Inzerce | Chci tu být také
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Nejoblíbenější témata:
Další témata:
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
Inzerce | Chci tu být také
V dalším díle newsletteru Freelancerem s radostí na LinkedInu s vámi chci sdílet moje zkušenosti o tom, proč podnikatelé na volné noze nerostou a proč se jim nedaří těžit ze svého podnikání mnohem více radosti, svobody i peněz. Čerpám nejen ze zkušeností s freelancery, které mám v mentoringu, ale také s řadou podnikatelů kolem mě. A přidávám i zkušenosti z mého vlastního podnikání.
Než se do toho pustíme, tak vás zvu mezi předplatitele. Za pár stovek se dostanete k know-how zkušených byznysmenů, ze kterého můžete čerpat pro vaše podnikání a rozvíjet a řídit ho lépe, efektivněji a strategičtěji. Ideální na cesty, ke sportu nebo až si budete chtít poslechnout něco, co má hodnotu a hloubku. Přidat se můžete zde.
Pojďme na to. 👇
Proč freelanceři nerostou?
Inzerce | Chci tu být také
O čem je freelancing v České republice? Rozhlédněte se po freelancerech kolem vás. Je to nejspíš všude stejné.
Začali hned po škole, nebo nejdřív vybudovali kariéru v zaměstnání. Pak se jako experti vydali na volnou nohu, protože už nechtějí šéfa, touží po svobodě a možná chtějí i víc peněz. Nabízí jednu službu, maximálně něco menšího navíc, a platit se nechávají hodinovkou (nejčastěji v řádu stovek, max. 3 tisíce) nebo za projekt (který velmi často neodhadnou a nacení špatně).
85 % freelancerů nepřesáhne 2 tisíce za hodinu, dvě třetiny nevyfakturují ročně víc než 1 milion korun včetně DPH a více než 90 % nepřesáhne 2 miliony včetně DPH (zdroj: průzkum Na volné noze).
Cíl? Naplnit si kalendář prací.(Podle průzkumu skoro třetina pracuje víc než 40 hodin týdně, což je víc než 8 hodin denně v 5 pracovních dnech. Čtvrtina má max. 1 týden dovolené ročně, skoro polovina max. 2 týdny.)
Další růst? Začít brát lidi pod sebe a budovat firmu, které mnozí nechtějí říkat firma.
Ve zkratce je tohle příběh drtivé většiny freelancerů, se kterými jsem se setkal. Mnohým funguje a jsou v něm spokojení. Další se na mě obrací s tím, jak to rozvíjet dál, růst a dopřát si v podnikání více volného času, většího zisku a méně strachu z budoucnosti. Přiznávají, že jim rostou náklady, těžko shání nové klienty, válcuje je konkurence a chybí jim vize do budoucna.
Tohle ale nemusí být všechno, co podnikání na volné noze přináší. I freelancer může mít byznys s mnohem většími tržbami. I freelancer může mít podnikání diverzifikované do více zdrojů příjmu. I freelancer může mít rozumnou pracovní dobu a možná pracovat dokonce méně než v zaměstnání. A i freelancer může čerpat z toho, kvůli čemu nejspíš na volno nohu šel. Ze svobody a volnosti, kterou volná noha může přinést.
I freelancer může mít byznys s mnohem většími tržbami. I freelancer může mít podnikání diverzifikované do více zdrojů příjmu.
Problém je, že jim chybí informace. Neví, jaké další byznys modely vedle hodinovek a projektů existují. Nikdy nic vlastního nevybudovali; pouze získali pár klientů, co jim dnes platí složenky. Neumí postavit projekt, finančně ho naplánovat, udělat si průzkum trhu a ze všeho nejvíc jim chybí schopnost prodávat.
⛸️ Naučit se bruslit není jednoduché. Když se to ale naučíte, stane se to pro vás mnohem jednodušším. Musíte ale vědět, jak se to dělá, a potom zkoušet a zdokonalovat se. Stejné je to i v podnikání. Těžko se dostanete dál, když se o to nepokusíte. To nás ale dostává k dalšímu důvodu, proč freelanceři nerostou…
Abyste se bruslit naučili, musíte chtít a musíte se pro to rozhodnout. Problém je, že spousta freelancerů z mojí zkušenosti uvízla v nekonečném závodě za dokončením práce pro klienty a odbavením všeho, co slíbili ostatním. Víc než na plán na dalších 3-5 let rozvoje svého podnikání se soustředí na další fakturu a ať už jim dáte jakékoliv množství času týdně, zaplní ho po okraj prací pro všechny, jen ne pro sebe.
Víc než na plán na dalších 3-5 let rozvoje svého podnikání se soustředí na další fakturu a ať už jim dáte jakékoliv množství času týdně, zaplní ho po okraj prací pro všechny, jen ne pro sebe.
Na byznys není čas. Je potřeba něco změnit. To, co nás dostalo sem, nás už nemusí dostat dál. Proto musíme začít dělat něco jinak. Udělat to ale vyžaduje rozhodnutí, odvahu a riziko. A právě tohle mi u freelancerů chybí často.
Podnikatel se podnikatelem stává, když pracuje i na svém podnikání. Ne jen na podnikání jiných. Když se rozhodne vybudovat základy něčeho, co mu udělá budoucnost lepší. Když se rozhodne růst a rozvíjet, aby to mohl mít jednodušší.
Většina podnikatelů na volné noze nejsou podnikatelé. Jsou to externí zaměstnanci, co místo jednoho šéfa mají 5 klientů (šestina podnikatelů podle průzkumu Na volné noze má ročně 1 až 3 klienty, dvě třetiny jich mají do 20, takže třeba 5).
Z mé zkušenosti se dá předpokládat, že takové byznysy často běží hlavně ze setrvačnosti (dlouhodobí klienti) a postrádají obchodní a marketingové dovednosti (neumí získat klienty nové, když jim náhodou někdo z těch pár skončí). Naznačuje to i zmiňovaný průzkum Na volné noze, podle kterého drtivá většina freelancerů má nové klienty přes doporučení, která se ale zpravidla mohou vyčerpat a nedají se ovládat (těžko své známé donutíte, aby vám toho dohazovali víc).
A souvisí s tím i další brzda jejich růstu…
Naprostá většina freelancerů, se kterými jsem se kdy setkal, do svého podnikání neinvestuje vůbec žádné peníze. Ve výpisech z jejich účtů vidíte maximálně různé pracovní nástroje, občas nějaké školení, ale o marketingovém budgetu na tento rok nebo o nějakém kvalitním školení či mentoringu už nemůže být řeč.
Investice do podnikání jsou mezi freelancery takové tabu, že výše zmiňovaný průzkum Na volné noze se na ně ani neptal. Zajímaly ho i takové investice jako do umění, dluhopisů nebo drahých kovů, ale v celém průzkumu nenajdete slovo o investicích do marketingu, podpory prodeje, vlastních projektů, diverzifikace svých podnikatelských aktiv nebo třeba do poradenství, koučinku, mentoringu nebo jiného rozvoje s někým zkušenějším. Zkrátka tam nenajdete nic z toho, do čeho běžně investují firmy, aby mohly dál růst.
Takže na konzultacích pak řeším freelancery, kteří nemají dostatek klientů a nechodí jim žádné poptávky, ale nemají ani zapnuté PPC reklamy, aby se stali dohledatelnými ve vyhledávačích. Mnozí nemají ani pořádný web, který by potenciální klienty přesvědčil k navázání spolupráce. Natož, aby šli ještě dál a vytvořili svému podnikání pořádnou obchodní a marketingovou strategii.
Peníze ale všechno nespasí a možná je ani nepotřebují. Marketing se dá v dnešní době dělat i bez nich. Kdo ale vydrží poctivě tvořit obsah na nějakou sociální síť alespoň rok nebo dva a nezabalí to po pár měsících? Kdo se zbaví trémy a naučí se přednášet na konferencích? Kdo si vytvoří plán, jak se seznámit s ideálními klienty napřímo? Kdo vymyslí něco jiného? Z mojí zkušenosti mnohem méně freelancerů, než bychom mohli čekat.
🪴 Podnikání je jako zahrada. Můžete z ní sklízet plody a radovat se nad rozkvetlými záhony. Pokud ji ale nebudete zalévat, nejspíš vám dlouho nevydrží. A tak vypadá podnikání většiny freelancerů, které jsem dosud poznal.
Podnikání je jako zahrada. Můžete z ní sklízet plody a radovat se nad rozkvetlými záhony. Pokud ji ale nebudete zalévat, nejspíš vám dlouho nevydrží.
Říká se, že sociální bubliny spojují lidi, kteří přemýšlí stejně. Pokud to tak máte, jste nejspíš ve špatných bublinách.
Je obrovský rozdíl mezi partou přátel, se kterou si rádi zajdete na bowling, a lidmi, od kterých se učíte v podnikání a nasáváte jejich mindset. Velmi těžko se vymýšlí jiný byznys model než prodej hodinovky, když kolem sebe máte jen zaměstnance a freelancery, co jsou na tom stejně.
Velmi těžko se vymýšlí jiný byznys model než prodej hodinovky, když kolem sebe máte jen zaměstnance a freelancery, co jsou na tom stejně.
Nemáte se o tom, s kým bavit. Nemáte, koho kopírovat. Nevidíte, co všechno lze vyzkoušet a co taky někomu funguje. Díváte se na jedno jídlo na švédském stole plném možností. A pokud o vašem podnikání nemluvíte s nikým, kdo je před vámi a má více zkušeností, pravděpodobně ani nedostáváte kvalitní zpětnou vazbu, která by mohla vést ke konkrétním změnám a posunům v řízení vašeho podnikání.
Tohle je důvod, proč moje klienty vedu k tomu, aby se seznamovali s úspěšnějšími podnikateli. Pokud to nejde osobně, tak aby je studovali alespoň sami. Podcastů v češtině i v angličtině je dneska obrovské množství, stejně tak různých konferencí a off-line eventů. Přidávají se i nástroje na snadné a rychlé rešerše, které nás umí dostat velmi hluboko v pochopení, jak funguje byznys i těch nejlepších na světě.
Využijte to. Existuje toho víc, než si myslíte. Mám několik klientů v pravidelném mentoringu a mohu vám potvrdit, že s každým objevujeme nové cesty, funguje mu něco jiného a má i jiné potřeby vzhledem k jeho osobnosti, ambicím a schopnostem. Je toho fakt hodně. Nechte si to ukázat.
„Jirko, já bych to chtěl mít jako ty,“ slýchám občas na konzultacích. To se dá udělat, ale zabralo mi to 14 let podnikání už od střední školy a spoustu pádů, nezdarů a špatných rozhodnutí. Dodnes řeším problémy, hasím požáry a mám období, kdy se mi nedaří. Přesto to klienti chtějí mít rychle. Ještě tenhle měsíc vyžadují první výsledky. A když nebudou, možná se na to celé vykašlou.
Dobrý byznys, dobrá značka, dobrý marketing, dobrý byznys model, dobrý plán, dobrá strategie a cokoliv dalšího, před co si dáte slovo „dobrý“ a přiřadíte mu jakýkoliv význam. Nic z toho nevniká přes noc. Možná to nevznikne ani za měsíc. Možná ani za rok. Možná ani za dva.
Je potřeba zkoušet, měřit, vyhodnocovat a testovat, co vás dostane dál a co vás jen něco naučí. Aby to ale dávalo smysl, musíte mít nějakou vizi a plán, jak se jí pokusíte dosáhnout. Bohužel i to je další chyba, se kterou se u freelancerů setkávám. Vůbec totiž netuší, kam jdou a jak se tam chtějí dostat.
Je naprosto v pořádku dělat na své cestě chyby a objevovat slepé uličky. Je ale dobré znát směr a řídit svoje podnikání tak, aby dávalo smysl a mířilo kupředu. Pojmy jako vize, mise, strategie, plánování, trojčlenka, finanční řízení, data nebo vyhodnocování jsou freelancerům v jejich vlastních byznysech často naprosto cizí. Nic z toho nemají nebo nedělají. Řídí to přes pocit a na základě dojmů.
Ať už vezmete jakoukoliv učebnici o řízení firem, můžete otevřít kteroukoliv stránku a nejspíš tam najdete něco, co se dá uplatnit i v řízení freelance podnikání.
Ať už vezmete jakoukoliv učebnici o řízení firem, můžete otevřít kteroukoliv stránku a nejspíš tam najdete něco, co se dá uplatnit i v řízení freelance podnikání. Možná nemáte týmy lidí a spoustu toho, co znamená mít firmu, ale furt máte zákazníka a něco, o co má mít zájem. Máte svůj trh, procesy, finance a celou řadu best-practices, které se osvědčily byznysům po celém světě, a tak mohou i vám.
Tohle jeden z hlavních důvodů, proč do mentoringu neberu všechny. Pokud je cílem jenom získat dalšího klienta, aby bylo na složenky, tak to není byznys. To je náhoda, štěstí a pár doporučení. Má-li to ale dávat větší smysl, tak je potřeba mnohem víc.
Podnikání na volné noze může být krásné, osvobozující a může generovat moc hezké peníze. Na konci dne to ale není víc než projekt, který potřebuje nějaký systém, přístup a čas. Moc vám přeji, aby ten váš projekt fungoval co nejlépe a byli jste v podnikání šťastní.
—
Tohle bylo 5 nejčastějších brzd v růstu freelancerů, se kterými se v mé praxi setkávám. Občas mi klienti říkají, že píšu o nich. Vězte, že to tak není. Setkávám se s tímhle fakt často. A mohu-li pomoct s rozvojem vašeho podnikání i vám, neváhejte se objednat do mého mentoringu. Chystám také VIP mastermind pro velmi omezenou skupinu freelancerů (cca 10 členů). Právě vybíráme první členy. Napište, pokud máte zájem.
Díky moc!
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Inzerce | Chci tu být také
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních skoro 10 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 400. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 měsíců | Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”. |
PHPSESSID | relační | Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách. |
viewed_cookie_policy | 11 měsíců | Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
language | relační | Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele. |
sb | 2 roky | Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek. |
sp_landing | 1 den | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
sp_t | 1 rok | Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem. |
wordpress_logged_in_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_sec_* | 14,5 dne | Cookie slouží k autorizaci přihlášení |
wordpress_test_cookie | ||
wpj_is_logged_in | 14,5 dne | Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_ga | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_gat | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností. |
_gid | 1 den | Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minut | Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát. |
_hjFirstSeen | 30 minut | Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka. |
_hjid | 365 dní | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minuty (prodlužováno o 30 sekund) | Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu. |
_hjRecordingEnable | relační | Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran. |
_hjRecordingLastActivity | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
_hjRecordingLastActivity | Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace. | |
_hjTLDTest | relační | Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky. |
CONSENT | 2 roky | Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù. |
hjViewportId | relační | Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely. |
Vuid | 2 roky | Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny. |
Cookie | Délka | Popis |
---|---|---|
_fbp | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv. |
fr | 3 měsíce | Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti |
NID | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 6 měsíců | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače. |
YSC | relační | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce. |
yt-remote-connected-devices | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt-remote-device-id | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače. |
yt.innertube::nextId | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |
yt.innertube::requests | Neomezené | Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl. |