvojnásobil, záleží na měsíci. Navíc dostáváme často zpětnou vazbu, že se newslettery líbí, takže máme větší chuť si s nimi více hrát.
Jak se v tom chystáte pokračovat?
Letos chceme doplnit další automatizované kampaně založené na nákupní historii a s pravidelnými newslettery si chceme víc hrát. Cílem není jen prodávat, ale také bavit, vzdělávat a být jiní než konkurence.
Cítím, že newslettery už většině lidí lezou hodně na nervy, tak čekám, kdy to praskne a naučí se je ve velkém všechny odhlašovat. Nechají si jen ty, které budou jiné, přínosné, a věřím, že to budou ty naše ;)
Tento článek/rozhovor vyšel před 9 lety. Informace v něm tedy již nemusí být aktuální, a proto vám doporučujeme, abyste je ověřili a dohledali si novější informace.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 2 týdny
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |